Permalänk
Medlem

Program till TI-82

Tja!
Jag pluggar teknisk bastermin och läser just nu matte D och fysik B. Till detta köpte jag mig en TI-82 räknare. Nu är jag förvisso snart klar med det här, men kom på att det ju finns massa smarta program till dessa miniräknare.

Så, någon som har något tips på användbara program till dessa kurser?
Är inte ute efter något som kan anses som fusk eller så, bara små nyttiga program.

Spel är inte intressant, när jag är rätt säker på att min iPad har bättre utbud på den fronten.

Permalänk
Medlem

åh tar mig tillbaka till gymnasiettiden och min ti82a.. körde massa snake på och utanför lektionerna.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Hedersmedlem

Programmen till TI-82 är mest roliga för att "de går att göra" (3D-shooter på 94x64 pixlar, jajamen! ). De som faktiskt är användbara är exempelvis program som kopplar direkt till viss mätutrustning, men de är så specifika att det inte är hjälpsamt att ge tips.

Jag minns att jag på gymnasiet skrev en lösare för andragradsekvationer (inklusive komplexa rötter) samt brytningslagen (mata in 3 av 4 variabler, få den fjärde). Man tjänar kanske inte särdeles mycket på just de exemplen, som sagt — jag skrev dem mest för att "det gick" och det var kul att pilla. Ett program med viss faktisk praktisk nytta jag skrev var ett som mappade användbara konstanter (c, elektronmassa och -laddning, g, Plancks konstant och annat som användes i kurserna) till bestämda bokstäver och satte andra grundinställningar till mina preferenser. Räknarens minne rensades då och då, och var bra att kunna återställa en standarduppsättning av konstanter och inställningar.

I övrigt minns jag att jag skrev något textbaserat spel och en "Matrix-skärmsläckare".

De räknarna har annars en del matris- och statistikfunktioner som inte används så mycket under gymnasiekurser (speciellt inte matriser) som kan vara smidiga att ha koll på för senare kurser i linjär algebra, om man vill ha ett portabelt alternativ till Matlab/Numpy.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Programmen till TI-82 är mest roliga för att "de går att göra" (3D-shooter på 94x64 pixlar, jajamen! ). De som faktiskt är användbara är exempelvis program som kopplar direkt till viss mätutrustning, men de är så specifika att det inte är hjälpsamt att ge tips.

Jag minns att jag på gymnasiet skrev en lösare för andragradsekvationer (inklusive komplexa rötter) samt brytningslagen (mata in 3 av 4 variabler, få den fjärde). Man tjänar kanske inte särdeles mycket på just de exemplen, som sagt — jag skrev dem mest för att "det gick" och det var kul att pilla. Ett program med viss faktisk praktisk nytta jag skrev var ett som mappade användbara konstanter (c, elektronmassa och -laddning, g, Plancks konstant och annat som användes i kurserna) till bestämda bokstäver och satte andra grundinställningar till mina preferenser. Räknarens minne rensades då och då, och var bra att kunna återställa en standarduppsättning av konstanter och inställningar.

I övrigt minns jag att jag skrev något textbaserat spel och en "Matrix-skärmsläckare".

De räknarna har annars en del matris- och statistikfunktioner som inte används så mycket under gymnasiekurser (speciellt inte matriser) som kan vara smidiga att ha koll på för senare kurser i linjär algebra, om man vill ha ett portabelt alternativ till Matlab/Numpy.

Okej, då förstår jag.
Att ha konstanterna i räknaren låter ju faktiskt rätt användbart, men så länge jag får ha en formelsamling med mig under tentorna spelar det ju egentligen inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Oj, jag måste vara skriva här och få en liten nostalgitripp. TI-82 körde jag med för 13-14år sedan, har kvar den än! Innan jag beställde en hemmalödd sladd för att koppla den till datorn via seriellt interface så skrev jag in program för hand på den (10-20~ A4 sidor kod!). Ett tips är att skaffa en kabel mot datorn om du inte redan gjort det

Men som sagt, det fanns en hel del bra program, för grafritning baserat på olika formler och inom olika ämnen. Har dock glömt allt vad jag körde på den tiden tyvärr.

Kul att TI-82 hänger med än

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Oj, jag måste vara skriva här och få en liten nostalgitripp. TI-82 körde jag med för 13-14år sedan, har kvar den än! Innan jag beställde en hemmalödd sladd för att koppla den till datorn via seriellt interface så skrev jag in program för hand på den (10-20~ A4 sidor kod!). Ett tips är att skaffa en kabel mot datorn om du inte redan gjort det

Men som sagt, det fanns en hel del bra program, för grafritning baserat på olika formler och inom olika ämnen. Har dock glömt allt vad jag körde på den tiden tyvärr.

Kul att TI-82 hänger med än

Jo, att den är gammal som gatan har jag förståt. Rätt lustigt att det är den rekommenderade miniräknaren fortfarande. Åtminstone på teknisk bastermin på KTH.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lallassu:

Kul att TI-82 hänger med än

Skrivet av hapone:

Jo, att den är gammal som gatan har jag förståt. Rätt lustigt att det är den rekommenderade miniräknaren fortfarande. Åtminstone på teknisk bastermin på KTH.

År 2000 så användes TI-83 som standard på mitt gymnasium. Inga större skillnader från TI-82 i praktiken. TI-84+ var egentligen bara dyrare och gav inte heller några läromässiga fördelar (snarare tvärtom, ansågs det, då den var symbolhanterande och inte fick användas på prov).

Det är också en anledning till att utvecklingen "stått still": skolorna vill inte ha mer avancerade räknare. Dock: för inte alls länge sedan läcktes en bild på en ny variant av TI-84+ C SE:

http://en.wikipedia.org/wiki/TI-84_Plus_series

Troligen inget för gymnasieskolorna detta heller, men TI-serien utvecklas alltså fortfarande.

Kan nämna att universitet vanligen inte tillåter grafiska räknare på tentor under grundutbildning i matematik (alltså över Tekniskt basår, då användning av grafiska räknare faktiskt ingår i läroplanen för Matte C). På sin höjd får de klara av elementära funktioner och ha variabelminnesfunktion som rensas vid omstart. På senare kurser hade jag dock viss användning av min TI-83, om än det aldrig var avgörande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Programmen till TI-82 är mest roliga för att "de går att göra" (3D-shooter på 94x64 pixlar, jajamen! ). De som faktiskt är användbara är exempelvis program som kopplar direkt till viss mätutrustning, men de är så specifika att det inte är hjälpsamt att ge tips.

Jag minns att jag på gymnasiet skrev en lösare för andragradsekvationer (inklusive komplexa rötter) samt brytningslagen (mata in 3 av 4 variabler, få den fjärde). Man tjänar kanske inte särdeles mycket på just de exemplen, som sagt — jag skrev dem mest för att "det gick" och det var kul att pilla. Ett program med viss faktisk praktisk nytta jag skrev var ett som mappade användbara konstanter (c, elektronmassa och -laddning, g, Plancks konstant och annat som användes i kurserna) till bestämda bokstäver och satte andra grundinställningar till mina preferenser. Räknarens minne rensades då och då, och var bra att kunna återställa en standarduppsättning av konstanter och inställningar.

I övrigt minns jag att jag skrev något textbaserat spel och en "Matrix-skärmsläckare".

De räknarna har annars en del matris- och statistikfunktioner som inte används så mycket under gymnasiekurser (speciellt inte matriser) som kan vara smidiga att ha koll på för senare kurser i linjär algebra, om man vill ha ett portabelt alternativ till Matlab/Numpy.

Vad hette programmet som nappade konstanter i ti 82an :)? tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noplaren:

Vad hette programmet som nappade konstanter i ti 82an :)? tack på förhand

Namnet är inte så relevant, då det bara existerade på min räknare. Att lagra konstanter på det sättet är nog bland de enklaste "program" man kan skriva: det är bara att skriva samma kommando som i "räknarläge", fast i ett program (exempelvis `299792458→C` så lagrar man ljusets hastighet i vakuum i enheten m/s i variabel `C`). TI-serien har inte speciellt separata namnrymder, så om du lagrar något i en viss variabel i ett program, så lagras det även där globalt. Det är i sig en anledning till att det kan vara trevligt att ha ett program för att "återställa" variabler och inställningar till ett grundtillstånd man gillar, ifall man kört program som man inte litar på inte busar med variabler, eller man lånat ut räknaren till bordsgrannen. Man kan även kalla på funktioner som `ClrHome`, `ClrDraw`, `PlotsOff`, `FnOff`, `ClrList`, etc., för att få räknaren så ren som möjligt.

Jag rotade fram min räknare och såg att detta program inte var kvar, då det bara finns plats för 9 program, och jag valt att skriva över det en gång i tiden. Ersättaren var ett kort program till en tenta där man skulle få ha med sig valfri räknare* som gav egenvärden för symmetriska 3 ⨯ 3-matriser, vilket användes flitigt i den kursen. I praktiken så matade man in de sex oberoende komponenterna, så ritade programmet upp den karakteristiska ekvationen, varpå man kunde kolla nollställen grafiskt. TI-83 har en del matrisfunktioner, men ingen direkt inbyggd sådan, vad jag kunde hitta. Kan klistra in källkoden här, då den inte är särdeles lång :-) — det ska rätt mycket till för att någon ska ha nytta av själva koden, men kanske det kan "inspirera":

Prompt A,B,C,D,E,F "X³-(A+B+C)X²+(AB+BC+CA-D²-E²-F²)X-(ABC-AE²-BF²-CD²+2DEF)"→Y₅ DispGraph

A–F är matriskomponenter (vilka ser man om man ställer upp beräkningen manuellt) som skrivs in, varpå den karakteristiska ekvationen (med "högerled" 0, dvs vi är intresserade av nollpunkter) lagras i ekvation Y₅, och graffönstret visas där man kan se funktionens beteende.

Det går säkerligen att utveckla liknande program mer, men tanken med TI-BASIC är i min mening inte att man måste skriva massivt komplexa program, utan snarare att man ska våga använda det även för enklare uppgifter som man vet att man kommer behöva göra många gånger. Dels kan det ibland ge insikt om problemet i sig, och dels så minimerar det risken för "knappslintning".

——
*: …trodde jag på förhand, åtminstone. Kriterierna hade ändrats sedan tidigare tentor, så det var faktiskt "typgodkänd" (dvs en sådan jag nämner i mitt ovanstående drygt två år gamla inlägg ) som gällde, men jag hade nytta av programmet när jag gjorde övningsuppgifter likväl.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Testpilot

Gjorde ett liknande enkelt program som sparade 10-potenser i olika variabler, typ 1000 i variabeln K och 0,001 i M. Det är ioförsig inte jättekrångligt att använda EE-knappen men det sparade lite tid

Just M brukar väl vara Mega (10E6) men i elektronikkurser är det inte så vanligt med uppgifter med mega-Ampere så milli var mer användbart.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Kreativiteten är som sagt inte så imponerande i den här branschen, men så sent som häromdagen avslöjades ju framtiden. Nu tydligen 30% tunnare, men ändå lågupplöst och byggd som en tegelsten:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noplaren:

Vad hette programmet som nappade konstanter i ti 82an :)? tack på förhand

Bara att skapa nytt program sedan följande.

"Värde på variabeln"→"variabeln" 9.92→G

Sedan är det bara att fylla på på liknade vis. Sedan får man köra programmet då med några omstarters mellanrum för att ladda in de igen

Tänk vilken vinst det måste ligga i dessa räknare, utveckla en produkt som sedan säljs i 20 år.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dealerovski:

åh tar mig tillbaka till gymnasiettiden och min ti82a.. körde massa snake på och utanför lektionerna.

Kommer ihåg att vi körde portal på våra, och tävlade i vem som var snabbast

Den gamla go'a tiden när man fick stilpoäng med fräsiga miniräknare och dess program, istället för vem som är bäst på att slänga fåglar på stackars grisar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.