Projekt - Bygga in dator i TV bänken Bestå

Permalänk
Medlem

Projekt - Bygga in dator i TV bänken Bestå

Hade tänk börja ett projek med att bygga in mina komponenter i TV bänken bestå då min son är och pillar på min nuvarande låda.
Jag har gjort en liten skiss på hur detta kan se ut.
Frågan är om man behöver mellanväggen vid nätdelen eller om det är helt onödigt.
Jag är ute efter en tyst lösning med bra luftflöde. Något tips på bättre flöde/placering av komponenter?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Medlem

Alternativ2

Eller så har jag detta alternativ.
Alternativ 2

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Medlem

ALT 2:
Jag hade placerat nätagget på vänstra väggen längst ner till vänster, längst mot oss från bilden(vänstra hörnet), lämnat en 2-3cm glipa för att dra kablar från själva agget mot oss(sen till komponenterna). Va du gör är att du drar din 230V kabel från agget inne i lådan ut på baksidan genom lådan. Sen kan du behålla den fläkt placering du gjort. Kanske placera en fläkt jämte HDD som puffar den luften mot utsuget.

*hoppas du förstår va ja menar, lite svårt att placera saker med ord utan bild(orkade inte).

Egentligen ska man ha en fläkt som kommer från sidan för att få bäst flöde, aldrig bra att ha både in och ut-sug jämte varandra(samma vägg) skulle ja tro.

/lantz

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Medlem

Leafbox här på forumet har gjort en liknande "mod", kolla in hans/hennes galleri

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag har något liknande. Köpte ett gammalt chassi och använde delarna från den. Typ tog bord all plåt på sidorna och använde ramarna .

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lantz326:

ALT 2:
Jag hade placerat nätagget på vänstra väggen längst ner till vänster, längst mot oss från bilden(vänstra hörnet), lämnat en 2-3cm glipa för att dra kablar från själva agget mot oss(sen till komponenterna). Va du gör är att du drar din 230V kabel från agget inne i lådan ut på baksidan genom lådan. Sen kan du behålla den fläkt placering du gjort. Kanske placera en fläkt jämte HDD som puffar den luften mot utsuget.

*hoppas du förstår va ja menar, lite svårt att placera saker med ord utan bild(orkade inte).

Egentligen ska man ha en fläkt som kommer från sidan för att få bäst flöde, aldrig bra att ha både in och ut-sug jämte varandra(samma vägg) skulle ja tro.

/lantz

Jag förstår vad du menar men jag vill bara ha hål mot vägg så att säga. borrar jag hål i vänstra sidan för agget så kommer min son stå och pilla där, och jag vill slipper köpa ny tv bänk om jag vill ta bort datorn i senare läge. så det får nog bli som jag ritat med fläktar bak. Får se när jag sätter igång nu i veckan.
Har varit lite mycke nu. Bilder kommer snart.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Medlem

Då sätter vi igång
Här va det då tänkt jag ska bygga in datorn.

Rörigt värre
Vardagsrummet blev arbetsplats, min sambo va mindre nöjd och flydde hemifrån med sonen.

Håltagning
Efter lite måttning sågades mindre fina hål ut.

Fläktar och moderkort på plats
Efter lite funderingar blev den Störta 140mm fläkten inblås och dom andra två utblås. Tanken va att CPU fläkten "Den minsta" skulle vara just CPU fläkt men en 120mm fick inte plats som utblås fläkt så det fick bli så här med lite buntband runt kylflänsen.

Hårddiskar och Nätagg för passning
Det va ju så klart trängre i lådan än va jag trodde så hårddiskarna fick jag fästa med plåtar på väggen mot dörr så dom ej låg emot moderkortet.
Då va det bara att vänta någon timme på att limmet ska torka.

Trångt blev det
Har kommit fram till att en SSD disk inte skulle vara fel. Så det får bli en sådan efter Jul och spara en gammal disk för lagring på 2Tb.
Som det är nu har jag 1 på 200Gb där windows ligger på 2 på 300Gb
och en på 2Tb.

Kabeldragning
Limmet torrt. Då va det kabeldragningen kvar vilket inte va kul. som sagt en SSD disk skulle ha underlättat. Men efter många buntband och mycke kliande i huvudet så fick jag till det så där i alla fall.
Som ni kanske märker är Dvd:n borta då jag ej använder den så ofta. Tänkte ha den liggandes i facket under på TV bänken om den skulle behövas.

Då börjar det bli klart
Då va jag äntligen klar efter lite bättre kabeldragning en va som va på den senaste bilden. Hålet längst ner till höger va tänk som powerknapp
men när den väl va monterad så gick det ju såklart inte att stänga dörren helt. Så den fick bli på baksidan.

Baksidan
I väntan på att limmet ska torka så blev det tejp.
Inte så snyggt men jag vill ha den barnsäker.
Powerknappen fick sitta limmad på tvbänks kanten.
Inte snyggt, men vem fan bryr sig.

Temperaturer
Helt ok temps men har ej vågat hårdköra än så det blir spännande.

Klart på 8 timmar
Det tog längre tid än jag trodde. Men det va pga torktid på lim som det tog tid. Det blev inte knäpptyst som jag trodde heller men det är bra mycket bättre än innan. Det är mest CPU fläkten som låter även fast den går i silent mode och den köpte jag ny för att den skulle va tyst så klart. men men man kan inte få allt.
Hoppas ni fått lite inspiration av detta bygge.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Testpilot

Det ser ut som att du monterat fläktarna åt fel håll mot vad du beskriver, på bilderna är det den stora fläkten längst till vänster som blåser ut och den i mitten blåser in, mittenfläkten motarbetar alltså nätaggets fläkt då de blåser mot varandra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

De där diskarna kommer att bli varma. Skulle rekommendera lite mer kylning på dem, kanske sätta dem mitt i luftkanalen. Trevligt ghettobygge i övrigt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

De där diskarna kommer att bli varma. Skulle rekommendera lite mer kylning på dem, kanske sätta dem mitt i luftkanalen.

Word!

Sen en liten tanke om ditt nätagg, varför inte montera det så att det agerar utblås, då kan du sannolikt skippa en av ut -fläktarna.
Nu har jag aldrig byggt med den CPU du har så jag vet inte hur varm den blir eller hur den är att kyla i allmänhet men jag brukar bygga en "tunnel" från tornkylaren (i plexi eller liknande) till utgående chassiefläkt(ar) och skippa fläkten på kylaren. Kör så i flera maskiner och med Noctua fläktar är dessa burkar nära nog knäpptysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Word!

Sen en liten tanke om ditt nätagg, varför inte montera det så att det agerar utblås, då kan du sannolikt skippa en av ut -fläktarna.
Nu har jag aldrig byggt med den CPU du har så jag vet inte hur varm den blir eller hur den är att kyla i allmänhet men jag brukar bygga en "tunnel" från tornkylaren (i plexi eller liknande) till utgående chassiefläkt(ar) och skippa fläkten på kylaren. Kör så i flera maskiner och med Noctua fläktar är dessa burkar nära nog knäpptysta.

Ja det va ju klantigt av mig att inte köra agget som utblås.
Ska kolla detta nästa vecka.
Är mycke nu med julbord och allt vet vad.
Sen är tanken att ta bort 3 hårddiskar och ersätta med ssd.
Då blir det nog bättre luftflöde.
Men det blir nog nästa år.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Det ser ut som att du monterat fläktarna åt fel håll mot vad du beskriver, på bilderna är det den stora fläkten längst till vänster som blåser ut och den i mitten blåser in, mittenfläkten motarbetar alltså nätaggets fläkt då de blåser mot varandra.

Nja det ser ut som minsta fläkte dock är fel. Får kolla upp detta.
Har inte varit hemma sen det blev klart.
Uppdatering kommer nästa vecka.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Jorpan:

Nja det ser ut som minsta fläkte dock är fel. Får kolla upp detta.
Har inte varit hemma sen det blev klart.
Uppdatering kommer nästa vecka.

Datorfläktar blåser åt det hållet som navet sitter fast så att säga och åt det hållet är fläktbladen konkava för att de ska skopa iväg luften, man kan tydligt se att den stora fläkten har den sidan placerad utåt fast du säger att den ska blåsa in i datorn och mittenfläkten har strömkabeln på insidan vilket betyder att den blåser inåt. Det finns även oftast två pilar på fläktramen som visar vilket håll den roterar samt vilket håll luften blåser.

Här har du en fin bild som illustrerar det hela: #11494300

Byter du håll på den minsta fläkten kommer alltså alla tre sitta åt fel håll.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorpan:

Men det blir nog nästa år.

Nyårslöfte?

Lite inspiration

Får ursäkta bildkvalitén, togs på fri hand med sunkig kompaktkamera. Denna byggde jag tidigt 2007, 1x12cm in, resten ut. Plexitunneln från kylaren fyller två funktioner. Den drar det mesta av CPU värmen direkt ur lådan samt att den ser till att det passivt kylda grafikkortet får ordentligt med luftflöde av den andra chassiefläkten. Det syns inte på bilden men lådan delas termiskt på mitten av grafikkortet och en plexiskiva. Hårddiskhållaren är konstruerad av plexi och 2st Zalman kylare. Nätagget drar ut värmen ur sin "zon". Denna var tyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Nyårslöfte?

Får ursäkta bildkvalitén, togs på fri hand med sunkig kompaktkamera. Denna byggde jag tidigt 2007, 1x12cm in, resten ut. Plexitunneln från kylaren fyller två funktioner. Den drar det mesta av CPU värmen direkt ur lådan samt att den ser till att det passivt kylda grafikkortet får ordentligt med luftflöde av den andra chassiefläkten. Det syns inte på bilden men lådan delas termiskt på mitten av grafikkortet och en plexiskiva. Hårddiskhållaren är konstruerad av plexi och 2st Zalman kylare. Nätagget drar ut värmen ur sin "zon". Denna var tyst!

Ser kanon ut. Vad hade du för komponenter i den datorn?

Jag märkte nu att jag hade gjort fel med fläktarna. Så jag vände 140mm fläkten och tog bort 120mm fläkten och satte nätagget där du sa.
Tempen på diskarna sänktes nästan med 10grader så nu får det vara som det är till SSD disken handlas in.

Tack för allt intresse från alla och tack för tipsen.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorpan:

Ser kanon ut. Vad hade du för komponenter i den datorn?

Låda: Silverstone LC17S
Mobo: ASUS P5B Deluxe
CPU: Intel C2D E6600
RAM: 2x1GB Corsair XMS2
GPU: MSI Geforce NX7950GT (passivt kylt)
PSU: Corsair HX 620
Disk: 2x WD RE2 500GB i RAID1
DVD: Samsung SATA DVD-RW/LightScribe
TV-tuner: Hauppauge WinTV PVR 350

Övrigt: 2x Noctua NF-R8, 1x Noctua NF-S12, Silverstone NT-02 cpu kylare, 2x Zalman HDD kylare

Har faktiskt kvar precis allt utom diskarna (som rasat båda två) fast en del i andra maskiner och resten i bra å ha -lådan
Edit: jag ljög, sålde TV kortet för några år sedan kom jag på...

Skrivet av Jorpan:

Jag märkte nu att jag hade gjort fel med fläktarna. Så jag vände 140mm fläkten och tog bort 120mm fläkten och satte nätagget där du sa.
Tempen på diskarna sänktes nästan med 10grader så nu får det vara som det är till SSD disken handlas in.

Tack för allt intresse från alla och tack för tipsen.

Kanon! Då kan du säkert dra ner lite på varvtalen sen när du går över till SSD och få "bänken" riktigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanon! Då kan du säkert dra ner lite på varvtalen sen när du går över till SSD och få "bänken" riktigt tyst

Yes. Det va lite tanken.

Ända jobbiga nu är att varje gång jag startar datorn så letar den efter cd/dvd:n så det blir error även fast jag tagit bort den från listan i bios. Vet inte riktigt hur jag ska få bort det.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorpan:

Yes. Det va lite tanken.

Ända jobbiga nu är att varje gång jag startar datorn så letar den efter cd/dvd:n så det blir error även fast jag tagit bort den från listan i bios. Vet inte riktigt hur jag ska få bort det.

Du har inaktiverat boot device [CDROM] ?

Permalänk
Medlem

Jag bara undrar varför du inte fixade ett chassi som passade iställer för att såga sönder bänken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Du har inaktiverat boot device [CDROM] ?

Japp. Jag har ju det. Så jag vet inte vad problemet är.
På boot device listan är bara boota från hårddisk me.

Citat:

Jag bara undrar varför du inte fixade ett chassi som passade iställer för att såga sönder bänken?

Det är ingen sport ju.
Näe men jag orkade inte leta upp en bra låda sen så hade jag allt jag behövde hemma (nästan) så då
blev detta lättast.
Det är ju ingen fet spelmaskin jag har så detta duger bra.
Sen är det bara baksidan på bänken som är rörd resten går att återställa.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20GHz, asus m2n-sli deluxe, 4x2Gb ram, Sapphire Radeon HD 7750 Ultimate 1GB, 1x120 SSD 1x2Tb HDD SATA, PSU 400W.