Vilken telefon? Iphone 5 eller annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Hon skriver senare här:
"Lumian känns inte jätteaktuell för mej, men kanske dags att tänka om? Hur ser det ut på appfronten i dessa lurar?"

Visst är Lumia 800 en gammal telefon men den har ett bra pris samt rätt storleksmässigt.
Hur bra iPhone 5 än må vara så får man betala dyrt för den.

Annars kanske HTC vara ett alternativ:
http://www.htc.com/se/smartphones/htc-wp-8x/
http://reviews.cnet.com/smartphones/htc-windows-phone-8x/4505...

Den kanske snyggaste Windows Phone 8 mobilen och lättare än Nokias motsvarighet.

I inlägg #20 har hon skrivit

Kollade upp någon recension av S3 Mini. Storleken är ju lagom, men den verkar vara långt under S3:ans nivå prestandamässigt eller har jag fel?

Finns det Android telefoner i samma klass som S3 fast 4" skärm eller något större? Tycker om Android i sig, var nog bara min telefon som var seg och långsam då den hängde sig konstant efter uppdatering till Jelly Bean. Möjligheten att anpassa så mycket som man faktiskt kan är trevlig, men Ios kanske har en layout som är tillräckligt bra utan anpassning?

Precis som Don_W skrev så är WP inget alternativ. Har kollar lite på dem efter allt folk skrivit i tråden, men har inte ändrat uppfattning.

Större filer laddar jag väl inte ner speciellt ofta på telefonen men när det finns möjlighet så vill jag ju kunna koppla upp till Wifi. Går det att använda Wifi på den tillräckligt bra för att t.ex kolla på youtube eller vanlig surf?

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Hon skriver senare här:
"Lumian känns inte jätteaktuell för mej, men kanske dags att tänka om? Hur ser det ut på appfronten i dessa lurar?"

Och i det senaste inlägget står det klart och tydligt:

Har kollar lite på dem efter allt folk skrivit i tråden, men har inte ändrat uppfattning.

Permalänk
Medlem

Inte ladda batterierna över natten gott folk. Att mata batteriet med ström när det är fulladdat är inte så bra..

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

Mitt wifi är betydligt snabbare på min iPhone 5 än på min tidigare 4. Och de som har har problem har förmodligen fått det fixat med senaste uppdateringen. Om den mot förmodan fortfarande då inte funkar så får man ju en ny enhet på garantin, så snälla Applehatare, sluta lägg fram ett ev problem som en anledning till att stödja plastindustrin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Inte ladda batterierna över natten gott folk. Att mata batteriet med ström när det är fulladdat är inte så bra..

Varför ? Det har jag gjort sen min första telefon Nokia 1610 utan några som helst bekymmer. Apple säger dessutom själva på sin support sida att hur du än laddar din telefon så påverkar det inte batteriet öht. Däremot så rekomenderas det att köra helt slut på batteriet 1 gång i månaden typ.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Abbs:

Hur mycket har du använt WP? Vet du hur många appar det finns? I princip alla ur top 50 och den växer snabbast.

Visserligen har ju iOS och Android:
52 olika Shotgunappar
45 olika iBeer
22 olika iPopcorn
etc

47 st flashlight-apps

Permalänk
Medlem

Htc one s kanske? Även om den inte är på sgs3 nivå så var den jag prövade rapp och de lilla problemen jag hört om den ligger ju på HTC sense, men det är ju bara ladda ner go launcher eller nova launcher så kommer du bort från dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det tror inte jag. Exakt samma mjukvara på min ipad 2 funkar utan problem. Det är många som rapporterat problem med wifi på Iphone 5 tillverkade vecka 36.

Jo, fast det är många som har rapporterat problem med Wifi på iPad 3 också. Och min iPad 3 fungerade alldeles utmärkt med iOS 5, det är först nu i samband med iOS 6 som jag har fått enorma problem med Wifi. Min sambos iPad 2 fungerar dock utan problem med iOS 6. Så jag finner det högst osannolikt att en massa iPad 3 helt plötsligt har gått sönder i samband med uppdateringen från iOS 5 till iOS 6, mer sannolikt att det är en bugg som har införts i mjukvaran för iOS 6. Det behöver dock inte betyda att det inte är något fel på iPhone 5 tillverkade i vecka 36, det kan det mycket väl vara. Däremot så är det en bugg i iOS 6 när det gäller Wifi eftersom det även är en hel del som har fått problem med iPad 3 över Wifi efter uppdateringen. Det är i alla fall min övertygelse.

Permalänk
Medlem

Vi snackar dock om olika problem tror jag. Jag har inga som helst problem att koppla upp mig över wifi med min iphone 5, jag tappar inte wifi, det går utmärkt att surfa och strömma film. Problemet jag har är att så fort det handlar om att ladda ner en stor fil så går det i snigelhastighet. Man märker inte det om man använder telefonen som vanligt men när man väl ska plocka hem tex en stor PDF så blir det extremt långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Inte ladda batterierna över natten gott folk. Att mata batteriet med ström när det är fulladdat är inte så bra..

Det spelar ingen roll. Den laddar inte när batteriet är fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Inte ladda batterierna över natten gott folk. Att mata batteriet med ström när det är fulladdat är inte så bra..

Stämmer absolut inte. Den fortsätter inte att försöka mata in ström i ett redan fullt batteri. De är skyddade mot över- och underladdning.
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_i...

Vi har en annan sorts batteri i mobilerna idag jämfört med de vi hade för 8 år sedan. Välkommen in i år 2012

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Min åsikt. Välj en android telefon. Iphone är en extremt överskattad telefon.

This...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att Android är extremt överskattat så välj Iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Min åsikt är att Android är extremt överskattat så välj Iphone

This...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Sist jag hade android(våras) och jämförde med min systers iphone så var flertalet av apparna som jag(notera, jag) ville ha gratis på android men kostade på iOS. .

Fast på android är majoriteten av apparna som är grattis reklamfinansierade, de slukar batteri och är iriterande. Sedan en annan bra sak är att utvecklarna behöver bara optimera sina appar till Iphone, på android ska apparna funka på tusentals modeller. lägre medelpris på betalappar och bättre appkvalité är en av iOS starka sidor som android ofta har problem med.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Annan, android eller kanske prova någon ny Windows phone från Nokia eller Samsung, 5:an har ju inte änns det som var bra med de andra modelerna, att den var användar simpel för de har ju massa problem med 5:an

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasslark:

Annan, android eller kanske prova någon ny Windows phone från Nokia eller Samsung, 5:an har ju inte änns det som var bra med de andra modelerna, att den var användar simpel för de har ju massa problem med 5:an

Äsch, storm i ett vattenglas....

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Läste 2 minuter på Universals sida och deras abonnemang, det är ju bara skit. Visst, obegränsade samtal, sms och surf för det priset är väl bra. Men hastigheten på surfen är ju katastrof, upp till 1 Mbit/s!

Men då är ju inte Wifi något problem. Hemma har vi upp till 4Mbit/s, skulle vi någongång uppgradera så kan vi ändå inte få mer än 6Mbit/s då vi ligger längst ut på linan eller vad det nu är...

Har vart och känt på lite olika telefoner nu! Lumia 900 föll bort direkt, tyckte inte om utseendet på själva telefonen och inte på operativsystemet heller. S3 var stor, höll på att dra tummen ur led för att nå knapparna i nederkanten... Iphonen låg däremot väldigt bra i handen! Blev dock kär i skärmen på S3:an, klar skarp och bra upplösning! Iphonens skärm kändes något tråkig i jämförelse, både mindre och kändes bara inte lika superklar. Kan iofs bero på att S3:an hade en färgglad bakgrund med färgglada appar osv medan Iphonen hade helsvart bakgrund och mkt svart i appikonerna. Pratade med en säljare i butiken (Telenor) om vad han tyckte om dem. Man får ju ta allt han sa med en nypa salt då han som sagt är säljare... Det jag fick ur honom var iaf att det är de två bästa på marknaden nu. Han hade haft både Ios och Android samt testat båda telefonerna och sa att det är bara smaksak vilket man tycker bäst om. Iphone är väldigt lättanvänd och man vänjer sig fort vid storleken på S3:an (håller med om det, blev bättre på de få minutrarna jag lekte med den). S3:an skulle enl honom klara av att surfa i 21/22Mbit/s, inte hundra på vilket han sa. Iphonen skulle klara av att komma upp i 30Mbit/s vilket är vad de erbjuder med det abonnemanget som jag antagligen tecknar. De hade själva mätt hastigheten med den och fått 29Mbit/s.

Blev inte lättare att bestämma mig genom att känna på dem, tyvärr nästan tvärt om. Väldigt trevligt med den stora skärmen, men risk att den kräver tvåhandsfattning. Ev klarar jag väl av att använda den med en hand när jag stretchat ut tummen litegranna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ribekka:

Hej alla glada!
Har sedan ca 15 månader tillbaka använt en Nexus S men den har nu slutat fungera, enl företaget som Tre skickade den till så är kretskortet vattenskadat.

Som planen ser ut nu så löser jag nog ut abonnemanget jag har nu vilket bör landa på ca 8*299=2400kr. Har dock inte säkra siffror så kundservice inte hade koll på någonting utan jag måste vänta till efter helgen. Letat efter ett fast pris abonnemang och hittat ett jag fastnat för: Tele2 Volym Hög Student (439kr/mån, fria sms/mms, fria samtal, fri surf 10GB). Den svåra frågan är då vilken telefon jag ska ta. Är sugen på en Iphone 5 då det finns bra mycket fler kvalitet spel/appar än vad det gör till Android. Har ej haft Iphone innan så kan bara basera min uppfattning på jämförelser med kompisars telefoner.

De flesta väljer mellan Iphone 5 och Samsung S3, men jag tycker att S3:an är på tok för stor och då spelar det ingen roll hur bra den är. Trots mina långa fingrar är jag fortfarande tjej med tjejhänder, jag är rädd för att den inte kommer ligga bra i handen på mig... Vad finns det för andra alternativ? Vill ej ha Windows phone, tycker Windows OS är grymt fult...

Kameran är inte så viktig! Klart att möjligheten att ta ok bilder är schysst men som den fotonörd jag är så är jag inte nöjd med annat är systemkamera.

Det jag är lite tveksam på är batteritiden. Iphone är väl inte kända för att kunna användas länge direkt. Hur länge räcker det egentligen? Klarar man sig en dag? Då jag nästan ständigt har tillgång till vägguttag så är det väl inte något enormt problem, men man vill ju ändå slippa ränna efter laddare hela tiden.

Ni som är mer insatta och teknikkunniga är jag, har ni några rekommendationer?

Tips åk till nån affär och pröva och lägg den i handen. Den är inte alls stor.
Sen finns det jättemånga flera telefoner än samsung och apple oavsett om det bara är det media skriver om.

Vad vill du få ut av din telefon? Vilken egenskap?

Vill du ha samma gui i all evighet skaffa apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Fast på android är majoriteten av apparna som är grattis reklamfinansierade, de slukar batteri och är iriterande. Sedan en annan bra sak är att utvecklarna behöver bara optimera sina appar till Iphone, på android ska apparna funka på tusentals modeller. lägre medelpris på betalappar och bättre appkvalité är en av iOS starka sidor som android ofta har problem med.

Så du menar att de finns inga gratis-appar på IOS?

Hahaha fan va kasst.

Snacka om snevriden kommentar.

Android har adblock vad har apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Inte ladda batterierna över natten gott folk. Att mata batteriet med ström när det är fulladdat är inte så bra..

Näe Li-Ion batterier i mobiler mår bra av att laddas ofta än sällan som jag läst mig till. Egentligen desto oftare desto bättre då dom inte gillar att dras ur helt. Dock så kan man för telefonens kalibrering dra ur batteriet helt någon gång i månaden sådär just för att telefonen inte skall tappa bort vart som är 100% och tomt. Laddar alltid mina batterier oavsett om dom är på 10% eller 78% vid kvällen och har aldrig behövt byta ett batteri i en telefon sen 3310ans tid. Visserligen har jag aldrig en mobil över ett år men vem har det idag egentligen?

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

De flesta här skulle rekommendera Nokia Lumia 920, inklusive mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Så du menar att de finns inga gratis-appar på IOS?

Hahaha fan va kasst.

Snacka om snevriden kommentar.

Android har adblock vad har apple?

Snälla, jag skrev aldrig att det inte fanns grattisappar på iOS. Jag är inte dum, däremot kanske den som tolkar saker fel och skriver en provocerande kommentar är det? iOS behöver inte adblock, det är inte lika översvämmat med reklam som androids appar.

Androidextrimist......

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

De flesta här skulle rekommendera Nokia Lumia 920, inklusive mig.

Du menar alltså på fullaste allvar att "de flesta" på detta forum rekommenderar en telefon som inte finns i butik och som ingen använt?

När dessutom TS säger att hon inte vill ha en Windows Phone är rekommendationen ännu märkligare.

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Du menar alltså på fullaste allvar att "de flesta" på detta forum rekommenderar en telefon som inte finns i butik och som ingen använt?

När dessutom TS säger att hon inte vill ha en Windows Phone är rekommendationen ännu märkligare.

Ja det menar jag, lever du under en sten eller vad?
Det snackas mycket om Lumia 920 på sweclockers, och i var och varannan tråd rekommenderar folk den.

Jag menade att OM trådskaparen inte skulle utesluta WP så skulle en massa här i tråden rekommendera lumia 920.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ja det menar jag, lever du under en sten eller vad?
Det snackas mycket om Lumia 920 på sweclockers, och i var och varannan tråd rekommenderar folk den.

Jo, jag har märkt av "Lumiahetsen" i vissa trådar här på forumet. Det är just rekommendationen av en telefon som man själv inte har använt som jag tycker är märklig. När alla som beställt fått sina telefoner om ett par veckor och är nöjda - ja, då kan jag förstå varför man rekommenderar den om man anser att den är bra.

Skulle du rekommendera en TV som du själv inte har sett "live" till någon?

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag menade att OM trådskaparen inte skulle utesluta WP så skulle en massa här i tråden rekommendera lumia 920.

Det kanske var så du menade, men det var inte så du skrev. Därav min fråga.

Permalänk
Medlem

Frågga inte sånt på swec, många här är anti-apple och därför blir svaren inte oberoende

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM