Permalänk
Medlem

Sprida websida?

[Admin tog bort mitt förra inlägg eftersom jag hade med länk till sidan.]

Min fråga kvarstår dock. Hur sprider man en websida som man skapat så att man får ett stort användarantal? Hur når man ut med sin sida så kostnadseffektivt, helst gratis, som möjligt?

I mitt fall handlar det om en sida för att "tävla" med sina bilder. Vilket där med riktar sig till bildintresserade/fotointresserade. Kanske finns det ett forum där man kan presentera sin sida på ett snyggt sätt?

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Tacksam för tips!

Visa signatur
Permalänk

Ha den i signaturen på så många forum som möjligt, gör en facebookgrupp och bjud in alla dina vänner dit och försök få deras vänner att gilla? Alla sociala medier överhuvudtaget är lätta att marknadsföra på tycker jag, facebook, twitter etc. Allt som har med tävlingar att göra gör människor galna, se till att det finns ett pris att hämta om man vinner så ska du se att det säkert växer i besökare/användare, se även till att hålla igång tävlingarna så att användarna kommer tillbaks flera gånger.

Permalänk
Medlem

Ja det låter vettigt. Jag har funderat på att ha priser. Låt säga att man lottar ut 100 SEK för top 10 på sidan, finns det lagar som gör det omöjligt att dela ut "vinster" på sådant sätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Min fråga kvarstår dock. Hur sprider man en websida som man skapat så att man får ett stort användarantal? Hur når man ut med sin sida så kostnadseffektivt, helst gratis, som möjligt?

I mitt fall handlar det om en sida för att "tävla" med sina bilder. Vilket där med riktar sig till bildintresserade/fotointresserade. Kanske finns det ett forum där man kan presentera sin sida på ett snyggt sätt?

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Just nu sitter jag och leker med Google analytics och AdWords :P, riktigt händigt för att göra text/bild annonser och sedan hålla koll på vad som genererar mest klick. Kan vara en god idé att pröva dessa utöver sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Just nu sitter jag och leker med Google analytics och AdWords :P, riktigt händigt för att göra text/bild annonser och sedan hålla koll på vad som genererar mest klick. Kan vara en god idé att pröva dessa utöver sociala medier.

Aha, jag har sneglat på det. Men jag vet inte riktigt hur det går till. Vad kostar det och hur når man ut samt kan man styra till bara svenska sidor? Med tanke på att min sida är riktad till Sverige än så länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Aha, jag har sneglat på det. Men jag vet inte riktigt hur det går till. Vad kostar det och hur når man ut samt kan man styra till bara svenska sidor? Med tanke på att min sida är riktad till Sverige än så länge.

Du bestämmer budgeten själv, själv prövade jag slänga in allt från 10kr till fyrsiffriga belopp bara för att testa Du skapar en "kampanj" och inom den skapar du annonser. Annonserna kan modifieras så att de får olika rubrik, text innehåll, vilken hemsida de skall länka till, plats t.ex Sverige -> Göteborg. Du får gräva ner dig i ämnet och läsa på, du kan göra en hel del bara du hittar rätt settings

Permalänk
Medlem

Ja jag får kolla in det där. Testade lite på facebook men då behövde man sätta in minst 350 SEK verkade det som. 100 SEK var för lite i varje fall

Generar det några klick för dig på google adwords? Kan du ge exempel (pris -> besökare)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar, att posta på forum med länken blir bara folk sura på.
Låt det växa fram, använd den själv, bjud in andra att delta, sitt bakom kulisserna och företräd flera användare själv.

(så startade bl.a. ett svenskt hårdvaruforum för många år sedan, några få som satt med en drös medlemskonton och pratade med sig själva)
Kanske låter som jag tycker det är en bra idé, tvärtom, man upptäcker rätt snart att det är en person på stavfel, meningsuppbyggnad etc.

Räkna med minst ett halvår innan nåt börjar hända om du bara låter det rulla på och håller den aktiv, köper du trafik, något snarare.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Att använda flera användare är jag emot. Det förstör hela tanken med sidan. Dock att använda den själv som vilken användare som helst är ju en sak. Jag har också sett sidor (forum) som använts på det sättet. Det är, som du säger, väldigt lätt att avgöra om det är samma personer som skriver med olika konton.

Jag ska testa lite Google AdWords tänkte jag. Kanske även satsa lite på facebook annonser. Tiden jag lagt ner för att koda sidan får vara värt att lägga lite pengar på reklam. Eventuellt lägga pengarna på priser på siten. Känns dock lite tråkigt att ha priser om det är för få användare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag kampanjer igång via Google AdWords. Det ser ut att dra till sig en hel del visningar, c:a +4st konstant. Men man funderar lite på hur många av dem som kan vara bottar och man blir "lurad". Nu tänker jag på personer som har banners på sida sidor och styr klick mot dem.

Hur mycket "spill" tror ni att det är på Google AdWords?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Google är väldigt duktiga på att identifiera dessa bots och fimpa dem, rätt ofta min adsense korrigeras i efterhand för just detta.
Fort går det också.

Vi kör adsense för ~5-6000kr per månad och 150-200 brukar korrigeras i efterhand.
Beror helt på vilka sökord man ligger på och vad man betalar, men jag antar du inte är på de allra smutsigaste som t.ex. bantning, penisförstoring och sex

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Google är väldigt duktiga på att identifiera dessa bots och fimpa dem, rätt ofta min adsense korrigeras i efterhand för just detta.
Fort går det också.

Vi kör adsense för ~5-6000kr per månad och 150-200 brukar korrigeras i efterhand.
Beror helt på vilka sökord man ligger på och vad man betalar, men jag antar du inte är på de allra smutsigaste som t.ex. bantning, penisförstoring och sex

Aha, du tycker inte jag ska ha med penisförstorning som sökord? nej skämt osido, jag såg faktiskt att ett klick blev korrigerat tidigare idag. Samtidigt har jag valt att bara visa på svenska sidor/sökningar och ändå kom det in någon från en arabisk sida, vilket verkar lite märkligt.

Får man fråga hur många klick totalt ni får in på ~5k?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det hur många klick eran annons fått som ni kan se, eller är det bara hur många gånger den har hamnat på en sida och någon borde ha sett den? Att använda Google AdWords verkar vara en riktigt bra idé, ska själv ta en titt på det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simpler:

Är det hur många klick eran annons fått som ni kan se, eller är det bara hur många gånger den har hamnat på en sida och någon borde ha sett den? Att använda Google AdWords verkar vara en riktigt bra idé, ska själv ta en titt på det!

Man kan se både klick och antal visningar. Det går att konfa tror jag, men jag betalar per klick.

Visa signatur