Permalänk
Medlem

Bästa AMD cpu max 500:- HTPC (Am3)

Hej

Tänkte uppgradera min HTPC eftersom det sitter en Sempron am3 i den nu. Tänkte spelar ingen större roll om det är quad eller duelcore för mig huvudsaken den är billig och "bang for the buck"

Tittat lite på Athlon II 240 men många olika varianter av just den processorn, vilken är att föredra om man skulle vilja klocka cpun i framtiden ? Bra med lite headroom när man kör 1080p filmer.

Vänligen kom med era förslag.....

Mvh

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju lite vad du använder för GPU som gör skillnaden i en HTPC eftersom du kan kör filmerna genom denna (GPU:n alltså) med flera program t ex MPC-HC eller VLC i DXVA-läge.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s106336428

Det verkar vara Athlon II X2 270 som är den bästa för socket AM3 under 500 kr enligt prisjakt (400 kr på Misco). Begagnat kan vara ett bra alternativ, kanske kan du då få tag på någon Penom II istället.

Tycker det mest är grafikkortet som gör jobbet på min htpc, processorn belastas nästan inte alls. Jag kör XBMC på linux med ett nvidia 9500gs grafikkort och processorn är en Athlon 64 X2 4850e. Så kanske är det ett grafikkort du egentligen behöver?

Permalänk
Medlem

Tack för svar !

Har en Asus bräda med 760g chipset i, tror jag ska klara 1080p ? Men som sagt jag gillar att "meeeeka piiiiila" så en processor som går att klocka vore lite skoj. Vet ni vilken som är bäst lämpad av till just överklockning ? av Athlon II familjen ?

*Eller om nån har nån till försäljning så pm*

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

Har du kollat om du kan låsa upp en andra kärna på din Sempron? Men det är väl bara vissa moderkort som kan det och inte heller alla sempron som funkar att låsa upp.
http://techreport.com/news/17403/40-sempron-140-gets-its-seco...
Det om något kan ju vara något att testa om du vill mecka och pilla.
Själv har jag låst upp en Phenom II X2 550 till X4 utan problem. Den sitter i sambons dator.

Moderkortet i min htpc har AMD 780G (AM2+). Visst den integrerade grafiken klarade 1080p nätt och jämnt men med ganska hög processorbelastning hos min Athlon 64 X2. Pluttade i grafikkortet istället och fick mycket bättre flyt och processorbelastningen gick ner till nästan ingenting. Så jag tror ändå att du i första hand ska komplettera med grafikkort innan du uppgraderar processorn. Nu kör jag i och för sig linux och kanhända moderkortets grafik funkar bättre i windows, jag har inte testat det. Vet heller inte hur 760G står sig jämfört mot 780G.

Permalänk
Medlem

Spara ihop 300 till så har du en 965 BE, vilket är en GRYM cpu för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har du kollat om du kan låsa upp en andra kärna på din Sempron? Men det är väl bara vissa moderkort som kan det och inte heller alla sempron som funkar att låsa upp.
http://techreport.com/news/17403/40-sempron-140-gets-its-seco...
Det om något kan ju vara något att testa om du vill mecka och pilla.
Själv har jag låst upp en Phenom II X2 550 till X4 utan problem. Den sitter i sambons dator.

Moderkortet i min htpc har AMD 780G (AM2+). Visst den integrerade grafiken klarade 1080p nätt och jämnt men med ganska hög processorbelastning hos min Athlon 64 X2. Pluttade i grafikkortet istället och fick mycket bättre flyt och processorbelastningen gick ner till nästan ingenting. Så jag tror ändå att du i första hand ska komplettera med grafikkort innan du uppgraderar processorn. Nu kör jag i och för sig linux och kanhända moderkortets grafik funkar bättre i windows, jag har inte testat det. Vet heller inte hur 760G står sig jämfört mot 780G.

Tanken var god ! Har kollat upp det och med mitt moderkort går det inte att låsa upp Sempron cpun,,,,, Vilket är lite surt men men.
Sen är det inte så att jag behöver spara för att köpa en bättre cpu, är bara inte sugen på att lägga mer pengar än så. Vill som alltid ha BANG FOR THE BUCK yeah Sen smeka ur lite prestanda utan att betala fört...

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

Håller du ut lite kanske du kan få en FM2 propp och moderkort för de där pengarna, nya. Det är knappast saker som kommer öka i pris i alla fall.
875 spänn kostar det på inet, kanske går att hitta någon tjuga lägre på någon annan affär. Då är det hyffsad AMD integrerad grafik också.
Kan säkert gå ner till 700 till våren med lite tur.

Då antar jag att du redan har ddr3 att stoppa i.

Sälj ditt gamla moderkort för en hundring så är det ju nästan jämnt upp snart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skrewie:

Tanken var god ! Har kollat upp det och med mitt moderkort går det inte att låsa upp Sempron cpun,,,,, Vilket är lite surt men men.
Sen är det inte så att jag behöver spara för att köpa en bättre cpu, är bara inte sugen på att lägga mer pengar än så. Vill som alltid ha BANG FOR THE BUCK yeah Sen smeka ur lite prestanda utan att betala fört...

Du såg inte mitt inlägg? Då vet du inte om dessa saker jag skrev eller?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du såg inte mitt inlägg? Då vet du inte om dessa saker jag skrev eller?

Ungefär samma sak som jag också sa, fast jag skriver det lite mer inlindat.

Men man kan i och för sig köra med filosofin att skaffa sig en tillräckligt stark processor som klarar av videoavkodning för alla format i mjukvara och strunta i grafikkortsaccelerationen. Men då behöver man nog mer än en dual core Athlon II tror jag, men en X3 eller X4 funkar nog (kolla begagnat). Då blir man mer flexibel för att klara av format som inte GPUn klarar. Fast å andra sidan är det inte särskilt ofta man behöver andra format än de som GPUn klarar av. Själv kör jag hellre med en tyst CPU-fläkt och något grafikkort med bra videoacceleration, gärna passivt kylt så får man en tyst fin htpc utan att behöva jättestark CPU. Jag märker knappt någon skillnad i praktiken med min X2 jag har nu och den gamla enkärninga socket 754-processorn jag körde innan tack vare att jag i båda fallen använder grafikkortets videoavkodning. Det är just när man öppnar något uddaformat som grafikkortet inte klarar det märks skillnad och då räcker inte alltid min X2 heller. Fast min 4850e är en ganska klen X2 (2,5 GHz). Så det är väl inte omöjligt att en överklockad Athlon II X2 fixar det bättre.