Mionix lanserar gamingmusen Naos 8200

Permalänk

Haft min Naos 5000 nu i lite mer än 1 år nu. Älskar verkligen musen. dock börjar den bli sliten med tiden men kommer aldrig lämna märker Mionix då jag verkligen avgudar musen. Razer & steelseries är för grabbar med småhänder. naos 5000 sitter perfekt i handet, bra vikt osv!

Kanske blir deras nya snart då!

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk
Medlem

Delay problemet som 9800 sensorn ifrån Avago haft med tidigare släppta möss är faktiskt åtgärdat på denna modell.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut!
Men är helnöjd med min 5000. Aldrig haft några bekymmer med den.

Permalänk

Svindyr, bara för att de lägger ner en massa ansträngning på en sensor så att den ska ha så hög DPI som möjligt, helt i onödan, det är ingen som behöver/använder/vill ha så hög DPI, när kommer de fatta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Delay problemet som 9800 sensorn ifrån Avago haft med tidigare släppta möss är faktiskt åtgärdat på denna modell.
Mer kan jag inte säga i dagsläget, men lite credits får man ändå ge Mionix för att de fick Avago till att åtgärda en sådan uppenbar brist som tidigare utvecklare misslyckats med ;).

Vadå mer kan du inte säga, dom flesta vet redan detta
Mionix gick själva ut med det på OC.
Sen tar fixen enligt dom som testat inte bort det 100%, dock absoluta majoriteten kommer inte märka något.
Antagligen kommande firmware ifrån andra med avago 9800 snart.

Svindyr mus i samma skal, samma 32bit ST controller med avago 9800 meningslös sensor "upgrade"

All in all, en till meningslöst mus som är snordyr.

Kommer nog importera en Razer Krait som det ser ut nu medans man väntar på BST's mus (zzz väntat hur länge som helst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Naosen är iofs på det stora hela en rätt trevlig mus ändå, trots sina brister. Dock hade jag gärna önskat att de förändrat formen lite så att den blev lättare att lyfta. Även utan vikter är den lite för tung och ogreppvänlig för att kunna lyftas snabbt.

Är du klen eller vad är problemet? Jag använder Naos 5000 och har totalt sex vikter i, varje vikt väger 5g och jag tycker det är lagom. Varför vill folk ha en mus utan känsla som väger så lite som möjligt?

Permalänk

Min MX518 duger fortfarande för mina behov...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Alltid trevligt med high-end möss!
Snart måste någon besegra MX518 och ta över tronen

Finns ju redan: G400.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Skrivet av Nord93:

Är du klen eller vad är problemet? Jag använder Naos 5000 och har totalt sex vikter i, varje vikt väger 5g och jag tycker det är lagom. Varför vill folk ha en mus utan känsla som väger så lite som möjligt?

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med handleden och då sitter jag vid datorn dagligen. Oftast flera timmar i sträck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vadå mer kan du inte säga, dom flesta vet redan detta
Mionix gick själva ut med det på OC.

Spelar väl ingen roll om vad de själva säger eller vad folk redan vet, jag kommenterade på detta forumet då folk skrev här att sensorn led av delay inte på OC´s forum.
Kanske skulle avslöja istället för dig hur Razer DeathAdder 4G eller nya Krait med mindre Taipan skal + Avago S3988 fungerar och känns i praktiken?
Men nej de på OC forumet har ju redan kommenterat de hela så min information känns irrelevant här ;).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Aldrig haft problem med handleden och då sitter jag vid datorn dagligen. Oftast flera timmar i sträck.

Än...

Permalänk
Skrivet av Nord93:

Aldrig haft problem med handleden och då sitter jag vid datorn dagligen. Oftast flera timmar i sträck.

Nä, det finns väl allmän sjukvård som tar hand om dig då, istället för att du själv motverkar eventuella framtida problem.

Kan förstå om du gillar och är van med det du gör, men det finns ingen anledning att vara nonchalant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoisonBill:

Nä, det finns väl allmän sjukvård som tar hand om dig då, istället för att du själv motverkar eventuella framtida problem.

Kan förstå om du gillar och är van med det du gör, men det finns ingen anledning att vara nonchalant.

Jag var inte nonchalant. Sitter flera timmar dagligen och aldrig haft problem själv men i för sig så lyfter jag mer eller mindre aldrig på musen, så kan lika väl vara det? (Om det nu är lyftandet som är problemet ) Förstår inte riktigt meningen att lyfta musen hela tiden heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Spelar väl ingen roll om vad de själva säger eller vad folk redan vet, jag kommenterade på detta forumet då folk skrev här att sensorn led av delay inte på OC´s forum.
Kanske skulle avslöja istället för dig hur Razer DeathAdder 4G eller nya Krait med mindre Taipan skal + Avago S3988 fungerar och känns i praktiken?
Men nej de på OC forumet har ju redan kommenterat de hela så min information känns irrelevant här ;).

Ja det är inte mycket för dig att avslöja för min del, så ja då är den informationen extremt irrelevant för min del.

Jag kommenterade eftersom det lät väldigt "jag sitter på massa hemlig information men jag kan inte avslöja".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Jag var inte nonchalant. Sitter flera timmar dagligen och aldrig haft problem själv men i för sig så lyfter jag mer eller mindre aldrig på musen, så kan lika väl vara det? (Om det nu är lyftandet som är problemet ) Förstår inte riktigt meningen att lyfta musen hela tiden heller...

Vissa gillar inte stora dassalock till möss, många tycker om mindre o lättare möss, smaksak helt enkelt vad man föredrar.

Permalänk
Mionix
Skrivet av StarCroW:

Delay problemet som 9800 sensorn ifrån Avago haft med tidigare släppta möss är faktiskt åtgärdat på denna modell.
Mer kan jag inte säga i dagsläget, men lite credits får man ändå ge Mionix för att de fick Avago till att åtgärda en sådan uppenbar brist som tidigare utvecklare misslyckats med ;).

Skrivet av Nivity:

Mionix gick själva ut med det på OC.
Sen tar fixen enligt dom som testat inte bort det 100%, dock absoluta majoriteten kommer inte märka något.
Antagligen kommande firmware ifrån andra med avago 9800 snart.

Hej gott folk, nu ska vi inte kivas

Det är inte Avago som ligger bakom denna fix, det är våra egna utvecklare som löst det. Den finns alltså i dagsläget bara på Naos 8200 och dom enda som fått känna på hur den funkar är våra betatestare, varav några finns i den här tråden. Vill man köra på Avagos inställningar kan man lätt och smidigt klicka i Refined mode, en del i nya mjukvaran och jämföra, eller använda det om man föredrar så.

Det är korrekt att Avago/Pixart arbetar på en lösning för att uppnå en bra känsla utan delay och inom ett par månader kommer det nog finnas en lösning som gynnar alla kunder som äger en mus med en 9800 sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja det är inte mycket för dig att avslöja för min del, så ja då är den informationen extremt irrelevant för min del.

Jag kommenterade eftersom det lät väldigt "jag sitter på massa hemlig information men jag kan inte avslöja".

Kanon då är vi överens! Samt att jag redigerat mitt första inlägg så du slipper störa dig mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mcchrill:

"Totalt finns sju knappar varav två på vänster sida för klassiskt tumgrepp"

Du har inte funderat på att läsa artikeln innan du börjar kommentera den

Såg bara 2 knappar på videon, därav min kommentar. Får läsa då
edit: står ju inget om var dom andra knapparna är...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tri_State:

Jag förstår helt vad du menar. Det är just det som hindrat mig från att köpa en mus som denna, även fast jag gillar greppet när man kör palm grip och när man inte spelar. Men i snabba spel så lyfter jag ofta musen och då blir de problem med denna typen av design, man får inget grepp.

Precis detta jag tänkte. Min mus g500 har just en liten utåtkant för lillfingret som gör att man lätt kan lyfta utan att applicera tryck på sidorna mer eller mindre. Förstår inte varför alla mustillverkare inte gör denna kant. Man känner ändå inte av den i avslappnat grepp.

Permalänk

Får hoppas denna mus buggar mindre än Naos 5000. Bara haft problem med den. Men ändå är det den bästa mus jag haft. Sjukt skön form på den.

Permalänk
Medlem

Gillar min NAOS 5000 skarpt och det finns en överhängande risk att jag införskaffar den här musen inom en hyfsat snar framtid. Till er som gillar designen för palm grip men tycker den är för krånglig att lyfta vill jag rekommendera QPADs liknande möss. De har en mycket högre kant mellan lill- och ringfinger och blir därför avsevärt lättare att lyfta. De är också något högre.

Permalänk
Medlem

Jag var nöjd med min Naos 5000 i 1-1½ år, tills tummknapparna började dubbel- och trippelklicka.

Permalänk
Skrivet av mcchrill:

"Totalt finns sju knappar varav två på vänster sida för klassiskt tumgrepp"

Du har inte funderat på att läsa artikeln innan du börjar kommentera den

Vänster och höger musknapp.
Upp och ner på scrollen.
Trycka ner scrollen.
Två tum knappar.
Ja, du har rätt. Det är totalt sju knappar.

De flesta gaming möss har inte bara två tum knappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Såg bara 2 knappar på videon, därav min kommentar. Får läsa då
edit: står ju inget om var dom andra knapparna är...

Vänster och höger musknapp. Upp och ner på scrollen. Trycka ner scrollen. Två tum knappar.
Blir sju knappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är samma setup som på Naos 5000. Upp och ned på scrollhjulet räknas inte.

Höger/vänster, två tumknappar, scrollklicket, två under/framför scrollhjulet som standard höjer och sänker DPIn.

Förstår inte riktigt allt whine över att den skulle ha för många knappar? Den har ju en knapp mindre än MX518...
Personligen så skulle jag föredra om min 5000 hade några fler knappar då jag (beroende på vilken typ av spel) använder alla redan nu.

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Vänster och höger musknapp. Upp och ner på scrollen. Trycka ner scrollen. Två tum knappar.
Blir sju knappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

Jag är lite mer intresserad ut av scroll knappen.
Är det scrolla fram back det göra alla.
Tryck ner : kan macro tilldelas?
Tryck till höger : kan macro tilldelas?
Tryck till vänster: kan macro tilldelas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neo_rtr:

Jag är lite mer intresserad ut av scroll knappen.
Är det scrolla fram back det göra alla.
Tryck ner : kan macro tilldelas?
Tryck till höger : kan macro tilldelas?
Tryck till vänster: kan macro tilldelas?

Naos 5000 har inte ett scrollhjul man kan klicka i sidled med.

Men annars kan du skapa macros till alla knappar som finns.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

Jag har en Mionix Naos 5000, jag måste säga att det är den skönaste musen jag någonsin använt.. tyvärr är jag väldigt osäker på om man vågar köpa den här musen eftersom kvalitén på min Naos 5000 inte håller standarden. Min vänster musknapp dubbelklickar när jag klickar på den en gång och min bakre sidoknapp gör samma sak tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exmaxinz:

Jag har en Mionix Naos 5000, jag måste säga att det är den skönaste musen jag någonsin använt.. tyvärr är jag väldigt osäker på om man vågar köpa den här musen eftersom kvalitén på min Naos 5000 inte håller standarden. Min vänster musknapp dubbelklickar när jag klickar på den en gång och min bakre sidoknapp gör samma sak tyvärr.

Min hade problem med tumknapparna när jag fick den. När jag tryckte på den bakre tumknappen så hakade den ibland fast sig i den främre knappen så att jag tryckte in båda samtidigt.

Syrran hade dock slarvat bort kvittot så jag kunde inte returnera den, så det blev till att skruva isär den och tälja bort lite av plasten mellan de två knapparna (kan inte ses utifrån ändå så).

Nu har jag dock problem med att vissa spel orsakar BSOD (AC3 t.ex.) och när datorn har startats om så är USB porten musen satt i död. Så jag måste byta kontakt.
Om det är musens, moderkortet, drivers eller spelens fel vet jag inte.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |