GTX 570 Nya drivrutiner gjort så alla spel laggar

Permalänk
Medlem

GTX 570 Nya drivrutiner gjort så alla spel laggar

Hej! Jag köpte Far Cry 3 igår, installerade och det lirade på fint på Hög/mellan grafik. Sedan läste jag här på Sweclockers att Nvidia släppt nya drivrutiner (310.64) så att FC3 skulle lira på bättre och självklart laddade jag ner dessa. Jag installerade drivrutinerna som vanligt, express install och lät datorn stå tills det var klart. Jag startade om datorn och testade Far Cry 3 igen med höga förhoppningar, men allt laggade. Jag testade Heroes of Newerth, ett spel som inte kräver mycket men samma sak där, allt laggade. Jag hackade fram!

Jag tog bort alla drivrutiner från datorn och installerade de drivrutiner jag hade förut (296.10 version) men det funkade inte här heller. Jag testade en lite nyare version än "296.10" och det var "306.97" men dessa funkade inte heller. Jag har testat clean-install men detta löste ingenting. Den stora skillnaden mellan dessa drivrutiner på min dator just nu, så kan jag med stor skillnad säga att "296.10" är med minst lagg och "310.64" har mest lagg. ¨

Jag har laddat ner drivesweeper men vet inte riktigt vad som kan och inte kan tas bort...

Så vad kan jag göra nu? Oerhört tacksam för hjälp!

SETUP:

Geforce GTX 570
Intel i5-2500k @3.30 ghz
Cooler master 620W
Vattenkyld processor
8 gig ram
Något som saknas så påpeka det så kan jag fylla i

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

Gå till nvidia/display driver mappen och ta bort gamla drivrutiner. Och installera på senaste på nytt.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Där hade jag typ 5 mappar, ska ja ta bort alla mappar eller ska ja gå in i mapparna och ta bort något särskilt där?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

Alla dina gamla drivrutiner ligger där tex mappen 296.10. Du kan ta bort alla mappar som har specifika drivrutinsnummer som 296.10.

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Jag var lite före och tog bort alla mappar.. Men nu när jag tittar på kontrollpanelen så har jag "306.97" installerad. Ska jag alltså nu bara köra en install på "310" versionen?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elkeR:

Jag var lite före och tog bort alla mappar.. Men nu när jag tittar på kontrollpanelen så har jag "306.97" installerad. Ska jag alltså nu bara köra en install på "310" versionen?

Ja det ska du och bocka gärna för att du ska ha en ren/clean installation också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag valde clean installation på 310 versionen, men det laggar även nu.. Kan det vara någonting annat som strular eller är det drivisarna?

Edit: Jag kommer ihåg förut när jag behövde stänga av någonting inne på Nvidias kontrollcenter för att kunna ha 100 fps på Counter-Strike och det var inte vertical sync utan något annat. Om jag nu installerade nya drivrutiner kan denna inställning ha aktiverats igen och spöka? Kommer inte ihåg namnet på inställningen..

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

Nej om du körde clean install ska alla inställningar vara på default i nvidias kontrollpanel. Det är vad man använder för köra Benchmarks ex. Du får nog definera lagga vad har du för FPS?

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem

Aj glömde säga vilket typ av lagg. När jag körde med fraps förut låg jag ~60 fps. Nu när jag tittade så låg jag på samma fps men varenda gång lagget kommer så åkte jag ner till 30-40 så det är ju fps drop. Hela skärmen fryser en millisekund och sedan kör på, sedan hackar det lite då och då men fraps visar 60 fps. Detta var i Far Cry 3.

I HoN så blir det samma sak men där ligger jag 100+ fps men dessa drops är mycket kortare och är ett minimalt hack men det stör så jäkla mycket..

Edit: Stort tack för att ni hjälper mig, oerhört tacksam!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Har du något installerat som kan ta prestanda undertiden du spelar? Typ checkprogram. Isf vad händer om du stänger ner detta? Kollat värmen i burken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du något installerat som kan ta prestanda undertiden du spelar? Typ checkprogram. Isf vad händer om du stänger ner detta? Kollat värmen i burken?

Det har jag inte gjort, har du några tips på program som kan göra detta åt en?
det där checkprogram, googlesökningar visar t.ex. bara spellcheck och banksaker. Heter det endast checkprogram?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elkeR:

Det har jag inte gjort, har du några tips på program som kan göra detta åt en?
det där checkprogram, googlesökningar visar t.ex. bara spellcheck och banksaker. Heter det endast checkprogram?

Nej vad jag menar är om det är ett program du har som med jämna mellanrum checkar/kollar av ditt system med jämna mellanrum. Typ Afterburner eller Fraps.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej vad jag menar är om det är ett program du har som med jämna mellanrum checkar/kollar av ditt system med jämna mellanrum. Typ Afterburner eller Fraps.

Fraps har jag, laddat ner speedfan nu också. Ska jag testa spela lite Far Cry och mäta temperaturerna?

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Spelade i 10 minuter Far Cry 3 med Speedfan på.

Högst uppmätta temperatur:

GPU: 63 (61 grader stadigt)
CPU: 49 stadigt

Edit: Kan man på något sätt få något diagram som visar ens FPS? Skulle vart inressant att se hur lågt ens fps hamnade vid dessa fps drops.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Testade att köra BF3 och där var lagget helt annorlunda. Där flöt det på bra men sen kom det massiva frysningar en gång i minuten som varade i ~5 sekunder.. Även här var genomsnitts temperaturen på samma nivåer..

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

Prova att stänga av HT om du har en I7 CPU. Kanske hjälper i BF3.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Kolla om energispar funktionen är på om den är sätt den på maximal prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Prova att stänga av HT om du har en I7 CPU. Kanske hjälper i BF3.

Har i5, men vad är HT?

Skrivet av lolzz:

Kolla om energispar funktionen är på om den är sätt den på maximal prestanda.

Den var på balanserad, nu på max. Gjorde dock ingen skillnad..

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

jag började också få problem med mitt 570:s drivrutiner jag avinstallerade och ominstallerade drivrutinerna hjälpte inte mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Har i5, men vad är HT?

Den var på balanserad, nu på max. Gjorde dock ingen skillnad..

Det var nog inte den engerigsparläget jag menade, utan gå in i Nvidia control center och under fliken "hantera 3D inställningar" så finns även energi intällning som kan skapa en massa lagg om den står på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzz:

Det var nog inte den engerigsparläget jag menade, utan gå in i Nvidia control center och under fliken "hantera 3D inställningar" så finns även energi intällning som kan skapa en massa lagg om den står på.

Ah, testade den nu. Blev ingen förbättring..

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Ah, testade den nu. Blev ingen förbättring..

Synd, för den inställningen har hjälpt mig mycket

Permalänk

Kan tala om att jag hade samma problem, men löste det genom att välja anpassad installation av nvidias drivrutiner.

Kryssade ur 3d vision drivarna, o problemt försvann för mig. Testa o se om de funkar för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzz:

Synd, för den inställningen har hjälpt mig mycket

Tack ändå!

Skrivet av LellePrinter:

Kan tala om att jag hade samma problem, men löste det genom att välja anpassad installation av nvidias drivrutiner.

Kryssade ur 3d vision drivarna, o problemt försvann för mig. Testa o se om de funkar för dig.

Ska testa direkt!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Att avinstallera 3d vision drivrutinerna hjälpte väldigt mycket, dock är jag inte fri från besväret.. Och nu kör jag på låg och det är fps spikar när jag gör snabba rörelser. Förut körde på hög/mellan och då var det laggfritt..

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Systemåterställning löste det. I början stod det hela tiden att det inte funkade då någon fil inte kunde ersättas och blabla, men nu funkar det!

Tack för ert tålamod och er hjälp!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk

HT=Hyper-threading
Fick för mig att du hade en i7, sorry.

Skönt att det löste sig för dig i alla fall.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W