Permalänk
Medlem

Hur koppla in HDD?

Hej!

Jag har fått hem en sprillans ny maskin från komplett.se med SSD disk.. nu ska jag ha in min gamla hederliga mekaniska HDD på 1tb i maskinen.
Jag har dessa kablar - räcker dem eller behöver jag köpa fler/nya?

Jag antar att den som ligger på HDDn är till aggregatet, dvs strömförsörjningskabeln till disken?
Den lilla svarta kabeln är SATA-kabeln eller?
Men vad är den orangea, behöver jag den alls?

Några andra tips eller "måste-veta" innan jag börjar?

Tacksam för svar!
/Jonas

Permalänk
Medlem

Ström kabeln är på hdd'n
Sata kabeln är den tunna svarta kabeln som ligger nedanför.
saken som ligger i påsen är en Crossfire brygga som är till för att koppla ihop 2 ATI grafikkort med varandra.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Underbart Selmalagerlöf! Jag tackar för snabbt svar, det var som jag misstänkte men eftersom jag inte gjort detta på säkert 10 år så var det dags att refresha lite. Tack igen, ska genast peta in den

Permalänk
Testpilot

Eftersom du köpt en ny dator bör ditt nätaggregat ha en SATA-strömkontakt, du borde alltså inte behöva den lilla adapterkabeln som ligger på hårddisken i bilden. De skulle vara om datorn är en så kallad märkesdator (typ HP eller Packard Bell), de kan ha nätaggregat med väldigt få extra kablar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Den dära adaptern på disken tror jag är överflödig, då som hunden säger, att dagens nätagg har el-kontakter för Sata disk. Den orangea sladden i påsen är till för att brygga grafikkort (koppla ihop två grafikkort som ett som samarbetar), precis som Selmalagerlöf sade.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Eftersom du köpt en ny dator bör ditt nätaggregat ha en SATA-strömkontakt, du borde alltså inte behöva den lilla adapterkabeln som ligger på hårddisken i bilden. De skulle vara om datorn är en så kallad märkesdator (typ HP eller Packard Bell), de kan ha nätaggregat med väldigt få extra kablar.

Skrivet av Tozzi:

Den dära adaptern på disken tror jag är överflödig, då som hunden säger, att dagens nätagg har el-kontakter för Sata disk. Den orangea sladden i påsen är till för att brygga grafikkort (koppla ihop två grafikkort som ett som samarbetar), precis som Selmalagerlöf sade.

Datorn är ihopplockad och byggd av Komplett, så det är ingen lökig HP det är frågan om
Ni har helt rätt i att adaptern inte behövdes! Det fanns oändligt med kablar från nätagget att välja bland, stora som små.. och där hittade jag en som passade bra. Allt fungerade smärtfritt och lätt!
Jag behövde dock trixa lite med HDD'n eftersom den var EXT3 efter att ha legat i en Popcorn Hour, men nu är allt frid och fröjd.

Tack igen folk's!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ovet2:

Datorn är ihopplockad och byggd av Komplett, så det är ingen lökig HP det är frågan om

Det låter bra, slipper man vara orolig

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]