Permalänk

Lancooling IT! (liquid involved)

Temperatur och ljudnivå var helt olidlig, många gånger har datorn stängts av för överhettad GPU (speciellt vid BF3).

Vattenkylning var ända vettiga lösningen, dessutom öppnar det för överklockning!
Jag och Xwerty lade ihop ett paket hos ek-water och beställde.
Därefter följde en rolig och tidskrävande process för att installera allt.

För fotograferingen stod en mindre kompetent person för
Det blev dock bättre efter några timmars instruktion, därav bättre bilder mot slutet.

Komponenter:
CPU: Intel i5 ????
GPU: EVGA GTX 560Ti Superclocked 1GB
Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD4
Chassi: lian-li lancool k62
Nätaggregat: Plexgear PS-500

Vattenkylning:
GPU-Block: EK-VGA Supremacy - Acetal-Nickel
GPU-Adapter: Mounting plate VGA Supremacy GF560
GPU-Minneskylning: Akasa AK-VMC01-BK VGA RAM Heatsinks
CPU-Block: EK-Supremacy - Acetal
Radiator: EK-CoolStream RAD XTC (280)
Pump: EK-DCP 4.0
Reservoar: EK-BAY SPIN, Plexi CSQ
Slang: 19/13mm, mastercleer UV blå
Fittings: 19mm, EK kompressions black nickel
Adapters: G1/4, 45 och 90 grader.

Belysning:
3st Blå dioder (reservoar)
2x300mm UV rör

Mycket småfix är kvar:
Pumpen ska få en bättre montering.
Front och topp ska fästas med insex.
Toppfläktar och rad ska få grovmaskigt galler.
SSD ska innfinna sig(så småningom).

Lancooling IT! (liquid involved)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att du har problem med överhettade komponenter i det chassit, har själv samma chassi och jag är mycket nöjd med luftflödet. Jag kör med en e8400 + Gigabyte GTX460 OC och tempsen ligger kring 30-35 i idle och 50 i load.
Men jag håller med om att det låter mycket då chassit har en sådan öppen konstruktion.

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

Jag tycker det är konstigt att du har problem med överhettade komponenter i det chassit, har själv samma chassi och jag är mycket nöjd med luftflödet. Jag kör med en e8400 + Gigabyte GTX460 OC och tempsen ligger kring 30-35 i idle och 50 i load.
Men jag håller med om att det låter mycket då chassit har en sådan öppen konstruktion.

Det var mestadels GPUn som varit problembarnet, PGA kylpasta som torkats/överhettas, jag har inte haft problem med komponenter i allmänhet

Permalänk

Fint bygge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt fint förutom chassit du skulle köpt ett nytt före du började med denna väldigt fina vattenkylning :D. Annars väldigt fint !

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen belysningen slangen fick Är det belysning i reservoaren eller hur har du fått till den?

Permalänk
Medlem

Skit snyggt! Bara chassit som ser lite sådär ut. Lite roligt att se någon som vattenkyler ungefär likadana delar som jag har

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk

As nice!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Kanongalleri! Bra bilder och snyggt bygge!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det som skulle vara kronan på verket är att blåsa ur chassit me tryckluft för att få bort allt tråkigt damm.
Sen så blir chassit lite roligare om man fäster plastpanelerna med insex istället

Någon som har ett bra förslag på att kontrollera fläktar + pump?
Jag har upptäckt att pumpen inte går att kontrollera vi pwm styrning?
Om man däremot ställer om fläktkontrollen på moderkortet till spänningsstyrning fungerar det utomrodentligt.

Att styra pumpen
Alt 1: Göra en kontroller till pumpen där man kan reglera spänningen från 8-12v helst steglöst.

Alt 2: Låta den kontrolleras av CPU fläkten på moderkortet.

Att styra övriga fläktar
Alt a: Köra fläktarna på en fast spänning (lågt varvtal).

Alt b: Koppla fläktarna till en klassisk fläktkontroller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Theposjo:

Skit snyggt! Bara chassit som ser lite sådär ut. Lite roligt att se någon som vattenkyler ungefär likadana delar som jag har

Vi ska se om det kan bli lite temperaturtester idag

Visa signatur