Permalänk
Medlem

Köpråd speldator ~6k

Hej och god jul till alla!

Jag har kollar runt lite på en ny dator och har kommit fram med denna: https://www.inet.se/kundvagn/visa/2691152/2012-12-15 (Jag har chassi)

Tycker ni att den är prisvärd eller finns det någonting jag skulle kunna förbättra?

Jag har också kollat på minnerna, märker man mycket skillnad mellan CL9 minnen och CL8?

har kollat på https://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...
och https://www.inet.se/produkt/5315127/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-...

Tack så mycket till de som tycker till, god jul igen!

Permalänk
Medlem

Hej,

Innan vi kan ge konkreta råd så behöver vi veta mer vad du har för krav, samt vilken upplösning du ska spela i?
Vill du kunna spela på max inställningar, eller räcker low/medium? 720p eller 1080p osv.

Dom "generella" rekommendationer på just en speldator brukar se ut lite granna så här:

* i5 3570K

* Valfritt moderkort

* 400-700W Nätaggregat av bra kvalitet (+80 certifierat)

* 16GB RAM (Typ Corsair Vengeance)

* SSD disk

* Grafikkort

Sen hur påkostat grafikkort du behöver, beror på som sagt dina krav

Visa signatur

The Green machine: | Cooler Master HaF X Nvidia Edition | Asus Sabertooth Z77 |
| Intel i5 2500k @ 4,2Ghz | Corsair Hydro H100i | Corsair Vengeance 8GB |
| GTX 680 SLI | Corsair ATX850 | Cyborg RAT 7 Contaigon | Corsair K90 |
| Asus PB278Q | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser H650 | Intel 520 series 60GB |
| Intel 520 series 180GB |

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte så många "jättekrävande", ett bra exempel är battlefield 3. Jag spelar inte battlefield 3 men om vi har det som referenspunkt så skulle det duga för mig att kunna spela det på high iaf.

ssd måste jag tyvvär skippa eftersom att min budget inte tillåter yttligare uppdateringar (för tillfället)

Räcker det med ett 600W agg eller måste jag gå högre en så?

Permalänk
Medlem

650w nätagg bör räcka för detta ja:) eftersom moderkortet inte stöder sli heller så är du riktigt säker.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

650w nätagg bör räcka för detta ja:) eftersom moderkortet inte stöder sli heller så är du riktigt säker.

Så det räcker inte med 600W utan jag måste köra 650W?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reenex:

Så det räcker inte med 600W utan jag måste köra 650W?

Det räcker med 500W om du ska ha ett grafikkort och en i5:a. Kanske 550W om du köper ett grafikkort som suger energi. Men GTX-serien är tämligen energisnål. GTX660 är dessutom ett mycket bra alternativ för ett någorlunda lågt pris.

Permalänk
Medlem

Det räcker nog med ett 400w nätagg om man inte överklockar som en idiot:P

Instämmer med personen över.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vierphoria:

Det räcker med 500W om du ska ha ett grafikkort och en i5:a. Kanske 550W om du köper ett grafikkort som suger energi. Men GTX-serien är tämligen energisnål. GTX660 är dessutom ett mycket bra alternativ för ett någorlunda lågt pris.

Ok men jag kör på en 600W för att vara säker.

Men minnerna? har någon tips på det, ska jag köra CL8 eller CL9 minnen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reenex:

Ok men jag kör på en 600W för att vara säker.

Men minnerna? har någon tips på det, ska jag köra CL8 eller CL9 minnen?

CL8 är snabbare men tvivlar på att du märker skillnad.

Corsairs Vengeance-serie är prisvärd. Kör på den. Omkring 350 kronor för 8 GB. Det dubbla för det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vierphoria:

CL8 är snabbare men tvivlar på att du märker skillnad.

Corsairs Vengeance-serie är prisvärd. Kör på den. Omkring 350 kronor för 8 GB. Det dubbla för det dubbla.

Ok jag kör på de billigare minnerna för jag vet inte om jag i framtiden kommer att köpa en kylare till min cpu, då kanske kylflänsen slår i med CL8 minnerna

Tack för hjälpen!