Permalänk
Medlem
Skrivet av Traesket:

Ett monopol är en marknad med en enda producent och flera konsumenter. ComHem är de enda som har rätt att leverera koaxialt bredband till mitt lägenhetskomplex eftersom de skrivit avtal med föreningen, inte med slutkund (dvs jag). Utbudet för koaxialt bredband är med andra ord BARA ComHem, EN producent. De har med andra ord monopol på all hastighet över typ 25/10(Om ens det).

Jag säger inte att de har monopol på bredband för nej, de har de inte. Förstår du nu? Och att det var sämre förr är verkligen inget argument. Jag var med då, och ja det sög. Och ja det är bättre nu. Det betyder inte att det kan bli bättre för guds skull.

Det verkar nästan som att du är sur på comhem för att alla andra operatörer är sämre? Säga vad man vill om com hem och deras kundtjänst, finns många operatörer som gör bort sig nu och då.

Via koaxen är det i princip bara comhem som vill och kan leverera. Ingen annan koaxleverantör kan slå tvutbudet och erbjuden hastighet förutom möjligen tele2 men dom verkar lämna branchen i princip. Skulle någon lokal operatör ta över blir det knappast det utbud som finns idag. Du tänkte kanske på att flera operatörer skulle leverera via samma kabel iofs? Fungerar lika dåligt som adsl om inte sämre. Det är fortfarande en ägare till nätet och då blir det ytterligare ett steg i kedjan för att få ett fel fixat precis som om man skaffar BBB adsl. Det är endå Skanova som ska lösa felet. Sedan tror jag ingen operatör i dagsläget har en tanke på att starta upp som ny operatör i ett koaxnät. Centralutrustningen för att kunna leverera 40+mbit är äckligt dyr. Vi kommer snarare se comhem ta över fler lokala nät än tvärt om. Den lokala koaxleverantören på min ort levererar max 25/8 tex. Finns nog klara anledningar till att comhem bygger ut LAN i rasande fart själv och fiber via ITUX. Jag tror också att det finns klara anledningar till att man aldrig ser samleverans via koax oavsett land. Bättre att åtminstonde någon satsar än att lägga ner nätet för då får man ännu mindre val. Se bara skanova/telia som släcker delar av sitt fasta nät.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNaturalStep:

Jag har en com hem anslutning med router Cisco EPC2425. Jag skulle vilja byta IP adress och lagt mycket energi på detta. Har t.ex. stängt av modemet 24 timmar plus, byt MAC adress på min persondator. Inget har hjälpt, problemet är att man inte kan byta MAC adressen på routern. Jag har bestämt mig för att skaffa en router där det går att byta MAC adressen. Då undrar jag om någon känner till en sådan router?

Testa "brygga" modemet ett tag. Samma som att slå av routerfunktionen. Det kommer du endå behö va då du kopplar in egen router efter modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Testa "brygga" modemet ett tag. Samma som att slå av routerfunktionen. Det kommer du endå behö va då du kopplar in egen router efter modemet.

Hur går jag till väga för att göra det. Jag läste något om NAT i några tidigare inlägg men jag hittade inte den funktionen när jag letade i routern. Vad menar du med att jag måste slå av routerfunktionen om jag kopplar in en egen router? Samt vad menar du med modem? routern är väl också ett modem?

Min tanke är att ta bort com hem routern och sätta dit en egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNaturalStep:

Hur går jag till väga för att göra det. Jag läste något om NAT i några tidigare inlägg men jag hittade inte den funktionen när jag letade i routern. Vad menar du med att jag måste slå av routerfunktionen om jag kopplar in en egen router? Samt vad menar du med modem? routern är väl också ett modem?

Min tanke är att ta bort com hem routern och sätta dit en egen.

Nja det går inte på det sätt du beskriver. Om du nu inte byter till ett annat modem comhem säljer. Det du har är ett "modem" med inbyggd routerfunktion. Slår du av routerfunktionen "bryggar" som det heter i gränssnittet på ditt modem kan du sedan ansluta vilken router du vill bakom. Enklast är om du uppgraderar till comhems Netgear cg3100 som stödjer högre hastighet. Du bör få ny ip. Dock går det inte att byta macadress. Vill du ha den möjligheten behöver du valfritt comhemmodem med routerfunktionen avslagen och egen router.

Skulle du ha möjligheten att byta macadress på ditt modem skulle du släcka tjänsten för dig själv. Den inkodade macadressen på modemet identifierar om det ens ska få ansluta hos comhem. Det hindrar dock inte att man byter macadress på en egen router bakom modemet. Då får man ny ip och tjänsten fungerar.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Nja det går inte på det sätt du beskriver. Om du nu inte byter till ett annat modem comhem säljer. Det du har är ett "modem" med inbyggd routerfunktion. Slår du av routerfunktionen "bryggar" som det heter i gränssnittet på ditt modem kan du sedan ansluta vilken router du vill bakom.

Hittade det, tack så mycket Phunky. Två frågor om det är okej.

1. Om jag konfigurera modemet som en bridge, och sätter dit en router mellan min datorn och modemet. Kommer jag då att vara lika säker som innan?

2. Om jag skipar routern emellan, har den som en brygga i 8 timmar och konfigurera om modemet till att bli en router igen, kommer DHCP serven fortfarande komma ihåg den gamla IP adressen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNaturalStep:

Hittade det, tack så mycket Phunky. Två frågor om det är okej.

1. Om jag konfigurera modemet som en bridge, och sätter dit en router mellan min datorn och modemet. Kommer jag då att vara lika säker som innan?

2. Om jag skipar routern emellan, har den som en brygga i 8 timmar och konfigurera om modemet till att bli en router igen, kommer DHCP serven fortfarande komma ihåg den gamla IP adressen?

1. Ja. Eller lika falskt säker. En router är inte mycket till skydd direkt.

2. Kanske bara att testa. Du får dock direkt annan ip till dina enheter bakom då du bryggar. Sedan om du får tillbaka samma ip då du slår på routerfunktionen vet man inte. Kom ihåg att du måste ha 24/1 tjänst eller högre för att få fler än 1ip.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

1. Ja. Eller lika falskt säker. En router är inte mycket till skydd direkt.

Nu blir ju följdfråga, är det lönlöst att ens ha en router? Den brandväggen jag har bakom modemet är zonealarm (jag har windows firewall avstängd).

Skrivet av Phunky:

Kom ihåg att du måste ha 24/1 tjänst eller högre för att få fler än 1ip.

Jag har inte så hög hastighet som 24 Mbit/s och ett IP räcker för mig.

Permalänk
Medlem

jag har mycket problem med att bilden inte hänger med och det blir blockigt, ibland blir det problem med ljudet också

någon annan som har samma problem eller vet hur man fixar det

antennsladd går från boxen rakt in i vägguttaget och boxen är uppdaterad till senaste versionen

har en Samsung Digitalbox med hårddiskinspelning, ej HD

Det är i Solna och enligt deras supportsida ska det inte vara några driftstörningar men jag har haft dessa problem i ett par dagar nu. Innan dess har boxen varit avstängd i ca 1 månad då jag egentligen inte använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

jag har mycket problem med att bilden inte hänger med och det blir blockigt, ibland blir det problem med ljudet också

någon annan som har samma problem eller vet hur man fixar det

antennsladd går från boxen rakt in i vägguttaget och boxen är uppdaterad till senaste versionen

har en Samsung Digitalbox med hårddiskinspelning, ej HD

Det är i Solna och enligt deras supportsida ska det inte vara några driftstörningar men jag har haft dessa problem i ett par dagar nu. Innan dess har boxen varit avstängd i ca 1 månad då jag egentligen inte använder den.

Supporten hävdar tydligen att antennkabeln ibland kan vara dålig och ge dom där felen. Bytte kabeln hos en släkting med blockbildningar så löste det problemet. Iof var väl kabeln från tidigt 70-tal och hade ändrat färg från vit till brungul, men den är en annan historia.

Permalänk
Avstängd

Själv så avbeställde man comhem 200/10 i dagarna och beställde BBB 60/10 VDSL2 Nu jävlar ska det spelas!!! fu comhem.

Permalänk
Medlem

Haha jävlar vad folk har problem med Comhem, ni säger att de är sämst men nu undrar jag. Är det så för alla, eller bara för er? För jag har nämligen ALDRIG stött på problem och får ut väldigt bra hastigheter ur 100/10 avtalet. Vi bytte upp från 25mbit och de var så schyssta så att vi fick betala samma pris som 25mbit för 100/10 i 6 månader till!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Haha jävlar vad folk har problem med Comhem, ni säger att de är sämst men nu undrar jag. Är det så för alla, eller bara för er? För jag har nämligen ALDRIG stött på problem och får ut väldigt bra hastigheter ur 100/10 avtalet. Vi bytte upp från 25mbit och de var så schyssta så att vi fick betala samma pris som 25mbit för 100/10 i 6 månader till!

Där jag bor har i princip alla något problem, alla har olika problem också... vissa har ping problem 500-1000ms mot sunet alla tider på dygnet men bra hastighet eller tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Haha jävlar vad folk har problem med Comhem, ni säger att de är sämst men nu undrar jag. Är det så för alla, eller bara för er? För jag har nämligen ALDRIG stött på problem och får ut väldigt bra hastigheter ur 100/10 avtalet. Vi bytte upp från 25mbit och de var så schyssta så att vi fick betala samma pris som 25mbit för 100/10 i 6 månader till!

Samma här, har fungerat perfekt sen jag skaffade 200/10 i Augusti.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Avbrott

Hur bär man sig åt för att få Comhem att ta dessa korta driftavbrott på bredbandstjänsten på allvar? Är det nån som har lyckats? Det känns bara som att dom skyller kundens utrustning. Kör med Pingplotter för att logga statusen på bredbandet och så här ser det ut lite då och då.

Man blir bara så trött

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Haha jävlar vad folk har problem med Comhem, ni säger att de är sämst men nu undrar jag. Är det så för alla, eller bara för er? För jag har nämligen ALDRIG stött på problem och får ut väldigt bra hastigheter ur 100/10 avtalet. Vi bytte upp från 25mbit och de var så schyssta så att vi fick betala samma pris som 25mbit för 100/10 i 6 månader till!

Fungerar bra för de flesta men de har ju ingen anledning att skriva om det här. Själv sitter jag på Comhem 100/10 som funkar felfritt. Hakade på studenterbjudandet för 100 kr/mån som de hade innan. Har även fiber indraget i lägenheten men tänker inte binda upp mig och betala mycket mer bara för att få några millisekunder längre latens, så jag ligger kvar på detta så länge jag kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vactis:

Hur bär man sig åt för att få Comhem att ta dessa korta driftavbrott på bredbandstjänsten på allvar? Är det nån som har lyckats? Det känns bara som att dom skyller kundens utrustning. Kör med Pingplotter för att logga statusen på bredbandet och så här ser det ut lite då och då.

http://i.imgur.com/VBkvc.png

Man blir bara så trött

Vad har du för problem? Detdär ser ut som helt vanlig nedprioritering av ping i comhem's och telias backboneroutrar. Ser du inte detdär problemet vid en direktping mot säg sunet så är det som oftast bara ett visuellt fel och inget som verkligen orsakar ett fel. Pingplotter direktpingar varje steg i kedjan fram till destinationen och har leverantören valt att inte tillåta eller nedprioritera den möjligheten ser det ut sådär. Det orsakar däremot oftast inget fel för trafik som ska vidar. Pingplotter går mer och mer sällan att nyttja för att hitta felpunkter iom detta.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

comhem är underbara jag har fiber och dom har inte lyckats koppla in min telefon på 23 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schadow1:

comhem är underbara jag har fiber och dom har inte lyckats koppla in min telefon på 23 dagar.

Har du anmält problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Vad har du för problem? Detdär ser ut som helt vanlig nedprioritering av ping i comhem's och telias backboneroutrar. Ser du inte detdär problemet vid en direktping mot säg sunet så är det som oftast bara ett visuellt fel och inget som verkligen orsakar ett fel. Pingplotter direktpingar varje steg i kedjan fram till destinationen och har leverantören valt att inte tillåta eller nedprioritera den möjligheten ser det ut sådär. Det orsakar däremot oftast inget fel för trafik som ska vidar. Pingplotter går mer och mer sällan att nyttja för att hitta felpunkter iom detta.

Borde kanske ha sagt att internet "dör" när detta händer också, så det är INTE ett visuellt fel.

Permalänk

Ni som har problem, skit i att använda comhems Netgear modem som router och brygga den istället och köp en Asus RT-N65U för en tusing och slipp alla problem.

Själv får jag ut 130-140 Mbit/s trådlöst och 203 Mbit/s trådat med comhem 200. Lätt värt en tusing kan jag lova.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av cokeman 1337:

Ni som har problem, skit i att använda comhems Netgear modem som router och brygga den istället och köp en Asus RT-N65U för en tusing och slipp alla problem.
Själv får jag ut 130-140 Mbit/s trådlöst och 203 Mbit/s trådat med comhem 200. Lätt värt en tusing kan jag lova.

Fast riktigt så enkelt är det inte. Problemen ligger också i kapaciteten i deras nät. Se nedan. Comhem blev gnälliga över att jag postade denna info i tråden på minhembio.com, eftersom det var lämpad för tv-frågor eftersom det där "fanns kunskap om tv bland användarna". Denna tråden var tydligen den plats där det fanns "kunskap om bredband bland användarna" så information om problem med Comhems bredbandstjänster fyllde endast sitt syfte här, tydligen... (Comhem lever som bekant i en annan, parallell värld till oss andra.)

Hur som helst, detta skrev jag i den andra tråden:

---

Comhem har uppgivit till mig att de har kapacitetsproblem i delar av Stockholm, dvs tekniken klarar inte att skyffla så mycket data som behövs till alla abonnenter. Hur stora delar av Sthlm det gäller vill de inte uppge, men de menade att endast 0,1 procent av kunderna i det berörda området upplevde problem. Eftersom det rimligen rör sig åtminstone ett antal tiotals kunder som har problem berörs alltså ett område som omfattar i vart fall ett antal tiotusental abonnemang, så stora delar av Stockholm. Att man fortsätter teckna upp kunder under de förutsättningarna är såklart lite smaklöst. Anledningen till det är rimligen att det låga andelen kunder som (hittills) upplever problem gör att problemet inte ses som särskilt stort. Man har råd med ett visst antal missnöjda kunder, och ökningen av sådana pga upptecknandet av nya kunder är rätt begränsad. Comhem har hur som helst i kommunikationen med mig antytt att en lösning i vart fall inte är högprioriterad. (Att den var lågprioriterad ville man inte gå med på, semantiken är viktig för kundtjänsten!) Man har angivit att nödvändig utbyggnad förhoppningsvis ska göras i januari, men det datumet kan komma att skjutas på framtiden. Råder följaktligen alla i Sthlmsområdet som upplever hastighetsproblemen att anmäla dem och hänvisa till ovanstående, så att prioriteringen möjligen kan förbättras. Jag får se om jag blir kvar så länge, intresset att stanna som kund har ju minskat drastiskt. Alternativen är ju långsammare (vilket comhem såklart vet), men förhoppningsvis stabilare.

Det roligaste i kommunikationen med comhem var deras resonemang om hur problemen absolut inte var hänförliga till några delar av infrastrukturen eller utrustningen som var hänförlig till min lägenhet, men att det ändå var troligt att en ny abonnent i min lägenhet skulle uppleva samma problem...

----

Sen har Comhem ett ytterligare resonemang som går ut på att de inte alls tecknat upp för många kunder, utan:

"Olika kunder nyttjar olika mängd av den bredbandshastighet som de abonnerar på. Vi utgår ifrån vad kunder nyttjar och ser över hur belastningen ser ut, i detta fall har det sedan tidigare inte varit något problem och antalet kunder i sig har inte ökat i så stor grad, däremot har mängden som kunderna nyttjar ökat och därav har belastningen uppstått och därav behöver det utökas."

Nu är ju grundpoängen exakt densamma oavsett dessa snirkliga formuleringar, infrastrukturen klarar inte av att ge användarna den kapacitet de behöver (och betalar för). Den är alltså underdimensionerad jämfört med behovet från kunderna. Så enkelt är det. Om man utifrån det desperat vill undvika att medge att man tecknat upp för många kunder med för "stora" abonnemang, fine. Klart är dock att uttalanden om att man har en "infrastruktur som klarar av att ge 1,6 miljoner hushåll 200mbit" möjligen gör sig bra i pressmeddelanden men har begränsad koppling till verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Ni som har problem, skit i att använda comhems Netgear modem som router och brygga den istället och köp en Asus RT-N65U för en tusing och slipp alla problem.

Själv får jag ut 130-140 Mbit/s trådlöst och 203 Mbit/s trådat med comhem 200. Lätt värt en tusing kan jag lova.

Tja, jag stängde av NAT från dag ett och använder en Mikrotik router men det spelar ju ingen roll när linan ut från bostaden är så instabil.

Permalänk
Medlem

Du måste vara en av få som aldrig stött på problem. Jag hade tjänsten i lite drygt 24 månader och hade problem mer eller mindre varje kväll. Allting handlar om vart man bor i landet och hur många individer som har tecknat iptv i området (känns det som). Vårat började när man lanserade on demandboxen på bred front och eskalerade efter det.

Hade flertalet kontakter med kundtjänst utan lycka. Nu är abbonemanget uppsagt och vi har bosatt oss i ett Ownit-hus.

Skrivet av WardonE:

Haha jävlar vad folk har problem med Comhem, ni säger att de är sämst men nu undrar jag. Är det så för alla, eller bara för er? För jag har nämligen ALDRIG stött på problem och får ut väldigt bra hastigheter ur 100/10 avtalet. Vi bytte upp från 25mbit och de var så schyssta så att vi fick betala samma pris som 25mbit för 100/10 i 6 månader till!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av spuzz:

Du måste vara en av få som aldrig stött på problem. Jag hade tjänsten i lite drygt 24 månader och hade problem mer eller mindre varje kväll. Allting handlar om vart man bor i landet och hur många individer som har tecknat iptv i området (känns det som). Vårat började när man lanserade on demandboxen på bred front och eskalerade efter det.

Hade flertalet kontakter med kundtjänst utan lycka. Nu är abbonemanget uppsagt och vi har bosatt oss i ett Ownit-hus.

ComHem har 544 000 bredbandskunder i landet. Självklart är inte alla dessa missnöjda och inte alla dessa helt nöjda. Upplevelserna är väldigt skiftande - naturligtvis beroende på var i landet man bor, i vilket område och i vilken fastighet. Dessutom kan man förmoda att kunderna på Bredband 200 är mer krävande och upplever fler problem än kunder som abonnerar på en 10 Mbit/s tjänst.
Jag håller med om att jag märkt en viss försämring i den takt som fler abonnenter skaffat On demand-box i mitt område. Dock ska On demand inte ge särskilt mycket trafik över bredband annat än EPG och själva beställningen av program/film som sedan sänds över kabel-tv (sk BoD, Broadcast on Demand).
Däremot misstänker jag att streamingtjänster som Netflix, HBO, Viaplay och Filmnet tynger bredbandet mer och mer liksom ComHems kommande lansering av TiVo andra kvartalet 2013.
Fler och fler abonnerar också på ComHems Bredband 200 eftersom de är missnöjda med den hastighet de får på 50-100 Mbit/s tjänsten. Risken är att vi som nu har hastigheter i den övre regionen av Bredband 200 dvs 200-180 Mbit/s kommer att märka en successiv försämring ned mot "golvet" dvs 100 Mbit/s.
Det är en stor uppgift för ComHem att bygga ut kapaciteten och garantera kvaliteten i nätet. Tyvärr märker jag som kabel-tv-kund att ComHems intresse för att lansera nya HD-kanaler verkar få stå tillbaka för investeringarna i nätet som tar i anspråk en stor del av ComHems överskott varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChronicTown:

Fast riktigt så enkelt är det inte. Problemen ligger också i kapaciteten i deras nät. Se nedan. Comhem blev gnälliga över att jag postade denna info i tråden på minhembio.com, eftersom det var lämpad för tv-frågor eftersom det där "fanns kunskap om tv bland användarna". Denna tråden var tydligen den plats där det fanns "kunskap om bredband bland användarna" så information om problem med Comhems bredbandstjänster fyllde endast sitt syfte här, tydligen... (Comhem lever som bekant i en annan, parallell värld till oss andra.)

Hur som helst, detta skrev jag i den andra tråden:

---

Comhem har uppgivit till mig att de har kapacitetsproblem i delar av Stockholm, dvs tekniken klarar inte att skyffla så mycket data som behövs till alla abonnenter. Hur stora delar av Sthlm det gäller vill de inte uppge, men de menade att endast 0,1 procent av kunderna i det berörda området upplevde problem. Eftersom det rimligen rör sig åtminstone ett antal tiotals kunder som har problem berörs alltså ett område som omfattar i vart fall ett antal tiotusental abonnemang, så stora delar av Stockholm. Att man fortsätter teckna upp kunder under de förutsättningarna är såklart lite smaklöst. Anledningen till det är rimligen att det låga andelen kunder som (hittills) upplever problem gör att problemet inte ses som särskilt stort. Man har råd med ett visst antal missnöjda kunder, och ökningen av sådana pga upptecknandet av nya kunder är rätt begränsad. Comhem har hur som helst i kommunikationen med mig antytt att en lösning i vart fall inte är högprioriterad. (Att den var lågprioriterad ville man inte gå med på, semantiken är viktig för kundtjänsten!) Man har angivit att nödvändig utbyggnad förhoppningsvis ska göras i januari, men det datumet kan komma att skjutas på framtiden. Råder följaktligen alla i Sthlmsområdet som upplever hastighetsproblemen att anmäla dem och hänvisa till ovanstående, så att prioriteringen möjligen kan förbättras. Jag får se om jag blir kvar så länge, intresset att stanna som kund har ju minskat drastiskt. Alternativen är ju långsammare (vilket comhem såklart vet), men förhoppningsvis stabilare.

Det roligaste i kommunikationen med comhem var deras resonemang om hur problemen absolut inte var hänförliga till några delar av infrastrukturen eller utrustningen som var hänförlig till min lägenhet, men att det ändå var troligt att en ny abonnent i min lägenhet skulle uppleva samma problem...

----

Sen har Comhem ett ytterligare resonemang som går ut på att de inte alls tecknat upp för många kunder, utan:

"Olika kunder nyttjar olika mängd av den bredbandshastighet som de abonnerar på. Vi utgår ifrån vad kunder nyttjar och ser över hur belastningen ser ut, i detta fall har det sedan tidigare inte varit något problem och antalet kunder i sig har inte ökat i så stor grad, däremot har mängden som kunderna nyttjar ökat och därav har belastningen uppstått och därav behöver det utökas."

Nu är ju grundpoängen exakt densamma oavsett dessa snirkliga formuleringar, infrastrukturen klarar inte av att ge användarna den kapacitet de behöver (och betalar för). Den är alltså underdimensionerad jämfört med behovet från kunderna. Så enkelt är det. Om man utifrån det desperat vill undvika att medge att man tecknat upp för många kunder med för "stora" abonnemang, fine. Klart är dock att uttalanden om att man har en "infrastruktur som klarar av att ge 1,6 miljoner hushåll 200mbit" möjligen gör sig bra i pressmeddelanden men har begränsad koppling till verkligheten.

Fast alla leverantörer kör med en beräknad kapacitet som aldrig skulle ge maximal speed till alla anslutna bostäder om dom toktankar kvällstid. En normal switch som används vid många LAN har 24 portar och de flesta har där 100+mbit. Dock har många switchar bara en upplänk på 1gbit. Då är det inte svårt att räkna ut att alla egentligen delar på mindre än 50mbit. Sedan behöver vi inte ens nämna det mobila nätet. Där övertecknar leverantörerna monsturöst. Dethär är något man får leva med oavsett leverantör om man inte tecknar dedikerad bandbredd på en företagslina a 1000kr/mån minst.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

En sak är ju kapacitetsproblem med sänkt hastighet då och då, det kan jag leva med, men när tjänsten helt plötsligt slutar fungera för att efter 10 - 15 minuter fungera igen blir jag riktigt förbannad. Det är ju ingen idé att ens ringa deras support för när man väl får prata med en person så fungerar det igen och man blir i stort sett dumförklarad. Ingen annan med samma känsla?

Permalänk
Avstängd

Fyfan vad jag ångrar att jag gick från BBB till Comhem, betalar för 100/10 men under kvällarna och även på dagarna ibland går min hastighet ner till mellan 20-40MB .

Ska nog fixa BBB igen, står inte ut med Comhem.

Permalänk
Skrivet av vactis:

En sak är ju kapacitetsproblem med sänkt hastighet då och då, det kan jag leva med, men när tjänsten helt plötsligt slutar fungera för att efter 10 - 15 minuter fungera igen blir jag riktigt förbannad. Det är ju ingen idé att ens ringa deras support för när man väl får prata med en person så fungerar det igen och man blir i stort sett dumförklarad. Ingen annan med samma känsla?

Vad visar dioderna på modemet när du tappar anslutning? Är det något strul mellan modemet och Comhems utrustning så brukar de kunna lägga in en bevakning på modemet och se vad som händer. Hade själv problem för några år sedan och det kom en tekniker som fixa det.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Fast alla leverantörer kör med en beräknad kapacitet som aldrig skulle ge maximal speed till alla anslutna bostäder om dom toktankar kvällstid. En normal switch som används vid många LAN har 24 portar och de flesta har där 100+mbit. Dock har många switchar bara en upplänk på 1gbit. Då är det inte svårt att räkna ut att alla egentligen delar på mindre än 50mbit. Sedan behöver vi inte ens nämna det mobila nätet. Där övertecknar leverantörerna monsturöst. Dethär är något man får leva med oavsett leverantör om man inte tecknar dedikerad bandbredd på en företagslina a 1000kr/mån minst.

Jag vill bara understryka att jag inte tycker det är ok själv men så ser det tyvärr ut. Någon måtta på "överteckningen" får det dock vara såklart.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Vad visar dioderna på modemet när du tappar anslutning? Är det något strul mellan modemet och Comhems utrustning så brukar de kunna lägga in en bevakning på modemet och se vad som händer. Hade själv problem för några år sedan och det kom en tekniker som fixa det.

Dioderna lyser som vanligt om inte avbrottet är lite längre, då börjar dom blinka. Men upp och ner-kanalerna brukar tändas snabbt men inte "globen". Dom blinkar också om man startar om modemet under ett avbrott tills det börjar fungera igen.