Driva Raspberry Pi via inbyggd USB i TVn

Permalänk

Driva Raspberry Pi via inbyggd USB i TVn

Ursäktar ifall frågan redan har ställts men kan man driva RPIn via den inbyggda USBn som finns i TVn? RPIn behöver ju 700mA och jag vet ej hur många mA TVn levererar, vill ju inte blåsa USBn i TVn så den går sönder, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousDonkey:

Ursäktar ifall frågan redan har ställts men kan man driva RPIn via den inbyggda USBn som finns i TVn? RPIn behöver ju 700mA och jag vet ej hur många mA TVn levererar, vill ju inte blåsa USBn i TVn så den går sönder, tack för svar!

tror inte den ger mer än 500mA som på ett USB uttag i datorn

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FamousDonkey:

Ursäktar ifall frågan redan har ställts men kan man driva RPIn via den inbyggda USBn som finns i TVn? RPIn behöver ju 700mA och jag vet ej hur många mA TVn levererar, vill ju inte blåsa USBn i TVn så den går sönder, tack för svar!

Har provat detta själv med dåligt resultat. Fick hack i upp spelningen då den fick för lite kräm. Kör nu med en mobilladdare och jag har inte samma problem nå mer. Men då vet jag inte hur mycket min tv trycker ut i ström. Jag tror dock inte att du tar sönder TVn om du skulle prova.

Ett annat problem jag fick var att operativet blev ostabilt då jag aldrig tillät den att stänga av ordentligt. Den slogs på och av när TVn gjorde det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FamousDonkey:

Ursäktar ifall frågan redan har ställts men kan man driva RPIn via den inbyggda USBn som finns i TVn? RPIn behöver ju 700mA och jag vet ej hur många mA TVn levererar, vill ju inte blåsa USBn i TVn så den går sönder, tack för svar!

om du har nån loppis / secondhand i närheten ... ja bor i Stockholm så sticker ja ut näsan utanför dörren så ser ja 2stycken på nästan samma gata... kolla om dom har lådor med gamla nätagg till telefoner 5vDC 700mA eller mer . den ska gå att driva med mini usb ? (eller hur) ja får tag på laddare från 5kr upp till 20kr löd på en DC plugg eller usb, kostnad inte över 30spänn . såg att dom säljer för nästan 200kr :S skambud för ett nätagg på 5v

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Fungerar fint via min LG tv att driva min Pi. Bara testa. Det som händer om det inte fungerar är en ostabil Pi.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Min TV, LG plasma och även någon mindre Samsung LED så går det alldeles utmärkt. Antagligen är USB porten något överspecificerad på dessa apparater då rPi är instabil som tusan med 500mA. Det är inget farligt att hänga på utrustning som tar mer ström av vad USB porten klarar av, det som händer i det här fallet är att rPi kommer hänga sig frekvent eller inte fungera alls om den inte får tillräckligt.

Fiffigt då rpin startar med TVn

Permalänk
Medlem

tror inte tv apparaterna har samma spec som en dator på portarna då vissa ska klara av å driva externa diskar ...testa.....

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Fungerar bra att driva rpi b v2 från min samsung plasma iaf.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Funkar alldeles utmärkt på min Sony KDL-46EX500. Det finaste är att när jag stänger av TV:n skickar den en CEC-signal till Pi:n att stänga ner sig, sen väntar TV:n ~5min innan den kapar strömmen. När jag sen startar TV:n igen så startar Pi:n också. Win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Funkar alldeles utmärkt på min Sony KDL-46EX500. Det finaste är att när jag stänger av TV:n skickar den en CEC-signal till Pi:n att stänga ner sig, sen väntar TV:n ~5min innan den kapar strömmen. När jag sen startar TV:n igen så startar Pi:n också. Win!

Kör med samma TV och Pi och det går utmärkt.
: )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

tror inte tv apparaterna har samma spec som en dator på portarna då vissa ska klara av å driva externa diskar ...testa.....

Nej precis. Antagligen har man bestämt sig för att det är billigare att utrusta TV:n med en port som kan ge mer kräm än standarden kräver, än att hantera en massa supportsamtal om "varför funkar inte min externa disk med TV:n??!".

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!