Permalänk
Medlem

Cubase tekniker

Hej SC.

Kan börja med att säga hej till min första trådstart! Varit inne väldigt mycket sen innan men inte registrerat mig.

Tillbaka till topic.
Jag håller (som ni kanske förstår) på med väldigt mycket musik. Dvs musikskapande. Har under en längre period nu uppgraderat mig till cubase och vill gärna ha lite tips och tricks.

Versionen av cubase jag använder är 5. Är väldigt förnöjd med cubase och kan inte tänka mig någon annan daw.

Gärna länkar till videos för tekniker uppskattas!

Ha en fortsatt trevlig natt folkens

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla olika DAW:s är ju så otroligt stora och övergripande så det är svårt att bara slänga upp tips.
Vad vill du ha tips om? Inspelning, editering, mixning, mastring? Vad kan du och vad kan du inte? Vad vill du kunna?

Kom med lite exempel på tips du vill ha, så hjälper jag dig gärna!

Permalänk
Medlem

En teknik jag skulle vilja lära mig är att pitcha en VST slinga. Har inte riktigt koll på det. Mastring har jag på den basiska delen rätt stor koll men om du har några extra tips angående det så tar jag gärna emot tips!

Angående editering, hur fungerar det att slänga in ett sample (wav) och ge den en viss ton? Då pratar jag om vocals för det mesta. Så att den anpassar sig till melodin/basen som går.

Det är väl vad jag kan komma på nu, skriver till fler frågor om får några på skallen.

Kan tillägga att jag håller på med EDM genren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I FL studio så finns där Pitch controll när du använder samples. Bör det inte finnas något liknande i Cubase?

Har inte använt Cubase något så jag är inte helt hundra

Edit: Har för mig det skall finnas en VSTi som sköter detta också! kommer dock inte ihåg vad den heter, brb!

Edit2: Slicex hette den!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Vänta, "pitcha en VST slinga"? Vad menar du? Menar du att du har spelat in en slinga med hjälp utav ett VSTinstrument och vill ändra tonerna i den?

Sen undrar du hur man ger en Wave-fil en viss ton i Cubase? Framför allt vocals?
Sång består ju utav flera toner, vad menar du med att den skulle ha en specifik? Vill du ändra alla tonerna i sången?

Beskriv lite vad du kan om Mastering, så kommer jag mer än gärna med nya tips till dig!