Kan inte byta högtalare under "pågående ljud"

Permalänk
Medlem

Kan inte byta högtalare under "pågående ljud"

Jag uppdaterade lite ljuddrivers igår, och sen dess vill inte min dator låta mig byta ljudutgång under pågående uppspelning.

Om jag ex har ett youtubeklipp igång har jag förut kunnat dra ur ljudsladden ur datorn varpå ljudet kommer ur mina trådlösa hörlurar ist, nu går det inte längre. Ljudet kommer bara därifrån det kom när jag startade uppspelningen. Alltså om jag drar ur sladden så är det tyst tills jag stoppar i den igen, oavsett om andra uppspelningsenheter är aktiva.

För att få ljudet ur mina hörlurar ist måste jag, om det är youtube, starta om chrome för att det ska komma ur lurarna ist.

Lösning?

Permalänk
Medlem

Byt ljuddrivrutiner.

Permalänk
Medlem

Laddade ner senaste från gigabyte och nu kan jag byta hur jag vill mellan högtalare och hörlurar i spotify, men fortfarande inte på youtube i chrome.

Permalänk
Medlem

Kanske lite extremt, men, lägg in dom du hade från början som fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Kanske lite extremt, men, lägg in dom du hade från början som fungerade.

Det hade jag naturligtvis gjort, men jag har ingen aning om vilka det det

Permalänk
Medlem

Sätter inte windows 7 automatiskt upp restore points när man installerar drivare och liknande. Men jag kanske minns fel.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locutio:

Sätter inte windows 7 automatiskt upp restore points när man installerar drivare och liknande. Men jag kanske minns fel.

Det är möjligt. Tänkte dra ner driversweeper och sen installera drivare direkt från moderkortsskivan, tror det var dom jag körde med innan.

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att det bara verkar vara i Chrome. Om jag har högtalare i när jag kör chrome och tar ut dom, måste jag starta om chrome även om jag stoppar i samma högtalare igen. Kan det finnas något i chrome som spökar?

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem. Ljudet i hörlurarna fungerar i allt utom chrome men högtalarna fungerar i chrome också. Men om man startar om Chrome fungerar ljudet också i hörlurarna

Permalänk
Medlem

Byt till en fungerande webläsare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ladda ned en lite äldre version av Chrome, jag hade exakt samma problem tills jag gjorde det.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Har du konfiguerat datorns front ljudanslutningar som en separat ljudenhet?

Vet att vissa ljudkort har den funktionen. Dock hanteras de som två separata och då går det inte att byta bara sådär.

Det du kan göra är att ställa tillbaka så att frontanslutningarna hanteras som samma enhet som de där bak.

Notera att åvanstående enbart fungerar om det rör sig om anslutning till datorn 3.5mm hörlursuttag fram respektive bak på datorn. Är problemet mellan två fysiskt åtskilda enheter (typ bluetooth och 3.5mm hörlursuttag) gäller inte ovanstående.

Permalänk
Medlem

har precis samma problem och är bara i youtube vad jag märkt(använder chrome). Jag löser det genom att byta källa innan jag öppnar webbläsaren.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille94:

har precis samma problem och är bara i youtube vad jag märkt(använder chrome). Jag löser det genom att byta källa innan jag öppnar webbläsaren.

Det går också, men det är väldigt irriterande om man är mitt i en video och av någon anledning måste ta på sig headset eller sätta på högtalarna.
Jag fixade det genom att avinstallera Chrome och sedan ladda ned en lite äldre version.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Eller så skaffar man Creative Recon 3D alternativt Z-serien, där man har 2 olika utgångar för hörlurar och högtalare, där man kan byta mellan dessa "on the fly" i den medföljande mjukvaran. Fungerar klockrent för mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R6 Black TG | CPU : AMD Ryzen 5 2600X | Mobo: ASUS ROG Strix X470-F | SSD: WD BLACK SN750 SE NVme @ 1Tb | Memory: DDR4 @ 32 Gb | GPU: ASUS STRIX GeForce GTX 1060 6Gb | Screen: AOC 24" @ 1920x1080 60Hz |Keyboard: Logitech G910 | Mouse: Logitech G903 | O/S: Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Återställ windows till innan du installerade drivrutinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille94:

har precis samma problem och är bara i youtube vad jag märkt(använder chrome). Jag löser det genom att byta källa innan jag öppnar webbläsaren.

Jag lyssnar ofta på radioprogram på youtube där klippen är runt fyra timmar. När jag sitter vid datorn har jag högtalare, men om jag ska fortsätta lyssna i sängen sen har jag hellre högtalare.

Skrivet av Wrathborn771:

Ladda ned en lite äldre version av Chrome, jag hade exakt samma problem tills jag gjorde det.

Jag ska prova det, tack för tipset!

Skrivet av guos89:

Har du konfiguerat datorns front ljudanslutningar som en separat ljudenhet?

Vet att vissa ljudkort har den funktionen. Dock hanteras de som två separata och då går det inte att byta bara sådär.

Det du kan göra är att ställa tillbaka så att frontanslutningarna hanteras som samma enhet som de där bak.

Notera att åvanstående enbart fungerar om det rör sig om anslutning till datorn 3.5mm hörlursuttag fram respektive bak på datorn. Är problemet mellan två fysiskt åtskilda enheter (typ bluetooth och 3.5mm hörlursuttag) gäller inte ovanstående.

Det rör sig om ett trådlöst headset där dongeln är ansluten via usb framtill på datorn och en 3,5mm anslutning för högtalarna som är ansluten till porten framtill på datorn.

Permalänk
Medlem

Och vinnare är Wrathborn771 som kom med rätt lösning! Installerade en stabil version från ett par månader sedan och nu fungerar det! Av någon anledning försvann ikonerna på mina bokmärken och ersattes av en vit ruta och namnet på webplatsen, men det är ett mindre problem. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Och vinnare är Wrathborn771 som kom med rätt lösning! Installerade en stabil version från ett par månader sedan och nu fungerar det! Av någon anledning försvann ikonerna på mina bokmärken och ersattes av en vit ruta och namnet på webplatsen, men det är ett mindre problem. Tack så mycket!

Jo, jag har det också det så med en version som bara är några veckor gammal, man får väl hoppas att Google fixar skiten i nästa uppdatering iaf. ^.^

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Jo, jag har det också det så med en version som bara är några veckor gammal, man får väl hoppas att Google fixar skiten i nästa uppdatering iaf. ^.^

Låtom dig inte luras, broder, ty uppdateringar hava tidigare visat sig vara av ondo. Icke skall dess glans eller färger lura oss, icke ska dess utlovade säkerhet eller stabilitet draga oss ned i fördärvet ty det är dessa löften som den Onde tar över oss med. Han, den mörkaste av furstar, har med sina nya versioner redan tagit frihet ifrån oss. Gör vi då rätt i att lyssna till hans ord igen?