Laptop känner inte av HDD efter byte av kylpasta.

Permalänk
Medlem

Laptop känner inte av HDD efter byte av kylpasta.

Jag skruvade upp en kompis acer aspire 5940 för att rensa fläkten och byta kylpasta, var ett jävla mekande då jag är van att skruva upp dator med delarna mer lätt tillgängliga. Men allt gick fint, dator såg som ny ut. Skruvade ihop allt och satte på den. Men ja får meddelandet "pxe-e61: media test failure" googlade snabbt och förstod att det var något fel med disken. Skruvade upp datorn igen för att se om det var någon kontakt jag inte satt i men allt såg ut som det skulle. Testade att starta datorn utan disken och fick samma fel. Kopplade in disken igen och gick in i bios men ingen disk.

Vad kan felet vara? är VÄDLIGT försiktig när jag skruvar i datorer så det kan inte vara något jag förstört. Ska testa en annan disk så man kan utesluta det problemet.

Återkommer med svar på hur det gick.

Snälla kan någon brainstorma lite åt mig?

Mvh

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

Har nu testat disk nr2 och datorn känner inte av den heller. Vad kan det vara? går det att felsöka på något sätt?

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk

Har du testat reseta BIOS? Görs genom att koppla ur batteriet som finns i datorn, vissa laptops har även att det går att reseta om man tar ut laptopbatteriet och sedan håller ned avstängsningsknappen i 10-15 sec.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Har du testat reseta BIOS? Görs genom att koppla ur batteriet som finns i datorn, vissa laptops har även att det går att reseta om man tar ut laptopbatteriet och sedan håller ned avstängsningsknappen i 10-15 sec.

Testa det samt självklart ta ur alla CD/dvd och USBenheter, annars testa att konsultera denna länken http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01896512...

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Medlem

Skall testas med en gång. Återkommer med resultat

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

testat det mesta utan något lyckat resultat. Ska skruva uopp den igen och hitta batteriet. Hoppas detta fungerar annars måste man väll köpa en ny till honom

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

En fråga som inte är knuten till något vettigt.. men vad händer om du försöker bota från typ en USB-sticka med linux på?

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk