Hjälp med att välja systemkamera

Permalänk
Medlem

Hjälp med att välja systemkamera

Hejsan,

Jag skall köpa en systemkamera, men vet inte vilken jag skall välja mellan dessa:

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos1...
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d310...

Vilken är "bäst" av dessa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kamerorna är relativt likvärdiga så blir den eviga Canon Vs Nikon-frågan.

http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Nikon_D3100

Det klokaste du kan göra är att jämföra kamerorna i butik - känna och klämma. En annan aspekt är kanske om en familjemedlem har systemkamera så att ni kan låna objektiv mellan varandra vilket kräver att båda har samma märke.

Permalänk
Entusiast

Jag har 1100D och är nöjd, dock ser Nikonen ut att ha bättre features när det gäller filmande. T.ex 1080 istället för 720 video, autofocus vs ingen autofocus i video

Permalänk

Håller med, skillnaderna mellan nikon och canon i dessa prisklasser är väldigt få. Kolla vilka små skillnader de har och överväg vilken som passar dig.

Har en canon 60D och har haft en canon 350D, nöjd med båda.

Permalänk
Medlem

Jämför de på prisjakt.

Nikonen har 11 st AF punkter vs 9 st hos canon kameran.
Canonen har stöd för HDR, 3 exponeringar. Nikonen har inget HDR stöd.
Nikonen kan ha 12 800, canonen har 6 400.
Canonens batteri räcker till 700 bilder, nikonen till 500.
Nikonen har full hd filmnings funktion.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

kan bara säga såhär.... nikon är sjukt mycket dyrare än canon när det gäller tillbehör. dels finns det inte lika mycket utbud till nikon som till canon och allt är typ 1000kr dyrare till nikon. åtminstone har jag känslan av att det ligger till på det viset. sen är det ju självklart inget fel på nikon. bra kvalitet, grym prestanda och enkla menyer... dvs jag älskar min nikon d5100 mitt tips känn och klämm i butiken, sen ta den som du tycker bäst om, finns ändå inte så stora skillnader mellan dem

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av redheadSWE:

kan bara säga såhär.... nikon är sjukt mycket dyrare än canon när det gäller tillbehör. dels finns det inte lika mycket utbud till nikon som till canon och allt är typ 1000kr dyrare till nikon. åtminstone har jag känslan av att det ligger till på det viset. sen är det ju självklart inget fel på nikon. bra kvalitet, grym prestanda och enkla menyer... dvs jag älskar min nikon d5100 mitt tips känn och klämm i butiken, sen ta den som du tycker bäst om, finns ändå inte så stora skillnader mellan dem

eh? va? Så länge man inte ska ha riktigt unika egenskaper så kan man köpa mer eller mindre samma prylar för samma peng oavsett om det står Nikon eller Canon på objektiv eller blixtar.

Vad det gäller objektivutbud så är det relativt jämn mellan Nikon och Canon. Nikon har dock bättre "konsument-optik" i de lägre prisklasserna till ungefär samma priser som Canon.

Däremot är har Canon ett vettigare utbud vad det gäller fasta teleobjektiv runt 300-400mm till acceptabla priser, 300/4 IS och 400/5,6 IS har Nikon ingen motsvarighet till (ännu). Tror dock inte att dessa är en avgörande sak i det här fallet.

1100D bygger på en numera ganska gammal sensor och hela kameran i sig känns ganska begränad. D3100 är betydligt modernare och en bättre kamera helt enkelt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Hejsan,

Jag skall köpa en systemkamera, men vet inte vilken jag skall välja mellan dessa:

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos1...
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d310...

Vilken är "bäst" av dessa?

Av dom två. Helt klart D3100. Mycket kamera för pengarna helt klart! (har en själv)
Men har du en känsla att du kommer att fortsätta utveckla ditt fotointresse, så kör på en inbyggd fokusmotor i huset = billigare och fler objektiv att välja på.
(begagnadmarknaden är jättefin på kamerahus/objektiv då fotografer verkligen är superpedantiska)

Och glöm inte att (om man nu kan ta den gamla biltermen en gång till) "en lite äldre Ferrari är inte så mycket sämre än en ny Ferrari)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Det känns som om nikon leder för tillfället i de lägre prisklasserna men bäst är utan tvekan att klämma och känna lite på de två olika och se vad som passar bäst. Canon verkar lättare att hitta beg optik till men nikon är inte dåligt på nåt sätt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Bortsett från tekniska skillnader och vana/traditio, tycker jag det rent politiskt känns bättre att stödja Nikon. Såvitt jag vet är ju Nikon ett renodlat kameraföretag. Canon som koncern är ju betydligt större och sysslar med allt från skrivare till miniräknare. Så sett som varumärke associerar jag Nikon klockrent till kameror, Canon får mig mer att tänka på påstridiga säljare av kontorsmaskiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Såvitt jag vet är ju Nikon ett renodlat kameraföretag.

Nja... Optik i största allmänhet, skulle jag säga. KAmeror, objektiv, scanners, kikare, kikarsikten, mikroskop, mätinstrument och de tillverkar, IIRC, även utrustning för att tillverka IC-kretsar.
Sedan är ju Nikon en del i Mitsibishigruppen. Jag vet inte exakt vad detta innebär i praktiken, annat än att Nikon är en del av ett av världens största "företag".

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Nja... Optik i största allmänhet, skulle jag säga. KAmeror, objektiv, scanners, kikare, kikarsikten, mikroskop, mätinstrument och de tillverkar, IIRC, även utrustning för att tillverka IC-kretsar.
Sedan är ju Nikon en del i Mitsibishigruppen. Jag vet inte exakt vad detta innebär i praktiken, annat än att Nikon är en del av ett av världens största "företag".

Aha det var mer än jag visste.

Jag tänkte väl mest varumärket Nikon, jag har iaf aldrig vad jag det sett Nikon i något annat sammanhang i mediabruset än kameror och optik till kameror. Canon däremot... så är kameror inte det första som slår mig. Nackdelen med att hålla på med allt möjligt är ju att varumärket blir splittrat. Bra att det finns konkurrens iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Nackdelen med att hålla på med allt möjligt är ju att varumärket blir splittrat.

Fördelen att göra kopiatorer och skrivare och allt såntdär är att "alla" är bekanta med varumärket och man väljer hellre ett varumärke som man är bekant med än ett "okänt". Sedan har Nikon ett ovanligt starkt grepp om just Sverige vad gäller systemkameror. Jag har inte några färska siffror, men för ett par år sedan hade Nikon över 50% av systemkameramarknaden i sverige.

Nåväl... Vi behöver väl inte prata mer om det här kanske. För at svara på utsprungsfrågan:
Jag hade valt D3100 framför 1100D. Det är "lite mer kamera" som har en något modernare sensor. Priser på tillbehör osv skiljer inte så jättemycket när det handlar om "normala" objektiv, men visst finns det fördel att välja Canon om man ser sig fota fåglar i framtiden, tex. Åas utklassar ju Nikon Canon vad gäller vidvinklar, så...

Permalänk
Medlem

Kör på Nikon. Har själv en D90 och är nöjd

Permalänk
Medlem

Båda är likvärdiga. Båda systemen har många egna objektiv i liknande prisklasser och tillgång till tamron & sigmas utbud.

Köper du Canon så satsa på paketet med bildstabilisator (IS) i objektivet för hundralappen mer: http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera-pak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Båda är likvärdiga. Båda systemen har många egna objektiv i liknande prisklasser och tillgång till tamron & sigmas utbud.

Köper du Canon så satsa på paketet med bildstabilisator (IS) i objektivet för hundralappen mer: http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera-pak...

nej! Båda är inte likvärdiga!! D3100 har modernare sensor, och då är dom inte likvärdiga.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

nej! Båda är inte likvärdiga!! D3100 har modernare sensor, och då är dom inte likvärdiga.

Man ska ju inte överdriva skillnaderna heller. Det handlar ju inte precis om några avgörande skillnader i bildkvalitet. Allt annat lika så har D3100 såklart en liten fördel, men det kan ju finnas andra anledningar som gör Canon till ett lämpligare val.

Permalänk
Medlem

Vet du på förhand något särskilt som du ska använda kameran till?

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

nej! Båda är inte likvärdiga!! D3100 har modernare sensor, och då är dom inte likvärdiga.

14MP-sensorn i d3100 är verkligen inget underverk som du verkar tro. Skillnaderna mot canons kamera är marginella både avseende brus och DR.
Det är sonys 16MP och 24 MP-sensorer som sticker ut bland APS-C-kamerorna. Det kanske är dom du blandar ihop den med? Innan dom kom låg canons sensorer i fas med konkurrenterna.
Även övriga skillnader mellan kamerorna är marginella - på några punkter vinner 1100d, på andra d3100.

Välj efter dessa kriterier (osorterat):
- Vilken känns skönast att hålla i och fota med?
- Har någon nära bekant kamera från något av systemen och objektiv du kan låna?
- Finns det något speciellt objektiv du tänkt köpa till den närmaste tiden som bara finns till det ena systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det är sonys 16MP och 24 MP-sensorer som sticker ut bland APS-C-kamerorna.

De är inte heller några "underverk". Sensorn i D3100 är marginellt bättre än den i 1100D och 16MP-sensorerna som finns i tex D7000 och D5100 är marginellt bättre än den i D3100. 24Mpix-varianten, som återfinns i tex D3200, är, åter igen, marginellt bättre än 16Mpix-varianten.
16Mpix-sensorn som sitter i D5100/D7000 (mfl) är bara ett halvt steg bättre än gamla 12-mpix-sensorn från D5000/D90/D300 om man ser till brusnivån.

Det tar flera generationer av sensorer för att få annat än en marginell förbättring. Ska man ha något som är mer än marginellt bättre är det väl kanske D3s eller D4 (eller D600, om man har en tajt budget) man ska satsa på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Kamerorna är relativt likvärdiga så blir den eviga Canon Vs Nikon-frågan.

http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Nikon_D3100

Det klokaste du kan göra är att jämföra kamerorna i butik - känna och klämma. En annan aspekt är kanske om en familjemedlem har systemkamera så att ni kan låna objektiv mellan varandra vilket kräver att båda har samma märke.

Håller med. Canon och Nikon är båda bra märken så det handlar om att hitta nåt som passar dig och det kan du endast göra genom att prova själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

De är inte heller några "underverk". Sensorn i D3100 är marginellt bättre än den i 1100D och 16MP-sensorerna som finns i tex D7000 och D5100 är marginellt bättre än den i D3100. 24Mpix-varianten, som återfinns i tex D3200, är, åter igen, marginellt bättre än 16Mpix-varianten.
16Mpix-sensorn som sitter i D5100/D7000 (mfl) är bara ett halvt steg bättre än gamla 12-mpix-sensorn från D5000/D90/D300 om man ser till brusnivån.

Det tar flera generationer av sensorer för att få annat än en marginell förbättring. Ska man ha något som är mer än marginellt bättre är det väl kanske D3s eller D4 (eller D600, om man har en tajt budget) man ska satsa på...

Angående det dynamiska omfånget är som klart bättre. I kombination med bättre hög-ISO-prestanda är de ganska mycket bättre än färegångarna.
Det har oftast tagit många nya sensorer innan ISO-prestandan färbättrats ett halvt steg till skillnad mot vad många tror. Bara för att dagens kameror går att ställa in på mycket högre ISO betyder inte att bilderna är liknande brusiga på maxiso.

24MP-sensorn verkar prestera likvärdigt med 16MP avseende ISO och dynamiska omfång.

Sen är sensorn bara en av många faktorer som påverkar hur bra bilden blir i slutändan.

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara ett kanon erbjudande dock spränger den 3000 kroner med 990:/ http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD3200rod1855VR

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Detta verkar vara ett kanon erbjudande dock spränger den 3000 kroner med 990:/ http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD3200rod1855VR

denna där köpte jag igår!! tyckte också att priset var riktigt bra för en helt ok instegs kamera.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |