Förslag på användning av HP klient t5745?

Permalänk

Förslag på användning av HP klient t5745?

Tjena gott folk!

Har fått tag i en hp t5745 klient (http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/13497_ca/13497_...) som jag iof inte har nån nytta av, men lurar lite på vad man skulle kunna använda den till. Sitter 4Gb Ram i och en 4Gb flaschdisk, finns även sata 2 kontakt och diskar har jag liggande. Finns väl ingen risk att den filuren klarar högupplöst? Isf hade den ju kunnat va en liten smidig och i sort sett knäpptyst htpc då kylningen är helt passiv.
För kännedom så är jag i stort sett 100 på att cpun tyvärr är fastlödad i mobot...

Förslag på ideer och uppslag ang användning av denna bastard välkomnas varmt!!

Tack på förhand!
P-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Tjena gott folk!

Har fått tag i en hp t5745 klient (http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/13497_ca/13497_...) som jag iof inte har nån nytta av, men lurar lite på vad man skulle kunna använda den till. Sitter 4Gb Ram i och en 4Gb flaschdisk, finns även sata 2 kontakt och diskar har jag liggande. Finns väl ingen risk att den filuren klarar högupplöst, annars hade den ju kunnat va en liten smidig och i sort sett knäpptyst htpc då kylningen är helt passiv.
För kännedom så är jag i stort sett 100 på att cpun tyvärr är fastlödad i mobot...

Förslag på ideer och uppslag ang användning av denna bastard välkomnas varmt!!

Tack på förhand!
P-V

Låt den aggera brandvägg PfSense eller något annat i den stilen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

* Informationsskärm för det lilla hushållet (väder, nästa buss/vagn, kalendern, m.m.)
* 1-wireserver, i kombination med tellstick
* Musikuppspelare mha squeezebox
* Bojsänke

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

* Informationsskärm för det lilla hushållet (väder, nästa buss/vagn, kalendern, m.m.)
* 1-wireserver, i kombination med tellstick
* Musikuppspelare mha squeezebox
* Bojsänke

* Bojsänke, haha!!! Japp ingen dum ide alls, problemet är bara att den är så lätt att den utan rejäl barlast troligen kmr att agera flöte i kontakt med vatten....

Permalänk

Kör en HP Thin client som sovrumsdator. Har tryckt i 2GB RAM, och beställt en liten SSD-disk till den, 8GB tror jag.
Den är långsam, eländig att jobba med (Windows 7 Embedded)... Men 100% tyst (alltså 100%, for real ! ) vilket är smått otroligt för en maskin som ändå fixar "DVDRIP Xvid" och kör XBMC utan problem. Matroskacontainer har jag inte ens vågat mig på...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Kör en HP Thin client som sovrumsdator. Har tryckt i 2GB RAM, och beställt en liten SSD-disk till den, 8GB tror jag.
Den är långsam, eländig att jobba med (Windows 7 Embedded)... Men 100% tyst (alltså 100%, for real ! ) vilket är smått otroligt för en maskin som ändå fixar "DVDRIP Xvid" och kör XBMC utan problem. Matroskacontainer har jag inte ens vågat mig på...

Japp, klart intressant!! Enda anledningen till att den inte redan agerat "bojsänke elr flöte" är just att den är knäpptyst, för ingen skulle ens överväga att ta ordet snabb i sin mun om en sån... Har rotat mkt med bärbara och stationära genom åren, men vad gäller klienter så har jag aldrig ens testat att plugga i en hd... Men det ska väl gå att konfigurera om en dylik "till vanlig dator" och köra os direkt via internt monterad ssd?? Vore ju isf dessutom ett sunt och välbehövligt prestandalyft på kuppen... Har för mig att jag läste nån tråd om billiga 60Gb ssd:s nyligen så......

Tack för tipset!

Edit: Matroskacontainer?

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Edit: Matroskacontainer?

*.mkv, används ofta för högupplöst film, undertexter, alternativa ljudspår i surround etc. Relativt tunga för processorer, och kräver en ganska hög bandbredd vid uppspelning.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till stabil lina kan du ju slänga upp massa Teamspeakservrar eller nåt sånt klent, Så kan du ju agera sponsor eller hyra ut eller nåt, Tyst och energisnål manick som kan passa bra för de ändamålet

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Pax Vobiscum:

Japp, klart intressant!! Enda anledningen till att den inte redan agerat "bojsänke elr flöte" är just att den är knäpptyst, för ingen skulle ens överväga att ta ordet snabb i sin mun om en sån... Har rotat mkt med bärbara och stationära genom åren, men vad gäller klienter så har jag aldrig ens testat att plugga i en hd... Men det ska väl gå att konfigurera om en dylik "till vanlig dator" och köra os direkt via internt monterad ssd?? Vore ju isf dessutom ett sunt och välbehövligt prestandalyft på kuppen... Har för mig att jag läste nån tråd om billiga 60Gb ssd:s nyligen så......

Tack för tipset!

Edit: Matroskacontainer?

Jag hittade på Ebay, 1,8" IDE SSD-disk. Som sagt, jag ångrar mig lite att jag inte försökte hitta snabbare disk till min maskin. Men osäker på vad hårddiskinterfacet påverkar prestandan här, men misstänker ändå att SSD'n är själva flaskhalsen. Och inte IDE-interfacet. Men ändå, kolla hur det ser ut i din klient. Om du kan stoppa in en SATA-disk har du ju "bara" utrymmestekniska- och spänningsmatnings-frågan att lösa, om du vill ha disken invändigt i din tunna klient dvs!
Jag är mycket nöjd med min lösning, ser inte varför du inte skulle bli det. Din har antligen bättre prestanda än min också. Kika in på www.xbmc.org för inspiration. Går att styra med iOS och Android-enheter (minst), vilket gör dig fri från tangentbord och mus om du så vill.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Jag hittade på Ebay, 1,8" IDE SSD-disk. Som sagt, jag ångrar mig lite att jag inte försökte hitta snabbare disk till min maskin. Men osäker på vad hårddiskinterfacet påverkar prestandan här, men misstänker ändå att SSD'n är själva flaskhalsen. Och inte IDE-interfacet. Men ändå, kolla hur det ser ut i din klient. Om du kan stoppa in en SATA-disk har du ju "bara" utrymmestekniska- och spänningsmatnings-frågan att lösa, om du vill ha disken invändigt i din tunna klient dvs!
Jag är mycket nöjd med min lösning, ser inte varför du inte skulle bli det. Din har antligen bättre prestanda än min också. Kika in på www.xbmc.org för inspiration. Går att styra med iOS och Android-enheter (minst), vilket gör dig fri från tangentbord och mus om du så vill.

Enligt egna ögonmått så är jag rätt säker på att kunna få plats med en 2,5" disk internt i den, lär iof få hitta på nån "himpa jimpa" variant för att fästa den på plats, men det är ett mindre problem. Finns sata 2 kontakt + sata power "onboard" om jag inte missminner mig, så det är förhoppningsvis lugnt. Kmr att testa med vanlig 2,5" hdd, om allt går som planerat så blir det nog inköp av ssd på 60Gb.

Tackar dig och övriga i tråden för bra tips och input.

Fridens på er gott folk!

P-V

Permalänk
Medlem

Synd att du inte har en citrix server att ansluta till.
Med HDX så fixar den minst 720P.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Jag kör tunna klienter hemma och är supernöjd. Men jag använder SunRay2 klienter, de kostar 15 USD på eBay:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=&_osacat=175702&_trksid=...

De väger 300g och drar 4watt. Stor som en VHS kassett. De har inga rörliga delar såsom fläktar, så de är verkligen knäpptysta.

SunRay är lite speciella, de är inte vanliga tunna klienter. De är ultratunna. Det betyder att ingen mjukvara körs på dem, all mjukvara körs på servern. De bara visar bilder, servern strömmar bitmap bilder till klienten som visar upp bilderna. En Sunray funkar som en förlängd VGA sladd, typ. Ingen mjukvara körs på VGA sladden eller sunrayen. Allt körs på servern. Så behöver du mer kraft, så uppgraderar du servern. SunRay kan inte uppgraderas. De har en Firmware, typ som BIOS, som kopplar upp sig mot servern och tar emot bilderna. SunRay är som ett tangetnbord eller mus, de kör ingen mjukvara. Mao, en SunRay blir aldrig omodern, eftersom det är servern som bestämmer hur kraftig en sån är. En quad core cpu kan driva 20 st sunray som är tunga office användare.

Du kan köra SunRay över internet, och koppla upp dig mot servern ifrån landet, t.ex. Det hela går mycket bra pga det effektiva protokollet, och det är vanligt att servrarna finns i ett annat land, och det funkar laggfritt. Kräver typ 20 kb/sek bandbredd.

Detta leder till att SunRay har lika mycket cpu kraft som din server har. Men grafikmässigt är de inte bra, eftersom det strömmas jpg bilder över LAN, typ. Du kan köra 400x400 fönster laggfritt, men större fönster än så laggar. Om du köper senaste SunRay3, så kan du köra 720p utan problem.

Så om du har 10st SunRay i en låda, så kan du ta fram en när du behöver ytterligare en workstation och koppla in i routern. Klart. Det finns inget OS eller hårddisk eller nåt sånt i dem.

Jag vill ha min server i källaren, och flera SunRay utplacerade i huset. Knäpptysta. Och så har man en fet ZFS raid i servern och alla kommer åt sina data på raidet.

Sunray2FS modellen kan driva två st 24" skärmar upp till 1920x1200. SunRay3 kan driva två st 2560x1600 skärmar samtidigt. SunRay2 kan driva en skärm på upp till 1600x1200.

Du måste ladda ned server mjukvaran och installera på Linux eller på Solaris, och sen kopplar du in SunRay klienten till routern och efter någon sekund så ploppar inloggningsrutan upp. Klart.

Permalänk

Litet NAS för timemachine-backup eller dyl, typ, kan ju ställa undan den nånstans o köra wifi för att slippa dra kabel. Koppla på nån/några usb-diskar om du behöver mer plats, även om det är en ful-lösning.

Permalänk
Medlem

Sunray är rätt trevliga i små/mellan miljöer men just pga att de lägger all kraft i datorhallen blir de lite opraktiska i stora miljöer då det går lite väl mycket CPU kraft och därmed blir det mycket värme som ska kylas bort.

Lagom mycket förbrukning ute på kontorn är faktist bra då man slipper köra värmesystemen så mycket.

Vet inte om Oracle har fixat det ännu men ska man köra med smarta kort så undvik Sunray (de läser enbart kortets serienummer och inte ett riktigt certifikat, Det är busenkelt att förfalska serienumret)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415