Tyst dator åt en 48:årig farbror!

Permalänk
Avstängd

Tyst dator åt en 48:årig farbror!

Hej! Pratade för ett tag sedan lite med min farbror, han nämnde att han skulle köpa en ny dator för 15 tusen. Ok tänkte jag som visste att det enda han gjorde var att bara sitta och surfa och spela Facebookspel. Han sa att han hade kollat runt lite på datorer på Mediamarkt och Elgiganten, jag sa då att dessa datorer är bara skit och att jag kunde bygga hans dator. Jag sa också att han inte behöver lägga ut 15 tusen kronor på en dator men han är bestämd på att allt som inte kostar 15 tusen kronor är skit, då han alltid ska vara värst och ha det bästa sakerna! Hans krav är att datorn ska vara snabb, tyst och dyr... Hjälp mig gärna med att sätta ihop ett paket då jag själv inte vet hur jag ska få ihop en dator som kostar så mycket för något man inte ska spela på! Ska försöka sätta ihop ett paket ändå, återkommer!

Edit: Detta paket har jag nu satt ihop http://www.inet.se/kundvagn/visa/2701194/2012-12-18 Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

helt onödigt med 15 tusen på en surf dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronja_ww:

helt onödigt med 15 tusen på en surf dator

Jo, detta har jag försökt förklara men han vill inte liksom inse det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Jo, detta har jag försökt förklara men han vill inte liksom inse det

Sätt in en stor ssd hårddisk

Permalänk
Medlem

http://store.apple.com/se/configure/MD094S/A?

15.000kr och mumma!

Fast du vill nog bygga. Om det promt ska kosta 15.000kr så får du ju en riktigt rejäl dator. Satsa på ett riktigt bra ljudisolerat chassi och dyra tysta fläktar.

En enklare processor typ i3 eller i5 och ett enklare grafikkort gärna passivt som inte låter.

Mycket ram minne och självklart SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Hej! Pratade för ett tag sedan lite med min farbror, han nämnde att han skulle köpa en ny dator för 15 tusen. Ok tänkte jag som visste att det enda han gjorde var att bara sitta och surfa och spela Facebookspel. Han sa att han hade kollat runt lite på datorer på Mediamarkt och Elgiganten, jag sa då att dessa datorer är bara skit och att jag kunde bygga hans dator. Jag sa också att han inte behöver lägga ut 15 tusen kronor på en dator men han är bestämd på att allt som inte kostar 15 tusen kronor är skit, då han alltid ska vara värst och ha det bästa sakerna! Hans krav är att datorn ska vara snabb, tyst och dyr... Hjälp mig gärna med att sätta ihop ett paket då jag själv inte vet hur jag ska få ihop en dator som kostar så mycket för något man inte ska spela på! Ska försöka sätta ihop ett paket ändå, återkommer!

Edit: Detta paket har jag nu satt ihop http://www.inet.se/kundvagn/visa/2701148/2012-12-18 Vad tycker ni?

måste bara säga, ta en 7950 gigabyte som kostar 2500 på inet. mer prisvärd än den du har valt.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Fast bygg en dator för 5000kr och säg att den kostade 15.000kr. 10.000kr win!

Lite elakt kanske, beror på din situation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hade nog tagit i5 istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

måste bara säga, ta en 7950 gigabyte som kostar 2500 på inet. mer prisvärd än den du har valt.

Ok, ska ändra!

Skrivet av Tanso:

Fast bygg en dator för 5000kr och säg att den kostade 15.000kr. 10.000kr win!

Lite elakt kanske, beror på din situation.

Haha! Så kan man ju också göra, tror tyvärr dock att han gärna är med och kollar vad jag beställer då det är hans pengar.

Permalänk
Medlem

Kan du inte be om 4000 kr mer så kan ha få en sånhär dator, tog 250 gb på ssd för vissa i den åldern har en tendens att spara allt på skrivbordet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2701202/2012-12-18

Permalänk
Medlem

Haha GTX 690 till en gubbe som ska sitta på Facebook.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanso:

Haha GTX 690 till en gubbe som ska sitta på Facebook.

men farbrorn gillar det värsta!

Permalänk

Känns som att du ska köpa det bästa moderkortet du kan hitta, de bästa nätagget, samt de bästa och mesta RAMminnet, samt sjyssta fläktar och Chassi som nämts tidigare. Då är datorn iaf jäkligt stabil. Sen har du ju säkert pengar över att lägga på någon sjysst SSD och något medelmåttigt grafikkort.

Men de känns ju som man bara slösar för att komma upp i budget. Men iaf.... Moderkort, minne, nätagg, hdd tycker jag att du ska lägga pengar på. Om du inte ska ha skärm också, då kan man ju slänga lite pengar på det.

Mvh
A

Permalänk
Medlem

Skulle lägga en del på skärm och kringutrustning med den budgeten.
Ett schysst ljudkort kanske? Nån bra fläkt controller?
Finns mycket man kan "kasta" pengar på när man inte behöver trycka in dyraste grafikkortet

Skulle lägga pengar på att INET bygger datorn också, bra med garanti, detta för din egen skull. Om du bygger datorn själv och ger den till honom kommer ALLA problem han har med datorn från att hårddisken krashar till att nätagget brinner upp vara ditt fel i hans ögon

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Gubben kanske är smyggamer? 3770k, 7970, bra moderkort och nätagg. Sen så mycket ram moderkortet pallar och ssd för resten. Kanske hdd också om han klarar av att installera saker på olika ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sibirius:

Edit: Detta paket har jag nu satt ihop http://www.inet.se/kundvagn/visa/2701194/2012-12-18 Vad tycker ni?

Bygg en burk för 2-5k..sen fakturerar du resterande 10k som konsultkostnad

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2701395/2012-12-18

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Wow, hela 48år, och man ser kommentarer med "farbror" och "gubbe", lol.

Är 48 det nya 88 idag eller ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Med tanke på vad som verkar vara användningsområdet så skippa ett spelgrafikkort och lägg de pengarna på mera ram eller ssd, sedan så kanske man ska köra med en bra luftkylare eftersom de generellt är tystare, och så ett bättre nätaggregat som är semipassivt eller erkänt tyst, kanske ett Newton R3.

Eller så bygger man en ändamålsenlig dator och lägger resten av pengarna på en bra 30" monitor eller kanske 2x27" det ger troligen absolut bäst totalupplevelse om han inte redan sitter med bra monitorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en billig 5k dator och släng in en revodrive. Typ 500GB SSD för 10.000kr!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2694410/2012-12-16

gjorde denna paket för dig,

tog med en bra processor då jag antar att han kollar på foto osv osv, tog också en bra grafikkort, ljudkort,ssd som ligger på 256gb då dem lite äldre än oss brukar ha grejerna på skrivbordet.

OCH FY PÅ ALLA SOM SÄGER GUBBE O GAMMLING!!???? 48 år skojar ni? så ni menar att när ni e 48 så är ni gammla o inte lirar något?

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yxz:

Wow, hela 48år, och man ser kommentarer med "farbror" och "gubbe", lol.

Är 48 det nya 88 idag eller ?

Alla som är äldre än dig själv är gubbe/kärring. Så ju yngre man är ju fler gubbar och kärringar finns det.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Stryk alla grafikkort med fläktar. Satsa på ett tyst chassi, kanske ett FD Define Mini..? Han verkar ju inte behöva särskilt mycket utrymme egentligen... En passivt kyld nätdel från Seasonic som denna eller något av dess mindre syskon.
Moderkort
- det skulle ju kosta lite... Sätt på en bra i7:a som du kyler med exempelvis en NH-D14 som du stryper ner hastigheten på. Krydda med 8GB internminne (16 om du vill förbruka pengar), en stor SSD och eventuellt en lagringsdisk. Pengar till en bra skärm finns över och maskinen blir tyst när man strypt ner chassifläktarna.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Ska han inte lira eller göra nåt krävande så kan du ju bygga ett system helt utan fläktar eller mekaniska delar? Det borde ju vara en självklarhet om man bara ska surfa/titta på film etc? Sen finns det ju ingen anledning till att inte köra på mATX. Skit i att han säger 15 000 Annars kan du ju ta typ 8 k för att bygga den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Med tanke på vad som verkar vara användningsområdet så skippa ett spelgrafikkort och lägg de pengarna på mera ram eller ssd, sedan så kanske man ska köra med en bra luftkylare eftersom de generellt är tystare, och så ett bättre nätaggregat som är semipassivt eller erkänt tyst, kanske ett Newton R3.

Eller så bygger man en ändamålsenlig dator och lägger resten av pengarna på en bra 30" monitor eller kanske 2x27" det ger troligen absolut bäst totalupplevelse om han inte redan sitter med bra monitorer.

Tack, ska kolla närmare på detta!

Skrivet av norowner:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2694410/2012-12-16

gjorde denna paket för dig,

tog med en bra processor då jag antar att han kollar på foto osv osv, tog också en bra grafikkort, ljudkort,ssd som ligger på 256gb då dem lite äldre än oss brukar ha grejerna på skrivbordet.

OCH FY PÅ ALLA SOM SÄGER GUBBE O GAMMLING!!???? 48 år skojar ni? så ni menar att när ni e 48 så är ni gammla o inte lirar något?

Ser bra ut! Tror dock inte att han är någon smyggamer som någon nämnde, alternativet är om man tar ett billigare grafikkort och satsar på en bra skärm istället?

Skrivet av '[SH:

;13012174']Stryk alla grafikkort med fläktar. Satsa på ett tyst chassi, kanske ett FD Define Mini..? Han verkar ju inte behöva särskilt mycket utrymme egentligen... En passivt kyld nätdel från Seasonic som denna eller något av dess mindre syskon.
Moderkort
- det skulle ju kosta lite... Sätt på en bra i7:a som du kyler med exempelvis en NH-D14 som du stryper ner hastigheten på. Krydda med 8GB internminne (16 om du vill förbruka pengar), en stor SSD och eventuellt en lagringsdisk. Pengar till en bra skärm finns över och maskinen blir tyst när man strypt ner chassifläktarna.

Jo, ett litet och smidigt chassi vore kanske bra, håller FD mini samma prestanda som sina storebröder?

Om jag lägger ihop alla tips ovan så får jag grunden att bli såhär: Tyst litet chassi, Dvd brännare med blu ray, ett stabilt moderkort, i7 3770k, En passivt kyld nätdel, Aftermarket kylare till processorn ex Noctuas NH-D14 som nämns ovan, ljudkort som presterar bra, en stor ssd och en stor lagringsdisk, 16gb intern minne, och ett mindre bra presterande grafikkort som är passivt kyld. Och till sist en högpresterande skärm! Vad tror ni om det här? Tack för alla tips som ni kommit med än så länge

Permalänk

Gå på passivkylt nätagg, vattenkylning på processor, stor ssd och GPU med twin frozr kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Jo, ett litet och smidigt chassi vore kanske bra, håller FD mini samma prestanda som sina storebröder?

Om jag lägger ihop alla tips ovan så får jag grunden att bli såhär: Tyst litet chassi, Dvd brännare med blu ray, ett stabilt moderkort, i7 3770k, En passivt kyld nätdel, Aftermarket kylare till processorn ex Noctuas NH-D14 som nämns ovan, ljudkort som presterar bra, en stor ssd och en stor lagringsdisk, 16gb intern minne, och ett mindre bra presterande grafikkort som är passivt kyld. Och till sist en högpresterande skärm! Vad tror ni om det här? Tack för alla tips som ni kommit med än så länge

Kör själv ett FD Mini, presterar ypperligt.

Angående grafikkort, ska det bara spelas Facebook-spel och surfas behöver han inget separat grafikkort. Processorns inbyggda räcker mer än väl. Ett separat grafikkort kan bara bidra med mera ljud (kort med aktiv kylning) eller mera värme (kort med passiv kylning likt det i min signatur), ljud är ju icke önskvärt och värme leder vanligen till mera ljud då den behöver ventileras bort.

Se till att lagringsdisken är en 5400-varvare, exempelvis WD Caviar Green, för att hålla nere ljudnivån.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

...och GPU med twin frozr kylare

Ursäkta, men vad tillför en GPU med twin frozor-kylare på en dator som ska surfa, klara Facebook-spel och vara tyst..? Även den tystaste GPU-kylaren låter mer än inget...

Visa signatur