Windows 8 upgradering från Windows 7? Exakt hur?!

Permalänk
Medlem

Windows 8 upgradering från Windows 7? Exakt hur?!

Sitter här och är extremt irriterad, antingen pga. jag missar nånting väldigt basic eller så fattar jag bara inte. Har suttit hela kvällen och försökt uppgradera till Windows 8 genom Microsofts lilla kampanj som jag nappade på, PRO för 279;- lät nästan för bra för att vara sant. Tycker så här dags att det också är så. Har provat följande steg för att få det att funka:

1:a försöket försöket Bootade från CD som jag brände ut (har tyvärr inget litete USB) och valde först att ta bort min gamla W7 installation och formaterade, var ju så klart fel i efterhand kom jag på. I vilket fall så går installationen igenom helt och hållet och inga problem. Kommer till 2:a omstarten tror jag då jag antar att skrivbordet skapas eller vad man ska säga, första gången i nya OS:et. Skärmen blir bara svart och ingenting händer utöver att jag har en mus att leka med och tangentbordet funkar. Kan säga innan nån påpekar eller frågar att jag gjorde detta 2 gånger då jag inte riktigt fattade att det var en upgrade.

2:a försöket Installerar mitt gamla W7 och kör Upgradeassistant och kollar igenom allting, hittar inget inkompatibelt utöver att jag måste skaffa mig nån form av sätt att spela DVD/CD, och att nån gammal W7-boot funktion inte kommer att funka. Väljer att inte behålla nånting, dvs. Keep nothing vilket man tycker borde förenkla installationen?! Detta ska enligt assistant inte påverka nåt, bara att funktionerna inte tillkommer i W8. I vilket fall, kör installationen genom upgrade och inte Advanced som man ska göra. Denna gång verkar det gå bättre då jag kommer längre i installationen och jag får efter 2 omstarter eller nåt upp Preparing desktop eller liknande och en % ruta fylls på sakta...detta brukar ju vara ett sätt att veta att man snart är klar med installationen. Här upprepar sig dock felet från första installations-försöket, skillnanden är dock att datorn startar om sig själv första gången (som ett nytt försök att boota typ), andra gången kör jag en reset då inget händer förutom musen och tangentbordet funkar. Därefter får jag upp en ruta som glatt meddelar mig att installationen och uppgraderingen till Windows 8 har misslyckats och att Windows kommer återställa mitt gamla OS.

3:e försöket Provar denna gång att uppgradera genom att boota från CD:n och får här upp en ruta som frågar vad jag vill behålla, samma som sist: Keep nothing och den meddelar mig då att mitt gamla OS kommer sparas i en mapp nämnd som Windows Old i mitt nya OS. Ok fine tänker jag, har ju hört att det bara är att radera den där mappen sen, så här tror jag verkligen att jag är på rätt spår. Dock händer exakt samma sak som förra installationen, det misslyckas och jag slungas tillbaka till W7 som jag försökte installera över.

Missar jag nåt otroligt enkelt här eller är jag bara ute och cyklar? Känner mig smått bedragen då man pungat ut för ett OS som ska vara så himla lätt att installera och glatt att använda. Vad spelar det för roll om jag inte ens får fart i eländet?! Tänker ringa och kräva pengarna tillbaka om det inte visar sig att jag tabbat mig eller missat nåt, vill jag lova. Nån som har liknande problem?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Sitter här och är extremt irriterad, antingen pga. jag missar nånting väldigt basic eller så fattar jag bara inte. Har suttit hela kvällen och försökt uppgradera till Windows 8 genom Microsofts lilla kampanj som jag nappade på, PRO för 279;- lät nästan för bra för att vara sant. Tycker så här dags att det också är så. Har provat följande steg för att få det att funka:

1:a försöket försöket Bootade från CD som jag brände ut (har tyvärr inget litete USB) och valde först att ta bort min gamla W7 installation och formaterade, var ju så klart fel i efterhand kom jag på. I vilket fall så går installationen igenom helt och hållet och inga problem. Kommer till 2:a omstarten tror jag då jag antar att skrivbordet skapas eller vad man ska säga, första gången i nya OS:et. Skärmen blir bara svart och ingenting händer utöver att jag har en mus att leka med och tangentbordet funkar. Kan säga innan nån påpekar eller frågar att jag gjorde detta 2 gånger då jag inte riktigt fattade att det var en upgrade.

2:a försöket Installerar mitt gamla W7 och kör Upgradeassistant och kollar igenom allting, hittar inget inkompatibelt utöver att jag måste skaffa mig nån form av sätt att spela DVD/CD, och att nån gammal W7-boot funktion inte kommer att funka. Väljer att inte behålla nånting, dvs. Keep nothing vilket man tycker borde förenkla installationen?! Detta ska enligt assistant inte påverka nåt, bara att funktionerna inte tillkommer i W8. I vilket fall, kör installationen genom upgrade och inte Advanced som man ska göra. Denna gång verkar det gå bättre då jag kommer längre i installationen och jag får efter 2 omstarter eller nåt upp Preparing desktop eller liknande och en % ruta fylls på sakta...detta brukar ju vara ett sätt att veta att man snart är klar med installationen. Här upprepar sig dock felet från första installations-försöket, skillnanden är dock att datorn startar om sig själv första gången (som ett nytt försök att boota typ), andra gången kör jag en reset då inget händer förutom musen och tangentbordet funkar. Därefter får jag upp en ruta som glatt meddelar mig att installationen och uppgraderingen till Windows 8 har misslyckats och att Windows kommer återställa mitt gamla OS.

3:e försöket Provar denna gång att uppgradera genom att boota från CD:n och får här upp en ruta som frågar vad jag vill behålla, samma som sist: Keep nothing och den meddelar mig då att mitt gamla OS kommer sparas i en mapp nämnd som Windows Old i mitt nya OS. Ok fine tänker jag, har ju hört att det bara är att radera den där mappen sen, så här tror jag verkligen att jag är på rätt spår. Dock händer exakt samma sak som förra installationen, det misslyckas och jag slungas tillbaka till W7 som jag försökte installera över.

Missar jag nåt otroligt enkelt här eller är jag bara ute och cyklar? Känner mig smått bedragen då man pungat ut för ett OS som ska vara så himla lätt att installera och glatt att använda. Vad spelar det för roll om jag inte ens får fart i eländet?! Tänker ringa och kräva pengarna tillbaka om det inte visar sig att jag tabbat mig eller missat nåt, vill jag lova. Nån som har liknande problem?

Steg ett att prova: Köp ett USB-minne för 50 kr (eller låna av någon) och testa att lägg det där istället. Då vet du att det inte är bränningen det är fel på iaf.

Hjälper inte det heller skulle jag kört ett test på minnet för att utesluta den biten. http://www.memtest.org/ eller Windows inbyggda.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Men...hur får jag tillbaka min ISO fil som jag betalat för?
Edit. Hitta det. Ser att du verkar vara Windows 8 gurun här inne, ska jag göra på samma sätt eller? Ska jag boota från USB rakt av eller köra det inne i windows? Ursäkta noobfrågorna, men är aningen trött och irriterad för tillfället

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Installera det som ett vanligt program!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk
Medlem

Alltså, inne i windows.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk
Medlem

Får prova imorgon och hopas det funkar helt enkelt, förstår inte hur det kan vara så svårt...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Update: Jag ger fan upp skiten! Provade att köra installationen genom ett USB minne istället för skiva, samma visa igen. Kommer bara till slut till en svart skärm, en muspekare och rebootar. Provar då att återigen försöka köra upgraderingen genom att boota från USB (första USB försöket skedde i windows), blir då hänvisad till att det är inne i Windows jag ska starta uppgraderingen. Det funkar ju inte som sagt, så...jag provar att återigen formatera en av diskarna och installera W8 rakt av som en ny produkt för...jag har ju provat allt annat så det kan ju inte skada. Här börjar dock det riktiga helvetet!:
I och med att installationen misslyckas och visan med svart skärm och muspekare upprepar sig får jag nu istället välja en rad olika åtgärder som W8 vill att jag ska prova för att få igång OS:et, alltifrån att starta ett annat OS, felsäkert läge, debugging mode osv. En hela radda med alternativ med andra ord. Problemet är ju att så klart att inget funkar och till slut tröttnar jag¨på det och väljer att istället köra tillbaka på mitt gamla W7tills jag kontaktat Microsoft och informerat dom om det här helvetet.
Problemet är bara att även fast jag väljer att formetara diskarna (2 SSD, som i sign) så ligger den här lilla informationen på nåt sätt kvar och kommer upp vilket alternativ jag än väljer. Kan inte boota min W7 skiva på nåt sätt och starta den installationen, ingenting funkar. Lösningen blir att koppla ur mina 2 SSD och installera W7 på en gammal mekanisk hårdisk som jag kör på nu.

Ska det verkligen vara så här svårt?! Jag har på 2 dagar genomlidit PC:ns helvetesport känns det som, pengarna ska jag ha tillbaka, inget snack där då detta uppenbarligen inte funkar. Blir väl antagligen nekad då dom hävdar att jag inte kan garantera att jag spridit produktnyckeln på nätet eller dylikt.
Jag är hur som utledd på att testa olika metoeder för det här och jag struntar i det nu, får skaffa mig en riktig kopia och ingen uppgradering då jag ändå känner att jag vill testa Windows 8.
Är det verkligen ingen annan som har likadana besvär?!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns många som har problem med blackscreen vid windows 8 start. Min bärbara har stora problem vid uppstart, jag tar mig in i windows via att stänga igen locket så att den slocknar i strömsparläge, sen då jag öppnar den igen och trycker på powerknappen slår den igång och jag är vid inloggningen med bild.

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag använder själv Win8 Pro upgrade,
jag startade uppgraderingen med en nerhämtad ISO fil bränd på dvd skiva, sen installerades allt och var klart utan problem.

Har du något överklockat?

Har du testat att ladda ner Win 8 igen så inte ISO filen är skadad?

Har du testat att installera på en Vanlig s-ata hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Konstigt, jag använder själv Win8 Pro upgrade,
jag startade uppgraderingen med en nerhämtad ISO fil bränd på dvd skiva, sen installerades allt och var klart utan problem.

Har du något överklockat?

Har du testat att ladda ner Win 8 igen så inte ISO filen är skadad?

Har du testat att installera på en Vanlig s-ata hdd?

Nope, inget klockat. Laddat ner filen 2 gånger, varav senaste den hamnade på USB stickan. Nix, inte provat då jag vill ha dom på dom 1 av dom 2 tänkta systemdiskarna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Några grundregler för att minimera problem vid Windows installation:
Endast 1 hårddisk ansluten
Endast 1 skärm inkopplad
Inga USB diskar inkopplade
Starta datorn från USB minnet eller DVD (ej från windows)
Gör alltid en ren installation.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Får prova imorgon då med att rycka ut 4/5 HD och se om det funkar helt enkelt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Får prova imorgon då med att rycka ut 4/5 HD och se om det funkar helt enkelt

Det kan vara värt att försöka plocka bort all hårdvara som inte är absolut nödvändig. En uppdatering av BIOS är inte fel heller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasseska:

Några grundregler för att minimera problem vid Windows installation:
Endast 1 hårddisk ansluten
Endast 1 skärm inkopplad
Inga USB diskar inkopplade
Starta datorn från USB minnet eller DVD (ej från windows)
Gör alltid en ren installation.

Men funkar det att göra en ren installation då med den här upgraden, eller är jag tvungen att uppgradera från 7 så att säga? Kör jag en ren install kör jag ju formatering på disken först...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det går bra att göra en ren installation med uppgraderings versionen. Jag har gjort flera rena installationer på olika datorer utan några problem.
Några har fått lite knas med aktiveringen har jag sett på en del forum, men det fixade sig med hjälp av den här sidan:
http://www.ghacks.net/2012/10/27/windows-8-upgrade-clean-inst...
Och du när du kommer till där du väljer disk/partitioner så välj att ta bort partition så du får ett oallokerad utrymme o tryck på nästa bara, Windows sköter formateringen alldeles själv.

Lite installations hjälp här: http://www.eightforums.com/tutorials/2299-clean-install-windo...

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Om du har en TV inkopplad via grafikkortet med hdmi så får du en black screen på datorns monitor vid installationen...färdigställ installationen av Win 8 med TV:n på...då kan du färdigställa installationen och se vad som händer på TVskärmen

Permalänk
Medlem

Köp inget nytt...jag installerade Win 8...fick en black screen...dröjde ett tag innan jag förstod att installationen använder TV:n som dator skärm...Så nästa gång hade jag TV:n på och fixade färdigställningen utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av nurmiar:

Om du har en TV inkopplad via grafikkortet med hdmi så får du en black screen på datorns monitor vid installationen...färdigställ installationen av Win 8 med TV:n på...då kan du färdigställa installationen och se vad som händer på TVskärmen

Har faktiakt det, får rycka ur den och se vad som händer. Får prova installera nästa vecka då nya OS disken kommer, vill ha en ny clean install så det blev en 520 120gb, hoppas de funkar bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Testa att boota på usb minnet du skapade , istället för att starta installationen ifrån Windows.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Har faktiakt det, får rycka ur den och se vad som händer. Får prova installera nästa vecka då nya OS disken kommer, vill ha en ny clean install så det blev en 520 120gb, hoppas de funkar bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Berätta för oss sen hur det gick.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Testa att boota på usb minnet du skapade , istället för att starta installationen ifrån Windows.

Redan provat, kommer då som sagt till black screen och uppgraderingen misslyckas. Fast det kanske berodde på HDMI sladden som tidigare post skrev...

Skrivet av strejf:

Berätta för oss sen hur det gick.

Återkommer med sammanfattning och reultat under tisdag, alt. onsdag beroende på CDON's snabbhet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Redan provat, kommer då som sagt till black screen och uppgraderingen misslyckas. Fast det kanske berodde på HDMI sladden som tidigare post skrev...

Återkommer med sammanfattning och reultat under tisdag, alt. onsdag beroende på CDON's snabbhet

precis, testa kör det med en skärm i bara

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade bara eländet direkt i windows, dvs inte brännde ut något... detta går bra även om du skulle ha en piratkopierad version av windows 7.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Jag uppdaterade bara eländet direkt i windows, dvs inte brännde ut något... detta går bra även om du skulle ha en piratkopierad version av windows 7.

Hmmm, sitter dock på ett äkta, så det borde ju vara lungt tycker man

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv från en annan tråd
"
Jag gjorde lite tester vilka bekräftar det du sa.
Test 1. Boota windows 8 install och installera efter en tidigare windows 7 aktiverad version,tabort alla tidigare partitioner och sedan installerar. Aktiverar fint.

Test 2. Ta bort alla partiotioner sedan boota windows 8 installation och installera ger att det inte går att aktivera. Fick dock inget fel meddelande. Så som du sa uppenbarligen sätts en flag.

Test 3. Installera windows 8/7 utan aktivering och sedan boota om och starta installtionen igen ta bort alla partiotioner. Ger resultatet att de går att aktivera.

Resultatet är därmed att det räcker med att köpa en uppgradering för 279kr (iaf atm) och använda den som retail med 15-20min extra jobb krävs inte ens en aktiverad tidigare installation endast att det fanns nåt där innan partitioneringen.

Detta är om inte ett misstag ett smart sätt att minska pirat kopieringen då det nu inte är 1/10 av budgeten eller änne värre.. Utan det blir en liten del och man behöver nu inte välja mellan ett bra grafikkort eller ett äkta os om man har en budget utan båda går in. De som inte har kunskap i hur man piratar klarar troligtvis inte av att göra en ren installation med denna metod endå så tror inte pengar går förlorade utan det är en WIN - WIN. "

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Update: Stöter på nya problem hela tiden. Fick nya disken idag (Intel 520 120GB) och tänkte köra en ren installation på den, dvs. ingen uppgradering. Formateringen vid bootningen går bra och jag tror att jag äntligen är på rätt spår, sen står den bara och tuggar på 1/5 listpunkterna den går igenom för att installera OS:et, i ca 30+ min! Disken är helt ren, formaterad i windows sedan tidigare, varför?!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att då jag försökt installera W7 ett par gånger för att på så sätt uppgradera mig til windows 8, ligger det 3 olika typer av W7 installationer på ena hårdisken, 2 trasiga och en färdig. Är mitt enda mål att helt enkelt formatera varje hårdisk för sig (förutom den med privata filer som jag drar ut) och sen installera W8, eller försöka? Kan det vara detta som ställer till det???

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om du vill göra en helt ren installation så kan man välja Anpassad (avancerat) och sedan Enhetsalternativ (avancerat), nu kan du markera alla partitioner och klicka på Ta bort, när alla partitioner är borttagna så kan du välja att installera direkt på det Inte allokerade utrymmet utan att formatera eftersom Windows installationen gör detta helt automatisk.

Och jag tycker att du skall endast ha SSD/HDD som skall vara systemenhet inkopplad när du installerar Windows, dom övriga hårddiskarna kan du koppla in efter du har gjort klart installationen, gå sedan direkt in i BIOS och kontrollera att du har systemenheten som första boot enhet efter du har kopplat dom andra hårddiskarna.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag och det fungerade utan problem. Lycka till!

Ren installation av Windows 8

Stäng Internet
Windows 7 utan licensnummer och aktivering. Starta med skivan (F8): Välj Anpassad. Välj partition och formatera; Läs in Raid-drives från moderkorts-skivan; IMSM 64-bit
Windows 8 med licensnummer men utan aktivering
Ta bort Windows old
Anslut Internet
Aktivera Windows 8