Permalänk
Medlem

Högtalare knastrar.

Hejsan! Min vän ringde mig precis och förklarade hans problem med sitt ljudsystem. Han har 2 st golvhögtalare, okänt märke och en äldre förstärkare. Det har funkat i evigheter men på senaste så har högtalarna börjat knastra helt plötsligt vid vanlig ljudnivå.

För att lösa detta tillfälligt drar han ut och in AUX kabeln från datorn/mobilen och pillar på toppen så att högtalarna "brusar" och stoppar tillbaka den. Efter det funkar det men knastrandet kommer tillbaka, ibland efter 5 min och ibland efter några dagar. Han har testat att byta aux kabeln. Vad kan detta bero på? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske någon vridpotentiometer som har oxiderat? Burkar vara vanligt på gamla förstärkare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hur kollar man detta? vad menas med oxiderat? Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ohman92:

Hur kollar man detta? vad menas med oxiderat? Tack!

I folkmun rostat T.ex gamla radior brukar knastra när man ställer in ljudet

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oxidation
Testa att vrida volymkontroll och övriga reglage hastigt fram och tillbaka en bra stund så kanske det hjälper,annars får man testa med elektronikspray.

Permalänk
Skrivet av ohman92:

Hur kollar man detta? vad menas med oxiderat? Tack!

Inte så haj på ljudteknik, men antar att det är samma sak som man alltid menar när man snackar om oxidering?

När en atom som saknar en eller fler elektroner för att bli en "ädelgas", och en sådan atom kommer i kontakt med en atom som gärna ger bort elektroner, så sker det en oxidering och bildar joner från båda atomerna. Detta är vad som händer när det bildas rost, finns många vardagsexempel, hustak brukar träs på metall som har svårt för att oxidera för att taket inte ska oxidera och brytas ner.
Batterier brukar oxidera eller "ärjas" som det kan kallas, stavas det så? Och det är precis samma sak, när batterier lämnas väldigt länge, kanske har samma sak hänt dina högtalare?

Rätta mig om jag har fel, men är ganska säker på att jag kan min kemi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ohman92:

Hejsan! Min vän ringde mig precis och förklarade hans problem med sitt ljudsystem. Han har 2 st golvhögtalare, okänt märke och en äldre förstärkare. Det har funkat i evigheter men på senaste så har högtalarna börjat knastra helt plötsligt vid vanlig ljudnivå.

För att lösa detta tillfälligt drar han ut och in AUX kabeln från datorn/mobilen och pillar på toppen så att högtalarna "brusar" och stoppar tillbaka den. Efter det funkar det men knastrandet kommer tillbaka, ibland efter 5 min och ibland efter några dagar. Han har testat att byta aux kabeln. Vad kan detta bero på? Tack på förhand!

Oxider bildas främst på kontaktytorna på gamla omkopplare och pottar, gamla förstärkare behöver därför renoveras, man tar isär och rengör allt som rör sig eller så byter man ut det.
Om han verkligen inte gör något annat än drar kabeln så tyder på att det inte handlar om oxiderade reglage, kanske en oxiderad anslutningskontakt eller en lödning som släppt eller så kan det vara tecken på nån trasig komponent oftast en kondensator.
Om han däremot rör något reglage i samband med att han drar ur kabeln så skrapar han bort oxidskicktet och då funkar det ett tag innan det rasslar igen, om man manövrerar alla reglage snabbt fram o tillbaka utan insignal till förstärkaren så brukar det höras som oväsen om de är oxiderade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev så drar han ut och in aux kabeln (från datorn/mobilen, ej förstärkaren). Jag kan ju till en början fråga honom om det finns fler ljudingångar, RCA t.ex så kan han testa det. Och be honom vrida på volymrattarna snabbt fram o tillbaka ett tag, värt ett försök! Tack för hjälpen