Permalänk
Medlem

Plockar isär en DELL Precision 380

Som rubriken säger så har jag tagit bilder på när jag plockar isär en DELL Precision 380. Har även dokumenterat steg för steg för den som skulle behöva hjälp. Det är inte så lätt som många tror eftersom DELL tycker om att sätta kåpor på de flesta komponenterna.

Vi öppnade sidopanelen med hjälp av ett handtag man drar bakåt. Sedan tog vi bort ett platsstöd för tornkylaren till processorn. Efter det så tog vi bort strömkabeln till moderkortet och andra kablar, så som pATA kablar, strömkablar och sATA kablar. Efter det skruvade vi loss en kåpa till tornkylaren. Den satt med två skruvar. Sedan fällde vi kåpan bakåt. Den var inte ur dammad på de senaste två åren såg vi..
Sedan tog vi bort kåpan och tornkylaren. Sedan tog vi bort kylflänsen till chipset. Sedan tog vi bort RAM minnena. Det var två till antal.
Efter det tog vi bort 4-pins kontakten.
Sedan tog vi bort grafikkortet, vilket inte var det enklaste. Den satt fast på ett konsigt sätt. Vet inte riktigt hur DELL har tänkt där. Vi provade att skruva loss en anordning som den satt i som skulle fungera som ett slags "snabbfäste". Det verkar verkligen som om DELL gillar plast.Det var tydligen helt fel. Man skulle tydligen trycka ihop två piggar som satt på snabbfästet och sedan fälla den bakåt.
Nu gick vi vidare mot den optiska enheten. Den har en pATA kabel och en strömkabel. Vi skruvade loss en skruv och drog i snabbfästet nedåt. Den satt som berget och vägrade losstna. Vi bestämmde oss för att ta en titt på baksidan ifall CD-läsaren satt fast i en till skruv där.
Vi hittade inget ställa att ta bort sidopanelen på, märkligt. Vi lossde frampanelen m.h.a ett snabbfäste. Sedan lossade vi på panelen för de optiska enheterna och ryckte ut CD-läsaren. Detta kunde DELL ha gjort lite smidigare tycker jag.
Sedan tog vi loss hårddiskburarna genom ett snabbfäste.
Vi skruvade loss alla skruvar till nätagget och tog loss det.
Vi tog bort en fläkt till processorn genom ett snabbfäste och drog den mot moderkortet. Efter det tog vi bort ännu en fläkt som satt i västra hörnet av chassit. Den var till för att flytta den varma luften från grafikkortet.
Vi trodde först att kablarna i cahssit satt fast i vanliga buntband men det var några fabriks-gjorda spärar som var lite krångliga att lossa. Sedan tog vi ur resterande kablar.
Nu är det bara morderkortet kvar.

MONTERING

Vi började med att montera fläkten i västra hörnet. Efter lite svordomar gled den på plats. Sedan satte vi i pATA kabeln till USB 2.0, hörlursutgången och även microfoningången. Sedan satte vi i hårddiskvaggorna.
Efter det satta vi in processorfläkten. Den var väldigt lätt att sätta i. Vi kopplade även i fläktarna till moderkortet så att fläktarna styrs av moderkortet och ge ultimal kylning och energibesparing. Vi valde även att sätta i en hårddisk med sATA kontakt för att slippa djävulens pATA kablar. Vi fäste den i hårddiskvaggan och sköt in den på plats. Sedan kopplade vi in en strömkontakt till hårddisken och även en sATA kabel som vi sedan fäste på moderkortet.
Sedan skruvade vi fast den optiska enheten och satte fast frontpanelen. Det gick väldigt smärtfritt. Efter det satte vi i nätagget och drog kablarna till de komponenter de skulle till. Efter det så satte vi i grafikkortet i en PCI-E port. Vi fäste det i snabbfästet.
Vi drog även kablarna lite snyggare så att luftflödet inte skulle hindras.
Tyvärr var vi tvugna att dra en pATA kabel till CD-läsaren..
Tilsisst monterade vi tornkylaren. Det gick på väldigt enkelt. Vi skruvade tillbaka två skruvar och den satt fast bra. Vi satte även dit stödet för tornkylaren.
Sidopanelen jävlades lite och var lite krånglig att få dit men tillslut gick det.
Sedan skulle vi starta datorn och det gick inte som planerat. Den startade inte. Sedan kollade vi i datorn ifall allting satt i och det gjorde det. Tillslut såg vi vad det var, strömsladden...

Plockar isär en DELL Precision 380

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk
Medlem

Tänk på att cpukylarn fungerar riktigt bra på socket775 om man hittar någontyp av fästanordning, jag fäste med stripes och fick bättre temperaturer än med en corsair h40.

(Satte på en 120mm random ljuddlös fläkt)

Permalänk
Medlem

Fyfan vad nice!

Permalänk
Medlem

slängde just typ en lika dan. en dell Dimention 9200. Har lite rolig design men även vissa smarta lösningar.

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem

Min fundering är mer vad poängen med detta var

Permalänk
Medlem

testa den där Delta fläkten i en annan dator skaru få se på bra luftflöde haha!
hade en exakt likadan själv ifrån en Delldator som jag provade och jävlar va den lät

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Har en 390 med quadro 3450 som extradator, klarar Lol på medium(utan skuggor). xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Min fundering är mer vad poängen med detta var

Det var ett skolarbete som var lite trixigt. Svårt att få ut många komponenter. Detta är en ganska bra walktrough enligt mig.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk

Riktig raketforskning

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Ok där ser man på, Själv så hade jag antagligen kunnat slakta 20 sådana maskiner på en dag
Dell är lätta att jobba med. Finns andra som är 10 gånger värre.

Permalänk
Entusiast

Tittar man lite halvdant på sista bilden så ser IDE-kabeln ut som en skrynklig bikiniöverdel