sämre prestanda trådlöst istället för kabel?

Permalänk
Medlem

sämre prestanda trådlöst istället för kabel?

Hej,

Skulle behöva lite hjälp ifrån er insatta.
Jag har alltid haft uppfattningen att om man kör trådlöst nätverk till sin (stationära) dator istället för kabel så är mer ostabilt och man kan inte spela online-spel lika bra p.g.a. högre ping osv.. Dock var det längesedan jag var insatt i det hela så jag vet inte om det är så här fortfarande?
Blir det inte lika bra om jag använder trådlöst? isf hur mycket sämre blir det?
Vi utgår från att datorn är bara 1-2 meter ifrån den trådlösa routern.

Jag vill helst slippa kablaget och om trådlöst funkar lika bra ser jag ingen anledning till att inte använda det.

stort tack för er hjälp på förhand

Edit: jag menar alltså att jag har uttag i lyan till en router som skickar ut det trådlöst, jag menar inte mobilt bredband.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det blir radikalt sämre med trådlöst. Ping tiderna är väldigt höga jämfört med kabel oavsett avstånd. Jobbar du med intensiva och krävande uppgifter rekommenderar jag trådat nätverk. Alla datorer med trådbundet nätverk och sedan enklare enheter och tex surfplattor och telefoner på wifi.
Tyvärr har jag inte den möjligheten i hemmet med högrisken för åsknedslag därför är allt trådlöst i hemmet, det märks att det inte är lika rappt.

Permalänk
Medlem

Wifi är i mitt tycke fortfarande mycket sämre, oavsett hur kort avståndet är. Bor du långt ut i skogen utan störande radiosignaler från andra nät så kanske det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Sötast

Jag har c:a 10MS till routern från min Gnex på <1M . Sen hur det är i jämförelse med ett wlankort i en pc kan jag inte säga

Permalänk
Medlem

För min stationära dator står jag precis i valet och kvalet mellan att antingen dra kabel genom en vägg eller att skaffa en USB-sticka (exempelvis en ASUS USB-N13). Routern (en D-Link DIR-615) står precis på andra sidan väggen, mindre än en meter bort från datorn. Det finns inget nätverk i närheten som kan störa signalen och väggen är gjort av gipsplatta.

Vad rekommenderas?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag anser att det ALLTID är bättre med trådat nätverk... Oavsett vad man ska göra, så är det ur hastighets- och säkerhetssynpunkt (kryptering) bättre med trådad anslutning. Om man sedan tänker på åsknedslag och andra fenomen är det en annan sak, men OM du kan köra trådat bör du ALLTID göra det. Punkt.

Skrivet av kineto:

För min stationära dator står jag precis i valet och kvalet mellan att antingen dra kabel genom en vägg eller att skaffa en USB-sticka (exempelvis en ASUS USB-N13). Routern (en D-Link DIR-615) står precis på andra sidan väggen, mindre än en meter bort från datorn. Det finns inget nätverk i närheten som kan störa signalen och väggen är gjort av gipsplatta.

Vad rekommenderas?

Som svar till dig kineto, så tycker jag personligen att du ska köra trådlöst om du bor i lägenhet och inte spelar så mycket. OM du spelar mycket, eller bara bor i villa eller där du har rätt att borra etc hur mycket du vill så tycker jag du skall borra ett litet 2cm hål genom gipsväggen.

Mvh,
TrueType.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Som svar till dig kineto, så tycker jag personligen att du ska köra trådlöst om du bor i lägenhet och inte spelar så mycket. OM du spelar mycket, eller bara bor i villa eller där du har rätt att borra etc hur mycket du vill så tycker jag du skall borra ett litet 2cm hål genom gipsväggen.

Jag spelar inte särskilt mycket och inte heller de mest resurskrävande spelen, så det låter som att jag kanske klarar mig hyfsat med en trådlös lösning tills vidare, trots allt?! Bor i villa, dock inte så väldigt länge till, så frågan är ju om det är värt att börja borra i väggar...

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kineto:

Jag spelar inte särskilt mycket och inte heller de mest resurskrävande spelen, så det låter som att jag kanske klarar mig hyfsat med en trådlös lösning tills vidare, trots allt?! Bor i villa, dock inte så väldigt länge till, så frågan är ju om det är värt att börja borra i väggar...

Jo, det kan du väl.

Men om du har tänkt att ha en webläsare med runt 3-6 flikar, skype och spela online spel samtidigt så kan det bli lite slött.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prixt:

Men om du har tänkt att ha en webläsare med runt 3-6 flikar, skype och spela online spel samtidigt så kan det bli lite slött.Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det där kommer man ju inte långt med, oftast kör jag betydligt mer parallellt...

Tack för hjälpen!

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem

Är väl inte värre än att du börjar med trådlöst, testar och kollar hur du upplever det.
Och tycker du det går segt så får du uppgradera till tråd.

Permalänk
Medlem

Ett grundläggande problem med WiFi är CSMA/CA inte fungerar eftersom du skickar signal ut i luften och luften är som bekant fri så det är inte möjligt med kollisions detektering på samma sätt som via kabel. Det innebär att det blir kollisioner och paket måste skickas om ofta vilket i sin tur ställer till med delay och försämrad prestanda. RTS/CTS löser delvis detta men du får ändå inte samma effektivitet som med en kabel. Andra saker som trådlösa telefoner, mikrovågsugnar osv ställer ju också till det för 802.11 så du utsätter ju din data trafik för onödigt mycket problem genom att köra trådlöst det är därmed inte sagt att du aldrig ska använda trådlöst, jag har det absolut till min telefon och min laptop som jag ränner runt med i huset men för all annan utrustning är det nätverkskabel som gäller.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --