Topp 5 webshoppen av datorer

Permalänk
Medlem

Topp 5 webshoppen av datorer

Hej.

Jag vill gärna höra era åsikter om vilka dom topp 5 webshopparna av datorer/datorkomponenter är. Finns många shoppar. Ranka dom från 1-5.

Permalänk
Medlem

Min lista, men tänk på att det lär variera mellan olika medlemmar

1. CDON
2. ALINA
3. INET
4. DUSTINHOME
5. KOMPLETT/INWAREHOUSE

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

1. Webhallen
2. Inet
3. Cdon
4. Dustin
5. Komplett

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem

För pris helt klart CDON.

Annars om man räknar in de mesta (service, webbsida, utbud, pris)

1. Webhallen (inte den bästa webbsidan)
2. Inet (bästa sidan)
3. Dustin
4. CDON/Komplett
5. Alina? (aldrig handlat där)

Sen är det inte alltid man stöter på problem, därför kan det vara svårt och säga hur servicen är. Men oftast när jag handlar går jag på priset och väljer någon av butikerna jag listade, spelar egentligen ingen större roll för mig. Bara jag vet att butiken har ett hyfsat rykte.

Permalänk

Inet
Inet
Dustin
Alina
Webhallen

CDON får vara med på top sämsta listan..

Permalänk
Avstängd

Alina
Webhallen
Inet
Misco
Komplett

Överlägset sist av alla cdon för hjärndöd support..

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att vänta några dagar till och se hur butikerna står sig i omröstningen om årets datorbutik?

Hur som helst här är min lista med lite motiveringar:

1 Inet
- Bra utbud och mycket bra support och snabb leverans. Tyvärr har deras priser stigit de senaste åren.

2 Komplett
- Bra utbud och bra support.

3 CDON
- Bra priser men leveranstider och support är ofta under all kritik.

4 Webhallen
- Bra utbud. Väldigt växlande leveranstider och support.

5 Dustinhome
- Bra utbud och leveranstid. Ingen erfarenhet av supporten.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

1. Inet. Grymmare kundtjänst får man leta efter.

2. CDON. Billigare priser får man leta efter.

3. Alina Systems. Trevliga och finns i min stad.

4. PcPlock.se. Väldigt trevligt litet företag.

5. Webhallen. Har handlat där två gånger, fungerat bra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

#1 Komplett: Snabba, fin sida, ok priser, grym support.
#2 Webhallen: ^ -support (aldrig behövt supporten där)

Typ där jag handlar, har haft att göra med inets support en gång. Kommer nog aldrig handla där igen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

1. Webhallen
2. Inet
3. Dustin
4. CDon
5. Komplett

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Antielefant

1. Inet (pga utomordentlig kundservice, väldigt snabba leveranser OCH RMA'er samt okej pris.
2. Alina
3. Webhallen
4. Dustin
5. CDON (enbart pga bra pris, deras obefintliga kundservice är ett rejält minus)

(Komplett har redan slagit ut sig med mig pga för mycket trassel med leveranser och RMA'er)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

1. CDON (Priset)
2. Dustinhome/Inet (Service)
3. Webbhallen
4. Netonnet
5. Misco

Permalänk

1. Webhallen
2. Finns det flera?

Inet köper röster av Swec-medlemmar. Less på denna hype.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mylife:

För pris helt klart CDON.

Annars om man räknar in de mesta (service, webbsida, utbud, pris)

1. Webhallen (inte den bästa webbsidan)
2. Inet (bästa sidan)
3. Dustin
4. CDON/Komplett
5. Alina? (aldrig handlat där)

Sen är det inte alltid man stöter på problem, därför kan det vara svårt och säga hur servicen är. Men oftast när jag handlar går jag på priset och väljer någon av butikerna jag listade, spelar egentligen ingen större roll för mig. Bara jag vet att butiken har ett hyfsat rykte.

Smart att ta med en butik du aldrig handlat från i listan

Permalänk
Medlem

1. Misco - Bra utbud, bra priser, bra leveranstid, bra RMA/retur/garanti-hantering
2. Webhallen - Bra utbud och priser, trevlig personal i butiken i Fruängen
3. Inet - Kasst utbud, har blivit dyrare, dock snabb leveranstid och bra kundservice
4. Komplett.se - Risk att man får begagnade prylar, bra utbud
5. CDON - Bra priser, långsam leveranstid, kass kundservice, rörig hemsida

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobi the Dobi:

Är det inte bättre att vänta några dagar till och se hur butikerna står sig i omröstningen om årets datorbutik?

Hur som helst här är min lista med lite motiveringar:

1 Inet
- Bra utbud och mycket bra support och snabb leverans. Tyvärr har deras priser stigit de senaste åren.

2 Komplett
- Bra utbud och bra support.

3 CDON
- Bra priser men leveranstider och support är ofta under all kritik.

4 Webhallen
- Bra utbud. Väldigt växlande leveranstider och support.

5 Dustinhome
- Bra utbud och leveranstid. Ingen erfarenhet av supporten.

Tycker jag också, men inte som att folk söker här på forumet.

Permalänk

Synd att man inte ser overclockers på någon lista, men de är nog helt enkelt så att de inte finns så mkt norrlänningar på sweclockers
dom toppar i alla fall min lista, bra priser och servicen går inte att beskriva, riktigt trevligt folk där också

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

Synd att man inte ser overclockers på någon lista, men de är nog helt enkelt så att de inte finns så mkt norrlänningar på sweclockers
dom toppar i alla fall min lista, bra priser och servicen går inte att beskriva, riktigt trevligt folk där också

Är ju inte så ofta man är i huvudstaden och har tid att glida förbi där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Är ju inte så ofta man är i huvudstaden och har tid att glida förbi där.

Senast jag kollade var inte Luleå Sveriges huvudstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Senast jag kollade var inte Luleå Sveriges huvudstad.

De fick då vi lära oss i skolan, tror på min lärare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

1. Cdon
2. Inet
3. Webhallen
4. Komplett
5. Dustin (aldrig köpt något där men hört bra om dem)

Permalänk

1. Webhallen
2. Inet
3. Komplett
4. ..
5. ..

Permalänk
Medlem

1. Inet
2. Dustinhome
3. CDON
4. Webhallen
5. Alla andra, har inte nog med erfarenheter av andra för att säga något särskilt.

Permalänk
Medlem

Webhallen, end of discussion.

Får höra av väldigt många som tycker att dom har dåligt support när dom själva gör bort sig.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Hej.

Jag vill gärna höra era åsikter om vilka dom topp 5 webshopparna av datorer/datorkomponenter är. Finns många shoppar. Ranka dom från 1-5.

1.inet.
2.inet.
3.dustin
4.alina
5.cdon

Permalänk
Medlem

1: Inet
(2: Inet)
(3: Inet)
4: Webhallen
5: Komplett

Har inte handlat av fler återförsäljare under de senaste åren, så rankar inte fler heller.

Min motivering till varför jag föredrar Inet? Av egen erfarenhet har Inet överlägset bäst support/kundservice.
Support och smidighet är något av det viktigaste när jag köper datordelar, och där har Inet aldrig svikit mig.

Support:
- Har bland annat felaktigt skickat in ett Nätagg som jag trodde var sönder - Inet bjöd på undersökningsavgiften trots att det inte var något fel på det (250kr). (Boven i dramat var en TVbox som small 1 meter ifrån nätagget, men försök avgöra vad som small när du är yrvaken.)

- Har också RMA:at en strulande HDD. Det tog mindre än en vecka från det att jag skickade HDDn till Inet, innan jag hade deras ersättningsprodukt i handen. (Seagate tillverkar inte 5900rpm Green längre, så fick en standard 7200 rpm = win.)

- Fick RMA:a min första BenQ skärm. Inet i sig skötte inte ärendet, men hjälpte mig komma i kontakt med BenQ Nordic.
Efter några turer gick jag från en BenQ XL2410 till en BenQ XL2420T, en gratis HDMI-kabel, två gratis Zowie-möss och två gratis Zowie-musmattor.

Smidighet:
- Utan tvekan snabbast RMA. Tror inte Komplett/Webhallen/CDON m.fl slår en vecka.
- Utan tvekan snabbast leveranser. Anti-Inet:are brukar säga att Inet inte är snabbare än andra, men där har dom bara fel. Tror att alla mina beställningar av Inet har tagit 1-2 dagar. Både Webhallen och Komplett tog uppemot 1 vecka.
- Personlig åsikt, men Inet har den stilrenaste och mest användarvänliga hemsidan av alla större webshoppar.
- Lätt att få tag i support, och de svarar snabbt.

Nackdelen med Inet är väl att de definitivt inte är den billigaste aktören på marknaden, åandra sidan tycker jag nog att deras priser överlag är ganska standard.

TS: Du kanske finner denna tråd intressant: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1164443...

Skrivet av StabTheDrama:

1. Webhallen
2. Finns det flera?

Inet köper röster av Swec-medlemmar. Less på denna hype.

Inets konkurrenter köper röster av Swec-medlemmar. Less på detta hat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

1: Inet
(2: Inet)
(3: Inet)
4: Webhallen
5: Komplett

Har inte handlat av fler återförsäljare under de senaste åren, så rankar inte fler heller.

Min motivering till varför jag föredrar Inet? Av egen erfarenhet har Inet överlägset bäst support/kundservice.
Support och smidighet är något av det viktigaste när jag köper datordelar, och där har Inet aldrig svikit mig.

Support:
- Har bland annat felaktigt skickat in ett Nätagg som jag trodde var sönder - Inet bjöd på undersökningsavgiften trots att det inte var något fel på det (250kr). (Boven i dramat var en TVbox som small 1 meter ifrån nätagget, men försök avgöra vad som small när du är yrvaken.)

- Har också RMA:at en strulande HDD. Det tog mindre än en vecka från det att jag skickade HDDn till Inet, innan jag hade deras ersättningsprodukt i handen. (Seagate tillverkar inte 5900rpm Green längre, så fick en standard 7200 rpm = win.)

- Fick RMA:a min första BenQ skärm. Inet i sig skötte inte ärendet, men hjälpte mig komma i kontakt med BenQ Nordic.
Efter några turer gick jag från en BenQ XL2410 till en BenQ XL2420T, en gratis HDMI-kabel, två gratis Zowie-möss och två gratis Zowie-musmattor.

Smidighet:
- Utan tvekan snabbast RMA. Tror inte Komplett/Webhallen/CDON m.fl slår en vecka.
- Utan tvekan snabbast leveranser. Anti-Inet:are brukar säga att Inet inte är snabbare än andra, men där har dom bara fel. Tror att alla mina beställningar av Inet har tagit 1-2 dagar. Både Webhallen och Komplett tog uppemot 1 vecka.
- Personlig åsikt, men Inet har den stilrenaste och mest användarvänliga hemsidan av alla större webshoppar.
- Lätt att få tag i support, och de svarar snabbt.

Nackdelen med Inet är väl att de definitivt inte är den billigaste aktören på marknaden, åandra sidan tycker jag nog att deras priser överlag är ganska standard.

TS: Du kanske finner denna tråd intressant: http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1164443...

Inets konkurrenter köper röster av Swec-medlemmar. Less på detta hat.

Håller med om inets hemsida, logiskt upplagd och lätt att hitta(kan det väl iofs i huvet numera)

Jag håller inet extremt högt just pga. att jag haft RMA ärenden på flera ställlen, inet skickade mig en ny vara samma dag som jag anmälde att jag fått en artikel DOA. Kom med posten nästa dag, den defekta kunde jag behålla.

Webhallen, dom var hyffsat snabba på RMA, som man bör förvänta sig, dock inte i Inet speed.

Just även därför ogillar jag cdon ganska så mkt efter att ett RMA ärende tagit månader, till slut fick jag köpet hävt och pengarna tillbaks. Sannolikt sista gången jag handlar på cdon.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av StabTheDrama:

1. Webhallen
2. Finns det flera?

Inet köper röster av Swec-medlemmar. Less på denna hype.

Japp, Inet köper röster med god kundservice och snabba, enkla RMA:er.

Vilket är ungefär det som spelar roll annat än bara prislappen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

1. Komplett - handlat fungerande datorer mm men ej testat deras support än

Inte direkt handlat från fler ställen om jag inte ska räkna med spel?

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Japp, Inet köper röster med god kundservice och snabba, enkla RMA:er.

Vilket är ungefär det som spelar roll annat än bara prislappen.

Och godis