Långsam kopiering till nätverkshårddisk

Permalänk
Medlem

Långsam kopiering till nätverkshårddisk

Hejsan,

Mina nätverkskunskaper är väldigt begränsade så jag söker lite assistans.

Jag har en ASUS RT-N65U router och till den har jag anslutit en extern 2.5" USB2-hårddisk.

Jag försöker kopiera filer till denna hårddisk från min stationära dator, ansluten till routern m.h.a. en ASUS USB-N53 adapter, men det går långsamt. Jag kommer upp i hastigheter kring 3MB/s, provar jag med en dator som är ansluten med kabel till routern så är hastigheten ungefär 8 MB/s. Vet inte vilka hastigheter man kan förvänta sig men jag trodde det skulle gå fortare. Är det här normalt eller har ni någon idé vad som kan vara fel?

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst så är 3MB/s normalt

8MB/s när du kör med kabel låter lite lågt. Låter som det inte är 1Gbit överallt. Du borde komma upp i 25-35MB/s iallafall, med tanke på att du kopierar till en USB-disk

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Det ska ju vara gigabit portar på routern, det finns ju liksom inget annat mellan datorn och hårddisken heller.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dabo86:

Tack för svaret.

Det ska ju vara gigabit portar på routern, det finns ju liksom inget annat mellan datorn och hårddisken heller.

Jag har visserligen hört att din router ska ha en relativt snabb processor, men i nästan alla fall är det RAM/processor i routern som begränsar prestandan. Det spelar ingen roll om man har Gigabit-portar när processorn som sitter i routern är en ARM-processor på 700 MHz exempelvis. En NAS har oftast bättre prestanda och kan pressa ut mer ur fildelningen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Hejsan,

Mina nätverkskunskaper är väldigt begränsade så jag söker lite assistans.

Jag har en ASUS RT-N65U router och till den har jag anslutit en extern 2.5" USB2-hårddisk.

Jag försöker kopiera filer till denna hårddisk från min stationära dator, ansluten till routern m.h.a. en ASUS USB-N53 adapter, men det går långsamt. Jag kommer upp i hastigheter kring 3MB/s, provar jag med en dator som är ansluten med kabel till routern så är hastigheten ungefär 8 MB/s. Vet inte vilka hastigheter man kan förvänta sig men jag trodde det skulle gå fortare. Är det här normalt eller har ni någon idé vad som kan vara fel?

låter konstigt.. jag har minst 10MB/s trådlöst och runt 100MB/s trådat med http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/RTN66U/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

låter konstigt.. jag har minst 10MB/s trådlöst och runt 100MB/s trådat med http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/RTN66U/

Där ser man, det är väl mer kräm i din men tycker ändå jag borde kunna få bättre hastigheter, speciellt trådat. Kan det vara så att det är massa lullull aktiverat som suger kraft och som gör att kopiering går långsamt?

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

låter konstigt.. jag har minst 10MB/s trådlöst och runt 100MB/s trådat med http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/RTN66U/

Och skriva 100MB/s till en hdd över nätverk?

Säker på att du inte syftar på vanlig nätverks hastighet här?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Har samma router med en extern hdd kopplad. Hade problem när hårddisken var formaterad med NTFS.
Efter formatering till EXT3 så försvann alla problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Och skriva 100MB/s till en hdd över nätverk?

Säker på att du inte syftar på vanlig nätverks hastighet här?

Med en router som enligt specifikationerna har USB 2.0 så är det inte ens möjligt att få 100MByte/s till en extern hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har samma router med en extern hdd kopplad. Hade problem när hårddisken var formaterad med NTFS.
Efter formatering till EXT3 så försvann alla problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, jag använder NTFS så jag måsta testa formatera om.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Runt 10Mb/s är vanligtvis max för usb-diskar anslutna till en router.
Som Kr^PacMan skrev, processorn i routern orkar helt enkelt inte med.

En NAS eller en DAS (om du har en server stående hemma) är det som gäller om du vill ha högre hastigheter, och även med en NAS gäller det att vara vaken på vad det är för hårdvara, inte bara att det är gigabit-port.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Runt 10Mb/s är vanligtvis max för usb-diskar anslutna till en router.
Som Kr^PacMan skrev, processorn i routern orkar helt enkelt inte med.

En NAS eller en DAS (om du har en server stående hemma) är det som gäller om du vill ha högre hastigheter, och även med en NAS gäller det att vara vaken på vad det är för hårdvara, inte bara att det är gigabit-port.

Ok då vet jag.

Testade formatera till ext3 och det blev en aning snabbare verkar det som, ~5MB/s trådlöst och ~10MB/s trådat. Det är inte hela världen att det inte går fortare, är mest ute efter att kunna komma åt filer från alla mina datorer så jag slipper springa mellan med usb-sticka + att det går att kolla på tv-serier som ligger på nätverksdisken och det fungerar.

Är det normalt att det i Windows fortfarande står att det är NTFS på den närverksmappade disken? Har fått en lost+found mapp i roten nu och det är väl en linux mapp...

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Med en router som enligt specifikationerna har USB 2.0 så är det inte ens möjligt att få 100MByte/s till en extern hårddisk.

om du kör HDD ifrån datorn till routern till annan dator går det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Och skriva 100MB/s till en hdd över nätverk?

Säker på att du inte syftar på vanlig nätverks hastighet här?

jag menar MB inte Mb = jag har skrivit rätt

Permalänk
Medlem

Jag snittar 15 Mb/s från datorn till min 2.5" usb 3.0 disk som är kopplat via usb till min Asus RT-N66U.
Är det normalt?

Visa signatur

Jag har en data