Passar två GTX 690 till mitt moderkort?

Permalänk

Nån som vet vart man kan köpa "Tesla k20" ? Hittade inte det på Komplett. Ser ju intressant ut

Annars detta? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760838

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av razorsbhc:

Nån som vet vart man kan köpa "Tesla k20" ? Hittade inte det på Komplett. Ser ju intressant ut

Annars detta? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760838

A det är det nya QUADRO 5000 kortet, det kortet har Keepler och är gjort för de så köp det kortet isåfall det är väldigt bra kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tror du får "most bang for the buck" med ett fermi baserat GTX kort om det är just rendering med iRay som är det viktiga. Vet inte hur stödet för kepler (600 serien) ser ut ännu. Om viewport prestanda inte är ett problem med storleken på scener du jobbar i idag så tror jag det är en bra lösning. Christ jag satt på ett GTX 260 fram tills för några månader sedan och jobbar som freelancande 3D grafiker. Tidigare kunde man ju softmodda korten, tror inte det är möjligt längre då Nvidia hårdvarulåst korten. Vet inte heller hur SLI stödet ser ut i just Speedbunk. Men om SLI stöds så skulle jag, utan att blinka, skaffa mig ett nytt MB och två GTX 580, gärna 3Gb versionen. Bara mina tankar...

Permalänk
Skrivet av Robonnet:

Tror du får "most bang for the buck" med ett fermi baserat GTX kort om det är just rendering med iRay som är det viktiga. Vet inte hur stödet för kepler (600 serien) ser ut ännu. Om viewport prestanda inte är ett problem med storleken på scener du jobbar i idag så tror jag det är en bra lösning. Christ jag satt på ett GTX 260 fram tills för några månader sedan och jobbar som freelancande 3D grafiker. Tidigare kunde man ju softmodda korten, tror inte det är möjligt längre då Nvidia hårdvarulåst korten. Vet inte heller hur SLI stödet ser ut i just Speedbunk. Men om SLI stöds så skulle jag, utan att blinka, skaffa mig ett nytt MB och två GTX 580, gärna 3Gb versionen. Bara mina tankar...

Ja, Skaffar jag nytt moderkort kan jag lika med köpa helt ny dator :),

Och då köra på mina Dubbla GFX 690`or

Det stöder oftast SLI, så stödet av SLI ska inte vara nått proble, Och så som jag förstår det så blir det en dunder kraft när 2 grafikkort sammarbetar Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av razorsbhc:

Ja, Skaffar jag nytt moderkort kan jag lika med köpa helt ny dator :),

Och då köra på mina Dubbla GFX 690`or

Det stöder oftast SLI, så stödet av SLI ska inte vara nått proble, Och så som jag förstår det så blir det en dunder kraft när 2 grafikkort sammarbetar Eller?

Enda reservationen jag har när det kommer till Kepler (GTX 690 osv) är stödet i iRay, men vad jag läst och förstått så finns det nu i.o.m. build 12.5 (juli 2012), om än i beta version, som ska funka. Och då finns det ju naturligtvis ingen anledning att skaffa ett Fermi-kort. Men så får du väl se till din situation, om du ligger inne med en licens och det förutsätter att du måste uppgradera för att komma åt det stödet så kostar ju även det pengar. Något som iofs inte verkar vara några problem i ditt fall

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av razorsbhc:

Ja, Skaffar jag nytt moderkort kan jag lika med köpa helt ny dator :),

Och då köra på mina Dubbla GFX 690`or

Det stöder oftast SLI, så stödet av SLI ska inte vara nått proble, Och så som jag förstår det så blir det en dunder kraft när 2 grafikkort sammarbetar Eller?

Det quadro 5000 kortetet äter upp 2x 690.

Från komplett
Det är inte SLI du vill åt det är renderings kraften.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Visar sig att iRay inte har stöd för SLI, eller det har stöd men faktum är att prestandan blir lidande med SLI aktiverat. Tänk också på, som med alla GPGPU renderare, att hela scenen måste laddas in i VRAM. Så se till att skaffa ett kort med mycket minne (4Gb) om du har komplexa scener. Så ett singel GTX 680 4Gb nu när stödet för Kepler verkar ok är nog den bästa lösningen ur ett pris/prestanda perspektiv.

Edit: Visar sig vidare att GTX 680 presterar marginellt bättre än GTX 580 pga instruktionsbegränsningar satta på plats av Nvidia för att skydda sin Quadro-serie.

Permalänk
Medlem

Alltså... ett av dina problem skulle bli dina PCI-E 2.0 portar, då du sätter dit flera kort med PCI-E 3.0 GPUs. Med 1 kort har du inga problem, men sätter du dit ett andra kort så kommer du få prestandadrop då ditt moderbord inte kommer kunna driva 2 kort till 100%.

Visa signatur

NZXT Phantom White / i7 2600K @ 4.6GHz (Corsair H80i) / ASUS Sabertooth P67 / EVGA GTX680 FTW 4GB (Arctic Accelero Hybrid) / Intel 520 Series 120GB / WD Black Edition 1.5TB / Corsair Vengeance 16GB 1600mhz CL9 (Corsair Airflow Fan) / Corsair AX850 (White sleeved cables) / BenQ XL2420T 120hz / Razer BlackWidow / SteelSeries Sensei + Razer Goaliatus Speed Edition / SteelSeries Siberia V2 Black & Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det quadro 5000 kortetet äter upp 2x 690.

Från komplett
Det är inte SLI du vill åt det är renderings kraften.

Om det är för rendering så behöver han inte SLI alls. Då kommer dubbla 690 funka ypperligt på hans moderkort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Köpet är nu lagt, o det blev 1st GFX 690

även det de olika tillverkarna (bunkspeed, Iray) rekommenderar...

O om det nu funkar så bra som alla säger, så kan man ju köpa ett par till sen....

Tack alla för intresset!

Permalänk
Medlem

Härligt, du får rapportera in och berätta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pimpim666:

Om det är för rendering så behöver han inte SLI alls. Då kommer dubbla 690 funka ypperligt på hans moderkort.

Det gör de ju.

Men trodde han skulle ha SLI annars kan han ju köpa de.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nej DET Kommer verkligen inte passa så du får helt enkelt ge mig ett :/ sry dude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Om det är för rendering så behöver han inte SLI alls. Då kommer dubbla 690 funka ypperligt på hans moderkort.

Inser du vad du just skrev?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Sen ska man inte stirra sig blind på antalet cuda kärnor. Fermi kärnor är t.ex. inte direkt jämförbara med Keplers, visst det finns betydligt fler på en Kepler-krets men å andra sidan rullar Fermi kärnorna i en 35% högre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Inser du vad du just skrev?

Jo men jag är rätt säker på att du inte förstår.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

vad vill man ens uppnå med dubbla 690 kort? ett 680 kort maxar allt på marknaden. Ett 690 kort ser till att du får konstant löjligt hög fps. Vilket gör att ha dubbla 690 kort bara orskar mer el komsuktion och större hål i plånboken.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

vad vill man ens uppnå med dubbla 690 kort? ett 680 kort maxar allt på marknaden. Ett 690 kort ser till att du får konstant löjligt hög fps. Vilket gör att ha dubbla 690 kort bara orskar mer el komsuktion och större hål i plånboken.

Som du ser tidigare i tråden vill han rendera och inte spela.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av martincool:

vad vill man ens uppnå med dubbla 690 kort? ett 680 kort maxar allt på marknaden. Ett 690 kort ser till att du får konstant löjligt hög fps. Vilket gör att ha dubbla 690 kort bara orskar mer el komsuktion och större hål i plånboken.

Och 1x 680 maxar inte allt på marknaden.

Och han ska render.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

vad är det om man får fråga?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

2st 690 Fungerar. Dock rekommenderas överclockning av cpu starkt! Eftersom grafikkortet sitter tight kan de dock vara fördel med fläkt från sidan och som tidigare sagt ett 1000w är nog att föredra.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

vad är det om man får fråga?

Rendering (ray tracing i det här fallet) är en teknik i 3D grafik för att generera en bild av den scen du byggt upp. Detta görs genom att "skjuta" virtuella fotoner in i en 3D scen och sedan sammanställa dess interaktioner med objekten i scenen till en färdig 2D bild.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trollanklagelser undviker vi, anmäl om ni tycker något är skumt / olämpligt.
Att sälja saker i forumet är inte tillåtet, heller.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Borde inte Quadro 5000 fullkomligt slita sonder SLI 690?

Quadro har val MYCKET battre drivrutiner for renderingsprogrammen dessutom?

http://jeffpatton.net/2010/11/gtxquadrotesla-my-opinion-on-to...

Dar har du lite diskussion om bl.a Iray och Quadro bl.a

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Borde inte Quadro 5000 fullkomligt slita sonder SLI 690?

Quadro har val MYCKET battre drivrutiner for renderingsprogrammen dessutom?

http://jeffpatton.net/2010/11/gtxquadrotesla-my-opinion-on-to...

Dar har du lite diskussion om bl.a Iray och Quadro bl.a

I det här fallet gällde det vilket kort som presterar bäst i just GPGPU applikationer, specifikt iRay. Kan konstatera att han kommer fram till samma slutledning och det är att ett GTX kort presterar bättre än ett Quadro kort just i GPGPU tillämpningar. Hans problem var att han satt på ett GTX 470 med endast 1Gb minne. Det skapar problem när man vill rendera scener som är större än vad mängd minne man har på kortet då hela scenen måste laddas upp i VRAM innan rendering. Men idag finns det ju GTX kort med 4Gb minne så det är ju ett "non-issue". Sedan håller jag helt och fullt med om att Quadro-korten har massor av fördelar när det gäller de flesta andra områden inom 3D grafisk produktion. Slutligen ser jag precis som du inte någon anledning att SLIa GTX korten, separata eller GTX 690, då iRay ändå inte nyttjar dem, utan prestandan faktiskt blir lidande med SLI aktiverat.

Permalänk
Inaktiv

Eller ännu bättre: http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/2940_firepro_s10000_aer_rus...

Permalänk
Medlem

Med ett Firepro får man nog sämre prestanda än med ett Quadro och betydligt mycket så än med ett GTX kort. Detta med tanke på att iRay är en Nvidia produkt och implementerar Cuda library. Tror inte det är en vettlig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robonnet:

I det här fallet gällde det vilket kort som presterar bäst i just GPGPU applikationer, specifikt iRay. Kan konstatera att han kommer fram till samma slutledning och det är att ett GTX kort presterar bättre än ett Quadro kort just i GPGPU tillämpningar. Hans problem var att han satt på ett GTX 470 med endast 1Gb minne. Det skapar problem när man vill rendera scener som är större än vad mängd minne man har på kortet då hela scenen måste laddas upp i VRAM innan rendering. Men idag finns det ju GTX kort med 4Gb minne så det är ju ett "non-issue". Sedan håller jag helt och fullt med om att Quadro-korten har massor av fördelar när det gäller de flesta andra områden inom 3D grafisk produktion. Slutligen ser jag precis som du inte någon anledning att SLIa GTX korten, separata eller GTX 690, då iRay ändå inte nyttjar dem, utan prestandan faktiskt blir lidande med SLI aktiverat.

Tack for ett bra svar Tycker bara det ar konstigt att man ar beredd att kopa 2st 690, men inte ett Quadro 5k, som OP..

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Tack for ett bra svar Tycker bara det ar konstigt att man ar beredd att kopa 2st 690, men inte ett Quadro 5k, som OP..

Då är vi två

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Multi-display support with 3 way CrossFireX and 3 way SLI™
Flexible graphics capabilities - Up to 3 VGA cards are supported for either 3 way CrossFireX™ or 3 way SLI™ action, delivering the ultimate in graphics performance for gaming enthusiasts who demand the highest frame rates without compromising on resolution.

Nej hans modekort klarar inte 2x 690

4 Way sli = 4 separata kort , Quadsli 2st dual gpu kort. Kort med Stöd för sli Stödjer quad sli, 3/4way stöd behövs ej.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9