Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:
Skrivet av Burks:

Om inte du har missat det så har amd ett dåligare rykte än nvidia gällande drivrutiner.

Vad grundar du dina påståenden på. Har inga problem med drivrutiner eller crossfire med mina AMD kort. Så mycket skitsnack, problem finns hos båda tillverkarna

Du läste inte hans inlägg eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synd att inte fler spelutnyttjar det. Tycker det är ganska bra, men rätt så cheesy effekter ibland. Som tex alla vätskor i Borderlands 2.
Diggar nog mest gnistorna och splitter från marken och väggar.

Men annars är tycker jag Havok är mer användbart och mer imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbleq:

Du läste inte hans inlägg eller?

vad menar du nu? har säger att han inte har haft problem med sina amd kort. Men samtidigt så har många andra har haft det, sen så är ju amd är kända sen tidigare för att ha lite kassa drivare.

vad är det jag missar?

Permalänk
Medlem

det ända felet med PhysX är att den förstör spelet om det är dålig kodat så som Cryostasis, den lagga så jävla mycket med PhysX och utan efter man hade installerat PhysX patchen. Och Mafia 2 där fanns det PhysX buggar så som stuttering.

Så ett spel som är felfritt med PhysX har jag inte hittat.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

PhysX är väl egentligen det enda argumentet till att vilja köpa ett nvidia-kort.

Knappast, det är väl en av många anledningarna till att låta bli ATI. Jag är ingen fanboy och har haft kort från både de röda och gröna laget. Det gröna laget har alltid fungerat- och känts bättre. Nu med GTX 680 och GTX 690 (eller GTX 670 SLI) så finns det väldigt goda argument till att köpa Nvidia. Dessutom med fina och riktigt användbara funktioner som adaptive vsync med flera...

Jag har personligen inte så stor erfarenhet av PhysX, men det lilla jag sett och känner till om det känns som att det är en stor del av framtidens spel. Det har nog större potential än vad som kan utnyttjas i dagens läge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

PhysX är väl egentligen det enda argumentet till att vilja köpa ett nvidia-kort.

Jag kör utan PhysX i alla spel, även om jag har Nvidia kort.
PhysX i sig är inte dåligt utan ger bra extra detaljer osv men det
är sjukt dåligt pga alla buggar jag får i alla spel med PhysX på.
Sen kan man ha PhysX på CPU så alla kan köra det egentligen, oavsett om man har Nvidia eller inte.
Kanske kräver ett mer monster till CPU dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

vad menar du nu? har säger att han inte har haft problem med sina amd kort. Men samtidigt så har många andra har haft det, sen så är ju amd är kända sen tidigare för att ha lite kassa drivare.

vad är det jag missar?

Nvidia har inte bättre drivisar än AMD skulle jag tro, får sjuka buggar för varje ny Nvidia drivrutin,
kanske får bättre prestanda, alltså mer fps, men mer buggar på köpet :/

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pimpim666:

Innan du trollar vidare.

Havok har använts i 3D Studio Max innan den bytte namn till 3Ds Max och blev integrerad i 3Ds Max 5 vilket var den första fulla Autodesk releasen. Det är LÅNGT innan ageia physx var ens påtänkt.

Både 3Ds Max och Maya har använt havok (reactor) sedan slutet av 90-talet fram till 2012 då den ersattes med MassFX som är en Physx baserad motor.
Vet du skillnaden mellan reactor och MassFX?

Om du inte trollar borde du kunna förklara den skillnaden riktigt bra.

Mycket skitsnack här.

- Havok SDK'n visades upp första gången på GDC (i Augusti) 2000.
- 3DS Max 5 (första 3DS-releasen som använde Reactor) släpptes 2002.

Att det då skulle ha använts redan på 90-talet är alltså rent skitsnack.

PhysX är förresten inte AGEIA's skapelse - det byggdes av Schweiziska NovodeX. AGEIA köpte upp det 2004, och Nvidia köpte i sin tur AGEIA 2008. Däremot var det (utan tvekan) efter det att Nvidia köpte det och integrerade motorn med CUDA som den fick sitt egentliga uppsving, inte minst genom att Nvidia har de kontakter de har med bland andra Autodesk.

Du sade rakt upp och ner att Havok är dominerande på filmmarknaden. Nämn EN film som använt Havok. DMM är jättelikt, PhysX är som sagt vanligt i Disney/Pixar-filmerna... men vilken ENDA film har använt Havok?

Jag kan nämna åtminstone ett dussintal som använder DMM eller PhysX/MassFX, och listorna på deras sidor är rätt långa de med, men inte ens Intel/Havok själva påstår att någon film använder deras teknik. Tvärt om - där Nvidias skyltar med VFX/Animation och exempel på detta på sina Quadro-sidor pratar Havok bara om konsoler och spel.

Hur kan då du påstå att det är så extremt vanligt att i princip all animerad fysik skulle använda det?
Anledningen att Autodesk skrotade Reactor var ju till stor del för att i princip ingen använde det!

Skillnaden mellan Reactor och MassFX? Beror på version av Maya/3DSMax (2013 innehåller redan vissa moduler som man manuellt måste lägga in i 2012) och på vilka moduler du använder, och vilka plugins till MassFX man lägger till.

MassFX i grunden klarar bara rigids - men gör det bättre än Reactor och också betydligt mycket snabbare.

Reactor i grunden klarar också soft body, cloth and rope - men det gör även MassFX om du lägger till mCloth, mFlex och mParticles.

Vad Reactor fortfarande klarar och MassFX inte gör är en bra ocean surface simulation - MassFX blir överbelastat då det måste beräkna det som partiklar, medan Reactor behandlar det som en soft surface.

Så, visst, Reactor klarar i sitt grundutförande mer än MassFX, och gör det på ett enklare sätt - men att det skulle klara samma saker bättre är det faktiskt inte så många som tycker och då speciellt med tanke på att MassFX klarar av att göra beräkningarna i realtid (pga gpgpu-accelererationen).
Reactor var segt när man hade för många eller för komplexa objekt.

Havok är och förblir en väldigt kompetent motor, utomordentlig på det den är gjord för. Den är INTE gjord för att vara avancerad och komplex, utan för att vara en snabb, lätt och framför allt att inte vara resurskrävande. Jag tycker inte alls illa om Havok i det hänseendet - det ger många spel lite extra krydda utan att kosta skjortan i hårdvarukrav.

Kort sagt - Havok är i grunden gjort för att fungera optimalt på hårdvara i klass med en XBox 360, och inte så mycket mer.

PhysX i gengäld är i grunden gjort för att kunna beräkna varför galaxen vintergatan ser ut som den gör, eller för att beräkna hur en atomklyvningsprocess ser ut. Den används också till detta - vilket Havok absolut inte gör.

Motorn klarar förstås också av att göra ungefär samma saker som Havok - men det lite som att jämföra en nyårsraket med en rymdskyttel. Därmed inte sagt att det bara är fördelar här - PhysX är inte lika effektiv beräkningsmässigt och kan inte användas lika bra med samma begränsade förutsättningar.

Och förstås - Havok är x86, PhysX är x87/CUDA. Havok blir därför alltid lättare att köra CPU-drivet än PhysX givet samma hårdvara och samma mängd fysik. Blanda in ett CUDA-kapabelt grafikkort däremot......

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

*Utan att ha läst hela tråden*

Jag gillar det. Överanvänds ibland och blir inte så bra som det skulle kunna. Gillar allt som gör att spelet känns verkligare. Typ som att kläder flyttar sig ivägen för benen så att kläderna inte klipper rakt igenom, plantor som böjer/flyttar sig när man går på dom.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Förutom då: bra prestanda, lägre ström förbrukning, mindre värmeutveckling, stabilare drivrutiner, sli som ger mindre microstuddering än cf, annars är det inget annat

Jo, den största anledningen till varför jag kör nVidia.. CUDA.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Nvidia har inte bättre drivisar än AMD skulle jag tro, får sjuka buggar för varje ny Nvidia drivrutin,
kanske får bättre prestanda, alltså mer fps, men mer buggar på köpet :/

De enda gånger jag haft buggar med nVidia drivrutiner, är när jag laddat ner BETA-versioner..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Nej.

T.ex. vid explosioner ute i snön så uppstår hundratals identiska stora metall klossar på marken... så realistiskt!

Haha, och jag som bara skämtade om att du skulle börja klaga på att Borderlands 2 inte var realistiskt...SKÄMTADE! xD Åh herregud människa.

Skrivet av DaBone:

De enda gånger jag haft buggar med nVidia drivrutiner, är när jag laddat ner BETA-versioner..

Själv kör jag på beta drivers nästan hela tiden, brukar aldrig ha några problem i form av buggar, det är mest att SLI skalningen knasar ibland, eller att man inte får full användning på GPUerna.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Har länkat till det här tidigare åt dig. Men får väl göra det igen.
Physx på CPU ger bättre FPS än physx på GPU just för att din GPU flaskar långt innan din CPU gör det. Om du får FPS drops beror det mest på skit i datorn eller liknande.

http://static.techspot.com/articles-info/577/bench/PhysX.png

Ehm, nej du har aldrig länkat det där tidigare, som egentligen är rätt ointressant, tror aldrig vi ens diskuterat PhysX tidigare.

Tycker n_sandstrom's test visade mycket bättre vad jag ville ha sagt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt, Mer realistiskt jag menar titta bara!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv

Enda spelet där PhysX (CPU som via GPU) imponerat på mig är Sacred 2, annars tycker jag oftast det bara känns överdrivet och omärkvärdigt. Som Radeon-användare så brukar det dessutom ofta innebära att dessa spel kan ge en sämre upplevelse än om ett Nvidia-kort suttit i systemet. Batman: Arkham Asylum är ett bra exempel. Fel att straffa kunden för att man enligt Nvidia valt fel grafikkort, om man nu ens har fått möjlighet att välja grafik.

Sacred 2, som sagt, var trevlig med accelererad PhysX men fick likväl ändå köra med det avstängt pga buggar och krascher. Sedan släpps det knappt några spel med GPU PhysX så det hela känns ganska irrelevant idag, och det säger jag som dessutom kör ett Geforce-kort för tillfället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Haha, och jag som bara skämtade om att du skulle börja klaga på att Borderlands 2 inte var realistiskt...SKÄMTADE! xD Åh herregud människa.

Själv kör jag på beta drivers nästan hela tiden, brukar aldrig ha några problem i form av buggar, det är mest att SLI skalningen knasar ibland, eller att man inte får full användning på GPUerna.

Vad har PhysX att göra med borderlands 2 specifikt? Kunde varit batman vi talat om, om det hade haft sådan fjantig physx. Istället är det bara massa papper ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖVERALLT.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag gillar PhysX och har kört det sen det första Ageia-kortet. Rätt utnyttjat (som t.ex. Auto Assault och senare Unreal Tournament 3) så tycker jag att det är ett mycket trevligt tillägg till spelupplevelsen, med realistiskt raserade byggnader och omkringflygande skrot (tornado-banan i UT3).

Bling-bling effekter tycker jag kan kvitta dock..

Sen är det synd att det är låst till nvidia-kort då jag mycket hellre hade sett det som en öppen standard

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

...

Du sade rakt upp och ner att Havok är dominerande på filmmarknaden. Nämn EN film som använt Havok. DMM är jättelikt, PhysX är som sagt vanligt i Disney/Pixar-filmerna... men vilken ENDA film har använt Havok?
...

Enligt Havoks hemsida verkar det vara en del: http://www.havok.com/havok-powered-movies
Fast å andra sidan så verkar Havok ha andra produkter utöver fysikmotorn så det kanske är det de syftar på...

Permalänk

Är det stor skillnad mellan Havok och PhysX? Är det många spel som kan köra Havok?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av CDadrianCD:

Är det stor skillnad mellan Havok och PhysX? Är det många spel som kan köra Havok?

Det är inte så att du väljer mellan dem på det sättet, det är valt av speltillverkaren innan du köper spelet.
Många spel kör Havok och många spel kör PhysX, och en liten grupp undantagsfall kör till och med båda två.

Havok körs enbart på CPU, så det spelar ingen roll vad du har för grafikkort, det fungerar lika bra oavsett. Däremot kan det bli CPU-tungt.
PhysX körs oftast bara på CPU, så ovanstående stämmer i de allra flesta fall, men det finns även ett par dussin spel som kör APEX PhysX vilket är GPU-accelererat. Då krävs det ett Geforcekort för att utnyttja det fullt ut. Man kan också köra dessa på CPU, men det blir extremt tungrott.

Men, sitter man på en dator med vettig processor och Geforcekort spelar det ingen roll om det är Havok, PhysX eller APEX PhysX som körs - man klarar alla tre.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matte70:

Vad grundar du dina påståenden på. Har inga problem med drivrutiner eller crossfire med mina AMD kort. Så mycket skitsnack, problem finns hos båda tillverkarna

Microstuttering är en tjänst som numera enbart AMD tillhandahåller. Men AMD är riktigt bra, om man gillar dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Nvidia har inte bättre drivisar än AMD skulle jag tro, får sjuka buggar för varje ny Nvidia drivrutin,
kanske får bättre prestanda, alltså mer fps, men mer buggar på köpet :/

Intressant, vad är det för buggar som passerat WHQL-märkningen som dom numera har på varenda en av Nvidias drivrutiner förutom beta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Intressant, vad är det för buggar som passerat WHQL-märkningen som dom numera har på varenda en av Nvidias drivrutiner förutom beta?

Skickades från m.sweclockers.com

för det mesta småsaker i WHQL drivrutinerna.
Poängen är att Nvidia inte gör bättre drivrutiner än AMD,
haft problem med båda, men inget större problem

Permalänk
Medlem

PhysX i battlefield 3 hade varit helt sjukt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

för det mesta småsaker i WHQL drivrutinerna.
Poängen är att Nvidia inte gör bättre drivrutiner än AMD,
haft problem med båda, men inget större problem

Varför har AMD microstuttering i sin 7000-serie när man kör crossfire då, medans Nvidia inte har det med sin 600-serie med SLI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Varför har AMD microstuttering i sin 7000-serie när man kör crossfire då, medans Nvidia inte har det med sin 600-serie med SLI?

Vad har de med saken att göra?
AMD har sina downs och ups medan Nvidia har sina.
SLI/CF överhuvudtaget är ganska dåligt av olika anledningar.
Kör hellre med 1 kort jag, blir det mindre problem iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waowt:

Vad har de med saken att göra?
AMD har sina downs och ups medan Nvidia har sina.
SLI/CF överhuvudtaget är ganska dåligt av olika anledningar.
Kör hellre med 1 kort jag, blir det mindre problem iaf

Jo det har med drivrutiner att göra, vad annars när bägge märkena är tillverkade hos TSMC.
Fast det finns inga problem med Nvidia SLI, inga alls faktiskt som jag kan komma på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jo det har med drivrutiner att göra, vad annars när bägge märkena är tillverkade hos TSMC.
Fast det finns inga problem med Nvidia SLI, inga alls faktiskt som jag kan komma på.

Ser trådar komma och gå där folk har problem med SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mycket skitsnack här.

- Havok SDK'n visades upp första gången på GDC (i Augusti) 2000.
- 3DS Max 5 (första 3DS-releasen som använde Reactor) släpptes 2002.

Att det då skulle ha använts redan på 90-talet är alltså rent skitsnack.

PhysX är förresten inte AGEIA's skapelse - det byggdes av Schweiziska NovodeX. AGEIA köpte upp det 2004, och Nvidia köpte i sin tur AGEIA 2008. Däremot var det (utan tvekan) efter det att Nvidia köpte det och integrerade motorn med CUDA som den fick sitt egentliga uppsving, inte minst genom att Nvidia har de kontakter de har med bland andra Autodesk.

Du sade rakt upp och ner att Havok är dominerande på filmmarknaden. Nämn EN film som använt Havok. DMM är jättelikt, PhysX är som sagt vanligt i Disney/Pixar-filmerna... men vilken ENDA film har använt Havok?

Jag kan nämna åtminstone ett dussintal som använder DMM eller PhysX/MassFX, och listorna på deras sidor är rätt långa de med, men inte ens Intel/Havok själva påstår att någon film använder deras teknik. Tvärt om - där Nvidias skyltar med VFX/Animation och exempel på detta på sina Quadro-sidor pratar Havok bara om konsoler och spel.

Hur kan då du påstå att det är så extremt vanligt att i princip all animerad fysik skulle använda det?
Anledningen att Autodesk skrotade Reactor var ju till stor del för att i princip ingen använde det!

Skillnaden mellan Reactor och MassFX? Beror på version av Maya/3DSMax (2013 innehåller redan vissa moduler som man manuellt måste lägga in i 2012) och på vilka moduler du använder, och vilka plugins till MassFX man lägger till.

MassFX i grunden klarar bara rigids - men gör det bättre än Reactor och också betydligt mycket snabbare.

Reactor i grunden klarar också soft body, cloth and rope - men det gör även MassFX om du lägger till mCloth, mFlex och mParticles.

Vad Reactor fortfarande klarar och MassFX inte gör är en bra ocean surface simulation - MassFX blir överbelastat då det måste beräkna det som partiklar, medan Reactor behandlar det som en soft surface.

Så, visst, Reactor klarar i sitt grundutförande mer än MassFX, och gör det på ett enklare sätt - men att det skulle klara samma saker bättre är det faktiskt inte så många som tycker och då speciellt med tanke på att MassFX klarar av att göra beräkningarna i realtid (pga gpgpu-accelererationen).
Reactor var segt när man hade för många eller för komplexa objekt.

Havok är och förblir en väldigt kompetent motor, utomordentlig på det den är gjord för. Den är INTE gjord för att vara avancerad och komplex, utan för att vara en snabb, lätt och framför allt att inte vara resurskrävande. Jag tycker inte alls illa om Havok i det hänseendet - det ger många spel lite extra krydda utan att kosta skjortan i hårdvarukrav.

Kort sagt - Havok är i grunden gjort för att fungera optimalt på hårdvara i klass med en XBox 360, och inte så mycket mer.

PhysX i gengäld är i grunden gjort för att kunna beräkna varför galaxen vintergatan ser ut som den gör, eller för att beräkna hur en atomklyvningsprocess ser ut. Den används också till detta - vilket Havok absolut inte gör.

Motorn klarar förstås också av att göra ungefär samma saker som Havok - men det lite som att jämföra en nyårsraket med en rymdskyttel. Därmed inte sagt att det bara är fördelar här - PhysX är inte lika effektiv beräkningsmässigt och kan inte användas lika bra med samma begränsade förutsättningar.

Och förstås - Havok är x86, PhysX är x87/CUDA. Havok blir därför alltid lättare att köra CPU-drivet än PhysX givet samma hårdvara och samma mängd fysik. Blanda in ett CUDA-kapabelt grafikkort däremot......

En film som använder havok
http://www.havok.com/havok-powered-movies
Roliga är att man listar Harry Potter var man använt physx för particleeffects.

Du nämnde tidigare om att du inte kunde se havok physics object i 3D med Nvidia 3D. Det beror på Nvidias 3D drivrutiner att den inte kan rendera 3D objekt vars position inte är definitiv. Testa iZ3D det borde funka i d
e flesta fall.

Massfx är byggt på Physxplugin som fanns innan och ersatte havok för den var för gammal, buggig och jobbig att arbeta med, vilket jag håller med om. Men MassFx var för begränsat när den släpptes att många blev riktigt sura och började klaga. Var en hel del protestlistor och skit i flera månader i autodesks forum.
Autodesk tog åt sig och fixade till en hel del till 2013 men till kostnaden av gpuaccelerering. Därför kommer jag nog ta ut mitt quadro när jag nästa gång byter grafikkort.
Övergången från reactor till massfx är lite som att gå över från en pc till en ps3. En ps3 är enklare och bra på det den gör men du har inte samma möjligheter som med en pc.
Det blir säkert bättre i framtiden om autodesk slutar lata sig annars kanske blender går förbi snart.

Har inte rört vatten sedan realflow så vet inte hur det är med reactor eller massfx. Läste om glu3d för några månader sen som skulle ha stöd för CUDA och ge helt ok effekter. Har inte testat så vet inte hur det ligger till orkar inte googla.

Skrivet från mobil så lite stavfel får du leva med.

Skrivet av Waowt:

Ser trådar komma och gå där folk har problem med SLI.

Det finns nog ingen lösning som är perfekt. Köper man en dator med CF/SLI får man räkna med att bråka med drivrutiner för att få det att funka i alla spel.

Kan inte själv komma på när jag senast haft problem med SLI eller CF. Haft många fler problem med Eyefinity i spel. Flesta spelen saknar stöd för flera skärmar så man måste mickla en hel del med filer och skit. Men avsaknad av SLI/CF beror ofta på att i spel som tex. Tera Online har utvecklarna valt att inte stödja SLI / CF just pågrund av att dom använder häxlösningar som flash UI och liknande som saknar stöd för SLI/CF och får problem.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pimpim666:

En film som använder havok
http://www.havok.com/havok-powered-movies
Roliga är att man listar Harry Potter var man använt physx för particleeffects.

Stämmer alldeles utmärkt, och samma sak gäller Narnia där PhysX också användes i mångt och mycket. Beror i och för sig dels på att flera VFX-studior var inblandade i samma filmer, dels på att de görs i olika program.

Jag lägger ner min punkt om att Havok inte använts i film (egentligen huvudsakligen Reactor), men listan är rätt kort jämfört med PhysX och DMM.

Citat:

Du nämnde tidigare om att du inte kunde se havok physics object i 3D med Nvidia 3D. Det beror på Nvidias 3D drivrutiner att den inte kan rendera 3D objekt vars position inte är definitiv. Testa iZ3D det borde funka i de flesta fall.

Helt rätt, och jag säger inte emot dig där heller, men iZ3D fungerar inte med 3DVision-glasögon, (DDD Tri-def gör det, men med sämre djup än 3DVision).

iZ3D är väl numera ett dött företag? (edit: Jo, de konkade 31 juli)

Citat:

Det blir säkert bättre i framtiden om autodesk slutar lata sig annars kanske blender går förbi snart.

Blender använder väl Bullet, vill jag minnas?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync