Dator skickar ut info utan användares vetskap

Permalänk
Medlem

Dator skickar ut info utan användares vetskap

Tanken slog mig om en dator med hack kan skicka ut info som finns på datorn till en annan om personen har haft fysisk tillgång till den? Program eller hårdvara som skickar ut info utan man vet om det och/eller utan antivirus och olika skydd kan upptäcka det. Jag tänker bland annat på keyloggers i BIOS , hårdvara som kanske lötts fast i moderkort eller i annat hårdvara som fiskar info och sänder till mottagare. Vet inte vad det finns för mer sätt för en person att plantera in sånt här i en dator.

Jag vill gärna veta mer om sånt här. Den här tråden skapar jag inte för och lära mig hacka utan vill lära mig i säkerhet syfte. Sweclockers verkar vara ett bra forum för det här och hoppas tråden blir lärorikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Tanken slog mig om en dator med hack kan skicka ut info som finns på datorn till en annan om personen har haft fysisk tillgång till den? Program eller hårdvara som skickar ut info utan man vet om det och/eller utan antivirus och olika skydd kan upptäcka det. Jag tänker bland annat på keyloggers i BIOS , hårdvara som kanske lötts fast i moderkort eller i annat hårdvara som fiskar info och sänder till mottagare. Vet inte vad det finns för mer sätt för en person att plantera in sånt här i en dator.

Jag vill gärna veta mer om sånt här. Den här tråden skapar jag inte för och lära mig hacka utan vill lära mig i säkerhet syfte. Sweclockers verkar vara ett bra forum för det här och hoppas tråden blir lärorikt.

Keyloggers måste inte ligga i BIOS för att inte upptäckas av antivirusprogam, eller andra anti-malware för den delen heller.
Är det just hårdvara du tänker på så har jag ingen aning.
Men däremot så kan du ju inte skicka något från datorn utan att det går igenom ett nätverkskort, så använder du tex wireshark så kan du ju se vad för typ av paket som skickas från din dator.

Kan även nämna att det finns extremt lätt konfigurerade saker som gör att du kan arbeta som en mellanhandel i ett trådlöst nätverk utan att andra vet om det, det finns även sätt att få det att fungera på https... Hur tänker jag inte gå in på. Detta kräver dock självklart att båda personerna har tillgång till det trådlösa nätverket, men det finns gott om publika nätverk.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.