BBB - Nere flera gånger om dagen i olika tidsintervaller.

Permalänk
Avstängd

BBB - Nere flera gånger om dagen i olika tidsintervaller.

Har under de senaste 2-3 månaderna (dock inte lika ofta som nu senaste 2 veckorna, utan då kanske en gång i veckan eller månaden) haft problem med att nätet går ner helt, det kan vara i 5 sekunder till ett par timmar! Så gott som varje dag.

Vi bor i Comhem-lägenhet och har ingen router eller sådant ivägen. Vi har haft BBB sedan 2001 typ, 100Mbit och har typ aldrig haft problem tidigare. Bor heller ej i någon av de städer som de håller på med bygge/underhåll. Och det finns ingenting under deras driftinformations sida. Förutom just stockholm då.

När nätet är nere så står det något med att man inte kommer åt DNS?!

Någon här som vet ifall det finns någon hemma fix?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Kanske ringa och felanmäla detta till BBB? Kan ju faktiskt vara så att det är routern i källaren hemma hos dig som har problem och startar om osv?

Permalänk
Medlem

I second that... Har du inte anmält att du har fel så kan ju BBB omöjligt hålla koll på dig. Kunder måste rapportera fel annars hittar dom inte problemen... sure... dom har loggar och grejer, men klaga kan vara bra

Kan ju vara glapp på din sida också. Datorer kan ha konstiga grejer för sig.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Har under de senaste 2-3 månaderna (dock inte lika ofta som nu senaste 2 veckorna, utan då kanske en gång i veckan eller månaden) haft problem med att nätet går ner helt, det kan vara i 5 sekunder till ett par timmar! Så gott som varje dag.

Vi bor i Comhem-lägenhet och har ingen router eller sådant ivägen. Vi har haft BBB sedan 2001 typ, 100Mbit och har typ aldrig haft problem tidigare. Bor heller ej i någon av de städer som de håller på med bygge/underhåll. Och det finns ingenting under deras driftinformations sida. Förutom just stockholm då.

När nätet är nere så står det något med att man inte kommer åt DNS?!

Någon här som vet ifall det finns någon hemma fix?

Börja med att ringa BBB support. Har i stort sett bara bar erfarenhet av deras support, särskilt när man kopplas till deras nätgäng. Sen kan du passa på att se om du kan bli kompenserad (om du själv står för räkningen) på något vis. Hade lite problem med iptele från BBB förut och fick som plåster på såren en månadsavgift + 250kr i ringpott. Så det är alltid bra att fråga/klaga ^^

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Rekordmedlem

Comhemhus ? BBB, DNS? Du har alltså BBB menar du?
Men DNS servern strular? Men vilken dnsserver använder du? Kör ipconfig /all i komandotolken och posta resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Comhemhus ? BBB, DNS? Du har alltså BBB menar du?
Men DNS servern strular? Men vilken dnsserver använder du? Kör ipconfig /all i komandotolken och posta resultatet.

Ska jag dölja några siffror eller så om jag ska lägga upp en bild? Eller spelar det ingen roll?

BBB ja, bredbandsbolaget.
Haha, nu dog nätet igen i 5 sekunder. "Network" (Hus ikonen) i "Network and Sharing Center" blev: Unidentified Network.
Men grejjen är, när nätet är nere under längre stund och jag kör windows egna felsöknings grej så är det alltid ett Kryss mellan Network och Internet, samtidigt som programmet rapporterar att man inte får kontakt med DNS?

DNS servers: 195.54.122.199 och 195.54.122.204

http://www.ip-adress.com/ip_tracer/195.54.122.199
http://www.ip-adress.com/ip_tracer/195.54.122.204

http://img13.imageshack.us/img13/3622/asdasdtaz.jpg

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dwightschrute:

Ska jag dölja några siffror eller så om jag ska lägga upp en bild? Eller spelar det ingen roll?
BBB ja, bredbandsbolaget.

Du kan plocka bort din dators ip adress, börjar den med 192 eller 10 så är det ingen publik adress och då kan du utan vidare visa den, men börjar den med nått annat så kan du dölja den om du vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Den sista bilden visar 255.255.255.255 som dhcp server, det är en lustig adress i så fall, är den här skärmbilden tagen när det strular ? Det är inte den normala dhcp adressen iallafall
Dhcp servern brukar vara på samma adress som standardgatewayen och inte med en broadcast adress.
Du verkar ju ha "auto" på, har du testat med en annan dator eller att köra en livelinux så du kan utesluta installationen på datorn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Den sista bilden visar 255.255.255.255 som dhcp server, det är en lustig adress i så fall, är den här skärmbilden tagen när det strular ? Det är inte den normala dhcp adressen iallafall
Dhcp servern brukar vara på samma adress som standardgatewayen och inte med en broadcast adress.
Du verkar ju ha "auto" på, har du testat med en annan dator eller att köra en livelinux så du kan utesluta installationen på datorn?

Den är tagen med internet igång.
Vad är livelinux?

Har inte tillgång till annan dator just nu då den är i ett rum med sovande person.
Men nätet dör också för den personen.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Rekordmedlem

Livelinux är en linux du inte installerar, du bootar o kör det från usb eller en skiva, de flesta linuxar går att köra så och det är bra för felsökning.
Om du verkligen får 255.255.255.255 så tyder det på att du tappat kontakten med dhcp servern.
Var felet är kan du testa om du har en annan dator att testa med, det behöver inte vara hos ispn, datorn och kablaget på vägen kan ju vara skadade de också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Livelinux är en linux du inte installerar, du bootar o kör det från usb eller en skiva, de flesta linuxar går att köra så och det är bra för felsökning.

Om du verkligen får 255.255.255.255 så tyder det på att du tappat kontakten med dhcp servern.
Var felet är kan du testa om du har en annan dator att testa med, det behöver inte vara hos ispn, datorn och kablaget på vägen kan ju vara skadade de också.

Hur gör man det?
Kollade upp dhcp och där nämns 255.255.255.255 men står inget om att det betyder att man tappat någon kontakt!?
Jag är ju fortf inne på nätet och det står fortf 255.255.255.255

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Rekordmedlem

Din dator har fått ett ipnummer som "räcker" en timme i taget som det verkar. den komunicerar inte hela tiden.
En livelinux är bara att ladda hem, ta hem tex ubuntu å boota med det från usb eller skiva, men välj att inte installera så kör du live.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Startade om "adaptern" i sharing center och nu har jag 213.xxx.xxx.1 som IP i DHCP.

Men grejjen är att detta håller på typ varje dag.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dwightschrute:

Startade om "adaptern" i sharing center och nu har jag 213.xxx.xxx.xxx som IP i DHCP.

Men grejjen är att detta håller på typ varje dag.

Ja och felet kan finnas på många ställen, det enda du egentligen vet är att förbindelsen bryts, därför bör man testa sig fram så man kan utesluta så mycket som möjligt, att använda annan hårdvara är ett sätt, funkar det inte då så är felet utanför och då är det nätägaren eller ispn som får lösa det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, bor i comhem hus & har BBB. Har varit "lugnt" nu ett par dagar men innan dess har jag kickats säkert 200 gånger / timme (när jag säger kickats så menar jag tappa anslutningen). Har varit i kontakt med bbb men de verkar sig inte veta av något, och skicka hit en tekniker hade inte resulterat i någon fix då detta kan hålla på i 24 timmar eller under en timme & det verkar inte finnas något speciellt tidschema.
Ska försöka ringa och höra med dem imorgon, hade varit guld om trådskaparen också hade velat göra det så man kan försöka att råda bot på detta.
Om det är någon som har en fix så skriv gärna det, är inte speciellt okunnig utav mig i dator världen, har försökt peta igång en annan router då bbb's egna är moddat från fabrik med deras egna inställningar, någon ppoe info vägrar dem ge heller. Ingen som vet hur man kan trycka sig in som admin på en bbb router även om det är disablat?

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TEEH:

Jag har exakt samma problem, bor i comhem hus & har BBB. Har varit "lugnt" nu ett par dagar men innan dess har jag kickats säkert 200 gånger / timme (när jag säger kickats så menar jag tappa anslutningen). Har varit i kontakt med bbb men de verkar sig inte veta av något, och skicka hit en tekniker hade inte resulterat i någon fix då detta kan hålla på i 24 timmar eller under en timme & det verkar inte finnas något speciellt tidschema.
Ska försöka ringa och höra med dem imorgon, hade varit guld om trådskaparen också hade velat göra det så man kan försöka att råda bot på detta.
Om det är någon som har en fix så skriv gärna det, är inte speciellt okunnig utav mig i dator världen, har försökt peta igång en annan router då bbb's egna är moddat från fabrik med deras egna inställningar, någon ppoe info vägrar dem ge heller. Ingen som vet hur man kan trycka sig in som admin på en bbb router även om det är disablat?

Mjo, ska tala med dom imorgon någon gång.

och där dog nätet igen! i 5sek

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Hej,

Vi har samma problem. Jag har chattat (som funkar skitbra) ett antal gånger med BBB och de säger att det är driftstörningar. De verkar dock ha problem på fler ställen än i Eskilstuna. Bla i Borås verkar det strula under samma tider.

Visa signatur

Det är inte jag som är dum!
Det är ni som är smarta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mocus:

Hej,

Vi har samma problem. Jag har chattat (som funkar skitbra) ett antal gånger med BBB och de säger att det är driftstörningar. De verkar dock ha problem på fler ställen än i Eskilstuna. Bla i Borås verkar det strula under samma tider.

Bor i etuna och det konstiga är att det hållit på så länge, man tycker ju de bör ha fixat sina "driftstörningar" speciellt om de nu är medvetna av det.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear