LG 84LM960W på väg till Sverige – 4K UHDTV för 139 000 kronor

Permalänk
Medlem

Nu handlar ju tråden egentligen om det finns några bilar för under 300 000kr så detta blir lite off-topic

För de allra flesta tror jag att detta är betydligt mer intressant. Betydligt en skärm med ett faktiskt användningsområde, högre PPI, lite vettigare pris (om än väldigt dyrt) http://www.nordichardware.se/Monitorer/sharp-boerjar-saelja-3...

Citat:

Sharp har nu äntligen fått ut sin första Ultra High Definition skärm på marknaden och det med en stor IGZO LCD-panel som lovar låg energiförbrukning och hög bildkvalitét. Med en diagonal bildyta på 32 tum och en upplösning på 3 840 x 2 160 pixlar börjar skärmen nu säljas i Japan. Sharps nya IGZO (Indium Gallium Zink Oxid) paneler ska enligt tillverkaren komma med flera fördelar mot traditionella LCD-skärmar med amorft kisel. Genom ett ökat ljusgenomsläpp och 40 gånger högre elektronrörlihet ska panelerna borga för högre upplösningar, lägre energiförbrukning och snabbare uppdateringsfrekvenser.

Permalänk
Skrivet av SRICE:

tycker det är en riktigt onödig TV eftersom det inte finns några filmer alls i den upplösningen. Ser mer fram emot OLED

vad är OLED?

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

En bättre början hade varit en riktigt monitor på 30" 4K för en 8 - 10 000:- så man får lite pixeltäthet.
Gärna glossy då jag är så hemskt trött på alla matta skärmar.

Måste ärligt talat säga att när man sitter och kollar på blu-ray på min 42" 1080p tv så känns det fortfarande riktigt skarpt. Ska vi då trycka in 4gånger så många pixlar på en mindre yta än så? (Pratar nu om tv/film, där i alla fall jag inte är lika kräsen som vid min dator)

Själv skulle jag nog också välja i alla fall 60" med UHD. Det finns trotts allt ett själ till att man väljer att gå på bio, storleken ger ett mer övertygande intryck/ högre "wow" faktor. Enda problemet blir väll när man kollar på lågupplösta rullar.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Mocka:

Lär antagligen finnas ett gäng personer med för feta plånböcker som köper den.

Eller folk som har jobbat som svin och förtjänar sina pengar, finns faktiskt sådana människor också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

vad är OLED?

http://lmgtfy.com/?q=oled

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Vilken normal människa har råd med detta?

"råd med" är inte det största problemet, att motivera kostnaden är det som brister

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

HAHAHA klockrent

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 4K inte tjänar något till alls (annat än för datorskärmar givetvis) under troligtvis lång tid framöver, så vore denna apparat ett uselt köp, då man kan få en 80" Sharp i vettigare upplösning för 1/4 av priset.

Dessutom stör det mig kraftigt att 4K försöker stjäla rampljuset från oled. Grr!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Med tanke på att 4K inte tjänar något till alls (annat än för datorskärmar givetvis) under troligtvis lång tid framöver, så vore denna apparat ett uselt köp, då man kan få en 80" Sharp i vettigare upplösning för 1/4 av priset.

Dessutom stör det mig kraftigt att 4K försöker stjäla rampljuset från oled. Grr!

Eller så kan man gå ut och titta på naturen i organisk "true-HD"-upplösning gratis, och man slipper bete sig som ett svin.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Det är ju en volvo du kunde köpt istället, och kunnat se staden och naturen i HHDA... Men visst, det är en rejäl tv också!

Var köper jag en ny volvo för 140k? För antar att du menar en ny när du säger "istället"...

Permalänk
Snusfri

Skulle inte direkt säga nej till den.
Nya prylar som ligger i "framkant" kostar alltid mycket, dock så var den betydligt billigare än vad jag trodde.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

En bättre början hade varit en riktigt monitor på 30" 4K för en 8 - 10 000:- så man får lite pixeltäthet.
Gärna glossy då jag är så hemskt trött på alla matta skärmar.

Skrivet av Khringo:

Måste ärligt talat säga att när man sitter och kollar på blu-ray på min 42" 1080p tv så känns det fortfarande riktigt skarpt. Ska vi då trycka in 4gånger så många pixlar på en mindre yta än så? (Pratar nu om tv/film, där i alla fall jag inte är lika kräsen som vid min dator)

Själv skulle jag nog också välja i alla fall 60" med UHD. Det finns trotts allt ett själ till att man väljer att gå på bio, storleken ger ett mer övertygande intryck/ högre "wow" faktor. Enda problemet blir väll när man kollar på lågupplösta rullar.

TV är en sak, där funkar säkert 1080 för de flesta då du inte sitter så nära, även på de större storlekarna.
Men en monitor är ju en annan sak, sitter själv aldrig mer än ca 50cm från mina 30" och mer pixlar hade definitivt inte skadat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

TV är en sak, där funkar säkert 1080 för de flesta då du inte sitter så nära, även på de större storlekarna.
Men en monitor är ju en annan sak, sitter själv aldrig mer än ca 50cm från mina 30" och mer pixlar hade definitivt inte skadat.

Precis min mening, notera delen jag skrev inom parantes . Dock så handlar just den här tråden om en TV och inte en data monitor...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

ca 30% av det svenska folket är miljonärer :P...så det lär finnas många som har råd! det är intresset som spelar roll

30% av svenskarna är inte miljonärer. Bara för att 30% av svenskarnas hus är värderade till mer än 1 miljon så betyder det inte att de äger huset, för de gör oftast banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

då lever vi i helt två olika värdar min vän, i min värd får du roliga bilar för 400 000kr

Köpte mig en ex-folkrace volvo 360 med svetsad diff samt slicks bak, extremt kul bil speciellt nu när snön har kommit.
Och allt detta till fyndpriset 3500kr

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odessy:

köper hellre 4 bilar....

Ledsen men jag måste bara kommentera.

Vilka bilar kör du egentligen?!?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Hade vart rätt kul o se lite statistik på försäljning av sådana här produkter. Dvs hur många i Sverige köper faktiskt sådana här superdyra produkter (TV, Datorer, Hifi, osv) och hur många som köper i de mer normala prisklasserna... Sen att jämföra hur mycket företagen tjänar på normala säljningar / dyra.

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med en sån här tv om det inte finns något att visa på den? Var får man tag i en en 4k-film?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

4k är egentligen inte speciellt hög upplösning med tanke på att det är så stor skärmyta. Och vem har plats för 84 tum i vardagsrummet? Ge mig 50" med 4k-upplösning samt OLED, då snackar vi ...

Men det är bra att det händer någonting på TV-marknaden, den har ju varit heldöd sedan plasma-tvn lanserades ...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Eller så kan man gå ut och titta på naturen i organisk "true-HD"-upplösning gratis, och man slipper bete sig som ett svin.

och vi som har glasögon kan ta av dom och få 24xFSAA... lite synd bara att vi inte har aniso.

Skrivet av 1up:

Vad är poängen med en sån här tv om det inte finns något att visa på den? Var får man tag i en en 4k-film?

Eftersom en hel del snackar om bilar så kan vi dra det här exemplet.

Om 4K content skulle komma före skärm/tv så skulle det vara som om bilstereon kom före bilen.

Skrivet av Rickard11:

4k är egentligen inte speciellt hög upplösning med tanke på att det är så stor skärmyta. Och vem har plats för 84 tum i vardagsrummet? Ge mig 50" med 4k-upplösning samt OLED, då snackar vi ...

Men det är bra att det händer någonting på TV-marknaden, den har ju varit heldöd sedan plasma-tvn lanserades ...

Läste om OLED i slutet på 90 talet i någon illustrerad vetenskap. Förväntade mig att den snart skulle ersätta ganska så nya LCD och Plasma. Men man körde väl vidare på LCD för att det är otroligt billigt att tillverka och ger tillverkarna ganska stora vinstmarginaler. När LED kom så var det ju som en bomb. Alla köpte bytte ut sin LCD mot en LED och tillverkarna fick fortsätta kränga sina LCD paneler men den här gången med många små lampor istället för en stor.

Skrivet av thesecret89:

Jag har även också köpt en ny bil, en Mercedes-Benz C 63 AMG den är jätte kul , hur är din ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en Koenigsegg och kör till jobbet i 350km/h varje dag... true story bro!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Exigo:

Köpte mig en ex-folkrace volvo 360 med svetsad diff samt slicks bak, extremt kul bil speciellt nu när snön har kommit.
Och allt detta till fyndpriset 3500kr

Jag har även också köpt en ny bil, en Mercedes-Benz C 63 AMG den är jätte kul , hur är din ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Skrivet av thesecret89:

men jag menar BRA bilar, enligt min åsikt

Bra att du tog med det sista.
Mercedes, bra bilar, du måste skämta.....

Och nej, ingen bryr sig i vad du har köpt för bil, speciellt inte via tjugoelva inlägg. Det enda roliga vi har fått reda på är att du bakar pizzor eller skär kebab.

OT, priset är väl inte så farligt egentligen? En bang & olufsen 65" går ju på mysiga 180k.

Permalänk
Medlem

finns tydligen en i sundsvall om man vill åka och kika lite!

http://feber.se/pryl/art/256810/lgs_84tummare_i_sverige/

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Skrivet av maverickgoose:

Bra att du tog med det sista.
Mercedes, bra bilar, du måste skämta.....

Och nej, ingen bryr sig i vad du har köpt för bil, speciellt inte via tjugoelva inlägg. Det enda roliga vi har fått reda på är att du bakar pizzor eller skär kebab.

OT, priset är väl inte så farligt egentligen? En bang & olufsen 65" går ju på mysiga 180k.

Jag är egen företagare , och ta det lite lugnt tack jag kan sluta skriva på den här tråden om du vill. Geez , villa bara berätta fast jag köpte faktiskt bilen för 8 månader sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

och vi som har glasögon kan ta av dom och få 24xFSAA... lite synd bara att vi inte har aniso.

Eftersom en hel del snackar om bilar så kan vi dra det här exemplet.

Om 4K content skulle komma före skärm/tv så skulle det vara som om bilstereon kom före bilen.

Läste om OLED i slutet på 90 talet i någon illustrerad vetenskap. Förväntade mig att den snart skulle ersätta ganska så nya LCD och Plasma. Men man körde väl vidare på LCD för att det är otroligt billigt att tillverka och ger tillverkarna ganska stora vinstmarginaler. När LED kom så var det ju som en bomb. Alla köpte bytte ut sin LCD mot en LED och tillverkarna fick fortsätta kränga sina LCD paneler men den här gången med många små lampor istället för en stor.

Jag har en Koenigsegg och kör till jobbet i 350km/h varje dag... true story bro!

Koenigsegg har jag inte råd med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Hedersmedlem

Nog snack om bilar. Håll er till nyheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

30% av svenskarna är inte miljonärer. Bara för att 30% av svenskarnas hus är värderade till mer än 1 miljon så betyder det inte att de äger huset, för de gör oftast banken

Siffror som de där gäller ju så klart bara personer vars tillgångar överstiger dess skulder med mer än 1 miljon. Har man ett hus värt 5 miljoner och lån på 5 miljonär är man så klart inte miljonär och man kommer heller inte framställas som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Siffror som de där gäller ju så klart bara personer vars tillgångar överstiger dess skulder med mer än 1 miljon. Har man ett hus värt 5 miljoner och lån på 5 miljonär är man så klart inte miljonär och man kommer heller inte framställas som det.

Då är inte siffran 30%.

Permalänk

Jag trodde 4k-material har funnits jättelänge... på bio och så, men det materialet kanske inte finns lagrat digitalt..

Dock så känns det bra att vi äntligen börjat komma nån vart med upplösningen, en 84tummare med högre upplösning än en iPad, inte illa

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

För er som bor i Stockholm så finns det även en att skåda inne på Media Markt i Gallerian.