Ska köpa ny T-amp från ebay- vilken ska jag välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Grattis,eller vad säger man!?
Jag har själv tänkt beställa just den här förstärkaren och bygga ett par Mupps till den.
Får man fråga hur lång tid det tog att få hem den och om det tillkom några tråkiga avgifter?

Tog bara 10 dagar från beställning tills jag fick avin. Brukar annars alltid ta lite längre för annat jag beställt från HK, så räkna med att det nog kan ta ca 3 veckor eller så.

Jag slapp tråkiga avgifter, men antar att risken alltid finns för att åka på tull (tror inte det gäller på små köp) + moms (25% av priset inkl. frakt) + hanteringskostnader (någon fast avgift som troligtvis känns ganska mycket vid små köp.

Ebay-försäljarna gör sitt bästa för att man ska slippa sånt genom att antingen skicka paketet märkt som gåva eller som nu senast skicka den med nedskrivet värde (enhetslös "15" skrivet i value-fältet). Ibland räcker det dock inte, men jag har hittills haft tur med alla mina köp, som för det mesta varit på max några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Hur stora högtalare driver ni med era T-amps? Lastar ni 4 eller 8 ohm?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Större högtalare har ofta högre känslighet så det är inte sällan större högtalare än lättare att driva än små. Fast stora membran i baselementen kan ibland kräva lite styrka för att få kontroll. Min lilla T-amp ger, med högtalarna nedan, dock avsevärt bättre kontroll på basen än min HK 670 gjorde.

Själv driver jag ett par sånahär:
http://www.qln.se/index2.php3?page=speaker_604mkii&submenu=sp...

Och vid datorn ett par sånahär (fast en äldre version):
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-s-5-ex-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KulanZ:

Hur stora högtalare driver ni med era T-amps? Lastar ni 4 eller 8 ohm?

Jag kör med 4 ohm. Spelar riktigt rent även i höga volymer!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av mudde:

Tog bara 10 dagar från beställning tills jag fick avin. Brukar annars alltid ta lite längre för annat jag beställt från HK, så räkna med att det nog kan ta ca 3 veckor eller så.

Jag slapp tråkiga avgifter, men antar att risken alltid finns för att åka på tull (tror inte det gäller på små köp) + moms (25% av priset inkl. frakt) + hanteringskostnader (någon fast avgift som troligtvis känns ganska mycket vid små köp.

Ebay-försäljarna gör sitt bästa för att man ska slippa sånt genom att antingen skicka paketet märkt som gåva eller som nu senast skicka den med nedskrivet värde (enhetslös "15" skrivet i value-fältet). Ibland räcker det dock inte, men jag har hittills haft tur med alla mina köp, som för det mesta varit på max några hundralappar.

Oki,tack för infon!
Det blir en beställning ikväll.
Funderar på att skicka efter två direkt och köra ett mini 2.2-system.

Permalänk
Medlem

Okej!

Jag har ett par Proson Conquest 5050 mk2 golvare, skulle jag få bättre drag i dem med en T-amp än min gamla Technics reciever från -98?

http://www.proson.se/index.php3?pageid=15

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Bättre drag som i att du kan spela starkare?
Nja... Det finns ju T-Amp:ar som har högre effekt, men dessa vanliga små har ganska begränsad effekt. Med ett par högtalare på 90dB som dina kan man i de flesta fall spela "tillräckligt starkt", men din nuvarande receiver kan säkerligen spela starkare.

Däremot kommer du med största sannolikhet får avsevärt bättre ljudkvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på ett Indeed T-amp, skall dock driva två 8 tums tak-högtalare i köket så har egentligen inte så stora förväntningar, men skall givetvis testa detta Amp på andra högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJorNus:

Jag väntar på ett Indeed T-amp, skall dock driva två 8 tums tak-högtalare i köket så har egentligen inte så stora förväntningar, men skall givetvis testa detta Amp på andra högtalare

Har inte läst tråden men ville ge en liten kommentar! Indeed T-amp har jag hemma, driver en såkallad "halfinator" (2 st 10"basar 8 ohm + 2 st piezo diskanter). Jag är sjukt nöjd

Permalänk
Medlem

OMG! Fick det lilla mästerverket idag! Shit pommes vilket ljud och kraft i ett sånt litet paket. Är sjukt imponerad att man kan bygga nått sånt här för kaffepengar Kör med Dali 808 för att pumpa på lite och ja det låter både bra och mycket. Kan mer än väl rekommendera Indeeds T-amp!

Permalänk

Tullbehandling pågår....
Har det stått i fem dagar! Kan det bli lite dyrare nu tro!?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tegelbruket:

Tullbehandling pågår....
Har det stått i fem dagar! Kan det bli lite dyrare nu tro!?

Det beror på om du räknat med momsen och kring 100kr i avgift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på om du räknat med momsen och kring 100kr i avgift.

Inte direkt!!
Lite konstigt att det blir moms på frakten också!?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tegelbruket:

Inte direkt!!
Lite konstigt att det blir moms på frakten också!?

Ta det med din riksdagsman, tullverket tillämpar bara de lagar riksdagen stiftar och folket väljer de som leder
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ta det med din riksdagsman, tullverket tillämpar bara de lagar riksdagen stiftar och folket väljer de som leder
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Will do!
Nästa val ska jag fokusera på en sakfråga:Slopa momsen på fraktavgifter på paket från Hk som fastnar i tullen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tegelbruket:

Will do!
Nästa val ska jag fokusera på en sakfråga:Slopa momsen på fraktavgifter på paket från Hk som fastnar i tullen.

Varför inte propagera för frihandel direkt ? Det har vi med Sydkorea (och Samsung gillar det)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte propagera för frihandel direkt ? Det har vi med Sydkorea (och Samsung gillar det)

Fast det hjälper inte mig med momsen.
Jag såg att det var några som hade fastnat i tullen men dom slapp moms och straffskattsavgift.
Det är bara att vänta,plötsligt händer det....

Permalänk
Avstängd

Såg att Dynavoice D-amp är baserad på TA-2020 chipet.
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-forstarkare-med-usb-ingang/4669/

Kostade i början av November 695kr men kostar nu 795kr. Tillgång och efterfrågan?

Visa signatur
Permalänk

En st SMSL SA-S1 kom till mitt lokala postkontor idag.
Det tog 16 dagar,varav 10 i Sverige!
92kr i moms och 100kr i avgift av posten??
Jag trodde att det var tullen som skulle ta en avgift!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Jag trodde att det var tullen som skulle ta en avgift!?

Posten (och de andra speditörerna) jobbar "på uppdrag" av tullen och sköter förtullning osv av de försändelser som de hanterar.

Permalänk

Jag är ute efter en T-amp med uttag för hörlurar. Jag förstår att det då kommer att vara två separata chip, ett för högtalare (TA20XX) och en för hörlurarna.

Jag kommer att driva ett par Dynavoice Challenger S-5 alternativt M-65 i ett litet studentrum och vill därför slippa koppla in min stora surround-förstärkare som då bara kommer att ta plats på skrivbordet/golvet. Hörlurarna är för tillfället ett par Philips Citiscape Uptown.

Budget ligger på max 500 kr. Att handla från eBay är inga problem, jag har sett modeller från Topping (TP21 [TA2021]) och S.M.S.L (SA-S2 [TA2024]) där i min prisklass. Vilka modeller är att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Med TA2021 får du ju lite mer effekt, fast det gör ju inte någon enorm skillnad. De allmänna uppfattningen är nog att TA2024 låter lite bättre. Jag tror dock eg att det vettigaste är att försöka ta reda på vad för chip som sitter i hörlursdelen. Om någon av förstärkarna har ett bättre chip där så kan det vara värt att välja den pga det.

Permalänk

Tack för ditt svar. Det slutade med att jag beställde en S.M.S.L SA-S21 för 280 kr inkl. frakt. Det känns som att det inte är en så stor summa, så jag chansar. Skulle det visa sig att den inte passar mig säljer jag den.

Permalänk

Är det någon som har några nya rön att delge? Jag söker en liten förstärkare, gärna med inbyggd FM-radio, att ha i köket. Så vilken t-amp eller motsvarande är att rekommendera 2015?