Permalänk

Höghastighetskamera?

Hej.
Jag vill så extremt mycket ha en kamera som klarar av att filma i 500-1000 bilder per sekund i en någorlunda hög upplösning.
Men alltså kan man ens köpa sådana som privatperson? Kostar de flera hundra tusen kronor? Det finns någon billig kamera vet jag som klarar av ca 500fps men då i en upplösning på 200x90 eller liknande, kommer dock inte ihåg vad den heter och tror inte den säljs ny längre. Men det är ju lite för låg upplösning ändå.
Skulle gärna vilja vet lite mer om ni vet något om detta! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Blir svårt

Det blir nog svårt, ska du ha högupplöst film i 500-1000fps så kommer den datamängd per sekund uppgå i såpass höga tal att du måste ha ett monstersnabbt system för att lagra filmklippet, inte nog med det så blir varje bildruta i t.ex. 720p någonstans i krokarna 1MB per bild, så säg 0,5-1,0GIG per inspelad sekund, ja du hajar givetvis att med den typen av hårdvara så rusar priset iväg rejält.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hej.
Jag vill så extremt mycket ha en kamera som klarar av att filma i 500-1000 bilder per sekund i en någorlunda hög upplösning.
Men alltså kan man ens köpa sådana som privatperson? Kostar de flera hundra tusen kronor? Det finns någon billig kamera vet jag som klarar av ca 500fps men då i en upplösning på 200x90 eller liknande, kommer dock inte ihåg vad den heter och tror inte den säljs ny längre. Men det är ju lite för låg upplösning ändå.
Skulle gärna vilja vet lite mer om ni vet något om detta! Tack på förhand!

http://www.dpreview.com/products/search/cameras#criterias=Spe...
Det som finns kör 224 x 64 i 1000fps.

Annars kan du ju ta en kamera som kör HD i typ 60 fps och sträcka ut det till 1000 fps med interpolation. Kan fungera beroende på vad du ska filma.
Edit: video på det jag förklarade: http://gizmodo.com/5638032/shooting-1000fps-video-with-a-cano...

Permalänk
Medlem

Olympus har sin i-speed serie som är otroligt prisvärda och rolig. dock inget man köper som privatperson. men riktigt roliga som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En superb highspeedkamera är Phantom flex eller gold. Dock kostar de en del :/

Permalänk
Medlem

Budget samt något slags definition på "någorlunda hög upplösning" vore väl inte så dumt kanske?

Nikon har ju kommit med sina "1" som klarar 640x240@400fps samt 320x120@1200fps.
Annars kan man leta efter en Casio Exilim Pro EX-F1 begagnat. Den klarar 512×384@300fps, 432×192@600fps eller 336×96@1200fps.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är syftet med höghastigheten? Ska du ha den till en krockbana eller ska du göra effekter i dina hemvideos, det ställer ju lite olika krav, och tänk även på att en riktig höghastighetskamera kräver enorma mängder ljus pga de korta exponeringarna, ofta flera 100 kilowatt/eller strålande solsken när man gör det seriöst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du bara ska ha till några filmer kanske hyra är ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Att köpa en kamera som klarar av detta går absolut som privatperson, men räkna med att du har lagt ut runt miljonen när den är fullt utrustad.
Hyra är tyvärr också dyrt som stryk, när det oftast innebär att man även måste hyra en b-fotograf av försäkringsskäl, vilket snabbt drar upp priset till åtminstone 10 000kr/dag.

Permalänk

Såvida du inte har som mål att typ filma vatten etc i slowmotion, så går det att ha riktigt schyssst slowmotion med twixtor och en 60 fps kamera..

Räcker för allt gällande "hollywood" slowmotion, svärdfights, explosioner etc..

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Finns kompaktkameror som klarar att filma i typ 1000 fps men i piss-upplösning, kostar runt 3 papp. Bara googla loss lite så hittar du nog.

Permalänk

Finns bra programvara nu för tiden som rendrerar nya bildrutor mellan 2 "riktiga" (twixtor har jag för mig)

Kolla här tex
http://www.youtube.com/watch?v=SvoNh-pV8ag
Då går det bra att filma i 720/1080 och slippa pixligheten samt hålla det på human prisnivå. Problemet är att det är mycket efter arbete.
Du utgår alltid från 50/60fps om du har en sån kamera.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

ingen som har lyckats klura ut var tusan man faktiskt köper dem? så man kan kolla priser och så menar jag

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Skrivet av xNidas:

ingen som har lyckats klura ut var tusan man faktiskt köper dem? så man kan kolla priser och så menar jag

Protel har en vad jag vet http://protel.jetshop.se/fora-vfc7000-p-2694-c-497.aspx

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Ett billigt alternativ är kanske senaste go pro?

http://gopro.com/cameras/hd-hero3-black-edition#specs

120 fps 1280x720
240 fps 848x480

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w