Permalänk
Medlem

Problem med att avlägsna moderkort

Hej!

Nu är det så att efter att ha rengjort min stationära dator så upptäckte jag att original kylpastan som vart applicerad på processorn hade stelnat och behövdes "bytas ut". Jag bestämde mig att köpa en ny cpu fläkt med kylpastan så att jag förhoppningsvist kunde se svalare temperaturer.

Nu när det har kommit till installationen av Noctua NH U9B SE2, så måste jag avlägsna moderkortet för att sätta fast fläkten. Jag har skruvat ur skruvarna men kan inte få ut ett antal sladdar. Det är en från nätaggregatet, en från grafikkortet och en från den originala cpu fläkten. Jag har försökt men misslyckats med att ta loss dem för att de sitter som sten. Jag har letat efter någon knapp som man kanske ska trycka i men inget sånt heller.

Är det någon som vet vad jag kan göra eller eventuellt har egna erfarenheter av något liknande, skulle jag uppskatta ett svar.

Jag kan också nämna att det har gått över tre år sen jag köpte datorn, vilket kan vara orsaken till dess stelnad. För övrigt handlar det om asus p6t deluxe v2. Jag kommer bifoga ett par bilder när jag hittar en bättre kanera än den som jag har på min mobil.

Permalänk
Medlem

det borde gå att bryta lite försiktigt och får bort dom
på tex 24 pins kontkaten borde det sitta hakar som du måste trycka in

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Mitt huvudsakliga problem just nu är 8 pin kontakten och fläkten. 24 pin kontakten är tillräckligt lång för att jag ska kunna installeranoctuan, men det är 8 pin som jag verkligen vill få bort för då kan jag lyfta moderkortet ur chassit så att jag kan få en ordentlig syn på resten.

http://www.google.se/search?q=8+pin+connector&ie=UTF-8&oe=UTF...
Måste man göra något särskilt för att få loss deb där?

Permalänk
Rekordmedlem

Det sitter låsningar på dem, har du verkligen tryckt på dem?

högst upp har du ett lås

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedalus:

Mitt huvudsakliga problem just nu är 8 pin kontakten och fläkten. 24 pin kontakten är tillräckligt lång för att jag ska kunna installeranoctuan, men det är 8 pin som jag verkligen vill få bort för då kan jag lyfta moderkortet ur chassit så att jag kan få en ordentlig syn på resten.

http://www.google.se/search?q=8+pin+connector&ie=UTF-8&oe=UTF...
Måste man göra något särskilt för att få loss deb där?

Tryck där och vicka försiktigt om det behövs.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Lyckades få ut moderkortet nu. Nu är bara problemet att få bort cpu fläkten. Den attans fyra pin skiten är gömd bakom en heatsink och väldigt svår åtkomlig. Bara för att vara säker, finns det något liknande bakom den här?

http://www.google.se/search?q=4+pin+cpu+heatsink+connector&hl...

Permalänk
Rekordmedlem

Ibland är det lättast att pilla med en tunn mejsel eller liknande så "fjädern" glider över lättare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter många timmar av vickande och tryckande, är moderkortet äntligen redo för ny kylpasta och fläkt. 4 pin kontakten fick jag stoppa in två smala mejslar på varsin sida av kontakten. Vickade lite på den ena mejseln och sedan lite på den andra, och efter ett tag så lossnade den äntligen. Tack så mycket för hjälpen!