Permalänk
Medlem
Skrivet av Flash01:

Tackar maniak. Japp dom drog av denna månads kostnad för internet på mej.

Hur mycket?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Maniak: Dom drog bort hela summan dvs 325:-

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vboman:

Är det normalt med en 10/1 lina att ha 0,04 i uppladdning :S har haft comhem i ett halvår nu och varit i kontakt med supporten 7 ggr pga problem... jag undrar om det här är nått som dom kan fixa?

Är det konstant kanske du ska kolla så ingen enhet hemma har någon torrentklient rullande. Finns i princip bara det och en s.k. returstörning som kan orsaka sådär låg hastighet i upload och returstörningar är aldrig konstanta.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Tele2

Ny mjukvara till Netgear CG3100 - v34

Vi har idag slutfört uppgradering av mjukvara till Netgear CG3100 och mjukvaran finns tillgänglig i hela landet. Versionen är 34.

Följande problem är korrigerade:

- Korrigerat flera orsaker som får modemet att starta om eller i vissa fall fabriksåterställa sig själv till standardinställningar
- Multicast-trafik fungerar nu även genom LAN-interfacen

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tele2:

Vi har idag slutfört uppgradering av mjukvara till Netgear CG3100 och mjukvaran finns tillgänglig i hela landet. Versionen är 34.

Följande problem är korrigerade:

- Korrigerat flera orsaker som får modemet att starta om eller i vissa fall fabriksåterställa sig själv till standardinställningar
- Multicast-trafik fungerar nu även genom LAN-interfacen

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

När hade ni tänkt göra något åt hastighetsproblem?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Vilket jävla skämt till företag Comhem är, mitt internet har varit segt i flera veckor nu, men speedtest resultatet jag fick nyss slår allt. Betalar för 100/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samistar:

Vilket jävla skämt till företag Comhem är, mitt internet har varit segt i flera veckor nu, men speedtest resultatet jag fick nyss slår allt. Betalar för 100/10.

Det där är ju riktigt illa, skulle dock vilja ha dessa pingtider på min ComHem lina, har 30ms+ average men får alltid ut mina 200/10mbit, men det får jag väl fortsätta drömma om.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samistar:

Vilket jävla skämt till företag Comhem är, mitt internet har varit segt i flera veckor nu, men speedtest resultatet jag fick nyss slår allt. Betalar för 100/10.

http://www.speedtest.net/result/2353614898.png

Du får ett par tre Mbit/s lägre än vad vi brukar få på vårt 100/10 under helgerna. Kvällstid lördag och söndag ligger vårt Comhem-bredband på runt 9, pendlar ibland tillfälligt upp till 50.

Permalänk
Medlem

Jahop.
Felanmälde att man hade i snitt 90Mbit på ett 200-abb. Tidigare 200-210.

Supporten informerade stolt att det minsann skulle göras ett arbete inatt p.g.a. prestandaproblem, stora delar av nätet skulle uppgraderas.
Fick sms om att allt var klart, kom hem och startade om modemet.

Resultat: Ännu värre, lägre hastigheter upp och ned. Högre ping och jitter, samt packetloss.

Om man bara hade haft ett annat alternativ..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Comhem kommer aldrig någonsin fixa era hastighets problem, vad dem där emot kommer göra är att ljuga på alla sätt som går för att ni inte ska säga upp abonnemanget. I ca 6månader hade jag 200/10mbit men jag fick aldrig ut mer än 30mbit, vanligast så låg hastigheten mellan 5-15mbit.

Under dessa 6 månader lovade Comhem att dem skulle fixa det på en rad olika sätt, tekniker skulle komma (som aldrig kom) dem skulle ringa mig när det var fixat (som aldrig hände) dem skulle skicka sms när det fungerade igen (sms kom där det stod att mitt fel var avhjälpt men så klart var det inte det).

Jag flyttade och fick Bahnhof 100/100mbit och har haft det nu i ca 1år, under den här tiden har internet _aldrig_ legat nere, och farten har aldrig ändrat på sig, vare sig jag provar kl 03.00 eller kl 20.00 så får jag _alltid_ ut 97/94mbit.

Jag hörde ifrån kompisar i Göteborg som bor i samma område jag bodde i på Hisingen så hade dem fel fram till sommaren 2012, dvs 1 år med farter under 50mbit (av 100 alt 200mbit) då fick dem 100/100 via "Framtiden" och kunde välja bort Comhem och på så vis få upp internet hastigheten.

Så finns det ett val för er med problem, avsluta abonnemanget direkt och välj något annat företag.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Så finns det ett val för er med problem, avsluta abonnemanget direkt och välj något annat företag.

Om man bara hade haft den möjligheten.
Det är 3 hål i väggen eller ADSL.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Så finns det ett val för er med problem, avsluta abonnemanget direkt och välj något annat företag.

Skrivet av SirMacke:

Om man bara hade haft den möjligheten.
Det är 3 hål i väggen eller ADSL.

Samma sak här. Enda alternativet jag hittat är Telenor 4G 80Mbit/s Premium fri surf. Comhem kan bete sig som de gör därför att de i vissa områden näst intill har monopol. Om någon aktör vill satsa pengar på att dra fiber finns förmodligen en jättemarknad i Storstockholm. Kartlägg var Comhem dominerar, dra kablarna där.

Permalänk
Medlem

Comhems grundinställning är att det är fel på kundens egna prylar om det inte är ett totalt driftstopp som dom kan se direkt. Maken till usel support har jag aldrig upplevt från ett företag. Med tanke på att varannan krona som Comhem drar in blir ren vinst så är det rent ut sagt vidrigt. Man får nog gå tillbaka till ADSL, långsammare men åtminstone stabilt.

Permalänk
Skrivet av Mange36:

Samma sak här. Enda alternativet jag hittat är Telenor 4G 80Mbit/s Premium fri surf. Comhem kan bete sig som de gör därför att de i vissa områden näst intill har monopol. Om någon aktör vill satsa pengar på att dra fiber finns förmodligen en jättemarknad i Storstockholm. Kartlägg var Comhem dominerar, dra kablarna där.

Vad menar du med monopol? De flesta som bor där Comhem finns kan ju välja xDSL eller mobilt bredband om de så vill. Eller varför inte dra in egen fiber. På grund av kabeltv-nätets uppbyggnad begränsar bandbredden från att flera aktörer kan leverera på samma nät, skulle bli väldigt begränsat då. Där är ju husets ägare eller förening som bestämmer vilket operator man vill skall leverera över ens kabeltv-nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorbenDallas:

Vad menar du med monopol? De flesta som bor där Comhem finns kan ju välja xDSL eller mobilt bredband om de så vill. Eller varför inte dra in egen fiber. På grund av kabeltv-nätets uppbyggnad begränsar bandbredden från att flera aktörer kan leverera på samma nät, skulle bli väldigt begränsat då. Där är ju husets ägare eller förening som bestämmer vilket operator man vill skall leverera över ens kabeltv-nät.

Bor i villa och är således själv husets ägare. Menar du att jag och grannarna skulle kunna välja bort Comhem i den kabel som går ca en meter ner i backen, över allas tomter? Det vore ju spännande om det gick.

Skrev "näst intill" monopol, alternativet Telenor 4G finns som sagt. Har kollat Telia och kan till min adress få 7-10 Mbit/s via telefonjacket.

Hur drar jag egen fiber? Låter onekligen som ett intressant alternativ som man kan få med grannarna på.

Permalänk
Skrivet av Mange36:

Bor i villa och är således själv husets ägare. Menar du att jag och grannarna skulle kunna välja bort Comhem i den kabel som går ca en meter ner i backen, över allas tomter? Det vore ju spännande om det gick.

Skrev "näst intill" monopol, alternativet Telenor 4G finns som sagt. Har kollat Telia och kan till min adress få 7-10 Mbit/s via telefonjacket.

Hur drar jag egen fiber? Låter onekligen som ett intressant alternativ som man kan få med grannarna på.

Vilka man skall vända sig till om man vill ha fiber till villan, varierar lokalt med vart man bor. Bor själv i hyresrätt där hyresvärden dragit in fiber, så jag ingen har erfarenhet av det. Men har sett att det finns trådar om det här på forumet. Kan bli ganska dyrt att dra in fiber om man är ensam men man kan få ner priset väsentligt om man är flera hushåll som går ihop.

Permalänk
Skrivet av KorbenDallas:

Vad menar du med monopol? De flesta som bor där Comhem finns kan ju välja xDSL eller mobilt bredband om de så vill. Eller varför inte dra in egen fiber. På grund av kabeltv-nätets uppbyggnad begränsar bandbredden från att flera aktörer kan leverera på samma nät, skulle bli väldigt begränsat då. Där är ju husets ägare eller förening som bestämmer vilket operator man vill skall leverera över ens kabeltv-nät.

I den takt som ComHems långa avtal avseende kabel-tv löper ut och kan avslutas eller förnyas öppnas möjligheten till operatörsobundna, öppna nät upp för fastighetsägarna - såväl privata som kommunala och bostadsrättsföreningar. De boende får så gott det går göra sin stämma hörd när det gäller val av operatör. Men det är fastighetsägaren som bestämmer på samma sätt som han bestämmer över leverantörer av fjärrvärme, fastighetsskötsel och fastighetens försäkringar.
ComHem vill göra detta hot till en möjlighet och har börjat erbjuda tv, bredband och telefoni via fiber och Stadsnät:
https://www.comhem.se/fiber
Utbyggnaden sker i olika delar av landet och kan tänkas fortsätta i ökad takt de närmaste åren.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

I den takt som ComHems långa avtal avseende kabel-tv löper ut och kan avslutas eller förnyas öppnas möjligheten till operatörsobundna, öppna nät upp för fastighetsägarna - såväl privata som kommunala och bostadsrättsföreningar. De boende får så gott det går göra sin stämma hörd när det gäller val av operatör. Men det är fastighetsägaren som bestämmer på samma sätt som han bestämmer över leverantörer av fjärrvärme, fastighetsskötsel och fastighetens försäkringar.
ComHem vill göra detta hot till en möjlighet och har börjat erbjuda tv, bredband och telefoni via fiber och Stadsnät:
https://www.comhem.se/fiber
Utbyggnaden sker i olika delar av landet och kan tänkas fortsätta i ökad takt de närmaste åren.

Många har ju Kabeltv från Comhem parallellt med öppet fibernät så det ena utesluter inte det andra. Min fastighetsägare har ett 5 års avtal med Comhem som löper ut om ca ett år. Då kommer detta inte förnyas. Säkert många som kommer bli sura över det. Avtalen måste ju vara på några år så att kabeltv leverantören skall investera i infrastrukturen runt fastighetsägarens nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Comhem kommer aldrig någonsin fixa era hastighets problem, vad dem där emot kommer göra är att ljuga på alla sätt som går för att ni inte ska säga upp abonnemanget. I ca 6månader hade jag 200/10mbit men jag fick aldrig ut mer än 30mbit, vanligast så låg hastigheten mellan 5-15mbit.

Under dessa 6 månader lovade Comhem att dem skulle fixa det på en rad olika sätt, tekniker skulle komma (som aldrig kom) dem skulle ringa mig när det var fixat (som aldrig hände) dem skulle skicka sms när det fungerade igen (sms kom där det stod att mitt fel var avhjälpt men så klart var det inte det).

Jag flyttade och fick Bahnhof 100/100mbit och har haft det nu i ca 1år, under den här tiden har internet _aldrig_ legat nere, och farten har aldrig ändrat på sig, vare sig jag provar kl 03.00 eller kl 20.00 så får jag _alltid_ ut 97/94mbit.

Jag hörde ifrån kompisar i Göteborg som bor i samma område jag bodde i på Hisingen så hade dem fel fram till sommaren 2012, dvs 1 år med farter under 50mbit (av 100 alt 200mbit) då fick dem 100/100 via "Framtiden" och kunde välja bort Comhem och på så vis få upp internet hastigheten.

Så finns det ett val för er med problem, avsluta abonnemanget direkt och välj något annat företag.

Jasså?

De gånger jag har haft problem har jag klagat till de har löst dem.

Ligger sedan tio månader tillbaka konstant på 107/11 med 20ms och 0,2% packet loss.
Då har jag 100/10.

Permalänk
Skrivet av zappee:

Jasså?

De gånger jag har haft problem har jag klagat till de har löst dem.

Ligger sedan tio månader tillbaka konstant på 107/11 med 20ms och 0,2% packet loss.
Då har jag 100/10.

Kan ju vara så att de inte ville investera massa pengar i att uppgradera kapaciteten där då många ändå skulle få fiber och avtalet för koaxnätet med Framtidskoncernen snart löper ut.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jahop.
Felanmälde att man hade i snitt 90Mbit på ett 200-abb. Tidigare 200-210.

Supporten informerade stolt att det minsann skulle göras ett arbete inatt p.g.a. prestandaproblem, stora delar av nätet skulle uppgraderas.
Fick sms om att allt var klart, kom hem och startade om modemet.

Resultat: Ännu värre, lägre hastigheter upp och ned. Högre ping och jitter, samt packetloss.

Om man bara hade haft ett annat alternativ..

Då bör du nog ringa och felanmäla igen. Det är långt ifrån alltid kapaciteten som brister när man får dålig hastighet på koax. Enda sättet att kolla detta själv är att köra bredbandkollen några ggr per dag vid olika tider. Sjunker det alltid kvällstid så är det ju såklart kapaciteten som är för dålig men får man random kass hastighet även andra tider kan det vara något helt annat. Tex kolla hastigheten kl 20-21 då det är s.k. peak oavsett operatör och sedan strax efter 12-01 på natten eller 08-14 på dagen. Dessa tester bör skilja sig vesäntligt om det beror på kapaciteten. Om inte kan det vara något signalrellaterat problem. Modemet kanske inte bondar alla 8 kanaler? Det finns någon typ av störning i returen? Testa köra utan NAT, testa med annan dator osv osv.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Hmm, jag som aldrig brukar ha problem får bara ut 15/1 av mina 100/10 idag. Jag antar att det bara är tillfälligt..

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Då bör du nog ringa och felanmäla igen. Det är långt ifrån alltid kapaciteten som brister när man får dålig hastighet på koax. Enda sättet att kolla detta själv är att köra bredbandkollen några ggr per dag vid olika tider. Sjunker det alltid kvällstid så är det ju såklart kapaciteten som är för dålig men får man random kass hastighet även andra tider kan det vara något helt annat. Tex kolla hastigheten kl 20-21 då det är s.k. peak oavsett operatör och sedan strax efter 12-01 på natten eller 08-14 på dagen. Dessa tester bör skilja sig vesäntligt om det beror på kapaciteten. Om inte kan det vara något signalrellaterat problem. Modemet kanske inte bondar alla 8 kanaler? Det finns någon typ av störning i returen? Testa köra utan NAT, testa med annan dator osv osv.

Jag har exakt det här problemet och har mätt i ca.2 veckor vid olika tider på dygnet. Vad bra att man får reda på sådant här och inte genom supporten "som håller på och tittar på det". De ringde upp mig på kvällen och gjorde lite mätningar och antydde som vanligt att det är min utrustning som det är fel på, väldigt märkligt då att exakt samma setup drar 170mbit tidiga morgnar och alltid dåligt på kvällen. Visst det är olika på kvällen, som sämst har jag haft 8mbit ner och 1mbit upp kl 19:20 en torsdag och som bäst 70mbit ner 8mbit upp kl 20:15 en tisdag.

Kanske dags att säga upp abonnemanget som ändå inte har fungerat problemfritt ända sedan jag fick det.
Gjorde blundern att tro att comhem skulle fungera bättre nu än det gjorde 2006 då jag hade det senast, men det är lika dåligt. Har 200/10 och betalar 250:- månad som student men jag kommer aldrig över 80mbit när jag ska använda det och det går segt som sirap att surfa emellanåt.
En annan lite märklig sak var när jag ringde och kollade med studenterbjudandet så hade jag inte fått mitt mecenatkort än men min sambo har ett sen tidigare så det gick utmärkt att beställa abonnemanget på hennes mecenatkort i mitt namn iom att jag ändå skulle få ett snart? Så hitta någon med mecenatkort och ljug ihop en historia om ni vill ha billigare abonnemang.
Vart vänder man sig förresten om man inte får den utlovade hastigheten förutom till comhem?

Hur ska jag mäta förresten? Bredbandskollen gav mig alldeles nyss 120mbit ner men ett TPTEST samma tidpunkt gav mig detta:

TCP nedströms : 22.78 Mbit/s

TCP uppströms : 6.19 Mbit/s

UDP nedströms : 30.41 Mbit/s

UDP uppströms : 7.75 Mbit/s

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem
Skrivet av beavy:

Jag har exakt det här problemet och har mätt i ca.2 veckor vid olika tider på dygnet. Vad bra att man får reda på sådant här och inte genom supporten "som håller på och tittar på det". De ringde upp mig på kvällen och gjorde lite mätningar och antydde som vanligt att det är min utrustning som det är fel på, väldigt märkligt då att exakt samma setup drar 170mbit tidiga morgnar och alltid dåligt på kvällen. Visst det är olika på kvällen, som sämst har jag haft 8mbit ner och 1mbit upp kl 19:20 en torsdag och som bäst 70mbit ner 8mbit upp kl 20:15 en tisdag.

Kanske dags att säga upp abonnemanget som ändå inte har fungerat problemfritt ända sedan jag fick det.
Gjorde blundern att tro att comhem skulle fungera bättre nu än det gjorde 2006 då jag hade det senast, men det är lika dåligt. Har 200/10 och betalar 250:- månad som student men jag kommer aldrig över 80mbit när jag ska använda det och det går segt som sirap att surfa emellanåt.
En annan lite märklig sak var när jag ringde och kollade med studenterbjudandet så hade jag inte fått mitt mecenatkort än men min sambo har ett sen tidigare så det gick utmärkt att beställa abonnemanget på hennes mecenatkort i mitt namn iom att jag ändå skulle få ett snart? Så hitta någon med mecenatkort och ljug ihop en historia om ni vill ha billigare abonnemang.
Vart vänder man sig förresten om man inte får den utlovade hastigheten förutom till comhem?

Hur ska jag mäta förresten? Bredbandskollen gav mig alldeles nyss 120mbit ner men ett TPTEST samma tidpunkt gav mig detta:

TCP nedströms : 22.78 Mbit/s

TCP uppströms : 6.19 Mbit/s

UDP nedströms : 30.41 Mbit/s

UDP uppströms : 7.75 Mbit/s

Under inga omständigheter ska du förvänta dig få rätt hastighet från Tptest. Dvs de gamla programen som man förr i tiden använde. Dom servrarna dessa program kör emot är någon kvarleva från när 99% av sveriges befolkning max kunde få 50mbit. Bredbansdskollen.se eller speedtest.net är det som gäller. Visar bredbandskollen 120mbit för dig så stämmer det troligen men går ju att verifieras på speedtest.net mot en svensk server.

Dessutom är det ju något konstigt om du ALDRIG får över 100mbit på en 200lina. Testa bredbandskollen.se i felsäkert läge med nätverk på morgonen så inte antivirus/brandvägg stör. Kontrollera att länklamporna på modemetlyser grönt för giglänk när du endå håller på. Sedan ska det ju såklart vara med kabel. Finns ingen ISP som garantera hastighet trådlöst.

Visst förstår jag om flera inte är nöjd med att hastigheten är dålig på just deras lina men det är ju inget allmännt problem hos comhem. http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... snabbkollat så får 95-99% av de som skrivit i tråden senaste 10 sidorna med comhem fullt godkänt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Under inga omständigheter ska du förvänta dig få rätt hastighet från Tptest. Dvs de gamla programen som man förr i tiden använde. Dom servrarna dessa program kör emot är någon kvarleva från när 99% av sveriges befolkning max kunde få 50mbit. Bredbansdskollen.se eller speedtest.net är det som gäller.

Visar alldeles utmärkt hastighet om du använder rätt servrar.

EDIT: Äldre inlägg om detta: #12613399

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Dessutom är det ju något konstigt om du ALDRIG får över 100mbit på en 200lina. Testa bredbandskollen.se i felsäkert läge med nätverk på morgonen så inte antivirus/brandvägg stör. Kontrollera att länklamporna på modemetlyser grönt för giglänk när du endå håller på. Sedan ska det ju såklart vara med kabel. Finns ingen ISP som garantera hastighet trådlöst.

Jag har ALDRIG fått över 100mbit på kvällen när jag använder det. Sen om jag får 160mbit på morgonen har ju inte jag någon nytta av. Sen det där med felsäkert läge, brandväggar och grönt ljus... jag är inte lätt efterbliven bara så du vet.

Jag har förövrigt loggat mina mätresultat över ca 2 veckor på just bredbandskollen och laddat hem dem som bilder, ska jag skicka dem till dig måntro. Frågan var om man får mer exakta mätresultat med TPTEST.

Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Då bör du nog ringa och felanmäla igen. Det är långt ifrån alltid kapaciteten som brister när man får dålig hastighet på koax. Enda sättet att kolla detta själv är att köra bredbandkollen några ggr per dag vid olika tider. Sjunker det alltid kvällstid så är det ju såklart kapaciteten som är för dålig men får man random kass hastighet även andra tider kan det vara något helt annat. Tex kolla hastigheten kl 20-21 då det är s.k. peak oavsett operatör och sedan strax efter 12-01 på natten eller 08-14 på dagen. Dessa tester bör skilja sig vesäntligt om det beror på kapaciteten. Om inte kan det vara något signalrellaterat problem. Modemet kanske inte bondar alla 8 kanaler? Det finns någon typ av störning i returen? Testa köra utan NAT, testa med annan dator osv osv.

Det är alltid låga hastigheter!
Har testat det andra som du föreslagit.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ringde supporten här i veckan för att uppkopplingtiden (med CG3100) med NAT av var ÖVER 4 timmar. Med den vanliga inställningen gick samtalet ungefär...

Suooprten: Du har en router in kopplad, koppla ur den. Den är förmodligen trasig.
Svar: Nej, samma problem utan router.
Modemet factory-resetas (aka NAT på) från supporten.
Nytt test med dator kopplat till modemet. (fortfarande lång uppkopplingstid, dock sänkt till ett par minuter).
Supporten: Vad har du för OS?
Svar: Ubuntu
Supporten: Det vet jag inte vad det är för någonting...
Nu funkar uppkopplingen, jag ber support tjejen slå av NAT igen.
Supporten: Det verkar ta lite tid att koppla upp...
Svar: Ja..
(efter 5-6min tystnad)
Supporten: Jag skickar vidare ärendet till vår analysavdelning.

Efter det har jag inte hört något mer av COMHEM som lovat att smsa, fick tyvärr inte denna donnans namn. Hon vägrade även tro att modemet kanske var trasigt, för det måste ju va jag som gjort fel.

Så, någon ide på vad jag ska ta mig till?

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av beavy:

Jag har ALDRIG fått över 100mbit på kvällen när jag använder det. Sen om jag får 160mbit på morgonen har ju inte jag någon nytta av. Sen det där med felsäkert läge, brandväggar och grönt ljus... jag är inte lätt efterbliven bara så du vet.

Jag har förövrigt loggat mina mätresultat över ca 2 veckor på just bredbandskollen och laddat hem dem som bilder, ska jag skicka dem till dig måntro. Frågan var om man får mer exakta mätresultat med TPTEST.

Hintade aldrig att du var efterbliven. Skrev bara vad man allmänt kan testa. Tptest är dock inte rätt väg om man inte vet vilken server man ska välja. Fine, är det bra dagtid men inte kväll beror det nog snarare på kapaciteten.

SweCarl: Gå gärna och lägg dig i någon annan tråd eller kom med ett vettigt inlägg. Vem får ens i närheten av 100mbit med 4G? Det är ju bara att ta en sväng i tråden jag länkade till innan. Kanske i medvind mitt på natten men i 5% av fallen vid peak. Finns inget sämre än mobila tjänster. Maken till lastkänsligare nät finns inte. Där delar alla på samma cell på kanske 100-200mbit uplänk. Är man inte nöjd med att det går under "godkäntgränsen" i 1-4h per dag med comhem så är det bara att teckna upp 3 eller 4G oavsett operatör så ska man se på magsår. Dessutom kan ju i princip ingen få 4G för den delen. Stockholm/Åre och Visby är det ordentligt utbyggt dvs där "bratzen" håller till. Skulle säga att 99% av alla som klagar på hastigheten i denna tråd får klart godkänt 85% av dygnet vilket är i princip omöjligt nästan överallt med mobilt bredband. Är man ute efter bandbredd är det inget alternativ. Inte ens mot ADSL om man inte då ofta är på resande fot. Mobilt bredband har och kommer alltid att vara en tjänst för folk på språng, det kommer aldrig ens då 4G+++ finns att kunna ersätta en fast uppkoppling om man inte har världens tur och är ensam på cellen i fråga.

Dessutom kör alla inklu de med "fri surf" med godtycklig tjänstdegradering då man når en viss "limit". En polare till mig körde 4G och snittade kanske 40/20 men efter ett antal gig så shapades tjänsten ner till minimum trots att det ska vara fri surf. Telenor tror jag han hade. Finns ingen operatör via det fastna nätet som nyttjar sånt mig veterligen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Hintade aldrig att du var efterbliven. Skrev bara vad man allmänt kan testa. Tptest är dock inte rätt väg om man inte vet vilken server man ska välja. Fine, är det bra dagtid men inte kväll beror det nog snarare på kapaciteten.

SweCarl: Gå gärna och lägg dig i någon annan tråd eller kom med ett vettigt inlägg. Vem får ens i närheten av 100mbit med 4G? Det är ju bara att ta en sväng i tråden jag länkade till innan. Kanske i medvind mitt på natten men i 5% av fallen vid peak. Finns inget sämre än mobila tjänster. Maken till lastkänsligare nät finns inte. Där delar alla på samma cell på kanske 100-200mbit uplänk. Är man inte nöjd med att det går under "godkäntgränsen" i 1-4h per dag med comhem så är det bara att teckna upp 3 eller 4G oavsett operatör så ska man se på magsår. Dessutom kan ju i princip ingen få 4G för den delen. Stockholm/Åre och Visby är det ordentligt utbyggt dvs där "bratzen" håller till. Skulle säga att 99% av alla som klagar på hastigheten i denna tråd får klart godkänt 85% av dygnet vilket är i princip omöjligt nästan överallt med mobilt bredband. Är man ute efter bandbredd är det inget alternativ. Inte ens mot ADSL om man inte då ofta är på resande fot. Mobilt bredband har och kommer alltid att vara en tjänst för folk på språng, det kommer aldrig ens då 4G+++ finns att kunna ersätta en fast uppkoppling om man inte har världens tur och är ensam på cellen i fråga.

Dessutom kör alla inklu de med "fri surf" med godtycklig tjänstdegradering då man når en viss "limit". En polare till mig körde 4G och snittade kanske 40/20 men efter ett antal gig så shapades tjänsten ner till minimum trots att det ska vara fri surf. Telenor tror jag han hade. Finns ingen operatör via det fastna nätet som nyttjar sånt mig veterligen.

Ignorera SweCarl, han trollar bara.