Permalänk
Medlem

Det är ju inget direkt fel på den men jag tycker att Noctua's fläktar ser så fula ut ^^ Men så länge dem inte stör dig så är det lugnt:) Eller hur låter det med kompakt vattenkylning? http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620
DVD-läser behövs inte i dagens datorer, skivor börjar fasas ut allt mer(om vi bortser från filmindustrin). Det beror på hur mkt du har tänkt att använda skivor eller inte. Man kan ju till och med installera operativsystem från ett USB-minne idag. Eftersom jag har byggt en del datorer så funderar jag på att skaffa en extern DVD-spelare, tex denna http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/electronics/detail... från ASUS som heter SDRW 08D2s-U så kan jag koppla den till den dator som för tillfället behöver en dvd-spelare. Det är ett tips, men annars kostar ju en dvd-spelare till datorn ibland under 200 kr.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Ok, men vad är skillnaden på den vanliga kylaren och den vattenkylda? Måste jag har något mer om jag ska ha den vattenkylda?

Jag tror att jag skippar DVD-läsare. Jag använder det ju ingenting ändå.

Permalänk
Medlem

du behöver inget mer med vattenkylningen, fördelen med vattenkylt är att du kan ha vilka minnen du vill, inte för att det spelar ngn roll för dig, om du nu använder dom vita corsair minnena.
Annars brukar man säga att fördelen med vattenkylning är att man inte har en 1k tung kylare som hotar att bryta modekortet.
Nackdelen är väll att den kan börja läcka och pajja datorn, detta är dock inte så vanligt.
Många som köper vatten kylning brukar byta ut de medföljande fläktarna.
http://www.inet.se/produkt/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...
är ett väldigt populärt val att ha i radiatorer till vattenkylning

ha d gött

Visa signatur

Processor: Intel 2600K @4500mhz- Modekort: Asus Sabertooth z77- Grafikkort:Radeon HD 7970 x2 - Hårddisk: Samsung 830 128bg X2 Western Digital Caviar black 500gb- Ram: 8gb Corsair Vengence 1600mhz- Nätaggregat Coarsair HX 1050W- Chassi: Cooler Master Haf X- Processor kylare: costom waterloop- Skärm: Samsung SyncMaster SA950- Tangentbord: Cooler Master Storm Trigger- Headset: Astro A50 7.1- Mus: Logitech G700

Permalänk
Medlem

Ok, varför byter dom ut fläktarna då?

Behöver/borde jag byta ut dom? För fläktarna herness har valt är ju inte medföljande så att säga.

Permalänk
Medlem

Här har du en schysst dator till ett bra pris där allt ingår utom skärm
http://cdon.se/hemelektronik/thor_lorride_v2_-_intel_i5-3570k...
Om chassit du ville ha är viktigt kan du ju alltid köpa det och flytta över alla delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grievous:

Ok, varför byter dom ut fläktarna då?

Behöver/borde jag byta ut dom? För fläktarna herness har valt är ju inte medföljande så att säga.

Man byter ut fläktarna beroende på vilka egenskaper man söker eller kanske bara bättre fläktar. Men vissa vill ha riktigt tysta som de där scythe vilket jag oxå har i en burk. De jag valde till är lite speciella för att de har vita LED-lampor vilket ger en cool effekt. Du gör vad som passar dig men om du inte väljer de med LED-lampor så se till att ta bort så många du inte ska ha från varukorgen:) Och eventuella önskemål(tex med att 2 specifika fläktar ska sitta på radiatorn i vattenkylningen) så skriv det till Inet så fixar dem det åt dig:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Det dom kan göra på inet är att sätta ihop alla komponenter, göra deras tester på datorn för att veta att allt fungerar som det ska och sedan endast ta bort processorn vid transport och transportera den separat vid sidan om. Tror att jag kommer gå på detta (om ingen har några invändningar ) eftersom jag tycker processorn herness valt är snygg och passar bra till.
Undrar dock om ni tycker/tror det är svårt att sedan sätta dit processorn? Det var väldigt länge sen jag bygge datorn jag har just nu så betrakta mig som en noobig noob.

Angående sleeving har jag ingen aning om vilken diameter som är bäst/snyggast :S Det finns ju 3, 6, 10 och 13 mm... Har någon en åsikt? Dessutom hur många rullar jag kan tänkas behöva. Räcker 2m? Jävligt synd att dom inte hade vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grievous:

Det dom kan göra på inet är att sätta ihop alla komponenter, göra deras tester på datorn för att veta att allt fungerar som det ska och sedan endast ta bort processorn vid transport och transportera den separat vid sidan om. Tror att jag kommer gå på detta (om ingen har några invändningar ) eftersom jag tycker processorn herness valt är snygg och passar bra till.
Undrar dock om ni tycker/tror det är svårt att sedan sätta dit processorn? Det var väldigt länge sen jag bygge datorn jag har just nu så betrakta mig som en noobig noob.

Angående sleeving har jag ingen aning om vilken diameter som är bäst/snyggast :S Det finns ju 3, 6, 10 och 13 mm... Har någon en åsikt? Dessutom hur många rullar jag kan tänkas behöva. Räcker 2m? Jävligt synd att dom inte hade vita

Processorkylaren kan vara svår att få på plats då man vanligtvis sätter dit den före man sätter moderkortet i chassit. Nu när inet tar bort processorkylaren och du skall sätta tillbaka den så kan det vara enklare att ta ut moderkortet då det är en väldigt stor kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafit:

Processorkylaren kan vara svår att få på plats då man vanligtvis sätter dit den före man sätter moderkortet i chassit. Nu när inet tar bort processorkylaren och du skall sätta tillbaka den så kan det vara enklare att ta ut moderkortet då det är en väldigt stor kylare.

Exakt, det kommer bli krångligt och även att ta bort moderkortet låter onödigt krångligt eftersom du kommer behöva ta bort grafikkort och säkert en del sladdar osv. Kanske smidigast att köra på den kompakta vattenkylningen eller om du vill pilla i processorkylaren... det beror på vad du vågar.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Exakt, det kommer bli krångligt och även att ta bort moderkortet låter onödigt krångligt eftersom du kommer behöva ta bort grafikkort och säkert en del sladdar osv. Kanske smidigast att köra på den kompakta vattenkylningen eller om du vill pilla i processorkylaren... det beror på vad du vågar.

Jag ser ingen anledning till att man skulle behöva ta ur moderkortet om det inte är en speciell moderkortsplåt, men om det skulle vara det så antar jag att inet monterar fast den. Så trångt kan det inte vara, och skruvar man är det ju uppifrån och då spelar det ju ingen roll om moderkortet ligger på bordet eller i ett chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Exakt, det kommer bli krångligt och även att ta bort moderkortet låter onödigt krångligt eftersom du kommer behöva ta bort grafikkort och säkert en del sladdar osv. Kanske smidigast att köra på den kompakta vattenkylningen eller om du vill pilla i processorkylaren... det beror på vad du vågar.

Har du någon rekomendation på en annan vattenkylare som kanske är vit? Och som inte väger för mycket då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mylife:

Jag ser ingen anledning till att man skulle behöva ta ur moderkortet om det inte är en speciell moderkortsplåt, men om det skulle vara det så antar jag att inet monterar fast den. Så trångt kan det inte vara, och skruvar man är det ju uppifrån och då spelar det ju ingen roll om moderkortet ligger på bordet eller i ett chassi.

Det beror helt på kylaren och vilka "tassar" den har. Nu har jag inte installerat något annat än vattenkylning på Intels 1155-sockets så jag kommer inte ihåg om man skruvar dit luftkylningssytem eller om man ska trycka i de där värdelösa plastknopparna som aldrig funkar. Är det skruvar så är det ju lugnt men är det de andra så kommer han att ha a baaaaaad daaaaaay!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grievous:

Har du någon rekomendation på en annan vattenkylare som kanske är vit? Och som inte väger för mycket då...

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, har aldrig ens hört talas om vit vattenkylning, det produceras endast svart. Dock hade det varit snyggt tycker jag:) Men jag hittade denna videon https://www.youtube.com/watch?v=NtcLZ8oYKGc
som är exakt samma modell på fläkten och hur den installeras. Följ bara guiden så borde det gå bra:)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Sorry, har aldrig ens hört talas om vit vattenkylning, det produceras endast svart. Dock hade det varit snyggt tycker jag:) Men jag hittade denna videon https://www.youtube.com/watch?v=NtcLZ8oYKGc
som är exakt samma modell på fläkten och hur den installeras. Följ bara guiden så borde det gå bra:)

Haha, du är en pärla! Får hoppas att det kommer gå bra att göra detta då eftersom jag antagligen kommer få ta ut hela moderkortet och därmed dra ut alla sladdar... Får testa lite på denna dator sålänge

Men kan du mycket/något om sleeving? Använder du det själv? Har du några rekomendationer om vilken diameter jag ska ta, hur många rullar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grievous:

Haha, du är en pärla! Får hoppas att det kommer gå bra att göra detta då eftersom jag antagligen kommer få ta ut hela moderkortet och därmed dra ut alla sladdar... Får testa lite på denna dator sålänge

Men kan du mycket/något om sleeving? Använder du det själv? Har du några rekomendationer om vilken diameter jag ska ta, hur många rullar?

fastän mina åsikter inte verkar vara så mycket värda så skulle jag rekommendera corsairs AX nätagg som det finns färdiga sleevade kablar att köpa att köpa till. Att själv börja sleeva är rätt jobbigt och bryter garantier om man måste öppna nätagget.

Permalänk
Medlem

Dina åsikter är värda like mycket som någon annans, det är bara det att herness är den som har gjort hela mitt paket, hjälpt mig med alla frågor jag haft och var den enda som hjälpte mig i början. Om jag helt plötsligt byter riktning och lyssnar på dig är det ju lite som att spotta honom i ansiktet...

Men det mesta är ändå att eftersom jag inte vet mycket om datorer och hur man ska bygga dom så förlitar jag mig på herness som visar att han kan en hel del om det. Han motiverar sina svar på ett så pass bra sätt (även om jag inte alltid exakt hänger med ) att även jag, som är osäker och ska satsa mycket av det jag äger, litar på honom om tycker att det han väljer är vettigt.

Dina motivationer låter också såklart väldigt genomtänkta men jag tänker fortsätta gå på herness idéer och råd eftersom det är han som har hjälpt mig från första början och verkligen förstår vad det är jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Visst, du gör hur du vill, det är du som betalar räkningen inte Hersses.

Med nätagg ännu så finns det också dessa kabelförlängningar från NZXT som är sleevade som du bara kopplar fast i nätaggets kablar om du måste ha sleevade kablar då dyrare nätagg har helt snygga svarta kablar. Att sleeva själv är ganska jobbigt och skulle med detta fractal nätagg bryta garantin.

Jag hoppas att du vet att du betalar ungefär 3000kr för bara utseende, t.ex. i CDON finns en dator för 12.000kr med samma komponenter och windows.

Sen med 7970 vs 680 så tycker jag att du verkligen gör ett misstag med att ta 680. 7970 är 2000kr billigare, har en större bandbrädd,överklockar bättre och är idag det bästa grafikortet med de nya driversarna. 680 har 4gb VRAM som du aldrig kommer märka då du endast kör 1080p, du skulle lika bra kunna ha 2gb. Är du då beredd att betala 2000kr för att den är aningen fabriksöverklockad fastän dessa kort ändå är gjorda för att bli överklockade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grievous:

Haha, du är en pärla! Får hoppas att det kommer gå bra att göra detta då eftersom jag antagligen kommer få ta ut hela moderkortet och därmed dra ut alla sladdar... Får testa lite på denna dator sålänge

Men kan du mycket/något om sleeving? Använder du det själv? Har du några rekomendationer om vilken diameter jag ska ta, hur många rullar?

Sleeving är lika med mkt pillande och som Grafit säger så bryter det garantin. Det smidigaste är att köpa färdigsleevade kablar tillsammans med ett passande nätaggregat. http://www.inet.se/produkt/6909557/corsair-ax-750w-80-gold-mo...
http://www.inet.se/produkt/6911381/corsair-ax850-750-650-slee... Så slipper du allt pillande samt att du behåller garantin. Du får inte bara en grym dator, den kommer bli riktigt snygg med:P
Och ang allt tjööööt om grafikkortet så har jag hittat ett annat, samma modell men med lite lägre klock och mindre minne http://www.inet.se/produkt/5409672/evga-geforce-gtx-680-2048m... Den kostar lite mindre men har fortfarande bra kylning och allt. Men jag står fortfarande fast vid att du ska köra på ett Nvidia! Det är för mkt problem med AMD

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Sleeving är lika med mkt pillande och som Grafit säger så bryter det garantin. Det smidigaste är att köpa färdigsleevade kablar tillsammans med ett passande nätaggregat. http://www.inet.se/produkt/6909557/corsair-ax-750w-80-gold-mo...
http://www.inet.se/produkt/6911381/corsair-ax850-750-650-slee... Så slipper du allt pillande samt att du behåller garantin. Du får inte bara en grym dator, den kommer bli riktigt snygg med:P
Och ang allt tjööööt om grafikkortet så har jag hittat ett annat, samma modell men med lite lägre klock och mindre minne http://www.inet.se/produkt/5409672/evga-geforce-gtx-680-2048m... Den kostar lite mindre men har fortfarande bra kylning och allt. Men jag står fortfarande fast vid att du ska köra på ett Nvidia! Det är för mkt problem med AMD

Då blir den ju 850 spänn dyrare? Nej, då skippar jag hellre sleeving.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grievous:

Då blir den ju 850 spänn dyrare? Nej, då skippar jag hellre sleeving.

Blir mycket billigare om du gör det själv, men rent generellt så tar det så mycket tid att du hinner jobba ihop flera sådana sleeve-set på den tiden det tar att sleeva

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/6606165/logitech-z906-5-1

där har du ett bra 5.1 system till datorn om du fortfarande undrar, jag har z-5500 som är den äldre versionen(som jag köpte 2004) och den här verkar få bättre betyg än den förra så köp säger jag bara, om du vill ha ett så bra system annars finns det billigare 5.1 system till datorn

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jo, dom har jag kollat mycket på! Köper dom antagligen från ett annat ställe då jag har sett dom på prisjakt för ~1900kr.

Permalänk
Skrivet av Grievous:

Jo, dom har jag kollat mycket på! Köper dom antagligen från ett annat ställe då jag har sett dom på prisjakt för ~1900kr.

Du kommer gilla dom om du köper dom

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grievous:

Dustin har dem för 1695:- nu under weekend rush.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Dustin har dem för 1695:- nu under weekend rush.

Åfan?? Kan du länka dit, för jag ser varken den produkten på deras weekend rush-sidor eller på min länk =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grievous:

Åfan?? Kan du länka dit, för jag ser varken den produkten på deras weekend rush-sidor eller på min länk =/

Hittar den inte heller nu, antagligen slutsåld.

Permalänk
Medlem

Helvete...