Permalänk
Medlem

Cherry Mx black or red?

Som titeln lyder, har jäkla svårt o bestämma mig för mx black eller red.
Spelar LoL, D3, BL2, BF3, kanske nått bilspel och lite skjutspel till.

Skriver inte så väldans mycket men har blackwidow ultimate nu med blåa brytare och märker att jag missar
vissa tangentslag ibland när jag skriver så det blir ganska irriterande i längden.

Förövrigt har jag valt märke redan, Ducky shine2, frågan är vilken modell á vilken led á vilka brytare..

mvh/j

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

testa vad du tycker är skönast. annars är red rekomnderat till fps.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag gillar mina red men de är väldigt "lätta" så det händer att man trycker på dem av misstag speciellt om man börjar bli lite trött. Det är dock de enda mekaniska brytare jag testat så kan inte uttala mig om skillnaden.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem

röd

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

du har inte funderat på bruna? Jag har aldrig testat cherry mx brown men en kompis till mig testade dem och sa att de var mycket skönare än alla andra brytare. De enda jag har testat är svarta, blåa och röda, och röda är absolut skönast av dem

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Medlem

Varför missar du vissa tangentslag? Trycker du för löst och vill då trycka hårdare, eller du klämmer inte brytaren förbi sitt aktiveringsläge och vill därför ha mjukare tangenter?

Det känns för mig som en ganska konstig fråga, svart kan väl vara schysst för button-mashing-spel, ger "ordentligt" motstånd så du inte trycker ner fel knappar av misstag, medans rött är väldigt följsamt med lite taktilitet och kräver otroligt lite kraft. Har du blå i dagsläget och missar knapptryckningar låter det som du har en tendens att inte trycka särsklilt hårt, men samtidigt låter det märkligt då klickljudet är väldigt markant vid aktivering så du borde "lärt dig" när aktivering skett.

Jag har röda på jobbet, de är väl ok men i min smak något veka, bruna hemma för gaming men skulle nästan vilja skifta det ett hack å köra bruna på jobb och svarta hemma för gaming.

Som någon skrev, dra till mediamarkt eller något nätcafe å prova lite?

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Ytterst personligt, som det är sagt. Jag föredrar dock svarta då jag finner röda för lätta, och så låter de lite väl mycket ibland.

Permalänk
Medlem

Bor i finland(på åland) finns inga datorbutiker eller något sådant på detta ställe så har inte möjlighet att pröva på tgb, det är 5 år i framtiden förens det kommer hit. Låter som att röda är lite för lätta för min smak men dock är blåa för tunga, svarta låter ju som någon form av kompromiss isf

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

jag är ganska säker på att svarta är tyngre än blåa

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Bor i finland(på åland) finns inga datorbutiker eller något sådant på detta ställe så har inte möjlighet att pröva på tgb, det är 5 år i framtiden förens det kommer hit. Låter som att röda är lite för lätta för min smak men dock är blåa för tunga, svarta låter ju som någon form av kompromiss isf

Bruna har såvitt jag vet ett motstånd som ligger mellan röd och svart. Jag köpte iallafall bruna och jag ångrar mig verkligen inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklo:

jag är ganska säker på att svarta är tyngre än blåa

Så är det och bruna är liiiite lättare än blå, snarlik taktil kurva, inget klick.

Läs: http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide#p...

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Jag kan bara säga att röda och svarta är väldigt svampiga. Själv så ska jag köpa bruna.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Jag kan bara säga att röda och svarta är väldigt svampiga. Själv så ska jag köpa bruna.

svampiga?? fan måste få pröva skillnaden, så jävla synd bara att ingen butik på ön har mekaniska hemma..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att svarta är rätt coola för gaming men för att skriva på under en längre tid känns det helt och hållet förjävligt. Röda fungerar rätt bra till allt IMO

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk

Har själv ett ducky shine 2 med röda brytare, är riktigt nöjd med det.

Visa signatur

ASUS Sabertooth P67, i7 2600k, 4xKingston HyperX 4GB 1600MHz, Intel 520 120gb, WD Green 1,5TB, 2xWD Green 2TB, Sapphire R9 290, Corsair HX 750W 80+ Silver, Cooler Master HAF X, Corsair H100, Asus Xonar Esscens STX
Beyerdynamic DT990 Premium 250ohm + Snowball mic
Ducky Shine 2 MX Red

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

svampiga?? fan måste få pröva skillnaden, så jävla synd bara att ingen butik på ön har mekaniska hemma..

Ja, i alla fall det jag anser dem vara. Kolla Huttalas tråd/guide om mekaniska brytare.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Ja, i alla fall det jag anser dem vara. Kolla Huttalas tråd/guide om mekaniska brytare.

Skrivet av huttala:

Om det är bruna du är ute efter så skulle jag rekommendera röda. Jag själv tycker att bruna känns som röda med sand i mekaniken. Och att röda känns helt rätt.

Sen är det inget fel med svarta, de är inte så tunga som folk säger, bara man vänjer sig vid att man inte måste bottna switchen så är det lugnt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av huttala:

Det har du rätt i, ska nog ta och ändra det stycket då jag kommit överense med röda brytare mycket bättre nu när jag är van. Jag gillade också blå bäst från början, men min andre hälft gillade verkligen inte att jag använde blå brytare, så jag bytte till det som är närmast, testade en massa och kom fram till att röda är det närmaste blå man kan komma, och nu gillar jag röda bättre än blå. Men det är ju bara jag det, alla känner och tycker olika beroende på hur man skriver och vad man själv tycker känns bäst.

Men att röda är en ren gaming switch är iaf skitsnack, de går riktigt bra att skriva med och när man är van så fungerar det hur bra som helst utan den taktila feedbacken som blå/bruna/clears ger.

Verkar som om Huttala inte uppdaterat guiden än :), har själv funderat på röda/svarta/bruna men ska antagligen köpa ett CM storm rapid fire till jul med röda brytare då jag inte har händer tunga som bly

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nehemja:

Verkar som om Huttala inte uppdaterat guiden än :), har själv funderat på röda/svarta/bruna men ska antagligen köpa ett CM storm rapid fire till jul med röda brytare då jag inte har händer tunga som bly

Jag har inte tiiiid!!

Men kan ju säga mitt om ett och annat i denna tråd istället.

Jag använder mig, som ni kanske vet mest av röda switchar just nu, men bara för det betyder det inte att de andra är sämre eller något.
Jag är lite av en periodare av svarta brytare också, älskar att använda dem lite då och då för att jag nästan aldrig bottnar switcharna och därmed "flyter" med fingrarna på ett helt annat sätt än jag gör med röda switchar.

Med det sagt så går det hur bra som helst att skriva med svarta switchar också, det gäller bara att hitta sweetspoten så man inte bottnar dem, bottnar man tangenterna så kommer man trötta ut fingrarna som jag skrivit i min guide.

Svarta och röda switchar är allt annat än svampiga, rubber domes är svampiga, dessa har karaktär.
Och ska vi gå in på personlig preferens så kan jag ranka switcharna i följande ordning:

1. Röda
2. Svarta
3. Blå
4. Bruna
5. Clears
6. Ergoclears

1. Röda ligger etta för att jag älskar karaktären, det är inget ivägen när man trycker ned switchen, utan den är mjuk och fin. Taktil feedback behövs inte, man lär sig var switchen aktiveras.

2. Svarta ligger tvåa för att jag älskar att använda dem till och från, av samma anledning som de röda. Men det slutar nästan alltid med att jag tar fram något av mina tangentbord med röda switchar efter ett tag.

3. Blå är riktigt sköna, men gillar inte hur tangenten "fastnar" i mellanläge ibland när man skriver snabbt och inte riktigt släpper en knapp helt. Detta händer även när jag ska spamma knappar i spel som DotA.

4. Bruna känns som trasiga röda. Gillar dem bara för att de har en lättare fjäder och går att skriva med, men de känns som sagt som röda med grus i.

5. Clears gillar jag inte för att bumpen känns helt onaturlig, men de fungerar att skriva med iaf, speciellt om de är PCB mountade och inte plate mounted.

6. Ergoclears kan jag inte förstå hur folk klarar av ÖHT, släpper man inte upp switchen helt så fastnar den nästan alltid i ett mellanläge, och när jag säger släpper upp helt menar jag att man måste släppa fingret från switchen helt och hållet.

Nu har ni iaf fått min uppdaterade syn på det hela, men det svänger fram och tillbaka hela tiden, så om en månad kanske jag säger något helt annat. Detta av den enkla anledningen att jag helt enkelt vänjer mig med vissa switchar och allt blir en vanesak. Det finns garanterat folk som tycker jag är dum i huvudet som säger att clears är förjävliga.