Thor Oden deal på cdon - Köpråd?

Permalänk
Medlem

Thor Oden deal på cdon - Köpråd?

Hej

Funderar på denna deal som bara finns på cdon idag.
http://cdon.se/hemelektronik/thor_oden_-_intel_i3_3220_-_4gb_...
Denna skärm ska ingå också såg jag någonstans:
http://cdon.se/hemelektronik/thor_display_ips_led_by_fujitsu_...

Det var riktigt många år sen jag hade en speldator och lirade men har blivit sugen på att börja igen. Hade nog siktet lite högre än så här (i5-3570K, GTX 670, SSD) men undrar om inte det här är en för bra deal att passa på? Är ju kanske inte helt hemma på vad som gäller och har precis börjar sätta mig in igen.

Vad säger ni om den här dealen?
Finns det något som sätter stopp för att uppgradera den i framtiden? Måste i stort sett allting uppgraderas samtidigt i sånt fall?

Har för avsikt att spela mest och då framförallt BF3 och kommande BF4. Tids nog är jag intresserad av att uppgradera den själv och då kanske med komponenter som har överklockningspotential. Eller annat som kan vara kul att exprimentera med för den delen. Var som sagt ett bra tag sen jag höll på med det här.

Kom gärna med tips och synpunkter som kan vara av intresse men som jag inte direkt frågat efter.

Tackl på förhand.

Permalänk
Medlem

Det där var en snuskigt bra deal, med tanke på att en bra skärm ingår... Bara skärmen + grafikkortet är ju värt 3500 - 4000 kr om man utgår ifrån vad de kostar till ordinarie nypris/styckpris. Till din fråga: Den borde klara exempelvis BF 3 "hyffsat", dock inte maxa grafikinställningarna med dugliga FPS om du kör på 1900x1080. Moderkortet har H77-chipset så det går inte att överklocka processorn, även om du skulle uppgradera till en ny processor. Då måste du uppgradera moderkortet också i så fall....

Som du säger, du är nog egentligen ute efter något lite vassare... Denna ska du nog inte köpa som en grund att bygga vidare på, om du inte är beredd att köpa nytt moderkort + processor + grafikkort (och förmodligen även RAM, kanske en SSD).

Ett alternativ är att köpa allt och vara nöjd i, säg, 6 - 12 månader och köra exempelvis BF3 på "high" på de flesta inställningar, sedan sälja den och lägga ut lite mer deg och köpa en helt ny burk. Lycka till, paketet är riktigt prisvärt men du får fråga dig själv om du kan leva med något som är lite "sämre" än vad du först tänkt, men till en betydligt billigare penning än vad du tänkt lägga ut.

Edit: såg att processorn inte är en quadcore nu.... Hmm, vet inte hur det påverkar exempelvis BF3 som är ett spel som är ganska bra optimerat för frya kärnor om jag inte minns fel... Fortfarande bra pris på hela paketet dock.

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX

Permalänk
Medlem

Ja det var en väldigt bra deal om du får skärmen till, det går spela bf3 på den men inte på ultra.

Edit: Läste på kommentarerna och där stod det att de hade fått en i5 och ett annat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tack för feedback.

Ok det blev inte lättare så här. Uppgradera den behöver jag i5-3570K, gtx 670 och ett nytt moderkort (Z77?). På prisjakt blir det ca 1849+3283+1149=6281:- Plus RAM och SSD. 325+779=1104:-
Totalt 7385:-.

Då är kanske det här en bättre deal? 9990:- ink samma skärm.
http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5_3570k_-_...
Men samma problem igen då med moderkortet och överklockning antar jag? Och om man ska överklocka så behöver man nytt kylsystem?

Inte helt hemma på överklockningen. Får man ut mer prestanda och därmed lite längre livslängd innan man behöver uppgradera? Eller är det bara för skojs skull som man ägnar sig åt det?

Paketen på CDON verkar väldigt prisvärda. Något annat paket som ni skulle rekommendera. Målsättningen är som sagt att komma igång med spelandet igen och tids nog börja exprimentera lite med datorn och uppgradera den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eswok:

Tack för feedback.

Ok det blev inte lättare så här. Uppgradera den behöver jag i5-3570K, gtx 670 och ett nytt moderkort (Z77?). På prisjakt blir det ca 1849+3283+1149=6281:- Plus RAM och SSD. 325+779=1104:-
Totalt 7385:-.

Då är kanske det här en bättre deal? 9990:- ink samma skärm.
http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5_3570k_-_...
Men samma problem igen då med moderkortet och överklockning antar jag? Och om man ska överklocka så behöver man nytt kylsystem?

Inte helt hemma på överklockningen. Får man ut mer prestanda och därmed lite längre livslängd innan man behöver uppgradera? Eller är det bara för skojs skull som man ägnar sig åt det?

Paketen på CDON verkar väldigt prisvärda. Något annat paket som ni skulle rekommendera. Målsättningen är som sagt att komma igång med spelandet igen och tids nog börja exprimentera lite med datorn och uppgradera den själv.

Behöver du en ny skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Behöver du en ny skärm?

Yes. Behöver allt. Tangentbord, mus osv osv.