Permalänk
Medlem

7970m ca 3-4min furmark (95c)

körde stresstesten furmark i ca 3-4 minuter och gpun stod på 95c, är det inte lite för mycket ? hur ser det ut för er med som har clevo?

Visa signatur

Clevo p150em. 3610qm, 7970m, 8gb ram, intel 520 120gb ssd

Permalänk

Furmark ger en mycket skev bild av verkligheten då kortet inte belastas så pass tungt i vanliga fall, och att det blir 95c i furmark och det i en laptop är inte det minsta förvånande eller oroande. Håll kolla på din temperatur vid spelande, skit helt i furmark om du inte vet hur du ska använda det eller hur du ska tolka dess resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Furmark ger en mycket skev bild av verkligheten då kortet inte belastas så pass tungt i vanliga fall, och att det blir 95c i furmark och det i en laptop är inte det minsta förvånande eller oroande. Håll kolla på din temperatur vid spelande, skit helt i furmark om du inte vet hur du ska använda det eller hur du ska tolka dess resultat.

Jag spelade bf3 på maxade inställningar. Där stod tempen vid 93c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Clevo p150em. 3610qm, 7970m, 8gb ram, intel 520 120gb ssd

Permalänk
Medlem

Oj, mitt GTX 460M får en maxtemp på 85°C o det är i Furmark. Är inte HD 7970M i 28nm?? Borde inte det få svalare temp än mitt då som är 40nm? Har inte Cleva, har en ASUS G53SW.
Eller kan det vara så att din dator är igentäppt med damm...

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Skrivet av sheby7a:

Jag spelade bf3 på maxade inställningar. Där stod tempen vid 93c

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Fortfarande inte direkt oroande i min mening med tanke på hur liten datorn är så är också kylanordningen dimensionerad därefter.

Skrivet av Eronki:

Oj, mitt GTX 460M får en maxtemp på 85°C o det är i Furmark. Är inte HD 7970M i 28nm?? Borde inte det få svalare temp än mitt då som är 40nm? Har inte Cleva, har en ASUS G53SW.
Eller kan det vara så att din dator är igentäppt med damm...

Det finns flera andra variabler att ta med i beräkningen förutom kretsstorlek, tillverkningsteknik och modell så finns det omständigheter som rumstemperatur, dimension på chippet, hur mycket ström det matas med osv då att jämföra ett GTX 460M med ett 7970M, troligen under helt olika rumstemperatur dessutom är inte jämt på något plan.

EDIT: Ett exempel på varför man inte kan jämföra på detta vis. Min Volvo V70 är inte lita snabb som en F1-bil, en helt vansinnig jämförelse faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Oj, mitt GTX 460M får en maxtemp på 85°C o det är i Furmark. Är inte HD 7970M i 28nm?? Borde inte det få svalare temp än mitt då som är 40nm? Har inte Cleva, har en ASUS G53SW.
Eller kan det vara så att din dator är igentäppt med damm...

två helt olika kylsystem.

Asus sägs ha riktigt bra kylning till sin G serie, både kylning och ljudnivå.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har du överklockat ditt kort något?
Vet att man inte kan jämföra och vet inte hur fläktarna är placerade på en Clevo men på en alienware så får jag ner min temp på mina 7970m CF en hel del genom att höja baken på den. Lättare för den att dra in kall under luft då ^^

Men som de andra säger, furmark är mycket mer krävande än spel.
Lycka till och löser det sig inte så blir det väl en repaste

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Har du överklockat ditt kort något?
Vet att man inte kan jämföra och vet inte hur fläktarna är placerade på en Clevo men på en alienware så får jag ner min temp på mina 7970m CF en hel del genom att höja baken på den. Lättare för den att dra in kall under luft då ^^

Men som de andra säger, furmark är mycket mer krävande än spel.
Lycka till och löser det sig inte så blir det väl en repaste

Nej jag har inte klockat kortet. Den har två fläktar bak som på asus laptopen, alltså en till gpun o en till cpun. Tänkte köpa en kylplatta d kanske blir bättre, blev mest oroad att d inte förstörs nått

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Clevo p150em. 3610qm, 7970m, 8gb ram, intel 520 120gb ssd

Permalänk

Du SKA INTE använda furmark eller msi kombustor till någon laptop gpu och helst inte till någon desktop gpu heller, det enda det gör är att döda kort.
Programmen kommer definitivt att försämra ditt kort märkbart och i värsta fall göra det oanvändbart det då dessa program lägger på tok för stor stress på fel komponenter på korten.
Grafikkort är inte gjorda för att köras på 100% load då det blir på tok för mycket för kretsarna.

Folk som rekommenderar dessa har inget som helst koll.
Unigine heaven och 3dmark är det jag skulle rekommendera för gpu stress och bench.

90C~ är ändå något högt även i furmark, du kan eventuellt byta ut kylpads på grafik-RAM och byta kylpasta till t ex phobya eller arctic mx-4.

Nya kylpads hittar du på Inet http://www.inet.se/produkt/5321862/thermal-pad-0-5mm-120x20mm

Du borde inte ens nå dessa temperaturer med överklockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Du SKA INTE använda furmark eller msi kombustor till någon laptop gpu och helst inte till någon desktop gpu heller, det enda det gör är att döda kort.
Programmen kommer definitivt att försämra ditt kort märkbart och i värsta fall göra det oanvändbart det då dessa program lägger på tok för stor stress på fel komponenter på korten.
Grafikkort är inte gjorda för att köras på 100% load då det blir på tok för mycket för kretsarna.

Folk som rekommenderar dessa har inget som helst koll.
Unigine heaven och 3dmark är det jag skulle rekommendera för gpu stress och bench.

90C~ är ändå något högt även i furmark, du kan eventuellt byta ut kylpads på grafik-RAM och byta kylpasta till t ex phobya eller arctic mx-4.

Nya kylpads hittar du på Inet http://www.inet.se/produkt/5321862/thermal-pad-0-5mm-120x20mm

Du borde inte ens nå dessa temperaturer med överklockat.

Vart har du hört att det skall vara farligt för komponenterna att köra furmark och msi kombustor? Är det en egen teori eller är det från någon seriös källa som du hört detta? Något som jag gärna skulle se sweclockers redaktion kolla upp...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Skillnaden mellan furmark/kombustor(mer eller mindre samma program) och t ex 3dmark11 är att furmark går runt maxgränsen för hur mycket ström kortet är konstruerat för.
Det här är speciellt dåligt för gpus i bärbara datorer då de ej har lika mycket MOSFETS som stationära kort har, men detta är även riskabelt för dessa.

Visst kan alla benchmark program i teorin skada grafikkort och processorer ifall man inte har tillräckligt bra kylning men detta är inte fallet när det gäller just furmark.

Så även fast korten har en inbyggd säkerhetsfunktion att throttla och klocka ner vid höga temperaturer så har detta då inte någon effekt.
Detta är taget från bla egen erfarenhet samt andras, här är en tråd med lite snack om detta om men det kanske inte räknas som en "källa" http://www.techpowerup.com/forums/archive/index.php/t-139617.... finns nog otroligt mycket mer om man googlar lite