Permalänk
Inaktiv

Uppgraderingstips

Jag sitter för närvarande på ett 10 000 kronorsbygge som är lite drygt två år gammalt. Jag uppgraderade emellertid grafikkortet alldeles nyligen (från ett GTX 460 till ett GTX 660), liksom minnet (från 4 GB till 8GB Corsair Vengance).

Dessvärre gjorde inte minnet och grafikkortet riktigt den skillnad jag hoppades dom skulle göra. I korta ordalag: jag vill ha mer FPS på högre inställningar i spelen jag är nere med just nu (Assassin's Creed 3, Hitman: Absolution, Sleeping Dogs).

Jag tror att det är moderkortet och processorn som är boven i dramat. Moderkortet har jag inte nån vidare koll på, men processorn är en AMD Athlon II X4 640.

Tanken är att byta ut moderkort och processor till nåt mer spelvänligt. Det får dessutom vara så framtidssäkrat som möjligt. Men absolut inte dyrt -- självmotsägelse, visst, men ändå.

Alla tips och tricks mottages med öppna armar.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vierphoria:

Jag sitter för närvarande på ett 10 000 kronorsbygge som är lite drygt två år gammalt. Jag uppgraderade emellertid grafikkortet alldeles nyligen (från ett GTX 460 till ett GTX 660), liksom minnet (från 4 GB till 8GB Corsair Vengance).

Dessvärre gjorde inte minnet och grafikkortet riktigt den skillnad jag hoppades dom skulle göra. I korta ordalag: jag vill ha mer FPS på högre inställningar i spelen jag är nere med just nu (Assassin's Creed 3, Hitman: Absolution, Sleeping Dogs).

Jag tror att det är moderkortet och processorn som är boven i dramat. Moderkortet har jag inte nån vidare koll på, men processorn är en AMD Athlon II X4 640.

Tanken är att byta ut moderkort och processor till nåt mer spelvänligt. Det får dessutom vara så framtidssäkrat som möjligt. Men absolut inte dyrt -- självmotsägelse, visst, men ändå.

Alla tips och tricks mottages med öppna armar.
Tack!

Du kan ju köra på ett klassiskt Z77-moderkort för Asrock för ca 1000kr och en Intel i5 3570K för ca 1700-1800kr. Då ligger du under 3000kr-sträcket och får suverän prestanda.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk

Vill du ha spelprestanda så lägg pengarna på grafikkort rakt av.

Ett nytt i5 system kommer inte göra någon dramatisk skillnad vad gäller spelprestandan.

Eller så kan du köpa en beg. Phenom 2 black ed. eller en 6 kärnig, beror lite på om du har AM3 eller AM3+ moderkort. lägg resten på grafikkort, ett 660 till kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nuffing:

Du kan ju köra på ett klassiskt Z77-moderkort för Asrock för ca 1000kr och en Intel i5 3570K för ca 1700-1800kr. Då ligger du under 3000kr-sträcket och får suverän prestanda.

Tack för tipset! Det var vad Inet själva föreslog.

Hur förhåller det sig gentemot den processor (AMD Athlon II X4 640) jag har nu?

Blir det märkbar prestandaförbättring i spel?

Jag läser på NeoGAF att spelare med ett vanligt 660 får omkring 40-60 FPS på högre inställningarna i Assassin's Creed 3 och det är långt ifrån vad jag får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vierphoria:

Tack för tipset! Det var vad Inet själva föreslog.

Hur förhåller det sig gentemot den processor (AMD Athlon II X4 640) jag har nu?

Blir det märkbar prestandaförbättring i spel?

Jag läser på NeoGAF att spelare med ett vanligt 660 får omkring 40-60 FPS på högre inställningarna i Assassin's Creed 3 och det är långt ifrån vad jag får.

Det är svårt att få en 3570K att bottlenecka om man så säger. Du kommer inte att bli begränsad av processorn i alla fall, på länge.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nuffing:

Det är svårt att få en 3570K att bottlenecka om man så säger. Du kommer inte att bli begränsad av processorn i alla fall, på länge.

Tack för svaret!

Hursomhelst har jag kommit till slutsatsen att jag kommer behöva göra en ganska omfattande uppgradering i och med att jag byter både processor och moderkort. Först och främst är det ju en ny Windowlicens som jag måste införskaffa (där gick 800:-). Sedan går mitt 400W redan på knäna, så det får väl bli ett nytt med minst 500W. Och så tänkte jag faktiskt inte snåla på kylningen den här gången. Med min nuvarande AMD Athlon II X4 640 så har jag varit nöjd och belåten med orginalfläkten, men jag tycker den låter något förbannat (nu kanske det inte är den utan mina chassifläktar som trillskas, men likväl. Om jag ska kosta på mig en uppgradering så kan jag lika gärna slänga med en fläkt.

Nåväl.

Det här är vad jag har kommit fram till hittills:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2618870/uppgradering

Om någon har något att invända så tar jag gladeligen emot kommentarer!

Ps.
Måste förövrigt skriva av mig lite frustration över att tvingas skaffa en ny Windowslicens i och med nytt moderkort. Gah!

Permalänk
Inaktiv

[Bumpar för snabbt svar!]

Har kommit fram till följande:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2634279/2012-12-03

Idéer?
Tack

Permalänk
Inaktiv

[Bump]

Någon?

Permalänk
Skrivet av vierphoria:

[Bump]

Någon?

Inget grafikkort?

Skulle kolla på en annan SSD också, jag har en såndär och den har tappat oroväckande mkt prestanda på kort tid. Inet verkar inte ha Samsung 830 kvar längre men det finns andra som har, 830 är ett säkert kort.

Nätagg, detta är mycket bättre. Enda tråkiga är väl färgen då men det är många ggr bätttre fö, http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Inget grafikkort?

Skulle kolla på en annan SSD också, jag har en såndär och den har tappat oroväckande mkt prestanda på kort tid. Inet verkar inte ha Samsung 830 kvar längre men det finns andra som har, 830 är ett säkert kort.

Nätagg, detta är mycket bättre. Enda tråkiga är väl färgen då men det är många ggr bätttre fö, http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold

Jag köpte nyligen ett EVGA GTX 660. Det är egentligen därför jag vill fortsätta uppgradera. Processorn jag har nu verkar vara en flaskhals :/

Okej, jag har faktiskt tittat på Samsung-diskarna och överlag verkar det vara dom och Intel som har bäst anseende gällande SSD.

Okej, så det nätagget är inte att föredra? Vad tror du om ett 500W Fractal Design Integra då? Klarar jag mig med 500W för specs i ovanstående kundvagn? Hade räknat med att köpa nytt grafikkort nästnästa år, typ.

Tack för ditt svar!

Permalänk

Du kommer inte få nån märkbart ökad spelprestanda om du byter till i5 system. Klocka upp cpu och köp ett till 660 så får du typ +80-100% spelprestanda.

Det nätagget jag länkade är bland dom bästa, som sagt enda tråkiga är färgen. Hittar du nåt annat 650W 80+ Gold i den prisklassen så funkar det lika bra.

Ett bra 500w agg fixar det, ett dåligt fixar det sannolikt också men då finns inget utrymme för ett ytterligare 660 om du vill uppgradera sen.

Jag har som sagt en sådan Agility 3, den har tappat massor av prestanda sen jag köpte den. Har även en samsung 830, den går som bara f-n

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Du kommer inte få nån märkbart ökad spelprestanda om du byter till i5 system. Klocka upp cpu och köp ett till 660 så får du typ +80-100% spelprestanda.

Det nätagget jag länkade är bland dom bästa, som sagt enda tråkiga är färgen. Hittar du nåt annat 650W 80+ Gold i den prisklassen så funkar det lika bra.

Ett bra 500w agg fixar det, ett dåligt fixar det sannolikt också men då finns inget utrymme för ett ytterligare 660 om du vill uppgradera sen.

Jag har som sagt en sådan Agility 3, den har tappat massor av prestanda sen jag köpte den. Har även en samsung 830, den går som bara f-n

Inte?

Som jag har förstått det är AMD Athlon II X4 640 är ganska rutten i jämförelse med en i5 3570k. Tror dessutom att moderkortet jag har nu är ganska jävla ruttet i jämförelse med ett Z77, men kan förstås ha fel.

Jag menar X4 640 är ju ganska gammal. Och klocka känns sådär. Klocka en gammal processor med stock-fläkten... Nja. Eller?

Tack för svar!

Permalänk

Jovisst är en i5 mkt snabbare, men i spel och i synnerhet med en relativt klent grafikkort(hade inte sagt emot om du satt med 2st 680's) så kommer det inte bli någon flaskhals att tala på. Du kanske får 2-3fps mer med i5 systemet.

Kolla swec's tester, dom har med amd cpu's i den klassen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Jovisst är en i5 mkt snabbare, men i spel och i synnerhet med en relativt klent grafikkort(hade inte sagt emot om du satt med 2st 680's) så kommer det inte bli någon flaskhals att tala på. Du kanske får 2-3fps mer med i5 systemet.

Kolla swec's tester, dom har med amd cpu's i den klassen.

Det låter oroväckande.

Om vi säger såhär: från ett GTX 460 till ett 660 var språnget inte särskilt jättestort (varken i BF3, Hitman eller Sleeping Dogs). Om det beror på att korten är så likvärdiga vågar jag inte svara på. Men när jag forskar vidare påstår bland annat neoGAF att en i5:a kommer göra ljusår i skillnad.

Förvirrad nu!

Permalänk

Jag kan bara hänvisa till nåt av swec's tester, som består av statistik och fakta. Vilket du bör lägga större vikt vid än påståenden.

http://www.sweclockers.com/recension/15019-amd-a8-3870k-och-a...

http://www.sweclockers.com/recension/14809-amd-athlon-ii-x4-6...

Permalänk
Inaktiv

Okej, då är jag med.

Jag tänkte börja med att ge mig på att klocka vad jag har och införksaffa en CM 212 EVO och en SSD. Det ser ut att bli en Samsung 840 250 GB.

Permalänk

Bra val!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Sådär. Gav mer än vad jag trodde. Tror jag krämade ut omkring 10-15 FPS i BF3 på High. Ligger på minst 35-40 nu. Genomsnittar 50.

Men jag är lite rädd för att moderkortet är under all kritik. Det är ett MSI 770-C45. Har blåskärmat tre-fyra gånger när jag klockat över 220 MHz. :/

Permalänk

Har du läst nån guide eller så, är inte alls uppdaterad på OC med din cpu.

Kolla i forumet under processorer och sen AMD så lär du hitta flera guider.

Skulle du vilja byta till en mera lättklockad cpu så finns Phenom 2 Black edition, dom har upplåst multipel och är mkt lätta att klocka. Och kostar 7-800kr

En sådan klockar oftast ganska lätt tilll 3,8Ghz

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=514335

EDIT: Sweclockers test på Athlon 2 645, dom överklockade sin till drygt 3,6Ghz

http://www.sweclockers.com/recension/12680-amd-phenom-ii-x4-9...

Permalänk
Inaktiv

Okej, då är jag med.

Dessvärre har jag börjat inse att mitt moderkort är ganska jävla ruttet (och var det redan när jag köpte det...), så en ordentlig uppgradering kanske ändå är att föredra?

Visst, jag skulle kunna behålla moderkortet och införskaffa en ny processor, men i grund och botten vill jag göra en ganska ordentlig uppgradering som kommer vara fräsch åtminstone två år. Men då kanske det är bättre att vänta på Haswell.

Gah. Dessa val...

Permalänk

Nä vafan, vill du uppgradera så tuta och kör för fan!

Jag fick uppfattningen att du trodde att det var enda sättet att få normal spelprestanda, klart du ska uppdatera om du vill det

Permalänk
Inaktiv

Ah, sorry, då var jag otydlig!

Tanken med uppgraderingen var att göra den i steg. Först GTX 660, sen nytt moderkort och processor.

Men sen insåg jag något sent att mitt nuvarande nätagg (400W) är ganska klent om jag ska trycka i ett Z77 och en i5:a tilsammans med nämnda grafikkort. Dels det, och dels det faktum att ett nytt mobo kräver nytt operativsystem.

Allt bara byggdes på hög liksom.

Men som sagt, tänker ta det i etapper.

Ska förbi NetOnNet nu i eftermiddag och skaffa SSD (Samsung 840 250GB), nätagg (dom har tyvärr inte det FPS-agget du föreslog), och en CM Hyper 212 Evo.

Tänkte också slänga med några 120MM chassifläktar. Har stockfläktarna till mitt R3 och utblåset på baksidan är ganska högljutt. Nån idé om nåt bra i NetOnNets sortiment? Har kollat på Noctua och beQuiet!

Tack för att du svarar så snabbt

Permalänk
Skrivet av vierphoria:

Ah, sorry, då var jag otydlig!

Tanken med uppgraderingen var att göra den i steg. Först GTX 660, sen nytt moderkort och processor.

Men sen insåg jag något sent att mitt nuvarande nätagg (400W) är ganska klent om jag ska trycka i ett Z77 och en i5:a tilsammans med nämnda grafikkort. Dels det, och dels det faktum att ett nytt mobo kräver nytt operativsystem.

Allt bara byggdes på hög liksom.

Men som sagt, tänker ta det i etapper.

Ska förbi NetOnNet nu i eftermiddag och skaffa SSD (Samsung 840 250GB), nätagg (dom har tyvärr inte det FPS-agget du föreslog), och en CM Hyper 212 Evo.

Tänkte också slänga med några 120MM chassifläktar. Har stockfläktarna till mitt R3 och utblåset på baksidan är ganska högljutt. Nån idé om nåt bra i NetOnNets sortiment? Har kollat på Noctua och beQuiet!

Tack för att du svarar så snabbt

Be QUiets fläktar är grymma, shadow/silent wings!! Noctuas tycker jag är väldigt överskattade rent generellt.

Nätagg är en sån sak som kan vara vettigt att köpa ett hyffsat direkt, då det inte blir omodert som andra komponenter, köper du ett modulärt 600-700w så klarar du dig om du vill ha ett till 660 sen och det räcker säkert till nästa dator också.

Modulärt är trevligt, det innebär att du kan ta loss sladdarna från agget så du bara har dom du behöver inkopplade och slipper ormboet av kablar om dom sitter fast i agget liksom.

Permalänk

Här är ett vettigt på netonnet, 750w, ej modulärt dock. Men har 4xpcie 6+2 om du vill köra SLI tex. Och watt så det räcker.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/fract...

Permalänk

Funkar inte 140mm i några av fläktplatserna på R3? Där 140 går så ta det ist, blåser mer och låter mindre generellt.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassifl...

Dom där hörs knappt vid 1000rpm, PWM också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Funkar inte 140mm i några av fläktplatserna på R3? Där 140 går så ta det ist, blåser mer och låter mindre generellt.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassifl...

Dom där hörs knappt vid 1000rpm, PWM också.

Tack för dina svar!

Det slutade med att jag kom hem med ett modulärt Antec-agg på 620 W (fy FAAAN vad skönt med modulära agg, aldrig mer vanliga ), två Silent Wings 120mm, ett Noctua NH-U9B SE2 (det var den enda "prisvärda" CPU-fläkten de hade inne -- dessutom passar den ju till L1155 framöver) och så slutligen en Samsung 840 250 GB.

Nu är det ju ändå så illa att mitt ruttna moderkort inte har tilläckligt med 3-pin på sig så jag får koppla dom där skumras Y-adaptrarna som följde med till chassifläktarna. Sen har jag ju ingen SATA 6,0 heller...

Permalänk
Skrivet av vierphoria:

Tack för dina svar!

Det slutade med att jag kom hem med ett modulärt Antec-agg på 620 W (fy FAAAN vad skönt med modulära agg, aldrig mer vanliga ), två Silent Wings 120mm, ett Noctua NH-U9B SE2 (det var den enda "prisvärda" CPU-fläkten de hade inne -- dessutom passar den ju till L1155 framöver) och så slutligen en Samsung 840 250 GB.

Nu är det ju ändå så illa att mitt ruttna moderkort inte har tilläckligt med 3-pin på sig så jag får koppla dom där skumras Y-adaptrarna som följde med till chassifläktarna. Sen har jag ju ingen SATA 6,0 heller...

Y kontakter funkar helt ok Det finns även special varianter med som tar ström från en molex så du kan köra tex. 5 fläktar från ett uttag på MB.

Tex: https://www.inet.se/produkt/8906279/adapter-1x-cpu-2x-flaktar...

https://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4...

Då är du klar för steg 2, 1155 system! När blir det? Nästa vecka?

Testade att köra min samsung 830 på Sata2, jämförde med sata3

#12966989

Men du kommer märka en enorm skillnad även på sata2, det är dom små skrivningarna och acesstiden som är sjukt mkt snabbare än mekaniska diskar. Har en 830 till på ingång som jag ska köra i raid 0 med den jag har.

Bequiet fläktarna fö. viss är dom grymma??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Y kontakter funkar helt ok Det finns även special varianter med som tar ström från en molex så du kan köra tex. 5 fläktar från ett uttag på MB.

Tex: https://www.inet.se/produkt/8906279/adapter-1x-cpu-2x-flaktar...

https://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4...

Då är du klar för steg 2, 1155 system! När blir det? Nästa vecka?

Testade att köra min samsung 830 på Sata2, jämförde med sata3

#12966989

Men du kommer märka en enorm skillnad även på sata2, det är dom små skrivningarna och acesstiden som är sjukt mkt snabbare än mekaniska diskar. Har en 830 till på ingång som jag ska köra i raid 0 med den jag har.

Bequiet fläktarna fö. viss är dom grymma??

Tack för tipset!

Nja, uppgradering av mobo och processor lär bli efter jul! Får se vad tomten har att komma med

Ah, beQuiet-fläktarna är gudomliga!

Permalänk

Bäst för tomten att han kommer med en bra mammanbräda om han kommer med en!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Bäst för tomten att han kommer med en bra mammanbräda om han kommer med en!!!

Blir ett ASrock Z77 tror jag. Har dock mindre koll på vilket. Extreme4 eller Pro3. Hmm.