Permalänk
Medlem

Ja det gjorde jag och det funkade inte heller efter det, men det funkar med 54mbit ej högre såsom 150-300mbit.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Ja det gjorde jag och det funkade inte heller efter det, men det funkar med 54mbit ej högre såsom 150-300mbit.

Kontrollera inställningarnna för trådlöst så att du inte har inställt på bara b/g utan n också.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Kontrollera inställningarnna för trådlöst så att du inte har inställt på bara b/g utan n också.-

Såg detta i Netgearens manual på trådlös inställning :

Mode. Up to 145 Mbps is the default. Up to 54 Mbps supports 802.11g, and 11b wireless devices. The 300 Mbps setting allows 802.11n devices to connect at this speed.

Så frågan är vad du har satt för Mode ?

Permalänk
Medlem

Så jag kan inte köra g,b och n samtidigt? jag kan ju bara välja ett av alternativen, antingen 54mbit, 145 eller 300. jag har 54 nu. men har N enheter som jag ej kan köra i hastigheten jag vill nu.. grejjen är ju att jag får cirka 1mbit när jag väljer 145 eller 300mbit men jag får 10mbit upp på båda

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Så jag kan inte köra g,b och n samtidigt? jag kan ju bara välja ett av alternativen, antingen 54mbit, 145 eller 300. jag har 54 nu. men har N enheter som jag ej kan köra i hastigheten jag vill nu.. grejjen är ju att jag får cirka 1mbit när jag väljer 145 eller 300mbit men jag får 10mbit upp på båda

Om du har b, g och n valt så blir det den låga hastigheten 54 Mbit om du har sådana enheter typ b/g anslutna.

Permalänk
Skrivet av meatloaftheveggo:

Hej

Jag har lite problem med min uppkoppling. Uppgraderade nyligen till Bredbandsbolagets 100/100 tjänst, främst för att få tillgång till att kunna koppla upp fler än 5 enheter samtidigt. Men när jag väl mottog modemet/routern (Zyxel 2812) så krånglade uppkopplingen + att enheter som kör Android 4.0 går inte att koppla upp. Supporten hos BBB sa att det är ett känt fel med just Android 4.0 att det inte går så nu funderar jag på att köpa en egen router.
Jag funderar på D-Link Router DIR-655. Någon här som tror att det kommer fungera att koppla upp alla enheter med denna? Eller har ni någon annan ni rekommenderar ?

Jag kan inte så mycket om sånt här.. men om jag nu köper en sådan, kopplar jag bara in den till väggen i bredbandsuttaget och kör igång eller, precis som med det modem/router man får från BBB?

Hej där, detta är ett som du säger ett känt fel med Android 4.0.x, du ska hårdställa ipn i din android så funkar det tills bredbandsbolaget kommer med en workaround för detta.

managementipn är 192.168.1.254 så på din android ska du skriva enhetens ip med samma subnet, t ex 192.168.1.45, EJ .254 på slutet. Som gateway och dns skriver du 192.168.1.254, och 24 som "längd för nätverksprefix". detta innebär att du måste ändra från dhcp till statisk i din wifiinställning, under AVANCERAT. Har samma router och detta fungerar. Lycka till.

//Lars

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Om du har b, g och n valt så blir det den låga hastigheten 54 Mbit om du har sådana enheter typ b/g anslutna.

Ja precis, men i programvaran så går det inte att välja så jag hoppade över pillet och körde in tomato istället, så nu funkar både g,b och N samtidigt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag sneglar lite på Asus RT-N12 C1, dels för funktionalitet och dels priset.
Jag sitter nu på Thompson TG789 med en DSL-uppkoppling som har ca 25Mbit ned, 3Mbit upp. Hatar TG789 av många skäl, men främst pga det absolut bedrövliga trådlösa nät den delar ut. Jag har såklart försökt fixa det där genom att byta kanal, etc, ja, ni vet och varit på Telia ett antal gånger. Inte nån förbättring.

Föregående router var Thompson TG784 vilket funkade bra.

Så jag funderar nu på att koppla bort trådlöst nät på TG789 och sen nyttja RT-N12 som trådlös AP/Repeater. Kanske i slutändan låta Telia "lobotomera" TG789 till en rent DSL-modem, och låta RT-N12 ta över routerfunktionerna.

Nån tanke om Asus RT-N12 C1?

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk
Avstängd

Har själv en RT-N12C1 som jag använder/flyttar runt som tillfällig repeater på de ställen den behövs just då. Som fast accesspunkt tyckte jag inte den dög då man får starta om den då och då i veckan (även men FW Tomato). Men eftersom den är signalvänlig passar denna billiga 300 kr router/AP fint som mobil enhet där den behövs tillfälligt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Tack, Stormense.
Lockad av priset på RT-N12C1, plus att den går att konfa om enkelt(?) mellan router/AP/Repeater gör att jag kan välja den funktion som kan passa bäst där och se om dess trådlösa nät fungerar bättre mot de enheter jag har.
Plus också nyfiken på Asus nätverksprodukter.

Det är ju så att man får vad man betalar för, så jag är väl lite osäker på om denna lilla sak ensamt klarar av min setup hemma.

Trådlösa enheter:
* En stationär dator
* Tre bärbara datorer
* 3 st Logitech Squeezebox
* Två smartphones
* En personvåg

Trådbundna:
* En Linux-baserad media-server (samba, dlna, bittorrent) över ett centralt filarkiv.
* En Boxee Box (ansluten via power LAN till router)

Streamar ljud och bild både från nätet och media-servern till Squeezeboxarna och Boxee. Andra datorer och telefoner används för vanlig surfning och lite spelande, kanske, plus att de accessar filer från servern.
Gillar ju HD-filmer av hög kvalitet (= hög bitrate).

Antar att det mest krävande är om jag tex kollar en HD-film + sambon kör Spotify och surfar + serverns transmission är igång. Boxeen tycks ha en rejält tilltagen buffert så den tål ojämna dataströmmar bättre än Squeezeboxarna. När nätet lastas ned är det på musiken det först märks.

Jag har kikat på N56U och N66U, och de lockar så klart.

Jag har inte hållit mig up to date på routrar då Telia Smart har (miss)skött den delen åt mig alltför länge nu.

EDIT: Jaha, och där fanns ett email om Kompletts Black Friday idag och det gjorde allt glasklart.

Visa signatur

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Permalänk

Tjena hej hallå tjofräs

Nu var det dags att ge telefonerna lite mysig wifi istället för halvtaskig 3G. Sitter idag på en 10/10 från BB2 som går trådat rakt från stadsnätsuttaget till storburken. Letar efter en billig (under 500kr) router som utan att begränsa storburken kan ge access till två smartphones, en Galaxy S2 och en Galaxy mini.
Potentiellt även ett Wii om jag orkar bry mig nångång.

Har ni några bra förslag så dela gärna med er. Helst inga förslag av typen: gå upp 300 kr så får du nåt bättre utan snarare neråt

Tack på förhand

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk

Är galet trött på Telias tompson router som klyddar nåt fruktansvärt så funderar på att få den bryggad och behöver därför köpa en router och har Kollat lite på Linksys WRT54GL som rekommenderas här i tråden.

Nätverket idag (ca),
1 skrivare
4 stationära
3 laptops
1 ipad
3 smartphones

Är medveten om att jag kommer behöva en switch sen för att dela upp signalen efter routern

Om det funkar till routern så kommer här några frågor dock:

Finns där någon programvara i den eller man måste själv lägga in ? Såg att den stod som open source men har linksys lagt in något eget föra att öppna portar osv ? Ända jag behöver kunna göra är att öppna portar, starta om osv så inga avancerade grejer

Hur bra tryck är där i det trådlösa ? Har routern i källaren idag och sedan två plan ovan mark kommer den orkar skicka ut signalen ?

Har försökt läsa på om de olika trådlösa standarderna men känner mig fortfarande lika vilsen. Har en blandning av både nya och gamla laptops, smartphones och surfplattor på nätverket idag. Kan det bli bekymmer ?

tacksam för alla svar

Permalänk
Vila i frid

De två föregående inläggen ska köpa ett WNR3500L t.ex. http://cdon.se/hemelektronik/netgear_wnr3500l-8500314 och lägga på shibbys firmware (men det är något man inte behöver - men ökar funktionaliteten med dryga tusenlappen).

Ha i minne, trådlös wifi är reglerad och uteffekten i antennen är (måste) i princip densamma i olika routers. Läs artikeln @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652 så förstår du problematiken kring wifi lite bättre.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

De två föregående inläggen ska köpa ett WNR3500L t.ex. http://cdon.se/hemelektronik/netgear_wnr3500l-8500314 och lägga på shibbys firmware (men det är något man inte behöver - men ökar funktionaliteten med dryga tusenlappen).

Ha i minne, trådlös wifi är reglerad och uteffekten i antennen är (måste) i princip densamma i olika routers. Läs artikeln @ http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652 så förstår du problematiken kring wifi lite bättre.

Hej

Tack för svaret !

Tänkte på Push 'N' Connect- funktion. Man måste väl inte trycka varje gång man tänkt ansluta en ny enhet ?

Permalänk
Medlem

Kör WNR3500L tomato 1.28. Satt upp ett vlan(br1) där en ensam webserver skall gå. Kör även ddns, men den trafiken verkar endast routas till br0. Har portforwardat korrekt port till servern i br1. Något mer man kan prova?

Permalänk
Vila i frid

Det är möjligt att tomato's vlan inte är färdigdesignad. Kika lite @ http://tomatousb.org/tut:two-isolated-separate-lan-subnets och se om du hittar vad som kan knasa. Läs även http://royabozorgnia.wordpress.com/2011/08/27/hello-world/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är möjligt att tomato's vlan inte är färdigdesignad. Kika lite @ http://tomatousb.org/tut:two-isolated-separate-lan-subnets och se om du hittar vad som kan knasa. Läs även http://royabozorgnia.wordpress.com/2011/08/27/hello-world/

Tack hasenfrasen för svar. Följde länkarna men gav tyvärr ingen lycka. Vad är annars best practice för att isolera en enhet på nätet från resten av lan`et? Subnets?

EDIT

Måste ju gå på nått sätt med lan-lan brandvägg... Hmm.

Permalänk
Vila i frid

Att isolera de fyra LAN-portarna från varandra via subnät funkar, har labbar med det själv. Däremot har jag inte labbat så mycket att jag har testa uPnP eller port forwarding. Min praktikant verifierade iaf att de blev separerade genom att analysera trafiken mha Wireshark.

Permalänk

Hallå, jag är ute efter en "labbrouter" jag bor hemma hos mina föräldrar och dom blir ganska snea så fort internet inte funkar för dom så jag tänkte köpa mig något eget som jag kan pilla med hur mycket jag vill. Mina krav för routern är:
* Wifi med WPA2
* Kunna lägga in nya firmwares som t.ex. http://www.polarcloud.com/tomato
* VPN-stöd - Man ska kunna ställa in så alla enheter på routern ska vara anslutna till VPN:en

Det är en fördel om den är billig då jag lever på studiebidrag.

Tänkte på https://www.inet.se/produkt/5401753/netgear-wnr3500l-n300-ran... Nån som kan säga om den kommer passa mig med tanke på mina krav osv...

Visa signatur

since when do buzzwords make you elite?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

WNR3500L med shibbys firmware är det du vill labba med. http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/build5x-104-EN/Netgea...

Fick min router idag wiiee, så jag tänkte fixa in tomato direkt, vad är det för skillnad på alla dom där?

EDIT: Slutade med att jag installerade "tomato-Netgear-3500Lv2-K26USB-1.28.RT-N5x--104-BT-VPN.chk" verkar funka bra än så länge, tack tack!

Visa signatur

since when do buzzwords make you elite?

Permalänk
Medlem

Funkar tomato till Asus RT-N56U? passar även på att ställa frågan hur man stänger av den trådlösa delen i asus rt-n56u.?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Flash01:

Funkar tomato till Asus RT-N56U?

Nej. http://tomato.groov.pl/?page_id=69

Slå av WiFi i N56U= Advanced settings, Wireless, Professional, Enable Radio: No

Permalänk
Medlem

Tack hasen för snabbt o bra svar, Funkar perfa nu

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd

Har pensionerat min D-Link Dir 855 nu. Fick en ZTE MF28G när jag band mig för 4G hos TRE i två år. Faktiskt en helt okej router med både 2,4 Ghz och 5 Ghz (kallas för mixed mode N & a). Full täckning där D-Linken knappt orkade. Klarar även ha igång alla trådlösa apparater i hemmet. Inga tekniska specifikationer finns att hitta och tror nätverksportarna bara är 100 Mb men annars en sådan där, plugh in och kör - apparat för den late.

Får konstiga värden med 4G. 14 Mbit/s ner och 18 upp (med 3G-modem får jag 16 ner och 3 upp från annan mast). Men streamad video och "wath ever" funkar smidigt. Inga drops så får nöja mig med uteblivna 64Mbit/s trotts 100% signalstyrka med mast.

Hade först tänkt ha routern som bara 4G modem och sedan vidare genom dIR 855 wan-port och låta den sköta DHCP, trådlös bredbanddelning mm men eftersom ZTE MF28G var bättre så gjorde jag det enkelt för mig.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag har en dator, en server med apache, sql och ftp och så har jag telefonen ansluten till nätverket.
Servern står även och tuggar torrents för det mesta och ibland även torrents från min dator samtidigt.
Routern säckar ihop en eller två gånger per dag och nu undrar jag om jag kan förvänta mig bättre stabilitet om jag köper den där WNR3500L som det pratas om i tråden?
Jag kan tillägga att jag aldrig hade några problem innan jag byggde min server och jag har en DIR-615 nu.

Permalänk
Vila i frid

Om du köper ett WNR3500L eller annat... huvudsaken du installerar tomatousb eller shibby firmware som äkt-NAT'ar och inte fast-NAT'ar - som original firmware (i nästan alla konsumentrouters) gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om du köper ett WNR3500L eller annat... huvudsaken du installerar tomatousb eller shibby firmware som äkt-NAT'ar och inte fast-NAT'ar - som original firmware (i nästan alla konsumentrouters) gör.

Så det handlar bara om mjukvaran?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en relativt enkel router, som ska användas till en stationär dator, xbox 360, nån mobiltelefon och ev en surfplatta. Allting ska köras trådlöst. Har inget trådlöst nätverkskort i stationära, så ett sådant behöver jag också. Samma sak med xbox, har den med 120gb hårdisk, funderar på att byta till den nya med trådlöst, är det värt det?

Lite funderingar då, finns det någon router med ett enkelt väggfäste? Förlorar man mycket hastighet att gå ifrån trådat på stationära och tv-spelet till trådlöst? Är det helt lungt att göra alla bankärenden osv trådlöst?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av saigon:

Skulle vilja ha en relativt enkel router, som ska användas till en stationär dator, xbox 360, nån mobiltelefon och ev en surfplatta. Allting ska köras trådlöst. Har inget trådlöst nätverkskort i stationära, så ett sådant behöver jag också. Samma sak med xbox, har den med 120gb hårdisk, funderar på att byta till den nya med trådlöst, är det värt det?

Lite funderingar då, finns det någon router med ett enkelt väggfäste? Förlorar man mycket hastighet att gå ifrån trådat på stationära och tv-spelet till trådlöst? Är det helt lungt att göra alla bankärenden osv trådlöst?

Billigaste bästa är Netgear WNR3500L som det pratas en del i denna tråd som kostar strax under 500:-. Nästa steg är Asus RT-N65U eller N66U som kostar det dubbla.

Vet inte vilken hastighet du har men för snabbaste trådlösa så skall du välja dom sistnämnda som även har 5 Ghz bandet som är snabbare en 2.4 Ghz om du inte har för långt avstånd bara.

Själv får jag ut 160-170 Mbit/s med 5 Ghz bandet med laptopen och ca 120 Mbit/s med en ipad 4 om jag är relativt nära routern som är en Asus RT-N65U.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).