Permalänk
Medlem

SSD placering i Define R4

Jag har nyss införskaffat både SSD och Define R4.

Det stora dilemmat är att jag inte kan bestämma mig för var jag vill ha min SSD.
Jag har tagit ut den stora HDD buren och har 2HDDer satta i den lilla.
Så jag har en plats kvar i den lilla buren.

Använder jag platsen i den lilla buren eller monterar jag den bakom moderkortet?

Permalänk

Testa att disken fungerar först, och montera sedan bakom plåten, i buren tar den endast upp plats och hindrar luftflöde.
Ett alternativ till att skruva är att använda dubbelhäftande tejp, skulle du i framtiden byta SSDn behöver du då inte ta bort moderkortet

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Jag har haft min fasttejpad på sidan av hddburen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag har nyss införskaffat både SSD och Define R4.

Det stora dilemmat är att jag inte kan bestämma mig för var jag vill ha min SSD.
Jag har tagit ut den stora HDD buren och har 2HDDer satta i den lilla.
Så jag har en plats kvar i den lilla buren.

Använder jag platsen i den lilla buren eller monterar jag den bakom moderkortet?

Skruvade fast min SDD på en vagga i övre HDD buren, har man köpt ny fin SSD ska den inte ligga bakom plåten bland alla kablar

Egentligen spelar det ingen roll alls, du väljer vad du tycker. Jag slängde in två stycken Silent Wings 2 i fronten så det finns inte en chans att SSD och HDD blir överhettade

Permalänk

Montera den på golvet i burken eller kanske i en ledig 5.25 plats :)?

Visa signatur

WOLOLO

Permalänk
Skrivet av Sears:

Jag har nyss införskaffat både SSD och Define R4.

Det stora dilemmat är att jag inte kan bestämma mig för var jag vill ha min SSD.
Jag har tagit ut den stora HDD buren och har 2HDDer satta i den lilla.
Så jag har en plats kvar i den lilla buren.

Använder jag platsen i den lilla buren eller monterar jag den bakom moderkortet?

Blir lite svårt att veta hur DU vill ha det...

Själv skulle jag satt den bakom moderkortet, bara för att jag inte kan det själv i min r3.
Sen får man en minimal positiv skillnad i luftflödet etc. etc.

Visa signatur

i9 10900KF - NH-U12A - GTX 1070 - Prime Z490M-Plus - 32GB 3200Mhz - HX750W - Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErkaaanZ:

Jag har haft min fasttejpad på sidan av hddburen.


Modigt. Vet inte om jag skulle våga det..

Skrivet av koksvinne:

Montera den på golvet i burken eller kanske i en ledig 5.25 plats :)?

Hur skulle jag göra detta?
Tejp?

Jag har ingen 5.25" till 3.5" adapter, så jag kan inte göra detta. Eller finns det något specialsätt att göra det på?

Skrivet av Arkebuzer:

montera bakom plåten, i buren tar den endast upp plats och hindrar luftflöde.
Ett alternativ till att skruva är att använda dubbelhäftande tejp, skulle du i framtiden byta SSDn behöver du då inte ta bort moderkortet

Jag tror knappt att den skulle göra någon skillnad för luftflödet om den satt i den lilla HDD buren. Jag är lite osäker på tejp grejen, vet inte om jag skulle våga det då jag flyttar PCn någon gång ibland.

Hur tror ni temperaturerna skiljer sig?
Jag har 2fläktar i fronten och 1 där bak. (en starkare fläkt där bak)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:


Modigt. Vet inte om jag skulle våga det..

Jag tog bara någon skitbra dubbelhäftad tejp xD

Permalänk
Medlem

På min R3 kunde man skruva fast sin ssd på en 5.25 plats.

Permalänk
Medlem

Det är ju byggt för att hantera två ssd:er på baksidan? Varför inte bara använda dem? Blir ju knappast överhettade, så vad är nackdelen med att bygga bort dem helt?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Jag låter min ligga löst o botten av chassit, inga problem alls, har klarat en hel del lan också, och med det bilturer fram o tillbaka

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Jag har min i undre buren, tänkte sätta den bakom mobot, men orkar inte plocka ur mobot varje gång man vill ta ut SSDn

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Jag har min i undre buren, tänkte sätta den bakom mobot, men orkar inte plocka ur mobot varje gång man vill ta ut SSDn

Jo, precis. Det verkar sjukt jobbigt..
Jag tror jag kör med botten buren och kör upp den i 5.25" plats (skaffar "adapter") om jag införskaffar en till HDD/SSD.

Skrivet av obadja:

På min R3 kunde man skruva fast sin ssd på en 5.25 plats.

Hur?

Skrivet av Virre39:

Det är ju byggt för att hantera två ssd:er på baksidan? Varför inte bara använda dem? Blir ju knappast överhettade, så vad är nackdelen med att bygga bort dem helt?

Lägre temp=längre livslängd.
Sedan är det även ett helvete att plocka ur SSDn om man har den bakom moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

http://images.anandtech.com/doci/6102/Small%20(2%20of%208).jp...

skruva fast SSDn i de små hålen

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Det där är 3.5" >.>
Det finns på R4 också, och det är precis en sådan jag antagligen kommer använda (inte platserna bakom moderkortet som jag först funderade på).

5.25" är CD/DVD-läsar platserna.

Skrivet av Sushifrukt:

Jag låter min ligga löst o botten av chassit, inga problem alls, har klarat en hel del lan också, och med det bilturer fram o tillbaka

GALEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det där är 3.5" >.>
Det finns på R4 också, och det är precis en sådan jag antagligen kommer använda (inte platserna bakom moderkortet som jag först funderade på).

5.25" är CD/DVD-läsar platserna.

GALEN

Nej de små hålen, inte de med gummipluppar.
gummipluppshålen = 3.5"
småhålen = 2.5"

Jag har själv min SSD fastskruvad i dem

En SSD går inte sönder, så att lägga den eller tejpa fast den någonstans i chassit är helt lugnt, folk som gör så är inte "galna" >.>
dock så är det fult

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Nej de små hålen, inte de med gummipluppar.
gummipluppshålen = 3.5"
småhålen = 2.5"

Jag har själv min SSD fastskruvad i dem

Men kom igen >.>
Nu är du bara ute å svävar..

Läs vad som skrivits..

Skrivet av obadja:

På min R3 kunde man skruva fast sin ssd på en 5.25 plats.

Skrivet av Sears:
Skrivet av Sears:

Det där är 3.5" >.>

5.25" är CD/DVD-läsar platserna.

Fattar du nu?

--------------------------------------------------------

Citat:

En SSD går inte sönder, så att lägga den eller tejpa fast den någonstans i chassit är helt lugnt, folk som gör så är inte "galna" >.>
dock så är det fult

Jag vet, men jag är rädd om mina grejer, så inget sånt för mig.

Permalänk

Personligen hade jag satt den någonstans där den hindrar luftflödet så lite som möjligt (bakom moderkortet t.ex). Jag har ett R4 i förrådet till mitt kommande bygge, men har inte kikat närmare på det ännu.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Neejdå! Ser inte vad som skulle kunna hända Inga lösa delar i ssdn. Är ju typ som ett usb minne, o tror inte att ni tejpar fast de i ryggsäcken eller väskan när ni tar med dem?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Personligen hade jag satt den någonstans där den hindrar luftflödet så lite som möjligt (bakom moderkortet t.ex). Jag har ett R4 i förrådet till mitt kommande bygge, men har inte kikat närmare på det ännu.

Grejen är ju den att jag tror faktiskt inte den hindrar någe luft-flöde när den sitter i den nedre buren. Det är ju isåfall sladdarna, men det lär ju vara väldigt minimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Men kom igen >.>
Nu är du bara ute å svävar..
--------------------------------------------------------

Jag vet, men jag är rädd om mina grejer, så inget sånt för mig.

Du ser väl på bilden? 2.5" plats

och som det har sagts innan, SSDn kan inte gå sönder om du inte bryter den i 2 bitar. Någon drog en bra jämförelse med ett USB minne

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Du ser väl på bilden? 2.5" plats

Jag hoppas du skojar, för nu är du riktigt korkad..

Hade du läst det jag citerade så hade du sett att:
Han sa att han kunde montera en 2.5" i en 5.25" plats.

Dina svar har NOLL relevans till det jag frågade.

Edit: Ledsen, men idioti gör mig irriterad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Det där är 3.5" >.>
Det finns på R4 också, och det är precis en sådan jag antagligen kommer använda (inte platserna bakom moderkortet som jag först funderade på).

5.25" är CD/DVD-läsar platserna.

Skrivet av Sears:

Jag hoppas du skojar, för nu är du riktigt korkad..

Han sa att han kunde montera en 2.5" i en 5.25" plats.

Dina svar har NOLL relevans till det jag frågade.

du säger att det är 3.5" platser

Montera din SSD vart du vill men bäst är att sätta den i en hårddiskvagga imo

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

du säger att det är 3.5" platser

Edit: Nu fattar jag vad du menar (du missar så löjligt att det är svårt att förstå dig..). Du har missförstått hela skiten. Det var ett svar på din kommentar, som hade en bild på en 3.5"/2.5" plats, inte en 5.25" som konversationen faktiskt involverade.

Skrivet av Zyzz:

Montera din SSD vart du vill men bäst är att sätta den i en hårddiskvagga imo

Tackar för ditt första relevanta svar hittills.

Permalänk

Jag skruvade fast min i en av 5.25 platserna. Den är lätt och har inga rörliga delar så två skruvar på ena sidan räckte bra. Den nedre vaggan var redan full och den övre ville jag inte ha kvar för att få lite flöde.

I ditt fall skulle jag använda 3.5" platsen du har kvar, finns ingen vits att ha den bakom om du inte vill gömma den.

Permalänk
Medlem

Sätt fast HDDn med kardborrband på baksidan där det finns två platser. Kostar 9.90 på biltema.