Permalänk
Medlem

Sony Vaio S13, micro review.

Nu har jag haft min Sony Vaio S13 i några dagar och jag tänkte skriva lite kort vad jag tycker om datorn. OBS! jag är kass på att skriva och jag har inte skrivit något liknande tidigare

Först till min konfiguration:

  • Färg: Svart

  • CPU: Core i5 3210m 2.5Ghz

  • GPU: GT 640m LE

  • Skärm: 1600x900

  • RAM: 4Gb DDR3 (Uppgraderar senare)

  • HD: 320Gb 5400rpm (Det blir en 256Gb SSD Senare)

  • OS: Windows 8 Pro (Pro för att jag då kan nedgradera till Windows 7 Pro med samma nyckel)

Pris ca 9000:-
Det mest grundläggande jag behöver ifrån Sony, resten uppgraderar jag billigare själv (SSD + RAM)

Leverans
Datorn levereras hem till dörren med TNT. Man får ingen information när under dagen dom planerar att komma, nån gång mellan 9-17. Mycket irriterande om man måste vara hemma hela dagen för att ta emot paketet. Vissa kan välja att levera till sitt jobb medans andra har jobb utan fast plats, dvs. åker runt mycket.

Däremot så var datorn välpaketerad själva kartongen till datorn ligger inlindad i bubbelplast av större format i en större skyddande kartong.

Chassi

Det är välbyggt och fint och det känns väldigt stadigt och jag gillar slot in DVD:n. Däremot så är jag förvånad över att skärmen flexar lite men det kan jag leva med.

Liten och smidig laddare. Även om jag önskat en Dell liknande laddare där man lindar sladden runt laddaren och fäster med en gummistrap.

Tangentbordet är av så kallat Chicklet(?) typ, jag var lite negativ mot detta tangentbord eftersom jag gillar den gamla stilen. Men det fungerar ganska så bra. Det man kan störa sig på är att tangenterna ibland inte reagerar att jag trycker på dom eller så reagerar dom för bra och skriver samma bokstav två gånger. Men det händer inte speciellt ofta så det kan jag nog lära mig leva med även om det är störande ibland.

Pekplattan är väldigt stor jämfört med resten av datorn. Men den är ändå inte ivägen och den känns väldigt bra när man använder den. Däremot så är jag lite emot en stor platta med dolda knappar. Eftersom det är en stor platta så är det svårt att hitta höger/vänster knapp. Men det är också en vanesak som man kan lära sig leva med.

Slot in DVD som jag nämde tidigare är jag imponerad av. Det ser mycket snyggare ut än den vanliga typen av DVD spelare som brukar finnas på bärbara datorer. Däremot så är den väldigt känslig, jag skapade recovery DVDs (5st 4.5Gb skivor) men den misslyckaded med bränningen av en skiva pga. att jag lyfte upp den, även fast jag var försiktig pga. att den brände skivor.

Fläktarna är väldigt tyst. Nu är det lite svårt för mig att avgöra eftersom jag tillfälligt har min NAS i vardagsrummet och den låter för mycket för att jag ska höra fläktarna på min dator.

Mjukvara
Datorn leveras med Windows 8 Pro (Jag betalade ca 450kr extra för Pro) Det fungerar sådär. Nu är jag en av alla dessa "ModernUI" motståndare och anser att allt Touch interface tillhör surfplattor och e Desktop datorer.
Men det har inget med Sony Vaio att göra. Så jag fortsätter med alla program som Sony installerat, Mcafee är installerat på datorn även fast jag valde att inte köpa det. Utöver det så är det många andra Sony program dvs. bloat installerat. Jag vet att en 5400rpm hårddisk är slö, speciellt när jag är van med SSD. Men så här slö minns jag inte att den var. Den är riktigt hemskt slö, mest troligt är alla skräp program som är installerade eftersom det är något som får hårddisken att arbeta nästan konstant. Det innebär att när man försöker starta något program t.ex. Chrome så tar det väldigt lång tid. Flera gånger har jag fått stänga av datorn genom långtryck på powerknappen eftersom den hängt sig.

Men eftersom jag inte beställt någon SSD än så fortsätter jag testa Windows 8 och avinstallera Sonys skräp jag inte vill ha. Jag börjar med installera VirtualBox eftersom jag håller på att bygga mina egna script för att automatisera LinuxFromScratch. Men det fungerar inte! det visar sig att Sony har valt att avaktivera VT-x i EFI och det finns inga möjligheter att aktivera det. Jag har försökt komma in i EFI utan att lyckas, provat F1-F12 via boot m.fl. Men även om jag skulle komma in i EFI så finns ändå inte möjligheten (enligt google resultat) att aktivera VT-x på Sony Vaio datorer (vissa modeller har VT-x aktiverat).

Nästa steg jag tar är att utforska hur man installerar Linux när man har EFI istället för BIOS. Det visar sig vara ganska så enkelt. Men nu är det så att EFI programvaran som Sony valt (Insyde H2O) inte följer standarden. Istället för att visa en boot meny över installerade EFI boot filer på EFI partitionen så är EFI programvaran hårdkodad att boota Windows. Jag har hittat en guide som visar hur man kan kringå det genom att installera en EFI boot manager sak och flytta Windows egna EFI bootfil till en annan plats. Inte så farligt avancerat men mycket irriterande.

Slutsats
På grund av Sonys val att inaktivera VT-x och köra med Insyde H2O EFI som uppenbarligen (enligt google/forum resultat) favoriserar Windows operativsystem oavsett hur man konfigurerar EFI boot processen, vilket inte följer EFI standarden. Så är jag mycket missnöjd med datorn, kan man leva utan det så är det en väldigt bra dator. Men jag kan inte leva utan VT-x och jag önskar jag visste detta innan jag köpte dator. För nu funderar jag på att hävda min rätt att ångra köpet via distansköplagen, eller anmäla den som "trasig" och hoppas att dom aktiverar VT-x och uppdaterar EFI.

EDIT: Äntligen har jag hittat vägen in i BIOS/EFI! Det finns även möjlighet att aktivera VT-x. För att komma in i BIOS/EFI behövde jag starta datorn via "Assist" knappen, som jag trodde enbart startade recovery. men där fanns en meny med olika val som t.ex. BIOS

Men det finns fortfarande, enligt forum på nätet då jag inte hunnit prova själv än, det problemet med att EFI favoriserar Windows istället för att följa boot standarden för EFI.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Bra recension!
Har funderat på lite olika modeller ur S-serien ett tag nu, bra att du lyfter fram svagheter som jag inte hade en aning om. Varför i hela fridens namn har dem avaktiverat VT-x för? Det verkar ju vara flera tillverkare, bl.a. Dell som gjort detta på sina laptops. Men varför är oklart, inkompatibilitetsproblem kanske? I vilket fall så är det en deal breaker för mig att inte ha VT-x.

Vet du om det finns någon lista eller liknande med VAIO-modeller med VT-x aktiverat/inaktiverat? Beställde du denna från Sonys hemsida? Denna modell verkar inte finnas i andra butiker, hittar endast Premium-varianten med massa extra som går att uppgradera själv.

Permalänk
Medlem

Undvik Intel's 330 serie om du ska skaffa en ssd till den, har själv en s13 och fick problem med att ssdn helt enkelt slutade svara långa perioder trots nyaste firmware. Blev tillslut en Crucial M4 256gb som har fungerat problemfritt.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modd_king:

Bra recension!
Har funderat på lite olika modeller ur S-serien ett tag nu, bra att du lyfter fram svagheter som jag inte hade en aning om. Varför i hela fridens namn har dem avaktiverat VT-x för? Det verkar ju vara flera tillverkare, bl.a. Dell som gjort detta på sina laptops. Men varför är oklart, inkompatibilitetsproblem kanske? I vilket fall så är det en deal breaker för mig att inte ha VT-x.

Vet du om det finns någon lista eller liknande med VAIO-modeller med VT-x aktiverat/inaktiverat? Beställde du denna från Sonys hemsida? Denna modell verkar inte finnas i andra butiker, hittar endast Premium-varianten med massa extra som går att uppgradera själv.

Jag beställde direkt ifrån Sonys hemsida eftersom det blev mycket billigare, då jag kunde beställa med GT640m LE & 1600x900 utan att betala Sony dyra pengar för större HD & mer Ram när man kan köpa det billigt själv.

Jag vet inte varför dom har stängt av det. Men jag har än så länge inte hittat någon väg in i BIOS/EFI, allt jag hittar på internet angående detta säger att det inte går (utan att hacka på något sätt). Men det står också på vissa ställen (hittar inte tillaka igen så kan inte posta länk) att dom har fixat det i senare BIOS/EFI för vissa modeller (mest T modellen har jag för mig) Men jag hittar än så länge inget konkret att det är just 2012 modellen, speciellt den efter Win 8 Relase som är avstängd. Jag vill gärna komma in i BIOS/EFI så jag kan kolla själv.

Som det är nu så är det helt sömlös boot dvs. man ser inte när den övergår från BIOS till att starta Windows eftersom det är samma VAIO logga hela tiden fram till att Windows är startat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Om man kollar användarhandboken så verkar det finnas vägar in i BIOS/EFI, de nämner det för bl.a. återställning och lite andra saker. Kan vara värt att testa om du inte redan gjort det. Tror att du har SVS1312C5E ? Du kan hämta bruksanvisningen där vilket består utav ett gäng html-sidor, bara att söka efter BIOS i den.

http://www.sony.se/support/sv/product/svs1312c5e

Permalänk
Medlem
Skrivet av modd_king:

Om man kollar användarhandboken så verkar det finnas vägar in i BIOS/EFI, de nämner det för bl.a. återställning och lite andra saker. Kan vara värt att testa om du inte redan gjort det. Tror att du har SVS1312C5E ? Du kan hämta bruksanvisningen där vilket består utav ett gäng html-sidor, bara att söka efter BIOS i den.

http://www.sony.se/support/sv/product/svs1312c5e

Tack ! Jag ska kolla det senare och ja jag har en SVS1312CE.

Jag kollade i manualen som fanns med i datorn i Vaio Care eller va det heter. Men det var mycket dålig manual, mer en förlängd snabbstat guide. Trodde därför att det inte fanns någon bättre manual eftersom jag inte blev länkad dit. Men det borde finnas något sätt att komma in i BIOS/EFI. Det står när man googlar att man ska trycka F2 vilket jag provat säkert 10ggr nu.

EDIT:

Skrivet av Vashy:

Undvik Intel's 330 serie om du ska skaffa en ssd till den, har själv en s13 och fick problem med att ssdn helt enkelt slutade svara långa perioder trots nyaste firmware. Blev tillslut en Crucial M4 256gb som har fungerat problemfritt.

Jag har tänkt att skaffa mig en Samsung 830 256Gb. Jag hade en 128Gb sen tidigare som jag sålde eftersom det kändes lite trångt att enbart ha en disk på 128Gb. Men jag var mycket nöjd med Samsungen så det blir en lika igen, jag hoppas den fungerar annars blir det nog en Crucial M4

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Tack ! Jag ska kolla det senare och ja jag har en SVS1312CE.

Jag kollade i manualen som fanns med i datorn i Vaio Care eller va det heter. Men det var mycket dålig manual, mer en förlängd snabbstat guide. Trodde därför att det inte fanns någon bättre manual eftersom jag inte blev länkad dit. Men det borde finnas något sätt att komma in i BIOS/EFI. Det står när man googlar att man ska trycka F2 vilket jag provat säkert 10ggr nu.

EDIT:

Jag har tänkt att skaffa mig en Samsung 830 256Gb. Jag hade en 128Gb sen tidigare som jag sålde eftersom det kändes lite trångt att enbart ha en disk på 128Gb. Men jag var mycket nöjd med Samsungen så det blir en lika igen, jag hoppas den fungerar annars blir det nog en Crucial M4

F2 funkar på min S13 och det finns ett alternativ under Advanced "Intel (R) Virtualization Technology: Disabled"

Man har ca 1-2 sek att mata på F2 knappen för att komma in i efi precis efter man tryck på power knappen.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

För er som funderar på att köpa direkt av Sony ta en titt på http://outlet.sony.se för kundreturer, har köpt en S15 därifrån och den var som ny. Det finns även studentrabatt (även för lärare) på nya datorer: https://shop.sony.se/shop/b2c/education.do?shop=SST_SE_SV

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vashy:

F2 funkar på min S13 och det finns ett alternativ under Advanced "Intel (R) Virtualization Technology: Disabled"

Man har ca 1-2 sek att mata på F2 knappen för att komma in i efi precis efter man tryck på power knappen.

Jaha, då måste det finnas på min också. Men jag har "hamrat" F2 från power-on till windows är startat, jag har provat och hålla den nertryckt helt från power-on till windows är startat. Ingenting händer :/ måste finnas något jag missat.

EDIT: Problemet med VT-x är äntligen löst! Jag har uppdaterat första posten med mer info

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk

Uppgradering

Tror ni det skulle gå att köpa och uppgradera en Sony Vaio S13P för 11955 kr med detta i sig:

Intel® CoreTM i7-3540M, 3GHz
4 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM
320 GB Serial ATA (5400 v/min)
NVIDIA® GeForce GT 640M LE 2Gb

Jag tänker att man köper en Crucial m4 256Gb SSD för 1639 kr och byter ut gammelhårddisken: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-msa...

Och köper till en Kingston 8Gb SODIMM DDR3 1333Mhz för 376 kr, så att man har 12Gb totalt: http://www.pixmania.se/se/se/11711969/art/kingston/minne-valu...

Dessa uppgraderingar skulle på Sonys hemsida kosta 6930 kr och datorn skulle då totalt kosta 18885 kr.

Men om man köper själv så kostar uppgraderingarna 2015 kr och datorn därmed totalt bara 13970 kr.

Vad tror ni? Hur lätt/riskabelt är det att göra dessa uppgraderingar? Kommer det att fungera?

Permalänk
Skrivet av RichardManuel:

Tror ni det skulle gå att köpa och uppgradera en Sony Vaio S13P för 11955 kr med detta i sig:

Intel® CoreTM i7-3540M, 3GHz
4 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM
320 GB Serial ATA (5400 v/min)
NVIDIA® GeForce GT 640M LE 2Gb

Jag tänker att man köper en Crucial m4 256Gb SSD för 1639 kr och byter ut gammelhårddisken: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-msa...

Och köper till en Kingston 8Gb SODIMM DDR3 1333Mhz för 376 kr, så att man har 12Gb totalt: http://www.pixmania.se/se/se/11711969/art/kingston/minne-valu...

Dessa uppgraderingar skulle på Sonys hemsida kosta 6930 kr och datorn skulle då totalt kosta 18885 kr.

Men om man köper själv så kostar uppgraderingarna 2015 kr och datorn därmed totalt bara 13970 kr.

Vad tror ni? Hur lätt/riskabelt är det att göra dessa uppgraderingar? Kommer det att fungera?

Sorry. Menade denna hårddisk för 1349 kr: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/sa...

Priset för uppgradering blir nu 1725 och totalpriset 13680 kr.