Val av hårdvara för Linux-baserad HTPC

Permalänk
Medlem

Val av hårdvara för Linux-baserad HTPC

Funderar på att skaffa mig en renodlad HTPC iställer för den kombinerade HTPC/filserver som jag använder idag. Vill då gärna komma bort från Windows-träsket och de kostnader det medför.

När man läser på olika forum framkommer ofta kompabilitetsproblem med grafikkortsrutiner som är bristfälliga etc. Själv har jag en atom/ion-HTPC som puttrar på ok i vardagsrummet, men där har jag problem med det USB-anslutna WLAN-kortet som slutar fungera någon tid efter omstart.

Har förstått att nVidias grafikkort är det som oftast fungerar bäst under Linux, men skulle helst vilja klara mig på med den i processorn integrerade grafiken. Är det någon större skillnad med hur väl Intels och AMDs grafik fungerar under Linux?

Finns det andra hårdvaruval som man bör reflektera extra över om man ska köra Linux?

Andra rekommendationer för att få maximal prestanda, oavsett pris, ur en Linux-HTPC?

Permalänk
Medlem

Vad ska du köra på HTPCn? Jag rekommenderar att du kör OpenElec om du inte har behov av att surfa och spela

Permalänk
Medlem

Nu var jag mer intresserad av vilken hårdvara man ska välja för att få det att flyta optimalt med Linux, men datorn skulle då uteslutande användas som HTPC, vilket för mig betyder uppspelning av video från internet, lokalt nätverk och någon enstaka DVD eller lokalt sparad fil.

Musikuppspelning är ointressant då HTPCn ska fungera som komplement till långt mer kompetent nätverksspelare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patols:

Nu var jag mer intresserad av vilken hårdvara man ska välja för att få det att flyta optimalt med Linux, men datorn skulle då uteslutande användas som HTPC, vilket för mig betyder uppspelning av video från internet, lokalt nätverk och någon enstaka DVD eller lokalt sparad fil.

Musikuppspelning är ointressant då HTPCn ska fungera som komplement till långt mer kompetent nätverksspelare.

Vilken nätverksspelare är "långt mer kompetent" än en HTPC med en Linux-dist?
Tell me

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem
Skrivet av aekblom:

Vilken nätverksspelare är "långt mer kompetent" än en HTPC med en Linux-dist?
Tell me

Återigen, jag är intresserad av vilken hårdvara som passar med Linux och tänker inte ge mig in i någon debatt om andra mediaspelare (kan dock förstå att just ordet "kompetent" kanske öppnade för en sådan diskussion, vi kan nöja oss med att säga "långt dyrare" )

Permalänk
Medlem

Har själv kört linux på intel-grafik och mina erfarenheter är följande
- Videouppspelning med t.ex. XBMC eller annan videospelare har samma prestanda som i Windows.
- Youtube/Flash-videospelare har sämre prestanda än i Windows (på grund av undermålig flashimplementation av Adobe)
- OpenGL har mycket sämre prestanda än DirectX (både i Win/nix). Dock stöder ju inte Linux DirectX vilket gör att enklare spel inte kommer på fråga. Min atom-laptop från 2008 orkar inte ens med Desktop Effects i KDE pga dåligt stöd för OpenGL.

Så XBMC borde gå att få fungera. Men hur var det nu med stöd för 23,98 fps med intels grafikkrets??

Förövrigt är ju Intel de enda som har open source grafikdrivrutiner vilket gör att Intels grafik har bättre support i Linux än AMD/Nvidia. Att Intels grafikdrivrutiner är undermåliga är en helt annan sak.