Nyinstallerad dator samsung 830 ssd dålig bench?

Permalänk
Medlem

Nyinstallerad dator samsung 830 ssd dålig bench?

Hej! Installerade precis om min dator då jag idag hade fått min samsung 830 ssd. Allting har gått jättebra och så men körde en bench med samsungs egna program och här har ni en bild på det.

Är inte detta lite väl dåligt eller så kanske det stämmer att det ska vara så? Jag var bara lite tveksam om det är helt okej siffror eller inte. Vill ju inte sitta och inte använda min nya ssd fullt ut.

EDIT: Kan passa på att fråga en liten extra fråga när jag endå håller på. Har en HDD med min gamla os på b.la. Kan jag bara koppla in den och formatera den i windows efter uppstart eller kommer det bli knas med min nya installation av os på ssd'n då?

MVH

Eavo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Hej! Installerade precis om min dator då jag idag hade fått min samsung 830 ssd. Allting har gått jättebra och så men körde en bench med samsungs egna program och här har ni en bild på det.

http://i.imgur.com/wZlVc.png?1

Är inte detta lite väl dåligt eller så kanske det stämmer att det ska vara så? Jag var bara lite tveksam om det är helt okej siffror eller inte. Vill ju inte sitta och inte använda min nya ssd fullt ut.

EDIT: Kan passa på att fråga en liten extra fråga när jag endå håller på. Har en HDD med min gamla os på b.la. Kan jag bara koppla in den och formatera den i windows efter uppstart eller kommer det bli knas med min nya installation av os på ssd'n då?

MVH

Eavo

Det är den typen av siffror man får när disken är kopplad till en port som styrs av en kontroller från marvell, titta i din moderkortsmanual om det finns portar för sata 6gbit/s som styrs av sydbryggan (intel) och byt i så fall till en av dessa så kommer det att bli bättre fart.

Permalänk
Medlem

Forutom ovan inlägg så kolla i bios att du har AHCI aktiverat, om inte, aktivera och installera helst om från början.

Fråga 2 japp det ska gå bra, dock gå in i diskhanteraren och då du säkert har den reserverade partionen på den också, som normalt inte synns i "dator" så slipper den vara kvar, dvs ta bort alla partioner du har på disken och skapa en ny som du formaterar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hur formaterar jag den i diskhanteraren då? Har nämligen kopplat i den gamla HDD'n nu och den verkar ju köra os från den nu istället. Vet inte riktigt hur jag ska formatera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Hur formaterar jag den i diskhanteraren då? Har nämligen kopplat i den gamla HDD'n nu och den verkar ju köra os från den nu istället. Vet inte riktigt hur jag ska formatera den?

Du får väl ställa in vilken disk BIOS ska köra OS ifrån i så fall.

Och sen som ovan sagt så ser det ut som att den ligger på någon annan kontroller. Har du AHCI aktiverat?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Forutom ovan inlägg så kolla i bios att du har AHCI aktiverat, om inte, aktivera och installera helst om från början.

Fråga 2 japp det ska gå bra, dock gå in i diskhanteraren och då du säkert har den reserverade partionen på den också, som normalt inte synns i "dator" så slipper den vara kvar, dvs ta bort alla partioner du har på disken och skapa en ny som du formaterar.

Ahci är igång, utan det hade disken inte kommit i närheten av det antalet iops

Till TS: Börja med att koppla ur den gamla disken och starta datorn, fungerar allt som det ska med bara ssd så kan du utan problem formatera den gamla disken på valfritt sätt. Se bara till att du formaterar rätt disk

Permalänk
Medlem

Så nu är det klart med den gamla skit hdd'n Ehm ja fixade AHCI direkt innan installation men har förbisett det där med marvel får se om jag hittar någon bra bild som visar vilken det är som är vad. Hade faktiskt ingen aning om den delen av installationen av ny ssd.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket moderkort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Asus p8p67 deluxe. Men jag hittade. Om man tar det i sektioner av två nedifrån och upp så var det näst längst upp av alla platser. Dem enda som var vita. haha Någon som kan förklara lite snabbt bara vad skillnaden är? Alltså mellan marvel och intel.

EDIT:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Asus p8p67 deluxe. Men jag hittade. Om man tar det i sektioner av två nedifrån och upp så var det näst längst upp av alla platser. Dem enda som var vita. haha Någon som kan förklara lite snabbt bara vad skillnaden är? Alltså mellan marvel och intel.

EDIT: http://i.imgur.com/KqTtL.png?1

En marvell är ett till chip på moderkortet dit SATA-portarna är kopplade, sedan går de från det chippet till din sydbrygga (?), dit intel-portarna är kopplade direkt. Det går alltså en onödig väg genom ett inte så snabbt-chip.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Asus p8p67 deluxe. Men jag hittade. Om man tar det i sektioner av två nedifrån och upp så var det näst längst upp av alla platser. Dem enda som var vita. haha Någon som kan förklara lite snabbt bara vad skillnaden är? Alltså mellan marvel och intel.

EDIT: http://i.imgur.com/KqTtL.png?1

Skillnaden är att marvells krets är kopplad till övriga datorn med en pcie 2.0 x1 lina, den har en praktisk maxfart på ca 400mb/s och med lite felkorrigering mm så toppar farten vid ca 370mb/s.

Permalänk
Medlem

Okej då förstår jag! Ja bilderna talar ju rätt bra för sig själva också kanske. Tack så hemskt mycket för hjälpen alla! Nu ska jag bara njuta av min super snabba dator haha.

Permalänk
Medlem

Dom Vita är dom du ska använda japp.

Skillnaden mellan marvel och Intel är enkel, marvel suger

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Dom Vita är dom du ska använda japp.

Skillnaden mellan marvel och Intel är enkel, marvel suger

Marvel kan göra kretsar, men i detta fallet inte. Men suger gör dom inte.

Permalänk
Medlem

Din senaste bench ser ju bra ut nu så du har nog kopplat rätt nu ja.

Från ditt moderkorts spec:

2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue

Drog en 830-snabbis bench här med Magician och fick nu.

- Windows 7 -

Seq. Read: 519
Seq. Write: 301
Ran. Read: 64386
Ran. Write: 27555

Edit:
- Windows 8 - nästa dag i samma låda med identiskt innehåll i övrigt.

Seq. Read: 517
Seq. Write: 301
Ran. Read: 75281
Ran. Write: 27667

Permalänk
Medlem

"Från ditt moderkorts spec:

2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue"

Vad gör det 2 mörkblåa längst till höger då?

Edit: Gick ju att hitta själv:).
"Intel® P67(B3) chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Marvell® PCIe 9128 controller : *1
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue"

Permalänk
Medlem

Marvel

Permalänk
Medlem

Kan ju gissa var jag satt mina SSD....host..navyblue....

Permalänk
Medlem

Gjorde nämligen samma sak först