Liten sata-controller till ESXi

Permalänk
Avstängd

Liten sata-controller till ESXi

Hej.

Tänkte göra om lite i ESXi burken och är på jakt efter en liten sata-controller som jag kan använda för min virtuella lagringsburk.

Det räcker med 1 st sata port. PCI eller PCI-E spelar ingen roll. Vill gärna slippa pilla med extra drivrutiner i ESXi.

Någon som känner till något kort som funkar bra?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Ta en titt på http://www.vm-help.com//esx40i/esx40_whitebox_HCL.php, här finns ganska mycket som är testat med ESXi. En del kort med Silicon Image-chip borde fungera. Finns många Lycom-kort baserade på dessa chip, finns bl.a. på Dustinhome. Har dock ej testat själv. Håller mig till LSI-baserade kort

Permalänk
Avstängd

Hade hoppats på att någon kunde länka ett kort som de vet fungerar då jag chansade på detta kortet och failade

Har redan ett LSI 9211 och ett IBM 1015 flashat till LSI firmware och de fungerar fint.

Det som jag vill åtgärda är att jag just nu bara utnyttjar en av moderkortets sata platser för ESXi installationen och en OpenIndiana VM.

Tänkte installera ESXi på usb-sticka och köra passthrough på moderkortets controller och sen spara min OI VM på den lilla controllern.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Titta i HCL som länkat, och köp ett kort därefter. Att chansa och köra på icke supporterat kort kan fungera, men också bli tajkon totalt. Gör dig själv en tjänst, gör rätt från början

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

Har kollat i HCL men hittar inget kompatibelt kort som säljs hos svenska återförsäljare.
Insåg att jag inte kunde köra en vanlig PCI kontroller då ESXi skickar vidare båda PCI-kanalerna när man kör PCI-passthrough. Så det måste vara PCI-E.

Lutar åt att det får bli att spara det på en separat usb-sticka :/

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Finns massor med kort som säljs i Sverige som finns på HCL. http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=5656866&hbx... tex. Kanske inte det mest prisvärda i exemplet ovan, men det finns.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du har för moderkort. Jag kör med ett ASUS U3S6 som jag hade liggande och det funkar - dock är prestanda tydligen allt annat än lysande på den där Marvell SATA-kontrollern efter vad jag läst. I mitt fall spelar dock prestandan mindre roll, man får väl koppla de långsamma diskarna där helt enkelt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX