AMD HD7970 för 3300kr. Värt?

Permalänk

AMD HD7970 för 3300kr. Värt?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Behöver nytt grafikkort då mitt stänger av sig hela tiden pga överhettning.

Jag undrar om det grafikkortet jag länkade är värt pengarna? Om någon här på Swec har det så hade jag uppskattat några meningar om
hur grafikkortet varit för dig?

Och en sista grej...

AMD eller Nvidia?

Permalänk
Avstängd

Jag hade, bevisligen, valt ett GTX 670 istället. Jag föredrar helt klart Nvidia och PhysX-stödet som medföljer framför AMD, men det är ju bara min åsikt.

Det är inget fel på ett HD 7970 alltså, köper du det så lär du bli nöjd.

Permalänk
Medlem

Kör motsvarande 7950. Kylningen är väl samma så kan väl dela med mig av att jag är väldigt nöjd över hur välkylt, tyst och välbyggt kortet känns. Mitt klockar även väldigt bra.

Mvh

Permalänk
Medlem

HD7970 är helt klart riktigt prisvärt. Kan dock rekommendera ett OC kort då dom oftasts har en lite bättre kylare..

Visst XFXs kort blir inte varmt men å andra sidan så ligger det på stock clocks. Jag skulle rekommendera:
http://cdon.se/hemelektronik/videocard-pci-express-amd_asus_h...
Som ligger som fyndvara just nu annars vänta på att :
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...
Kommer in på lager igen.

Edit; Glöm inte att det går att använda SWECs rabattkod så att du får 5% lägre pris vilket gör att dessa kort kostar lika mycket som XFX

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av georgecarlinfan:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Behöver nytt grafikkort då mitt stänger av sig hela tiden pga överhettning.

Jag undrar om det grafikkortet jag länkade är värt pengarna? Om någon här på Swec har det så hade jag uppskattat några meningar om
hur grafikkortet varit för dig?

Och en sista grej...

AMD eller Nvidia?

Värt är väl upp till var och en men det är det starkaste singelgpu kortet idag för ett grymt pris:)

Kan inte yttra mig något speciellt om just det kortet då jag inte har testat det.

Haha, AMD eller Nvidia... Classic! Nej, men det är också en smakfråga. Ta det märket med dom drivrutinerna du känner dig hemma med och som passar dina krav bäst så som prestanda per Watt, tystnad och egentliga prestanda krav.

Själv föredrar jag Nvidia och Intel men sitter även med en AMD burk med grafikkort från samma företag och den fungerar minst lika bra så länge man inte jobbar allt för tungt.

Smaken är som baken och just nu mellan 680/7970 så är det helt upp till dig då det är väldigt subjektivt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av georgecarlinfan:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Behöver nytt grafikkort då mitt stänger av sig hela tiden pga överhettning.

Jag undrar om det grafikkortet jag länkade är värt pengarna? Om någon här på Swec har det så hade jag uppskattat några meningar om
hur grafikkortet varit för dig?

Och en sista grej...

AMD eller Nvidia?

Vad spelar du?

Spelar du t.ex. battlefield 3, borderlands 2 eller annat nVidia/physx vinnande spel så är det såklart nVidia som "passar bäst". Detta är då min åsikt och den baserar jag på egna erfarenheter av båda tillverkarna. AMDs kort är det absolut inte något fel på, men min åsikt är att de där extra hundralapparna är värda att lägga ner om man spelar spel som lirar bättre med nVidia kort - vilket jag gör...

Permalänk
Medlem

Fast nu bankar ju 7970 skiten ur 670 i alla spelen du nämner ändå.

Prisvärdast just nu är garanterat ett 7970.
Bäst singelkortsprestanda på marknaden och kostar mindre än 670.

Permalänk
Medlem

Går inte att få bättre prestanda för priset än ett 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av georgecarlinfan:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...

Behöver nytt grafikkort då mitt stänger av sig hela tiden pga överhettning.

Jag undrar om det grafikkortet jag länkade är värt pengarna? Om någon här på Swec har det så hade jag uppskattat några meningar om
hur grafikkortet varit för dig?

Och en sista grej...

AMD eller Nvidia?

Vad har du för komponenter i övrigt då? Ett 7979 är ju inte prisvärt om andra komponenter kommer agera flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

Vad spelar du?

Spelar du t.ex. battlefield 3, borderlands 2 eller annat nVidia/physx vinnande spel så är det såklart nVidia som "passar bäst". Detta är då min åsikt och den baserar jag på egna erfarenheter av båda tillverkarna. AMDs kort är det absolut inte något fel på, men min åsikt är att de där extra hundralapparna är värda att lägga ner om man spelar spel som lirar bättre med nVidia kort - vilket jag gör...

Inte många rätt där. Battlefield 3 presterar bättre på HD 7970 sedan 12.11. Borderlands physx körs på cpun både för nvidia och AMD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Devil May Cry:

Inte många rätt där. Battlefield 3 presterar bättre på HD 7970 sedan 12.11. Borderlands physx körs på cpun både för nvidia och AMD.

För tillfället är ju 7970 bästa kortet för priset det kan man inte säga något om, hade jag valt grafikkort idag så hade det nog varit toxic 6gb men då får man ju vänta.

Så till TS köp 7970 Gigabyte, kortet är nästintill helt tyst och det presterar skit bra och man kan klocka skiten ur det om man vill.

Men om du har en CPU som inte är måttet så är det kanske inte värt, skulle gärna vilja vet vad du har för komponenter nu.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Mer värt att köpa det från cdon, då de har 15% rabatt för sweclockersmedlemmar på t.ex gigabyte 7970. Det kostar 3300 utan 15% inräknat.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

7970 utan att ens tveka

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Mer värt att köpa det från cdon, då de har 15% rabatt för sweclockersmedlemmar på t.ex gigabyte 7970. Det kostar 3300 utan 15% inräknat.

Vad är det för rabattkod?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

Hur mycket flaskar en FX-4170 CPU när man har ett 7970?

Jag sitter själv med det och jag vart inte alls nöjd när jag uppgraderade från mitt gamla 560Ti till 7970 kortet.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Vad är det för rabattkod?

Swecnov12, det är 15% på utvalda komponenter.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Hej igen och tack för alla svar. Det får bli 7970 och tusen tack för rabattkodtipset.

Mina andra komponenter är :
Intel Core i7-3770K
ASUS SABERTOOTH Z77
16gb corsair vengeance 1600mhz

Kommer jag kunna få ut max av grafikkortet med dom nämnda komponenterna?

Permalänk
Skrivet av Xblaze:

HD7970 är helt klart riktigt prisvärt. Kan dock rekommendera ett OC kort då dom oftasts har en lite bättre kylare..

Visst XFXs kort blir inte varmt men å andra sidan så ligger det på stock clocks. Jag skulle rekommendera:
http://cdon.se/hemelektronik/videocard-pci-express-amd_asus_h...
Som ligger som fyndvara just nu annars vänta på att :
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd7970_oc_3gb_dd...
Kommer in på lager igen.

Edit; Glöm inte att det går att använda SWECs rabattkod så att du får 5% lägre pris vilket gör att dessa kort kostar lika mycket som XFX

Tack för svaret! Jag kör på den andra länken. Om pengarna ej spelare roll skulle du välja XFX eller Gigabyte (7970)?

Permalänk

vänta en månad på mellandagsrean?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Köp ett 7970 fast med GHz istället för MHz

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av georgecarlinfan:

Hej igen och tack för alla svar. Det får bli 7970 och tusen tack för rabattkodtipset.

Mina andra komponenter är :
Intel Core i7-3770K
ASUS SABERTOOTH Z77
16gb corsair vengeance 1600mhz

Kommer jag kunna få ut max av grafikkortet med dom nämnda komponenterna?

Självfallet. 3770k är värstingen för 1155 socketen. Den kommer inte på långa vägar agera flaskhals.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Inte många rätt där. Battlefield 3 presterar bättre på HD 7970 sedan 12.11. Borderlands physx körs på cpun både för nvidia och AMD.

http://www.geforce.com/games-applications/pc-games/borderland...

outch, slagen på fingrarna

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Borderlands-2-Phy...

tydligt visar detta att 680 hanterar PhysX på ett bättre sätt än 7970 i borderlands 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

http://www.geforce.com/games-applications/pc-games/borderland...

outch, slagen på fingrarna

http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Borderlands-2-Phy...

tydligt visar detta att 680 hanterar PhysX på ett bättre sätt än 7970 i borderlands 2

Borderlands 2 är ju ett nVidia spel...
och för det andra är PhysX exlusivt för nVdidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edlar:

Borderlands 2 är ju ett nVidia spel...
och för det andra är PhysX exlusivt för nVdidia

förstår inte varför du citerar mig i det :S Det var lite det mitt inlägg syftade på då "Devil May Cry" skrev "Borderlands physx körs på cpun både för nvidia och AMD."

Permalänk
Medlem
Skrivet av makz159:

förstår inte varför du citerar mig i det :S Det var lite det mitt inlägg syftade på då "Devil May Cry" skrev "Borderlands physx körs på cpun både för nvidia och AMD."

Förstår dock inte varför du säger att Nvidia presterar bättre i BF3 :O?

Du far med osanning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mppl:

Förstår dock inte varför du säger att Nvidia presterar bättre i BF3 :O?

Du far med osanning!

Mycket möjligt att du får mer FPS med ett AMD kort med några drivrutiner, men jag tittar inte på FPSen och säger att högsta FPSen är bäst, för det tycker jag inte och det är min personliga åsikt. Det måste vara en balans mellan bra FPS och hur jämt dessa FPS fördelas ut under sekunden. Ser ingen användning av mycket FPS om de ändå inte han hanteras på ett bra sätt.

Min personliga åsikt, som jag skrev i mitt första inlägg. Min personliga åsikt är att nVidia har lyckats lite bättre än AMD, då det jag faktiskt får uppleva har upplevts bättre på 680 brevid 7970, det tycker jag.

Permalänk
Skrivet av makz159:

Mycket möjligt att du får mer FPS med ett AMD kort med några drivrutiner, men jag tittar inte på FPSen och säger att högsta FPSen är bäst, för det tycker jag inte och det är min personliga åsikt. Det måste vara en balans mellan bra FPS och hur jämt dessa FPS fördelas ut under sekunden. Ser ingen användning av mycket FPS om de ändå inte han hanteras på ett bra sätt.

Min personliga åsikt, som jag skrev i mitt första inlägg. Min personliga åsikt är att nVidia har lyckats lite bättre än AMD, då det jag faktiskt får uppleva har upplevts bättre på 680 brevid 7970, det tycker jag.

Använder man dynamic vsync, vilket man ska, så "fördelas" FPS ut i skärmens uppdateringsfrekvens, alltså är det lika jämt på ett 7970 som ett 680...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Använder man dynamic vsync, vilket man ska, så "fördelas" FPS ut i skärmens uppdateringsfrekvens, alltså är det lika jämt på ett 7970 som ett 680...

Jag anser fortfarande att nVidia hanterar detta bättre, vad ni än säger så kommer min uppfattning inte förändras. Min uppfattning förändras först när jag kan se på en skärm och uppleva annat än att nVidia kort ger mig en bättre upplevelse än AMD kort

Permalänk
Skrivet av makz159:

Jag anser fortfarande att nVidia hanterar detta bättre, vad ni än säger så kommer min uppfattning inte förändras. Min uppfattning förändras först när jag kan se på en skärm och uppleva annat än att nVidia kort ger mig en bättre upplevelse än AMD kort

Då ser du i syne!
Men alla är olika, man får ju tycka som man vill.

Sedan kan man ju försöka påverka folk i ens egen riktning i den mån det går

Dold text
Visa signatur

Insert funny joke here