är grafikkortet för kalt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Ärligt vad tror du?

Berätta du kompis!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Luft som rör sig torde bli varmare än den som står stilla (förutsatt att det inte är något annat som värmer luften) p.g.a. friktion(?).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ak-47:

Skämtar du?!

Elräkningen är för jävligt hög, men det är lätt värt det, tycker jag iallafall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Elräkningen är för jävligt hög, men det är lätt värt det, tycker jag iallafall!

Du måste ha nån sorts av kylregulator :P, men visst säger du att du lyckes så tror jag dig!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Haha

Permalänk
Skrivet av frizzy10:

HAHAHAH facepalm på mig... Kollade på fel monitor.

Skitsnack, sluta snacka bort dej

Permalänk
Skrivet av Frystpingvin:

Runt huden finns ett termiskt gränsskikt med luft som kan vara flera millimeter djupt.

Dold text

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kyleffekt

Tackar, forstar dock inte hur man kan ha ett lager av luft, da vad jag forstar sa ar det Förångning som sker (Förångning kan ske i vilka temperaturer som helst) och far da vatskan pa huden att /flyga ivag/.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av scienta:

Luft som rör sig torde bli varmare än den som står stilla (förutsatt att det inte är något annat som värmer luften) p.g.a. friktion(?).

Salange du inte nar ljudetshastighet sa lar dar inte vara nagot bekymmer med friktion ifran vinden i sig sjalv, snarare tvartom t ex flygplan som kan na upp till -50c vid 10c ute temperatur, dock ar du over ljudhastigheten sa skapar dar stor mangd friktion.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Värme = partiklar som rör sig. Ju snabbare de rör sig ju varmare blir det.
Den absoluta nollpunkten = då partiklarna stannar av helt.
Skulle luften vara helt stilla så skulle det vara -273. Och då skulle luften blivit flytande för länge sedan O_o

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Värme = partiklar som rör sig. Ju snabbare de rör sig ju varmare blir det.
Den absoluta nollpunkten = då partiklarna stannar av helt.
Skulle luften vara helt stilla så skulle det vara -273. Och då skulle luften blivit flytande för länge sedan O_o

Hur kan det da komma sig att i rymden ar den kallaste platsen endast pa -235C dar det ar vakuum ?.

Du kan inte se en sak sen tro att det star for allt som har med luft, friktion etc och gora, maste ta in alla faktorer, resultatet spelar roll inte specifikationen.
Nar ett flygplan ror pa sig sa kan det na -50C aven nar det ar +10C utetemperatur.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Hur kan det da komma sig att i rymden ar den kallaste platsen endast pa -235C dar det ar vakuum ?.

Du kan inte se en sak sen tro att det star for allt som har med luft, friktion etc och gora, maste ta in alla faktorer, resultatet spelar roll inte specifikationen.
Nar ett flygplan ror pa sig sa kan det na -50C aven nar det ar +10C utetemperatur.

Vakum har ingen temperatur egentligen. Det är energin i de få partiklarna som finns där som man räknar som temperatur. Om du skulle sticka ut handen utanför ISS så skulle du inte frysa, så det finns så lite material att föra över din värme till. Det enda sätt din hand kan avge värme i vakum är via strålning, och det är ingen snabb process. Du skulle förmodligen börja svettas om handen, trots en uppmätt temperatur av -235C. Och att flygplan skulle kunna bli kallare än luften behöver nog en källa för att någon ska tro på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Det är tom mycket svårt att kyla i rymden, det är ett av de största tekniska problemen med det nya James Webb teleskopet http://www.esa.int/esaSC/120370_index_0_m.html som ska upp till L2 positionen under 2018.
För att få tillräckligt bra prestanda på sensorerna (som främst är ir) så krävs det kylning och det är som sagt mycket svårt att bli av med värmen i nära absolut vakum miljön, man gör det via stora värmesköldar dom ska avskärma de kalla sensorerna från den varmare delen där den aktiva elektroniken och kylningen ska finnas, det blir alltså i princip 2 delat, med en varm och en kall sida separerade av värmereflektorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

För att avgöra denna fråga om luft kan bli kallare än vad det är i omgivningen ..

http://www.youtube.com/watch?v=VUbpb23yTK8&feature=plcp

Såg du slutet eller?

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zazze1:

Såg du slutet eller?

Ja ... Skulle aldrig länkat annars .. Det var humor och ett slut på diskussionen huruvida luft i rörelse är kallare eller inte än den övriga luften i ett rum.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är tom mycket svårt att kyla i rymden, det är ett av de största tekniska problemen med det nya James Webb teleskopet http://www.esa.int/esaSC/120370_index_0_m.html som ska upp till L2 positionen under 2018.
För att få tillräckligt bra prestanda på sensorerna (som främst är ir) så krävs det kylning och det är som sagt mycket svårt att bli av med värmen i nära absolut vakum miljön, man gör det via stora värmesköldar dom ska avskärma de kalla sensorerna från den varmare delen där den aktiva elektroniken och kylningen ska finnas, det blir alltså i princip 2 delat, med en varm och en kall sida separerade av värmereflektorer.

Jag ser dig nära nog skriva överallt mrqaffe.. Är du en levande google eller vad? Det ser ut som du har svar som är korrekta på nästan allting, och du förklarar dessutom ganska utförligt .. hur lyckas du?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Nar ett flygplan ror pa sig sa kan det na -50C aven nar det ar +10C utetemperatur.

Jag är ledsen, men du är helt ute och cyklar...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Jag ser dig nära nog skriva överallt mrqaffe.. Är du en levande google eller vad? Det ser ut som du har svar som är korrekta på nästan allting, och du förklarar dessutom ganska utförligt .. hur lyckas du?

Vissa engagerar sig mer än andra.

Försöker själv ge så utförliga svar det går, och hjälpa de jag kan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av devhdc:

Jag ser dig nära nog skriva överallt mrqaffe.. Är du en levande google eller vad? Det ser ut som du har svar som är korrekta på nästan allting, och du förklarar dessutom ganska utförligt .. hur lyckas du?

Teknikintresserad och så har jag varit med ett tag, det är ungefär 30år sedan jag började med datorer, jag spelar mindre idag men är fortfarande ljud/bild och teknikintresserad och har byggt en del tysta datorer åt andra och så har man ramlat på en del annat som har med kylning att göra och kylning är även en faktor som kommer in när det gäller ljud/bild kretsar, man kommer till en gräns som är svår att komma förbi just pga termiskt brus i kretsar som är vid rumstemperatur.

Att kyla/sänka brusnivån i sensorer/kretsar är intressant, samtidigt som det kan ge enorma problem med normal elektronik om man kyler det för mycket, oscillatorer och liknande måste fungera stabilt, så en helt igenom jättekall dator fungerar inte särskilt bra och ofta så har mobiltelefoner större problem än bara en seg display om de har -40 i temp och skulle man tex kyla neråt supraledning så blir det en massa saker som helt flippar ut när resistansen i kretsarna försvinner, det är helt enkelt intressanta ämnen.
Har man stött på ett ämne nån gång tidigare så går det fort att hitta tillbaka och ofta går det lätt att leta reda på fakta när man har sett den förut.
Har man lite koll på grunderna i fysik så slipper man en del fallgropar, man behöver tex inte fundera särskilt länge på om en normal luftkylare kan kyla en datordel under rumstemp, utan man inser att det är ett mätfel om man får en sån temp, det kräver nån form av mekanism som omvandlar energi av nån sort till värme för att på så sätt få en möjlighet att få en varmare och en kallare sida jämfört med omgivningstemperaturen, ett Peltierelement eller en kompressor är de vanligaste metoderna om man vill bygga en datorkylare som kan kyla under rumstemp och fungera kontinuerligt, öppna system som bygger på fasövergång är inte praktiska att ha annat än vid tester, ångmaskiner och kväve/kolsyrekylning vid extemklockning bygger på samma grundprincip, det är ett ämne som växlar fas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De ironiska är att OP frågade ifall de var "farligt" för GPUN om den va på låga nivåer..Och ni här har vänt tråden till en fysik lektion jag hade i grundskolan för 5 år sen..-.- Snälla, folk som inte vet bör inte skriva.. de här är Internet..Och once in the web, always in the web...

Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Du har inte varit så uppmärksam i fysiklektionerna va Inget illa menat..Alla vi kan säga fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

luft som rör sig är kallare än luft som är stilla.
Så du kan gå under rums temp.

Detta är inte sant, för då du tycker att det är kallare så har det faktiskt samma temperatur som all annan luft i rummet. Anledningen till varför att du tror att luften är kallare är för att när det blåser på dig så trycks luften som redan "vilar" på din hud bort. Den luften är redan uppvärmd(har samma temp som dig) och när den trycks bort och ersätts med den nya luften som har en kallare temperatur så känns det som om luften som blåser är kallare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Hur kan det da komma sig att i rymden ar den kallaste platsen endast pa -235C dar det ar vakuum ?

Därför att temperatur är ett mått på mängden rörelseenergi (hos molekylerna) per volumsenhet, och perfekt vakuum existerar inte. Den absoluta nollpunkten är inget som faktiskt går att mäta, och inget kan i praktiken vara så kallt. Däremot kan man uppskatta den absoluta nollpunkten mha experimentellt uppmätta förhållande mellan temperatur och tryck

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja funkar bra, men kan bli slabbigt om du inte har en anpassad kylare, överklockning med flytande kväve är ett bra exempel.
Flytande till gas menar du väl?

Menar naturligtvis flytande till gas, slarvigt av mig...

Dock så innebär flytande kväve att du redan har en temperatur som är lägre än rumstemperaturen. Det jag försökt föra fram, genom att låta andra argumentera, är att du kan ha en utgångstemperatur på vätskan som är högre än luftens temperatur men ändå kyla ner till en temperatur som är lägre än luftens. Det är många som är snabba på att dumförklara de som tror att detta är omöjligt, trots att det (i teorin) inte är fallet. (dock ger ju en hastighetsökning av luftflödet inte en lägre temperatur av luften i sig, som någon påstod)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Hur kan det da komma sig att i rymden ar den kallaste platsen endast pa -235C dar det ar vakuum ?.

Du kan inte se en sak sen tro att det star for allt som har med luft, friktion etc och gora, maste ta in alla faktorer, resultatet spelar roll inte specifikationen.
Nar ett flygplan ror pa sig sa kan det na -50C aven nar det ar +10C utetemperatur.

Vakum är ingenting alltså inte värme heller. Ingen temperatur finns i vakum, däremot finns det partiklar osv som har temps.
Känns skönt att man har hängt med på fysiklektionerna nu

Permalänk
Medlem

Besviken, förväntade mig en bildtråd med episka moddar då någon tyckt grafikkortet varit för kalt och bestämt sig för att löda på lite extra kondensatorer och andra häftiga komponenter

Permalänk

Test för er:
Blås på handen med "ett litet hål"
Blås på handen med ganska öppen mun.

Känner du en värmeskillnad?
Luften från din mun bör ha samma temp?

Detta brukar väl alla naturvetenskapslärare gå igenom?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Du har blivit aningen ignorerad. Vet du vad temperaturen i rummet ligger på?
Och tillbaka till frågan: NEJ det är inte farligt. Du skall vara tacksam för att du har så bra kylning

Rums temperaturen är cirka 21 grader

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

Om den är för kal? har du slipat den? definitionsfråga skulle jag säga

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av toxicstone:

Tackar, forstar dock inte hur man kan ha ett lager av luft, da vad jag forstar sa ar det Förångning som sker (Förångning kan ske i vilka temperaturer som helst) och far da vatskan pa huden att /flyga ivag/.

Kan hända, är inte så insatt i ämnet men just det här med luftlager sitter etsat i huvudet sen någon fysiklektion. Kan ju vara så att jag missförstod den delen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frystpingvin:

Kan hända, är inte så insatt i ämnet men just det här med luftlager sitter etsat i huvudet sen någon fysiklektion. Kan ju vara så att jag missförstod den delen!

Djuren har päls och vi har kläder just för att ha ett temperaturanpassat luftlager närmast huden, isolering i en byggnad funkar också på liknande sätt, det är någonting som gör att luften står relativt stilla och skapar ett "behagligt" tempererat luftlager.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Skitsnack, sluta snacka bort dej

Jag menade att jag kollade på power istället för temps... chilla lite

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG