Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av gidde:

Meh... kan det vara så enkelt.. detta ska genast undersökas när jag brottat ner mig själv i Fredagssoffan efter jobbet..

bugar och bockar!

/g

Inga problem! Hoppas de funkar för dig. Återkom gärna i tråden och berätta så vi alla får bekräftat att den senaste versionen av XBMC är buggig av fler än bara mig

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av plakat:

Tack radx för det snabba svaret! Jo om ljudet från fläkten visar sig vara för ljudligt är väl första steget att byta ut fläkten mot en tystare. Men funderade också på om undervoltning (+ eventuellt klockning) skulle vara ett annat sätt, såsom här har gjorts med i5-2400 (sandy bridge). Iochförsig är det inte så hemskt många grader lägre temp som åstadkommits. Men jo, har jag förstått rätt: det vore teoretiskt sett möjligt att undervolta i3-3225 med exempelvis Asrock Z77E-itx men i praktiken vore det inte mycket värt?

En annan orsak till frågan är att jag försöker se om det lönar sig att skaffa ett moderkort med Z77 eller nöja sig med H77 (exempelvis de från Asrock) då prisskillanden är 50 euro där jag bor (100 respektive 150 euro).

Så länge du har ett Z77 chipset så har du rätt stora möjligheter att styra processorn vad gäller över/underklockning. Jag har för mig att det var detta som va de som va bättre över h77 chipsettet. Jag vet inte hur framgångsrik du kommer att vara. Jag tror att om jag skulle bygga ett system och värmen är det viktigaste av allt, eller att processorn bara rullar på med minimal värmeutveckling då skulle jag ha valt en i3:a som är optimerad för detta. Exempelvis denna:
http://www.inet.se/produkt/5310011/intel-core-i3-2120t-2-6ghz...
eller denna:
http://www.inet.se/produkt/5310030/intel-core-i3-3220t-2-8ghz

Bägge dessa är specade 35watt TDP vilket är stört lite med tanke på kraften i dessa processorer. Nu är detta inga högpresterande monsterprocessorer direkt så du får avväga dess TDP mot vad du vill göra med datorn. Film kommer funka fint men om det är något mer? Då kanske du hellre ska köpa en tyngre typ http://www.inet.se/produkt/5310031/intel-core-i3-3225-3-3ghz

Jag tror inte du kommer vinna så där jätte mycket i temp på en i3 3225 dock.. Den går redan svalt. Köp en bra fläkt och kör den stock och va nöjd! Tror inte den kommer bli för varm för dig. Denna rekommenderade jag för brorsan och den är i princip dödstyst och har dessutom en 120mm fläkt. Om du får plats med den i din låda så kommer du inte ha några problem med vare sig ljud eller värme, garanterat!
http://www.inet.se/produkt/5331076/scythe-big-shuriken-ii-rev...

Jag skulle nog ha kört för en sådan lösning över att köpa en low power. De känns alltid bättre med högre klockfrekvens och ett HD4000 över ett HD2500.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av tma:

Ville bara tacka för alla goda tips i tråden. Byggde ihop en burk med:

Streacom FC8B EVO
ASUS P8H77-I
Intel® Core i3-3225
Samsung SSD 830 Series 128GB
+ lite annat smått och gott

Grymt nöjd!

Kul att höra! Du använder den endast för film eller spelar du även lite? Är det något du inte blev 100% nöjd med? De är alltid kul att få höra åsikter i från så många som möjligt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Kul att höra! Du använder den endast för film eller spelar du även lite? Är det något du inte blev 100% nöjd med? De är alltid kul att få höra åsikter i från så många som möjligt.

Köpte den mest för film. Hade tidigare en atom-baserad EEEBOX som jag körde linux och XBMC på, men den klarade inte av alla nya streamingtjänster. Har testat några olika streamingtjänster och allt har fungerat bra utom viaplay där bilden är lite ryckig. Det verkar dock vara ett problem med viaplay, har sett att många har problem med det.

Det enda som var lite pillrigt när jag byggde ihop den var att få alla heatspipe på plats med kylpasta samtidigt som kylblocket på processorn låg och flöt runt, vart lite geggigt :). Verkar som jag lyckades hyfsat i alla fall, när jag kollat temperaturer så ligger dom straxt under 40C idle och efter ca 40min med Prime95 verkar dom ligga stabilt på ca 70C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tma:

Ville bara tacka för alla goda tips i tråden. Byggde ihop en burk med:

Streacom FC8B EVO
ASUS P8H77-I
Intel® Core i3-3225
Samsung SSD 830 Series 128GB
+ lite annat smått och gott

Grymt nöjd!

Grymt!
låter mer eller mindre precis som bygger jag sitter och kollar på.

Har dock kollat lite på ASRock Z77E-ITX istället för ditt ASUS P8H77-I,
Något du känt att du saknar med H77 mot vad Z77 sägs erbjuda?
Vet att radx t.ex. skrivit att Z77 ger lite större möjligheter att styra CPU etc etc.

Med den CPUn kanske det dock inte spelar så stor roll iof?
Kör du Pico 150w agget?

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Bägge dessa är specade 35watt TDP vilket är stört lite med tanke på kraften i dessa processorer. Nu är detta inga högpresterande monsterprocessorer direkt så du får avväga dess TDP mot vad du vill göra med datorn. Film kommer funka fint men om det är något mer? Då kanske du hellre ska köpa en tyngre typ http://www.inet.se/produkt/5310031/intel-core-i3-3225-3-3ghz

Tack igen, radx! Jo det är faktiskt i de tankegångarna jag har gått. Först tittade jag på i3:ans T-versioner med 35w TDP men efter att ha läst lite om dem så är skillnaden till exempelvis i3-3225 med 55w TDP inte särskilt avgörande (åtminstone om man utgår ifrån att cpu:n en stor del av tiden kommer att köra i idle). Datorn kommer att vara min egentliga dator som jag använder till allt (spelar dock inte och inget annat särskilt krävande arbete kommer att utföras), så därför är det väl bättre att ta i3-3225 framom än T-modell.

radx, du har visst Asrocks Z77E-itx? Inga problem med att justera cpu-fläkt från bios, antar jag? Har du testat den interna wlan-modulen? Funkar den bra för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiSNEYN:

Hej Radex! Vill börja med att tacka för en utmärkt tråd! Ett extra plus för att du håller paketet uppdaterat med de komponenter som du skulle köpa idag så paketet hänger med i utvecklingen!

Min utmaning är att hitta alla komponenter i fysiska butiker i antingen Göteborg eller Stockholm för att kunna bygga ihop den till helgen.

Jag har modifierat ditt paket en aning:

Minne: Det är mycket som kommer att köras i bakgrunden samtidigt som den tjänstgör som HTPC, Därför tog jag lite mer minne.

16 GB DDR3 1600 MHz Vengeance lågprofil!

SSD: Samma som du, inga konstigheter.
OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB

Processor: valde den nya modellen med HD4000.
Intel Core i3 3225

Moderkort: Samma som du.
ASRock Z77E-ITX

Adapter: Samma som du.
4-pin till 8-pin strömadaper

PSU: Det stora problemet, det är omöjligt att hitta streacoms PSU i en fysisk butik i Stockholm eller Göteborg. Därför har jag valt en PICO PSU med 90 watt (hade föredragit 150 watt men den finns inte heller i lager)
Frågan är om 90 watt räcker till detta paket??
Pico PSU 90 watt ???

Det är provat tidigare i tråden. Vid de tillfället så gick de inte. Fast de va med ett AMD-system. Du får tänka på att agget är specat 90 watt men i verkligheten är de kanske på 60 watt. nu har jag iofs mätt mitt system och jag vet att de drar inga 60 watt normaltsett men de kan bli ett problem. Ingen här på forumet kan ge dig några garantier. Du kan ju prova, funkar de inte så får du jaga vidare. Har du skickat ett mail till Inet och frågat om de inte kan skaka fram 150 wattaren?

Kul att du uppskattar tråden

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av plakat:

Tack igen, radx! Jo det är faktiskt i de tankegångarna jag har gått. Först tittade jag på i3:ans T-versioner med 35w TDP men efter att ha läst lite om dem så är skillnaden till exempelvis i3-3225 med 55w TDP inte särskilt avgörande (åtminstone om man utgår ifrån att cpu:n en stor del av tiden kommer att köra i idle). Datorn kommer att vara min egentliga dator som jag använder till allt (spelar dock inte och inget annat särskilt krävande arbete kommer att utföras), så därför är det väl bättre att ta i3-3225 framom än T-modell.

radx, du har visst Asrocks Z77E-itx? Inga problem med att justera cpu-fläkt från bios, antar jag? Har du testat den interna wlan-modulen? Funkar den bra för dig?

Jag hade tagit i3-3225 själv i ditt fall. Jag har aldrig haft någon fläkt ansluten till mitt system så jag vet faktiskt inte hur cpu-fläkten funkar. Men det finns inställningar för den i Bios så jag antar allt funkar. Jag ser inte varför de inte skulle funka liksom

Wlan funkar som wlan funkar. Där jag bor är det sjukt många grannar med wlan så de händer att det laggar ibland då man streamar en fläskig 1080P film som är runt 10g+. Jag fick lite feber vid ett tillfälle och de slutade med att en kabel drogs. Sedan dess har jag inte provat igen för allt har funkat flawless varje gång nu. Men om du har en bra router (typ en asus rt-n66u eller dyl) så bör de funka helt okej. Men har du som mig sjukt många grannar så får du nästan prova dig fram. Var noga bara med att välj en router som har 5Ghz bandet i fall du inte har de. Annars får du nog räkna med att de finns en stor risk att wlanet laggar på 1080p filmer då och då.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazume:

Grymt!
låter mer eller mindre precis som bygger jag sitter och kollar på.

Har dock kollat lite på ASRock Z77E-ITX istället för ditt ASUS P8H77-I,
Något du känt att du saknar med H77 mot vad Z77 sägs erbjuda?
Vet att radx t.ex. skrivit att Z77 ger lite större möjligheter att styra CPU etc etc.

Med den CPUn kanske det dock inte spelar så stor roll iof?
Kör du Pico 150w agget?

För ett HTPC-bygge där man aldrig har tänkt överklocka eller underklocka eller mixtra med några inställningar så är de skit samma om man har h77 eller z77. Kör på de som har den utrustning du behöver istället. Om du inte behövar wifi, blåtand, smart start etc.. etc.. så spara pengarna istället och köp ett litet billigare. I mitt fall så tog jag deluxe modellen eftersom de skiljde så lite i pengar. De va runt 100kr i prisskillnad och då tyckte jag de va värt att ha de senaste.. de "kändes bra"

Tänk bara på att du måste ha en uppdaterad Bios på h77 moderkortet om du tänkt använda en ivy bridge processor. Jag antar att dom säljs med senaste biosen men om dom inte gör de så kan de bli jobbigt. Du får nämligen inte någon bild på grafikkortet. Jag är osäker på om du kan få igång systemet öht om du har en gammal bios på ett h77 chipset. jag har för mig jag läste om någon som fick igång sin dator genom att sätta i ett externtgrafikkort och sedan flashade bios och efter de tog ut de. Men de va länge sen och jag kan kanske ha blandat ihop saker. Men de kan ev va något man bör kolla bara.

Enklaste är att välja ut ett intressant moderkort, besök sedan tillverkaren och kolla när "ivy bridge"-stödet kom för de moderkortet och sedan fråga affären.. eller chansa. Ivy har ju varit ute länge så de hade ju varit sjukt om de än idag skulle va nåt problem med nya grejer.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av tma:

Köpte den mest för film. Hade tidigare en atom-baserad EEEBOX som jag körde linux och XBMC på, men den klarade inte av alla nya streamingtjänster. Har testat några olika streamingtjänster och allt har fungerat bra utom viaplay där bilden är lite ryckig. Det verkar dock vara ett problem med viaplay, har sett att många har problem med det.

Det enda som var lite pillrigt när jag byggde ihop den var att få alla heatspipe på plats med kylpasta samtidigt som kylblocket på processorn låg och flöt runt, vart lite geggigt :). Verkar som jag lyckades hyfsat i alla fall, när jag kollat temperaturer så ligger dom straxt under 40C idle och efter ca 40min med Prime95 verkar dom ligga stabilt på ca 70C.

De har pratats lite i tråden om ViaPlay. Det senaste jag hörde va att Viaplay har gått ut på sin facebook sida och sagt att när Microsoft släpper nästa version av silverlight så kommer klienten få stöd för hårdvaruaccelerering. Vi får väl se vilken dag de lär ske... om de nu gör de.

Tycker de låter som du fått riktigt fina värden på din temp. Ge de en vecka eller två och testa igen och se om de blir ännu lägre när kylpastan har satt sig.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande problem med tempen i mitt FC8 Evo Chassi även efter att jag bytt till Arctic Silver kylpasta men misstänker att det kanske kom in luft efter att jag lagt på "locket" på CPUn så får försöka igen när jag får tid... Man skulle behöva ett par händer till för att smidigt lyckas plocka ihop det där skiten med heatpipes och fästen och helveten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Det är provat tidigare i tråden. Vid de tillfället så gick de inte. Fast de va med ett AMD-system. Du får tänka på att agget är specat 90 watt men i verkligheten är de kanske på 60 watt. nu har jag iofs mätt mitt system och jag vet att de drar inga 60 watt normaltsett men de kan bli ett problem. Ingen här på forumet kan ge dig några garantier. Du kan ju prova, funkar de inte så får du jaga vidare. Har du skickat ett mail till Inet och frågat om de inte kan skaka fram 150 wattaren?

Kul att du uppskattar tråden

Hej!

Åkte in en sväng till inet och de var väldigt hjälpsamma och berättade ärligt att de haft en hel del reklamationer pga att folk köpt pico psu på 90 watt och inte kunnat starta sina system, så de avrådde från att köpa PICO PSU 90 watt. De tyckte själva att det var konstigt att de sålde chassit Streacom FC8 men inte hade PSU:et i lager. Jag fick jaga runt och ringa runt till en massa fysiska butiker innan jag hittade en databutik i solna som hade det PSU som du rekommenderade i sin "fyndkorg" 495 kr, ett FYND! (produkten är helt ny och ej använd) alltså ST-150P 150W.

Såg att det finns en nyare (?) (fler butiker säljer den iaf) version av detta PSU men då heter det istället STREACOM NANO 150W PSU

Vet du var skillnaden är? De ser likadana ut på bilderna?

Tusen tack för ditt svar!

Mvh Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazume:

Grymt!
låter mer eller mindre precis som bygger jag sitter och kollar på.

Har dock kollat lite på ASRock Z77E-ITX istället för ditt ASUS P8H77-I,
Något du känt att du saknar med H77 mot vad Z77 sägs erbjuda?
Vet att radx t.ex. skrivit att Z77 ger lite större möjligheter att styra CPU etc etc.

Med den CPUn kanske det dock inte spelar så stor roll iof?
Kör du Pico 150w agget?

Jag är inte intresserad av att överklocka, så därför tyckte jag H77 räckte. Har inte stött på några problem
hittills, CPU'n verkar räcka gott och väl till allt jag testat hittills. Köpte Streacom's 150w PSU, kanske lite
overkill men vet aldrig vad jag vill använda chassit till i framtiden. Vilket moderkort du än väljer, se till att
inte heatpipesen gå över något väsentligt. På mitt Asus går dom över SATA anslutningarna, och vill man
använda fler än 1-2 SATA anslutningar kan det börja bli lite knepigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

De har pratats lite i tråden om ViaPlay. Det senaste jag hörde va att Viaplay har gått ut på sin facebook sida och sagt att när Microsoft släpper nästa version av silverlight så kommer klienten få stöd för hårdvaruaccelerering. Vi får väl se vilken dag de lär ske... om de nu gör de.

Tycker de låter som du fått riktigt fina värden på din temp. Ge de en vecka eller två och testa igen och se om de blir ännu lägre när kylpastan har satt sig.

Det är inte silverlight i sig som är problem, både netflix och filmnet använder silverligt och där är det inga problem alls. Det är inte heller CPU'n som är underdimensionerad, den ligger under 20% för Viaplay. Det verkar vara något Viaplay har ställt till med alldeles själva.

Permalänk
Skrivet av DiSNEYN:

Hej!

Åkte in en sväng till inet och de var väldigt hjälpsamma och berättade ärligt att de haft en hel del reklamationer pga att folk köpt pico psu på 90 watt och inte kunnat starta sina system, så de avrådde från att köpa PICO PSU 90 watt. De tyckte själva att det var konstigt att de sålde chassit Streacom FC8 men inte hade PSU:et i lager. Jag fick jaga runt och ringa runt till en massa fysiska butiker innan jag hittade en databutik i solna som hade det PSU som du rekommenderade i sin "fyndkorg" 495 kr, ett FYND! (produkten är helt ny och ej använd) alltså ST-150P 150W.

Såg att det finns en nyare (?) (fler butiker säljer den iaf) version av detta PSU men då heter det istället STREACOM NANO 150W PSU

Vet du var skillnaden är? De ser likadana ut på bilderna?

Tusen tack för ditt svar!

Mvh Hans

ST-150P är en äldre modell som blivit ersatt av NANO150. Om du jämför dessa två bilder ST-150P och NANO150 ser du att den den äldre modellen (ST-150P) är lite högre (jämför den vita plastdelen). Det är den ända skillnaden jag vet. Sedan har jag läst någonstans att kvaliteten var sämre på den äldre modellen men jag minns inte var jag läste det och kan inte hitta det nu heller. Men men om du behöver en PSU idag så är det väl nog bara att köra med den du hittat. Som du ser från radx bilder så har han också den äldre/högre varianten och eftersom du skall använda samma modell på moderkortet så borde det ju inte vara några problem. Det kan vara större problem om ATX kontakten sitter på samma sida som heatpipsen skall fästas eftersom den extra höjden då kan ställa till med problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Var noga bara med att välj en router som har 5Ghz bandet i fall du inte har de. Annars får du nog räkna med att de finns en stor risk att wlanet laggar på 1080p filmer då och då.

Men hur många moderkort har inbyggt stöd för dual-band? hittar bara Asus P8Z77-I DELUXE och det passar ju inte i ett Streacom chassi. Sitter nämligen själv och funderar över det här med trådlös anslutning, kanske lika bra att köpa ett billigt moderkort + Asus EA-N66 eller vanlig dual band adapter.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiSNEYN:

Hej!

Åkte in en sväng till inet och de var väldigt hjälpsamma och berättade ärligt att de haft en hel del reklamationer pga att folk köpt pico psu på 90 watt och inte kunnat starta sina system, så de avrådde från att köpa PICO PSU 90 watt. De tyckte själva att det var konstigt att de sålde chassit Streacom FC8 men inte hade PSU:et i lager. Jag fick jaga runt och ringa runt till en massa fysiska butiker innan jag hittade en databutik i solna som hade det PSU som du rekommenderade i sin "fyndkorg" 495 kr, ett FYND! (produkten är helt ny och ej använd) alltså ST-150P 150W.

Såg att det finns en nyare (?) (fler butiker säljer den iaf) version av detta PSU men då heter det istället STREACOM NANO 150W PSU

Vet du var skillnaden är? De ser likadana ut på bilderna?

Tusen tack för ditt svar!

Mvh Hans

Bra att du inte köpte 90W PSUn, jag har testat med precis den och ungefär samma spec som du på HTPCn och det funkar inte..... testade med två exemplar och inget drog igång datorn.

Kör nu ett Streacom PT-150W alltså den äldre versionen och det funkar bra.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Men hur många moderkort har inbyggt stöd för dual-band? hittar bara Asus P8Z77-I DELUXE och det passar ju inte i ett Streacom chassi. Sitter nämligen själv och funderar över det här med trådlös anslutning, kanske lika bra att köpa ett billigt moderkort + Asus EA-N66 eller vanlig dual band adapter.

Stämmer, jag försökte först med det MBt för att jag ville ha 5GHz men det går inte in i FC8 Evo.
Kör nu ett Gigabyte Z77 Wifi men så snart det kommer ytterliggare kort som stödjer dual-band blir det byte....

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Beställde precis en liten HTPC från CDON, kunde inte motstå deras 25% rabatt på expot idag
Det blev:

AMD A6-5400K
ASRock FM2A75M-ITX
be quiet! SFX POWER BQT SFX-350W
Corsair 4GB DDR3
Intel 330 60GB SSD
Lian Li PC-Q03B
.. För knappt 2500, tycker att det är överkomligt med tanke på vad man får
Hade inte så lång tid att bestämma mig för vilka komponenter det skulle bli, men jag tror att det verkar bra? Antar att processorn klarar av SVT Play, Netfliix HD osv?

Permalänk
Medlem

Så var den äntligen igång (skriver detta från HTPCn)
Vad som behövdes var ett kraftigare kraftagg. och sen var det inga problem.

Liten sammanfattning och kommentarer

System
- Streacom FC8 Evo
- Streacom PT 150W pico-psu
- Gigabyte GA-Z77N-Wifi
- i3225
- 8GB Corsair Vengeance 1600
- PNY Pro 128GB

Hade egentligen velat ha ett MB med 5GHz Wifi men det är bara ASUS kortet som har det och det funkar inte i FC8:an.
Gigabyte-kortet har ATX-kontakten så att men bara kan använda tre heat-pipes med denna pico-PSU, verkar inte vara nått problem med i3225s låga TDP.

Z77 chipsetet blir som tidigare konstaterats varmt, frågan är vilken tempgivare man ska gå på?
Kör HWinfo64 och det visar två helt olika värden vid låg last (dvs just nu)

Annars ser temparna helt OK ut.

Låglast:
HWinfo64

CPU #0 Digital Thermal Sensor
Core #0: 38C
Core#1: 38C

Intel PCH
PCH temperature: 72,5C

ITE IT8728F
Motherboard: 62C
PCH: 47C

Tips på andra bra tempövervakningsprogram?

Ska köra lite tyngre tester i veckan.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dea_1:

Stämmer, jag försökte först med det MBt för att jag ville ha 5GHz men det går inte in i FC8 Evo.
Kör nu ett Gigabyte Z77 Wifi men så snart det kommer ytterliggare kort som stödjer dual-band blir det byte....

/Dea

Om du är ivrig och har en ledig PCI-e plats så borde det ju fungera med en sådan här http://www.dustinhome.se/product/5010649408/asus-pce-n53-802-...

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Hittade denna http://www.amazon.co.uk/Sedatech-Mini-PC-Evolution-passive-A1...

Man kanske skulle satsa på ett bygge kring en AMD A10-5700 istället för Intel Core i3 3225, Radeon HD7660D verkar vara betydligt bättre än Intel HD 4000 till i stort sett samma pris.

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Skrivet av Dea_1:

Så var den äntligen igång (skriver detta från HTPCn)
Vad som behövdes var ett kraftigare kraftagg. och sen var det inga problem.

Liten sammanfattning och kommentarer

System
- Streacom FC8 Evo
- Streacom PT 150W pico-psu
- Gigabyte GA-Z77N-Wifi
- i3225
- 8GB Corsair Vengeance 1600
- PNY Pro 128GB

Hade egentligen velat ha ett MB med 5GHz Wifi men det är bara ASUS kortet som har det och det funkar inte i FC8:an.
Gigabyte-kortet har ATX-kontakten så att men bara kan använda tre heat-pipes med denna pico-PSU, verkar inte vara nått problem med i3225s låga TDP.

Z77 chipsetet blir som tidigare konstaterats varmt, frågan är vilken tempgivare man ska gå på?
Kör HWinfo64 och det visar två helt olika värden vid låg last (dvs just nu)

Annars ser temparna helt OK ut.

Låglast:
HWinfo64

CPU #0 Digital Thermal Sensor
Core #0: 38C
Core#1: 38C

Intel PCH
PCH temperature: 72,5C

ITE IT8728F
Motherboard: 62C
PCH: 47C

Tips på andra bra tempövervakningsprogram?

Ska köra lite tybgre tester i veckan.

/Dea

Skönt att du äntligen fått igång ditt system! Ska bli intressant att se siffror från dina test. Jag känner tyvärr inte till något bra tempövervakningsprogram.

Permalänk
Skrivet av dabo86:

Hittade denna http://www.amazon.co.uk/Sedatech-Mini-PC-Evolution-passive-A1...

Man kanske skulle satsa på ett bygge kring en AMD A10-5700 istället för Intel Core i3 3225, Radeon HD7660D verkar vara betydligt bättre än Intel HD 4000 till i stort sett samma pris.

Som tidigare har konstaterats här i tråden så har AMD Trinity (och specielllt topmodellerna) en bättre grafikdel än Intel. HD 4000 klarar dock av allt som man behöver i filmväg idag men har man tänkt spela lite också kan säkert AMD vara ett bra alternativ. Det som AMD dock är sämre på är högre värmeutveckling och högre strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Om du är ivrig och har en ledig PCI-e plats så borde det ju fungera med en sådan här http://www.dustinhome.se/product/5010649408/asus-pce-n53-802-...

Efter lite prestandatester på Wifin ser det bättre ut än vad jag trodde :-).
Det är många nätverk här vilket innebär få lediga kanaler men trots detta får jag 60-70Mbps i snitt och uppåt 90Mbps periodvis på 2.4GHz så det är inga problem att strömma 1080p.

/Dea

Visa signatur

Antec P182, Asus P8Z77-I Deluxe, I5-3570K, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD, GTX260 Black Edition, Corsair HX520
FC8-Evo, Gigabyte GA-Z77N-WIFI, I3-3225, 8GB DDR3-1600, 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Har byggt ihop min version av HTPCn där jag använde mig som Radex konfiguration som grund, ändrade till 16 gb minne och en lite bättre i3 processor 3225 med HD 4000 Grafik.

Nåt som dock INGEN nämnt i denna tråd är hur svårskruvad chassit är.
Till att börja med så måste man tänka på (iaf om man har den äldre versionen av Streacoms PSU ST-150P-150W att INTE sätta i PSU:t i ATX kontakten innan man skjutit delen där SSD:n och eventuell Blu-Ray/DVD/CD sitter. När den väl sitter där så kan man enkelt sätta i ATX kontakten.

Om man sätter in ATX-kontakten innan så kan man inte skjuta in den delen då PSU-delen som sitter fastmonterad på ATX-kontakten är för hög (iaf den gamla versionen av Streacoms PSU).

Nåt annat jag reagerade över var att det inte fanns någon manual i förpackningen för chassit bara en lapp med förteckning över skruvarna.

Här är manualen (som jag tycker borde följa med i förpackningen)
http://www.streacom.com/downloads/ug/fc8.pdf

Nåt som också är värt att nämna är att komma ihåg att sätta fast de distanser eller vad man skall kalla dem, ser ut som tjocka knappar med ett gängat hål i mitten, med självhäftande tejp på.

Dessa skall klistras på baksidan av modekortet innan det monteras i lådan så att man kan skruva fast kylanordningen. Jag missade detta och fick skruva upp moderkortet och montera dessa.

Sedan så var kablarna till lysdioden fram och av och på knappen inte färgkodade som det stod i manualen utan man får verkligen titta på bilderna i manualen och försöka att se till att de hamnar rätt.

Hoppas nån har nytta av informationen ovan om ni funderar på att bygga denna låda.

Tillslut vill jag tacka radex för att han gjorde denna guide!

Mvh Hans

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Som tidigare har konstaterats här i tråden så har AMD Trinity (och specielllt topmodellerna) en bättre grafikdel än Intel. HD 4000 klarar dock av allt som man behöver i filmväg idag men har man tänkt spela lite också kan säkert AMD vara ett bra alternativ. Det som AMD dock är sämre på är högre värmeutveckling och högre strömförbrukning.

Bra inlägg! Om man huvudsakligen skall använda datorn som HTPC så är jag iaf väldigt imponerad över Intel 3225 och grafikdelen HD4000 presterar, både i grafikkvalite. Både när det gäller högupplöst material i XBMC, men även (nåt som inte har nämnts i denna tråd tidigare) hur bra HD4000 hanterar flash-video i t.ex SVT-Play, Youtube, Tv4play, Filmnet och Netflix. Imponerande resultat, bilden flyter mycket bättre än på min gamla 3 år gamla HTPC med grafikkort med RADEON HD6450. Värt att nämna.

Kan verkligen rekommendera Intel i3 3225 med HD4000 till detta paket!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Skönt att du äntligen fått igång ditt system! Ska bli intressant att se siffror från dina test. Jag känner tyvärr inte till något bra tempövervakningsprogram.

Det gör jag

http://www.almico.com/speedfan.php

/H

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

ST-150P är en äldre modell som blivit ersatt av NANO150. Om du jämför dessa två bilder ST-150P och NANO150 ser du att den den äldre modellen (ST-150P) är lite högre (jämför den vita plastdelen). Det är den ända skillnaden jag vet. Sedan har jag läst någonstans att kvaliteten var sämre på den äldre modellen men jag minns inte var jag läste det och kan inte hitta det nu heller. Men men om du behöver en PSU idag så är det väl nog bara att köra med den du hittat. Som du ser från radx bilder så har han också den äldre/högre varianten och eftersom du skall använda samma modell på moderkortet så borde det ju inte vara några problem. Det kan vara större problem om ATX kontakten sitter på samma sida som heatpipsen skall fästas eftersom den extra höjden då kan ställa till med problem.

Tack för ditt uttömmande svar! Japp, köpte den äldre varianten och den fungerade utmärkt förutom att det var lite klurigt att montera det. Återigen. Tack!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Sorry ni inte har fått några svar ifrån mitt håll i helgen. Polaren hade svensexa i lördags och de va en del planering och sånt inför de.. och söndagen.. well låt oss bara säga de blev lite mycket i helgen *helikopterbakis FTW*

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum