Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Nej. Inte nu längre. Med ett litet trolleriprogram vid namn RadeonPro, så finns ingen Microstuttering kvar!
Så det argumentet går inte längre heller.

Skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Skitsnack.

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1160413-micro-stu...

Permalänk
Medlem

Finns way to much fanboys i detta comunity.

Köpte ett ASUS 7970DC2 TOP då 680 var toppkortet. Är riktigt nöjd med det. Prisvärd.

Eftersom 7970 är kraftigare än 670 finns det ingen anledning att betala mer för mindre. Köp det som ger dig bäst prestanda per krona du tänker spendera.

Båda korten kommer räcka en låååång tid framot.

Permalänk

Jag köpte ett GTX 670 för ett par månader sedan då det var det bästa valet för min del vid tidpunkten, då var även 7970 (ej GHZ ed) 500kr dyrare med samma kylare (windforce) och korten presterade i princip likvärdigt i alla spel som jag spelade just då. Ska även nämna att jag alls inte är missnöjd, kortet fungerar helt utan bekymmer och kommer säkert duga för mig en lång tid framöver, satt trotts allt och spelade BF3 på ett 5770 innan jag uppgraderade.

I dagsläget skulle jag dock ha valt ett 7970 med windforce, DC2 eller någon annan tredjepartskylare, mer prestanda för i princip lika mycket pengar helt enkelt. Har heller aldrig haft något problem med några drivrutiner från AMD som skulle kunna avskräcka mig från deras grafikkort.

Det bästa är ju att jämföra prestanda kontra pris och kolla av lite hur olika kort presterar i spel som DU tänkt spela vid köptillfället. Huruvida AMD och NVIDIA sedan kommer ut med tätare drivrutiner inom en en vecka, 3 månaders tid (eller aldrig, det var nog många som trodde att AMD tänkte strunta i 7xxx och istället satsa på lansering av 8xxx-serien) som drastiskt förbättrar prestandan kan man ju inte veta.

Permalänk
Skrivet av zabera:

Skitsnack.

Tro inte mig och alla andra i den länkade tråden då, gör det. Var sådär.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Vilket 7970 är det som gäller? ^_^

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

OK, spelprestandan är bättre på ett 7970 enligt alla tester numera men hur förhåller sig det på gpgpu-fronten?
Jag är på väg att börja plugga och då använda ett antal program som skulle kunna utnyttja CUDA (div Adobe och Autodesk främst). Hur mycket skulle man vinna på att använda CUDA (670)? Kan dessa program få sig en boost med mer vram?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tjodd:

OK, spelprestandan är bättre på ett 7970 enligt alla tester numera men hur förhåller sig det på gpgpu-fronten?
Jag är på väg att börja plugga och då använda ett antal program som skulle kunna utnyttja CUDA (div Adobe och Autodesk främst). Hur mycket skulle man vinna på att använda CUDA (670)? Kan dessa program få sig en boost med mer vram?

Nu har ju de senaste av Adobe:s program även stöd för annat än just CUDA, men dock inte vad jag vet Autodesk:s program, så där är det ju din CPU som får jobba. Men ska du jobba med renderingar i Solidworks el dyl så kanske det inte är bäst med "vanliga" graffen utan då är det nVidias Quadro eller AMD:s Firepro. Kolla gärna med Adobas site vilka kort som kan användas.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nu har ju de senaste av Adobe:s program även stöd för annat än just CUDA, men dock inte vad jag vet Autodesk:s program, så där är det ju din CPU som får jobba. Men ska du jobba med renderingar i Solidworks el dyl så kanske det inte är bäst med "vanliga" graffen utan då är det nVidias Quadro eller AMD:s Firepro. Kolla gärna med Adobas site vilka kort som kan användas.

Jo det vet jag, men jag spelar ju också och är inte gjord av pengar för att ha två dyra burkar.
Hade mest tänkt köra 3dsMax och Maya som tydligen stödjer CUDA. Är dock lite osäker på om det fungerar på konsumentkorten.

Tänkte mer att när man ändå uppgraderar grafikkortet för spel att då få så bra prestanda för rendering osv. Känner att det är lite svårt att få bra information när man googlar.

Permalänk
Medlem

Tjena tjena!

Såg att jag får med AC 3 och Borderlands 2 vid köp av 670, är inte det att föredra då jag förmodligen kommer spela båda dom spelen + lite annat fräscht?

För alla ni som säger att 7970 ger så mycket mer prestanda när man clockar osv, _hur_ mycket bättre är det?
Skulle gärna vilja veta fps skillnad i tex skyrim eller Guild Wars 2?

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Tjena tjena!

Såg att jag får med AC 3 och Borderlands 2 vid köp av 670, är inte det att föredra då jag förmodligen kommer spela båda dom spelen + lite annat fräscht?

För alla ni som säger att 7970 ger så mycket mer prestanda när man clockar osv, _hur_ mycket bättre är det?
Skulle gärna vilja veta fps skillnad i tex skyrim eller Guild Wars 2?

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Catalyst_12.11_Perform... skyrim. guild wars 2 lär båda korten kunna köra på högsta utan problem

Permalänk
Medlem

Sällar mig till skaran av GTX 670-ägare som också säger "skaffa ett HD 7970".

Jag är nöjd med mitt GTX 670, men jag hade nog hellre i skrivande stund ägt ett HD 7970.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På lite offt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Så om man vill köpa 7970, helst nära 3k men man får ju antagligen casha lite mera.

Vilken modell av 7970 ska man köra på? Om man inte vill ha 3 slottare.

EDIT:
Om man ska lira mest bf3. Är det då värt att köpa GTX 670 istället? Verkar prestera bättre i just BF3

Visa signatur

BF3 GOGO

Permalänk
Skrivet av RullarSomSjutton:

Så om man vill köpa 7970, helst nära 3k men man får ju antagligen casha lite mera.

Vilken modell av 7970 ska man köra på? Om man inte vill ha 3 slottare.

EDIT:
Om man ska lira mest bf3. Är det då värt att köpa GTX 670 istället? Verkar prestera bättre i just BF3

Jag har för mig att CDON har 7970 med windforce från från gigabyte (tvåslottskort) för ca 2800kr just nu med med swec-rabatten på 15%. Det torde vara ganska så svårslaget prismässigt för det kortet.

Jag vet inte hur 7970 presterar i förhållande till gtx 670 i BF3 nu efter de nya drivrutinerna men av vad jag har hört så fungerar 7970 tillfredsställande, tror att 7970 kör bf3 lika bra eller bättre än gtx 670 men jag kan inte svära på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RullarSomSjutton:

Så om man vill köpa 7970, helst nära 3k men man får ju antagligen casha lite mera.

Vilken modell av 7970 ska man köra på? Om man inte vill ha 3 slottare.

EDIT:
Om man ska lira mest bf3. Är det då värt att köpa GTX 670 istället? Verkar prestera bättre i just BF3

BF3 rullar bättre på 7970 än 680 med senaste drivers från AMD, leta efter ett referens kort, det kör jag och funkar kanon

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Som_En_Chef:

Jag har för mig att CDON har 7970 med windforce från från gigabyte (tvåslottskort) för ca 2800kr just nu med med swec-rabatten på 15%. Det torde vara ganska så svårslaget prismässigt för det kortet.

Jag vet inte hur 7970 presterar i förhållande till gtx 670 i BF3 nu efter de nya drivrutinerna men av vad jag har hört så fungerar 7970 tillfredsställande, tror att 7970 kör bf3 lika bra eller bättre än gtx 670 men jag kan inte svära på det.

Bättre än 680 tom.
Ganska många procent också då man börjar klättra i upplösning.

Permalänk

Där ser man, 7970 är så jäkla prisvärt just nu att man nästan funderar på om det vore värt att köpa det och sälja sitt 670.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Som_En_Chef:

Där ser man, 7970 är så jäkla prisvärt just nu att man nästan funderar på om det vore värt att köpa det och sälja sitt 670.

prisvärt vet jag inte om det är...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jag tror inte jag hade tyckt att skillnaden hade varit stor nog för ett byte från 670 till 7970, men jag märker ju inte skillnad på 70 och 80 fps

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

prisvärt vet jag inte om det är...

Det har du nog rätt i :D, lite onödigt att byta

Permalänk

Köp inget av dom!!

Om ni ska köpa ett bra grafikkort då ska ni helt klart köpa gtx 780 som ägare köp det !!

Dold text
Permalänk
Skrivet av RazerSwE1990:

Om ni ska köpa ett bra grafikkort då ska ni helt klart köpa gtx 780 som ägare köp det !!

Dold text

Gammal tråd men aja

Men fast 780 är lite dyrare än både 670 o 7970. Skulle väl säga att man kanske istället ska ta 770.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RazerSwE1990:

Om ni ska köpa ett bra grafikkort då ska ni helt klart köpa gtx 780 som ägare köp det !!

Dold text

Jo, men då detta skrevs var det lååångt till GTX780:t

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)