Knappt skillnad med Sound Blaster X-Fi Titanium.. =/

Permalänk

Knappt skillnad med Sound Blaster X-Fi Titanium.. =/

Hej!
Köpte för ett tag sedan en begagnad Creative Sound Blaster X-Fi Titanium här på sweclockers marknad!
Funkar gör det, men märker knappt någon skillnad mot mitt förra ljudkort integrerat på moderkortet. Har ett fint egenbyggt 2.1 system byggt på ett par 8" gammakoner samt en 10" peerless, så lyssnar inte i några minihögtalare, etc!
På förra ljudkortet så fanns det en funktion (dolby home theatre v4) som i min mening gjorde ljudet ganska mycket bättre, denna funktion kan dock inte installeras på det nya.

Iallafall, brukar man inte märka skillnad när man byter till ett kort som kostar ca 800 nypris?
Tack på förhand!

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusdator123:

Hej!
Köpte för ett tag sedan en begagnad Creative Sound Blaster X-Fi Titanium här på sweclockers marknad!
Funkar gör det, men märker knappt någon skillnad mot mitt förra ljudkort integrerat på moderkortet. Har ett fint egenbyggt 2.1 system byggt på ett par 8" gammakoner samt en 10" peerless, så lyssnar inte i några minihögtalare, etc!
På förra ljudkortet så fanns det en funktion (dolby home theatre v4) som i min mening gjorde ljudet ganska mycket bättre, denna funktion kan dock inte installeras på det nya.

Iallafall, brukar man inte märka skillnad när man byter till ett kort som kostar ca 800 nypris?
Tack på förhand!

Är det ljudkvaliteten eller ljudbilden du är missnöjd med? Har du installerat drivrutiner/programvara för att styra kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kopplar du in högtalarna till datorn?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Är det ljudkvaliteten eller ljudbilden du är missnöjd med? Har du installerat drivrutiner/programvara för att styra kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Installationen instellerade typ 10 program, avinstallerade något och kan ha varit så att jag blockerade något. Gillar verkligen inte när man måste installera så mycket bara för ett ljudkort. =/ men ska nog kanske testa att ominstallera då!

Är väl igentligen både ljudkvaliteten och ljudbilden, alltså inget brus eller störningar, men ljudbiden är väl inte jätteklar. Är som på moderkortets ljudkort. Hade önskat lite fylligare, klarare ljud helt enkelt.

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Hur kopplar du in högtalarna till datorn?

Kopplat in med en 3,5 mm som går till förstärkaren.

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Medlem

Ljudkort gör inte så stor skillnad,lägg pengar på akustiken,placering och vettiga högtalare istället,sen alla hokuspokuseffekter brukar i regel fucka upp ljudet istället för att göra det "bättre"

Permalänk
99:e percentilen

Intressant tråd för mig med. Fick bättre (renare) bas med mitt X-Fi Titanium Fatal1ty Pro, men i övrigt (troligen) endast placeboeffekt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusdator123:

Kopplat in med en 3,5 mm som går till förstärkaren.

Där är en av anledningarna till att det låter som det gör.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Där är en av anledningarna till att det låter som det gör.

Precis.

Lägg pengarna på en dac istället och kör optiskt ut från datorn. Cambridge DacMagic är populär.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ljudkort gör inte så stor skillnad,lägg pengar på akustiken,placering och vettiga högtalare istället,sen alla hokuspokuseffekter brukar i regel fucka upp ljudet istället för att göra det "bättre"

Skitsnack, ljudkort gör en enorm skillnad, kommer alltid minnas dagen när jag lyssnade på ljudkortet för första gången, man blev så ledsen över att man inte uppgraderade tidigare.
Onboard ljud borde vara olagligt.

Rasmusdator: stängde du av onboard ljudet i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Skitsnack, ljudkort gör en enorm skillnad, kommer alltid minnas dagen när jag lyssnade på ljudkortet för första gången, man blev så ledsen över att man inte uppgraderade tidigare.
Onboard ljud borde vara olagligt.

Rasmusdator: stängde du av onboard ljudet i BIOS?

Det är så liten skillnad att man nästan måste ha bra högtalare eller hörlurar för att höra skillnad

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ljudkort gör inte så stor skillnad,lägg pengar på akustiken,placering och vettiga högtalare istället,sen alla hokuspokuseffekter brukar i regel fucka upp ljudet istället för att göra det "bättre"

Okay kommer väl göra det i framtiden om jag inte får till ljudkortet bättre. Ja håller med, hokuspokus brukar inte hjälpa, fast just home theatre gav det dära fylliga ljudet som jag absolut inte trodde en mjukvara kunde!

Skrivet av Zuggmate:

Intressant tråd för mig med. Fick bättre (renare) bas med mitt X-Fi Titanium Fatal1ty Pro, men i övrigt (troligen) endast placeboeffekt.

Precis så för mig också! glömde att säga det, basen har blivit sådär mjuk och fin som jag ville ha den, men diskanten/mellanregisten knapps någon skillnad.

Skrivet av rhalla:

Där är en av anledningarna till att det låter som det gör.

Kunde misstänka det också, men vad ska man göra då det bara finns det (och någon annan kontakt som jag inte alls känner till)?

Visa signatur

Mina projekt: Simple | Drömlabb

Permalänk
Medlem

Som jag skrev, köp en dac!

Rummets akustik gör mycket också. Sök och du ska finna.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mekken:

Som jag skrev, köp en dac!

Rummets akustik gör mycket också. Sök och du ska finna.

Tycker man inte byte av ljudkort förändrade ljudet särskilt mycket kommer en extern dac vara sällsynt bortkastade pengar.
Analogt ut till förstärkare är en utmärkt lösning i de allra flesta fall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Kan tillägga att den riktigt stora skillnaden märks först när man börjar kräma på med mer diskant, bas, crystalizer etc, och nu kommer nån jävla snubbe som tror att han är audiofil och att alla extra grejer bara försämrar ljudet, men jag skiter fullständigt i om vissa tycker att det försämrar ljudet, eftersom JAG tycker att det låter 300 gånger bättre, orkar seriöst inte med folk som börjar yra om att det försämrar ljudet så snälla börja inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tycker man inte byte av ljudkort förändrade ljudet särskilt mycket kommer en extern dac vara sällsynt bortkastade pengar.
Analogt ut till förstärkare är en utmärkt lösning i de allra flesta fall.

Har du testat detta själv?

Vill man ha rent och "ärligt" ljud är dac rätta vägen. Men vill man ha ett förvrängt ljud och inte har ett system som klarar spela alla register på rätt sätt kanske ett ljudkort fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Har du testat detta själv?

Vill man ha rent och "ärligt" ljud är dac rätta vägen. Men vill man ha ett förvrängt ljud och inte har ett system som klarar spela alla register på rätt sätt kanske ett ljudkort fungerar...

Dac och ljudkort är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Har du testat detta själv?

Vill man ha rent och "ärligt" ljud är dac rätta vägen. Men vill man ha ett förvrängt ljud och inte har ett system som klarar spela alla register på rätt sätt kanske ett ljudkort fungerar...

Som sagt: DAC = Digital to Analog Converter = Ljudkort.

Precis som det finns ljudkort för montering i en slot på moderkortet som är "mindre bra" så finns det externa DAC:ar som är mindre bra. Den enda möjliga vinningen med att har DAC:en/ljudkortet utanför själva datorlådan är att, beroende på hur bra kortet är skärmat och beroende på var det är placerat i datorn och vad det finns för andra komponenter nära så kan man minska mängden störningar. Ett ljudkort av vettig kvalitet lider sällan av sådana, även om det sitter inne i datorn. Ett mycket bra internt kort är exempelvis M-Audio Audiophile 2496, som är avsett för musiker, som normalt ställer betydligt högre krav än p12 som kopplat till sitt Z906.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Dac och ljudkort är samma sak.

Nja, kortfattat kan ma kanske säga det.

Problemet är att ljudkort till datorn är tänkt att användas ihop med hörlurar och sänder ut en högnivåsignal.

Kort och gott, en dac, sen börja jobba med rummet. Finns mycket man kan göra med enkla medel.

TS: Vad är det för förstärkare du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Nja, kortfattat kan ma kanske säga det.

Problemet är att ljudkort till datorn är tänkt att användas ihop med hörlurar och sänder ut en högnivåsignal.

Kort och gott, en dac, sen börja jobba med rummet. Finns mycket man kan göra med enkla medel.

TS: Vad är det för förstärkare du har?

Ljudkort sänder ingen högnivåsignal utan lågnivå,dessutom brukar ljudkort vara dåliga på att driva hörlurar i alla fall tungdriva sådana,skicka linjesignal till förstärkare funkar däremot utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Problemet är att ljudkort till datorn är tänkt att användas ihop med hörlurar och sänder ut en högnivåsignal.

Det finns en del kort som har lurstärkare ja, men de flesta har det inte och klarar i bästa fall hjälpligt att driva lite mer lättdrivna lurar. Så nej, de är inte primärt avsedda att driva lurar, utan det är en trevlig bonus att man ibland kan driva lurar med dem ÅXÅ.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mekken:

Har du testat detta själv?

Vill man ha rent och "ärligt" ljud är dac rätta vägen. Men vill man ha ett förvrängt ljud och inte har ett system som klarar spela alla register på rätt sätt kanske ett ljudkort fungerar...

På vilket sätt förvränger ett ljudkort ljudet och på vilket sätt begränsar det frekvensomfånget?

Skrivet av mekken:

Nja, kortfattat kan ma kanske säga det.

Problemet är att ljudkort till datorn är tänkt att användas ihop med hörlurar och sänder ut en högnivåsignal.

Kort och gott, en dac, sen börja jobba med rummet. Finns mycket man kan göra med enkla medel.

TS: Vad är det för förstärkare du har?

Hittar du på allt eftersom eller tror du på vad du själv skriver? En överväldigande majoritet av alla ljudkort har en linjenivåutgång som maxar på 2.5V vilket väl får anses vara industristandard.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är så liten skillnad att man nästan måste ha bra högtalare eller hörlurar för att höra skillnad

Det är enorm skillnad när man har hörlurar.

Onboard kort brukar låta skräp i jämförelse.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

MYCKET beror på förstärkaren också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Det är enorm skillnad när man har hörlurar.

Det beror ju på att de eg inte är avsedda att driva lurar direkt och beroende på kortets utgångsimpedans och lurarnas impedans så funkar det ibland inte så bra alls och ibland funkar det helt okej.

Permalänk

Har ett relativt billigt Asus Xonar XD, och skillnaden jämfört med det inbyggda är enorm. Som sagt då i synnerhet med lurar, sannolikt pga. att kortet har inbyggd hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Ha för vana att slå av alla "förbättringar" osv. Det kanske låter tråkigt i en början men sedan kommer du börja uppskatta att det låter naturligare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Likt många andra tycker jag generellt ljudkort är bland de sista ljudförbättringarna man kan göra efter att man är klar med allt annat. Det påverkar oftast otroligt mycket mindre än (i minskande ordning) rumsakustiken, högtalarna och förstärkaren.

Dock finns det undantag:
Line-signalen från ljudkortet i min gamla samsung-netbook låter fruktansvärt när jag använt den kopplad till förstärkaren - trots att jag hade ställt in att den ska skicka line-signal och inte hörlurssignal (inställningen ger ingen skillnad).
Där behövs externt ljudkort om den ska användas till annat än hörlurar och små portabla USB-drivna högtalare.

Några liknande bärbara datorer kan ha lika dåliga ljudkretsar.
Inget av de större moderkortföretagen skulle de senaste åren få för sig att snåla lika mycket på det så har svårt att tro att det är ett problem på någon stationär dator - i.a.f. inte på icke-OEM-moderkort.

De vanliga anledningarna annars till att behöva köpa ljudkort är om man behöver hörlursförstärkardel i t.ex. Xonar DG/STX eller är i behov av specifika utgångar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oyegie:

Ljudkort gör inte så stor skillnad,lägg pengar på akustiken,placering och vettiga högtalare istället,sen alla hokuspokuseffekter brukar i regel fucka upp ljudet istället för att göra det "bättre"

Aj då...känns ju korkat att ha köpt ett ljudkort för 9000kr, när en integrerad krets på moderkortet ska vara likvärdigt.

Varför skriver du något så missvisande när du inte har ett dugg koll?

Allt spelar roll. Ljudkälla, kablage, element, akustik och positionering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du kör med förstärkare också så är det bara onödigt (och dåligt) att köra analogt från dator till förstärkare. De flesta förstärkare har väl ett flertal digitala ingångar nu för tiden. Om du kör med digitalt så kommer det inte vara någon skillnad på att skicka signalen från ett ljudkort eller integrerade kretsen.