Permalänk

Uppgradera värsting game-dator

Dags att pensionera i7 920:an och asus modermodemet som är snart tre år gamla. Jag kommer bygga i mitt cm storm trooper case med 750w aggregat o ett 7970 kort.

Har plockat ihop följande och emottager gärna tankar om dessa:

ASUS P9X79 X79 S-2011 ATX
5010614658 P9X79
1 699,00 kr 1 699,00 kr

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP QUAD 1600MHZ C...
5010615152 CML16GX3M4X1600C8
849,00 kr 849,00 kr

INTEL 330 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC ...
5010627962 SSDSC2CT120A3K5
649,00 kr 649,00 kr

INTEL CORE I7 3820 3.6GHZ 10MB S-2011
5010619770 BX80619I73820
2 199,00 kr 2 199,00 kr

PHANTEKS PH-TC14PE CPU COOLER AM3+/1155/1366/...
5010617488 PH-TC14PE_BL
699,00 kr 699,00 kr

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem

asus modermodemet *fniss*

Permalänk
Medlem

Hahaha modermodemet, iallafall om du ska bygga en värstingdator så köper du ett 690, annars har du inte befogenhet till att kalla din dator för värsting.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk

Jag har redan ett 7970 så köpa ett nytt 690 har jag inga dollar till.

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerousdave:

Jag har redan ett 7970 så köpa ett nytt 690 har jag inga dollar till.

bry dig inte om honom:P en värsting dator behöver inte ha 690... 2x7970 knäcker 690..

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Hahaha modermodemet, iallafall om du ska bygga en värstingdator så köper du ett 690, annars har du inte befogenhet till att kalla din dator för värsting.

Varför i allsindar skall man slänga pengar i sjön och köpa ett gtx 690?, att folk ens köper det är i princip bara ett bevis på folks okunnighet; sen finns det små undantag som exempelvis: den som vill ha ett skrytbygge, den som sitter på en serverdator utan SLI/CF, den med lite plats och bara får plats med ett grafikkort i rummet.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk

Vi släpper grafikkortet nu

Det är minnena jag är mest fundersam över. Någon som kan mycket om minnen?

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dangerousdave:

Vi släpper grafikkortet nu

Det är minnena jag är mest fundersam över. Någon som kan mycket om minnen?

Ah.

Nej. Men det är bra minnen. 16 GB räcker långt. Med betoning på å:et. Lååångt.

Men du... 120 GB SSD. I en "värsting"?
Njae.
Du får plats med W7 och, om du har tur typ åtta spel.

Bit i kulan och köp en 250 GB. Minst.

Och processorn. Köp en klockningsbar. Den kostar några hundringar mer men då kan du framtidssäkra framöver. Du måste visserligen köpa ett z77-moderkort, men för den pengen du redan har avsatt för det så borde du kunna få ett bra klockningsbart.

Permalänk
Skrivet av vierphoria:

Ah.

Nej. Men det är bra minnen. 16 GB räcker långt. Med betoning på å:et. Lååångt.

Men du... 120 GB SSD. I en "värsting"?
Njae.
Du får plats med W7 och, om du har tur typ åtta spel.

Bit i kulan och köp en 250 GB. Minst.

Och processorn. Köp en klockningsbar. Den kostar några hundringar mer men då kan du framtidssäkra framöver. Du måste visserligen köpa ett z77-moderkort, men för den pengen du redan har avsatt för det så borde du kunna få ett bra klockningsbart.

Jag har två spel max installerade och har en 80 gigs SSD idag o klarar mig så det duger

Går det inte att överklocka en I7 3820? sen nästa steg efter den här processorn kostar nära dubbelt upp. blir tokigt mkt pengar!

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dangerousdave:

Jag har två spel max installerade och har en 80 gigs SSD idag o klarar mig så det duger

Går det inte att överklocka en I7 3820? sen nästa steg efter den här processorn kostar nära dubbelt upp. blir tokigt mkt pengar!

Dave

Den ingår inte i K-serien, så nej.

Gå på http://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5ghz...

Permalänk

Blir lite fundersam eftersom jag sett video på att man kan överklocka den processorn? http://www.youtube.com/watch?v=7upYgCYVtqM

Har snöat in på 2011 socket för framtida projekt. Du pekar på 1155 socket.

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dangerousdave:

Blir lite fundersam eftersom jag sett video på att man kan överklocka den processorn? http://www.youtube.com/watch?v=7upYgCYVtqM

Har snöat in på 2011 socket för framtida projekt. Du pekar på 1155 socket.

Dave

Här hittade jag ett väldigt vettigt svar angående socketvalet 1155/2011.

The only good reason for going for 3820 is that it offers an upgrade path for hex core CPUs, like the 3930k, the 3960x or the Ivy equivalent when they come out next year (or end of this year).

Performance wise you will not get any benefit from the quad channel RAM as a Z77/3770K setup is not bandwidth limited. Similarly, you will get no benefit from the higher PCIe bandwidth as you wouldn't be bandwidth limited on Z77. This is true even with a very fast GPU configuration, such as CF 7970.

The main benefit of the Z77 platform is that you can get an unlocked i7 for sensible money. Its closest socket 2011 equivalent is the 3820, which will give you roughly similar performance but with very limited scope for overclocking.

If the decision is made in isolation (ie made in the absence of any consideration of future upgrades) then the picture is a slam dunk in favour of the Z77/3770K combo. You will get faster performance (after overclocking) and no downside.

If, however, you want an upgrade path to hex core, the situation reverses. In that case a Z79/3820 makes more sense. Actually, if you can find the budget, the best option for your intended use would be Z79/3930K. This gives you hex core and overclockability straight away.

For your usage you need a fast CPU. Premiere Pro and After Effects are extremely CPU limited apps, and given the amount of time it can take a render a short sequence in AE, getting a top CPU is money well spent. Personally, I use a 2700K with AE and Premiere Pro. This is only a quad but nonetheless, I think you would be quite impressed with its performance in these apps. Likewise its Ivy successor, the 3770K. If you got one of these, you may conclude it is plenty fast enough.

Dold text

http://www.tomshardware.co.uk/forum/332866-10-bridge-3770k-38...

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk

Tack för info/länken, ja det är ju värt att titta på! Helt klart!

köper jag 3770K o ex asus sabertooth modermodem så kommer jag billigare undan OCH jag kan använda min nuvarande noctua 14 och kyla med. Då sparar jag mkt pengar på att behöva köpa en ny kylare!

Ska nog omvärdera mitt val tror jag

Minnena verkar ju bra, SSD disken funkar och tar jag bort kylare kan jag ju öka storleken på disken så jag får kalla den värstingdator

Ska vi bara se var jag har monterintskittet för noctuan så jag kan dra fram rätt plåt o få fast den på sabertoothkortet.. hm

Dave

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dangerousdave:

Blir lite fundersam eftersom jag sett video på att man kan överklocka den processorn? http://www.youtube.com/watch?v=7upYgCYVtqM

Har snöat in på 2011 socket för framtida projekt. Du pekar på 1155 socket.

Dave

Räkna med att du kommer ha din i7:a i två år, minst. Sen är det förstås dags att gå nytt mobo och processor. Då kanske det är värt att titta på 2011 och Haswell.

Men klockningsbar känns väl givet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dangerousdave:

Tack för info/länken, ja det är ju värt att titta på! Helt klart!

köper jag 3770K o ex asus sabertooth modermodem så kommer jag billigare undan OCH jag kan använda min nuvarande noctua 14 och kyla med. Då sparar jag mkt pengar på att behöva köpa en ny kylare!

Ska nog omvärdera mitt val tror jag

Minnena verkar ju bra, SSD disken funkar och tar jag bort kylare kan jag ju öka storleken på disken så jag får kalla den värstingdator

Ska vi bara se var jag har monterintskittet för noctuan så jag kan dra fram rätt plåt o få fast den på sabertoothkortet.. hm

Dave

Annars skickar säkert Noctua ett nytt.

Permalänk

Åfan tror du de gör det? Enastående service isåfall. Är ju riktigt nöjd med min noctua kylare. Stor som ett hus men underbar!

Ok, lägger om beställningen till 1155 kort då. Vilket modermodem ska jag ha då? sabertooth låter ju coolt iofs..:)

köper på dustin o de har tyvärr inte asrock, skulle vilja testa dem.

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dangerousdave:

Åfan tror du de gör det? Enastående service isåfall. Är ju riktigt nöjd med min noctua kylare. Stor som ett hus men underbar!

Ok, lägger om beställningen till 1155 kort då. Vilket modermodem ska jag ha då? sabertooth låter ju coolt iofs..:)

köper på dustin o de har tyvärr inte asrock, skulle vilja testa dem.

Det tror jag. Noctua är ansedda när det kommer till kvalitet och service. Bara att de har sex års garanti är ganska sjukt.

Tänkte själv gå AsRock men blev övertygad att gå Gigabyte. Är OTROLIGT nöjd med hur det funkar. Grafiskt BIOS och OTROLIGT lätt att uppdatera osv. Ett fint modermodem om du frågar mig. Räcker långt. Gå igenom moderkorts-specs side by side och kör på det du tror kommer gynna dig.

Permalänk

Verkar som det är samma platta för 1366 som 1155 så då var det löst. Sparade ju ett antal kr där!

Är lite Asusnörd så jag tror det blir något av deras kort. Sabertooth både ser och verkar coolt! Det ÄR viktigt...

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dangerousdave:

Verkar som det är samma platta för 1366 som 1155 så då var det löst. Sparade ju ett antal kr där!

Är lite Asusnörd så jag tror det blir något av deras kort. Sabertooth både ser och verkar coolt! Det ÄR viktigt...

Tänk på priset, bara!
Sabretooth ligger väl runt 1600, du kan lätt spara in 500 om du bara vill
Men har du bestämt dig och gillar märket, so just do it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Varför i allsindar skall man slänga pengar i sjön och köpa ett gtx 690?, att folk ens köper det är i princip bara ett bevis på folks okunnighet; sen finns det små undantag som exempelvis: den som vill ha ett skrytbygge, den som sitter på en serverdator utan SLI/CF, den med lite plats och bara får plats med ett grafikkort i rummet.

Att köpa ett GTX 690 för att bygga en monsterdator är befogat, inte alls "pengar i sjön". Om man vill nu nå mest prestanda så köper man väl ett 690? Precis lika dum frågeställning som "Varför ska man köpa en Ferrari när det finns ford fiesta som rullar?". Har man pengar så har man helt enkelt.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

Finns ingen poäng med att ta en i7a till en gaming dator. Ta en i5 3570k istället (och använd pengarna du sparar på processorn till en större SSD).